Alleen in de wei of samen op stal??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fluffyfox

Alleen in de wei of samen op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:34

hey
even een situatie waarvan ik benieuwd ben wat bokt hier nou van denkt.

sinds een aantal weken hebben wij een tinker op stal staan.
lief beestje, rustig, makkelijk, klikt vanaf dag 1 goed met de kudde.
(eigelijk 3 anderen, maar tijdelijk 2 waar ze mee samen staat omdat die van mij apart staat ivm blessure)
toen ze kwam stond iedereen 24/7 buiten.
nu staan ze sinds week of 2 ongeveer weer snachts op stal, behalve de tinker
zij moet van de eigenaar buiten blijven.
eigenaar geeft aan dat tinker liever buiten dan binnen staat.

maar elke avond tegen 8 uur gaat de rest (3 anderen) op stal, krijgen voer, hooi
en staan echt een flink stuk weg terwijl tinker alleen achterblijft in de wei.
Tinker blijft voortdurend heen en weer lopen voor de hekken en zodra ze iemand ziet blijft ze zo dicht mogelijk bij diegene in de buurt draven.

wat is nou beter voor een paard?
alleen in de wei want dan kan ze buiten staan (er is wel een schuilstal, maar ze lijkt hier niet in te staan)
of samen met de rest mee op stal.

ben heel benieuwd
Groeten
Laatst bijgewerkt door fluffyfox op 23-09-08 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Re: Alleen in de wei of samen op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:38

Dit zou een keuze zijn tussen twee kwaden eigenlijk, want alleen in de weide is niet leuk voor zo'n paard maar de hele dag op stal is voor een Tinker (eigenlijk alle paarden wel) ook niet echt geschikt... Misschien zou de eigenaar van de Tinker dan moeten overwegen om een maatje erbij te zetten in de vorm van een kleine pony.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:40

Als die tinker gaat stressen zou ik als baas zijnde mijn paard gewoon emt de rets op stal zetten, overdag staan ze toch op het land met zn allen?
Het zou anders zijn als alle paarden op het land bleven of tenminste nog 1 samen met de tinker op het land bleef snachts.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:41

Ik denk at Supertinkie een goed punt heeft Ja
Is een kleine pony erbij geen goed plan? Een paard alleen is voor het paard niet fijn, maar een hele dag op stal is ook niks.. Knipoog Misschien is er een oplossing te vinden dat het paard in de wei staat maar niet alleen is? Lachen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:44

hey, ok, heb ik gemist om duidelijk te schrijven.
de kudde staat vanaf ong 10:00 tot 20:00 op t land met zn allen dus.
ze staan zeker niet binnen!!!!
een pony erbij nemen is geen optie.

even opgezocht, staat gewoon in mn eerste bericht hoor dat ze snacht op stal staan, heb t maar even dik gemaakt....
Laatst bijgewerkt door fluffyfox op 23-09-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:45

Mijn ervaring is ook dat als er 1 in de wei blijft en de rest snachts op stal, dat de 'achterblijver' dit niet als prettig ervaart. En als je bedenkt dat paarden eigenlijk kuddedieren zijn, lijkt het mij ook wel logisch. Wij hebben hier een tijd een pensionpaardje gehad (jaarling), overdag stond deze bij onze paarden in de wei. Deze gingen echter savonds naar binnen en de jaarling bleef achter (op advies VA). Dit is 1 week goed gegaan, toen kwam ie gewoon door de stroomdraden heen, achter de anderen aan.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:48

Tja kijk een paard is een kudde dier, zodra de kudde uit de wei wordt gehaald wil hij/zij gelijk mee(logisch). Die van mij is dan wel geen tinker maar als die weleens s ochtend langer op stal moet blijven of langer in de wei blijft terwijl de rest eruit gaat wordt ze helemaal gek Ach gut . Dus wat ik zou doen is lekker bij de kudde houden Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:50

Ik heb ook liever de paarden 24 u buiten. Maar in dit geval zou ik de tinker gewoon samen met de kudde 's nachts binnen zetten. Ik denk dat de gemoedsrust op dat moment belanrijker is.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:55

ja, ik denk hier dus zelf ook echt zo over hoor
ben ook wel benieuwd wat dit nou met de psyche van een paard zou kunnen doen, weet iemand dat??

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:01

Een paard alleen op de wei zetten terwijl de andere naar binnen gaan vind ik niet kunnen. Of je zet er een paard bij, of je zet de tinker ook op stal met de rest! Het zijn nu eenmaal kudde dieren!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:14

Ben het met de rest in. Natuurlijk is 24/7 buiten fijn voor een tinker, maar niet als de kudde naar binnen gaat. De kudde geeft een paard nl het gevoel van veiligheid en geborgenheid en als hij alleen achterblijft snachts, kan hij zich erg onveilig voelen (instinctmatig is hij dan een goede prooi voor roofdieren....weet hij veel dat die er niet zijn) Ik zou er in dit geval dus niet eens over nadenken, maar de tinker met de kudde mee op stal laten gaan. Uiteindelijk mogen ze er de volgende dag weer uit, dus komt hij toch lekker veel buiten.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 10:35

het is fijn te merken dat iedereen eigelijk hetzelfde hierover denkt
ik vind dit zelf namelijk echt ontzettend zielig voor paard in kwestie, maar vroeg me ook af of ik het niet erger maak dan het is zegmaar, maar denk dat ik het toch maar eens aan ga kaarten bij de eigenaar.
uiteindelijk moeten ze het alsnog zelf weten natuurlijk, maarja

een ander paard erbij laten is zowieso geen optie
die van mij staat op een stukje van 4 bij 4 en gaat al om 6 uur op stal omdat hij anders staat te trillen op zn benen
en de andere 2 willen ook niet buiten blijven.

nouja, alvast bedankt voor de reactie's
lees wel wat andere mensen nog vinden Haha!