Scheren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fionaa

Scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:21

Ik weet niet of het hier goed staat, heb namelijk nog nooit zo'n topic gemaakt.
Anders word er vanzelf wel getemt Lachen

Hallo,

Mijn vraag is dus over scheren.
Vorige winter heb ik mn paard geschoren omdat ik zat te wisselen met dekens elke keer en daardoor te dunne deken en dikke vacht.
Ze werd dus ook minder actief aan het been omdat ze haar warmte niet kwijt kon, dus toen toch besloten om haar te scheren.
Had haar hoofd en benen niet laten doen.

Nuu heb ik een zomerdeken opgedaan die is 200 gram. Ze staat nu overdag nog op het land, zodra ze daar van af is krijgt ze een deken op en dan word die er in de ochtend weer afgehaald.
Ze heeft nu nog haar mooie normale (zomer) vacht.

Maar nu heb ik haar dus 1x geschoren dat was voor het eerst. Maar omdat ik nu al begonnen met met de deken hoop ik dat ze niet weer zo dik in haar vacht gaat zitten.

Nu de vraag; Als je 1x geschoren hebt, moet je dan ook echt de keren daarop ook gaan scheren?
(ik hoop van niet..vind het helemaal niet fijn)

Had namelijk gehoord van een vriendin van mij dat al scheer ik er niet (dat het naar mijn idee niet nodig is) dat het misschien slecht kan zijn voor haar, de rede wat ze nog meer zei ben ik kwijt.

Kunnen jullie mij misschien verder helpen?
Ik wil het echt liever niet, ben nu dus al begonnen met een zomerdeken van 200 gram en als het dus nog kouder word doe ik dr deken van 400 gram op.

Heel erg bedankt in ieder geval!

igor02

Re: Scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:25

Nou je paard maakt een compleet nieuw dek aan in de zomer en dat ook weer in de winter, dus scheren van de vorige keer heeft er niets meer mee te maken. Ik scheer ook soms wel en soms niet.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 17:35

Oke, bedankt voor je reactie! Lachen
Verder niemand? Zou graag meer reactie's en ervaringen willen horen.
Alvast bedankt.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:37

het maakt echt niet uit hoor. sommigen zeggen dat de vacht in de volgende winter sneller terug is, maar dat vind ik onzin. het ene jaar kun je scheren en het volgende jaar kun je het gewoon een keertje overslaan hoor als je het niet nodig acht

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:41

Ehm je zegt dat je NU AL bent begonnen met dekens?
Zeg maar liever NU PAS.

Het aanzetten van de wintervacht begint al in de koude nachten van augustus, toen had je snachts al een dekentje op moeten leggen om de wintervacht te voorkomen, een nachtje kou op het lijf zet de wintervacht al in werking.

Dus ga er maar van uit dat ie weer geschoren moet worden.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:37

[PP] > [SV]

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:11

Gewoon afwachten hoe de vacht zich ontwikkelt. En merk je dat hij toch een lekkere teddybeer begin te worden. Langzaam aan onder minder dekens gaan zetten en dan pas scheren.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:26

ikzelf had mijn pony 2 jaar geleden wel geschoren wegens teddybeervacht maar afgelopen jaar had hij maar een heel dun velletje dus het is elk jaar maar afwachten Knipoog

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:43

Oke, nou ik wacht het af Lachen
Bedankt allemaal Lachen

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:17

Dat is echt een fabeltje. Je maakt alleen de haren korter en je scheert ze niet continue helemaal af. Als wij mensen onze haren aan de onder kant knippen, groeien ze helaas ook niet harder Tong uitsteken Was het maar zo Knipoog
Maar goed. Ik ben van mening dat het vroeg op doen van dekens niet zo enorm veel verschil uit maakt. Het heeft ook met andere omstandigheden te maken als met licht, conditie van het paard, ras, aanleg etc etc.
Ik ben ook wel eens in augustus al begonnen met een 200 grams deken, maar dat mocht echt niet baten. Ze stond er alleen onder te zweten, maar kreeg wel een enorm pak haar! Knipoog
Dus gewoon afwachten en gewoon normaal een deken op doen waar je paard het niet TE warm onder heeft.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 08:50

Ik heb nu 200 grams op liggen voor de avond. in de ochtend word die er van af gehaald en staan ze op het land.