Er zijn mensen die met een geleende cap, spijkerbroek en rubbertuinlaarzen aan hun eerste les beginnen, maar wil je iets sjieker (eigenlijk veiliger en degelijker) op je eerste les verschijnen dan begin je met een rijbroek, laarzen of chaps&jodhpurs/rijschoenen (let dan wel op dat de zool een hakje heeft en laat je het liefst goed voorlichten), een degelijke goedgekeurde cap en eventueel een zweepje. Voor boven is een trui/blouse of shirt wat vies mag worden (paarden zijn ongelovelijke smeerpoetsen), niet teveel slobberd en geen loshangende frutsels heeft voldoende.
Een cap zou ik altijd eerstehands kopen, gewoon voor de zekerheid (je weet toch nooit helemaal wat er eerder mee gebeurt is).
De rest, laarzen, rijbroek en eventueel een zweepje, hoeft niet gelijk superduur te wezen of oerlelijk en slecht. Ik ben zelf destijds weer begonnen met een eurostar rijbroek en aigle rubberrijlaarzen. Niet het allergoedkoopste maar zeker niet echt duur en een heel behoorlijke kwaliteit. De zweep was gewoon een tienguldenwelkoopkoopje (ja, gulden, zolang terug alweer
).
Het beste kun je, denk ik, gewoon wat gaan rondkijken en passen. Iedereen heeft toch zijn eigen voorkeur qua pasvorm voor laarzen en broeken, moeilijk om zo te zeggen wat 'goed' zou zijn. Zweepjes zijn meestal niet al te duur, ervan uitgaand dat je niet gelijk met een superdeluxe tien meter dressuurzweep wilt beginnen. Om je te orienteren op prijzen kun je altijd een aantal paardenwebshops (op Bokt zijn er denk ik al heel wat linkjes te vinden) bekijken om een beetje een idee te krijgen wat er allemaal te koop is (en het dan eventueel een stuk goedkoper tweedehands kopen
).
Als het rijden een blijvertje is kun je altijd nog duurdere spullen als leren rijlaarzen, lange dressuurzwepen en dure broeken kopen. Tegen die tijd weet je vast ook beter wat je wilt en wat je precies fijn vindt.
Alvast succes met inslaan en veel plezier met rijden!