Leasen? Wat komt erbij kijken & financïeel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Leasen? Wat komt erbij kijken & financïeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 17:10

Hoi Hoi,
Ik heb een tijdje terug besloten te stoppen met paardrijden omdat ik dacht geen klik meer te hebben met de paarden. Nou dit blijkt dus niet zo te zijn, omdat ik het paardrijden en de paarden echt heel erg mis! Nou had ik het er met een vriendin over, en zei had het zelfde probleem als mij. Zei heeft toen een lease-paard gezocht en rijd nu echt met veel plezier, omdat je meer mag met het paard en het meer voelt als je eigen paard. Bij een verzorgpaard heeft de eigenaar alles te zeggen (dat vind ik ook niet meer dan normaal dus dat is ook niet mijn punt..) Maar zei kon me niet vertellen of dr erge verschillen zijn qua leasen.
Nou is dus mijn vraag aan jullie;
- Hoeveel betalen jullie voor je leasepony/leasepaard?
- Wat mag je er mee?
- Wat moet je doen?
- Welke extra kosten komen er nog bij?
- Hoe bevalt het?
- En hebben jullie een proefperiode gehad?

Alvast Bedankt!
Groetjes Charmaine.

Ps. Sorry als dit verkeerd staat, geen idee waar ik het neer kon zetten. Bloos

deniejs

Re: Leasen? Wat komt erbij kijken & financïeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:14

Ik heb ie mand die mijn paard least.
Ze least hem voor 2/3 dagen en soms doet ze hem nog wel vaker als het mij uitkomt.
Ze betaald er 85 euro per maand voor, ik ben zelf niet zo moeilijk, dus ze mag met mijn paard doen wat ze wilt. Proefperiode was er wel bij, om te kijken of er een klik was tussen hun beidde. Extra kosten kunnen bijvoorbeeld extra lessen zijn of als je iets voor het paard wilt kopen, maar dat maak je er zelf naar. Diegene die mijn paard least doet ook uitmesten en voer klaarzetten, dus niet alleen rijden.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:02

Hoi, ik lease ook, 3 om 4 dagen, je mag lessen, buitenritten. Ik mest de stal dan ook uit en zet voer klaar. Ik betaal 75 euro. Mij bevalt het prima, heb er erg naar me zin, dat het waarschijnlijk elke week 4 dgn gaat worden. Ik heb 3 x los mogen proberen.

Succes met zoeken.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:35

Bedankt voor jullie reactie Lachen
Kennen jullie toevallig ook mensen die een pony/paard volledig leasen?
Dus eventueel verplaatsen naar een andere stal, en de hele week kunnen verzorgen&rijden?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:28

Je moet laten vastleggen wat je wilt en wat de afspraken zijn.
Ik heb een leasepaard gehad wat in overleg een enkele keer gebruikt kon worden in de les mochten ze paarden tekort hebben. In het begin ging het goed maar later werd het paard steeds vaker gebruikt voor de lessen. Het is mij dus niet goed bevallen. Maar ik had afspraken ed ook niet op papier laten zetten. Dus als je wilt leasen laat je goed voorlichten, zet afspraken ed op papier en teken daar beide ook voor!

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:57

Ik lease een fokmerrie, lijkt je eigen paard ze wordt verder alleen maar voor de fok gebruikt. Ik rijd elke dag en bijna elk weekend wedstrijd voor 100 euro per maand.
Extra kosten zijn er niet echt, ik gebruik alleen wel eigen spulletjes en lesgeld. De eigenaresse gaat mee naar de wedstrijden met haar auto en trailer maar ik help in het weekend ook met stallen uitmesten etc.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:06

Main schreef:
Nou is dus mijn vraag aan jullie;
-1 Hoeveel betalen jullie voor je leasepony/leasepaard?
-2 Wat mag je er mee?
-3 Wat moet je doen?
-4 Welke extra kosten komen er nog bij?
-5 Hoe bevalt het?
-6 En hebben jullie een proefperiode gehad?

Alvast Bedankt!
Groetjes Charmaine.

Ps. Sorry als dit verkeerd staat, geen idee waar ik het neer kon zetten. Bloos

1- €90,- voor paard
2- Rijden,longeren,buitenritten,wassen (alles eigenlijks wel)
3- z'n stal 1x in de week doen!
4- zijn geen extra kosten
5- Super, als of het m'n eigen paard is. heb hem daar in tegen ook al 2 jaar!
6- nee, ik reed voor die tijd in de lessen op hem!

ps. ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:24

Ik vind het moeilijk om de kosten te bepalen, die vind ik afhankelijk van jouw rechten en plichten maar ik denk dat een bedrag van rond de 80 euro per maand wel redelijk is voor beide partijen. De helft van de stallingskosten omdat je de helft van de maand zelf over het paard mag beschikken zoals mensen weleens zeggen vind ik echt veel te veel; bij verkoop of beeindiging sta jij met lege handen en heb je wel al die tijd flink betaald. Extra kosten zou ik ook niet betalen als ik zou leasen, op lessen na. Spreek wel van tevoren af of dat verplicht is, dan moet je daar rekening mee houden met het bepalen van het leasebedrag. Anders zou het zijn als het paard voor jou op ijzers moet omdat jij veel buitenrijdt of wegens jouw wedstrijden bijvoorbeeld; zonder jouw zouden die kosten immers niet gemaakt worden. Iemand die zonder proefperiode zijn paard verleased zou ik niet mee in zee gaan, dan komt het op mij over alsof ze of geldgebrek hebben en snel iemand nodig hebben, of dat het ze niet uitmaakt wat er met hun paard gebeurd of door wie.

Zorg dat je alles duidelijk op papier hebt;
*waar staat de pony
*wie is waar verantwoordelijk voor qua verzorging
*welke aansprakelijkheid heeft een ieder mbt verwondingen aan de pony of vervanging van het harnachement
* wat mag je met de pony (denk ook aan vervoer, laten rijden van derden enz).
* wat zijn je verplichtingen tov de pony (ivm leeftijd, karakter of medische reden bijvoorbeeld een minimaal of maximaal aantal keren trainen per week, bepaalde speciale verzorging, etc)
* hoe lang lease je en wat is je opzegtermijn
* wat gebeurt er als of jij of de pony langdurig ziek is
* wat gebeurt er als de eigenaar de pony wil verkopen

Allemaal erg belangrijke dingen. PM maar als je een opzet van een 'contractje' wilt zien die ik met leasers heb gehad.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:27

Wat ik me een beetje afvraag is hoe het dan zit met aansprakelijkheid en verzekeringen. Het paard is niet je eigendom, dus als er iets mis gaan (losbreken, vallen enz.) blijft dan de eigenaar van het paard daar verantwoordelijk en aanprakelijk voor?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:30

ja als het goed is de eigenaar te allen tijde aansprakelijk voor het paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:34

Dat vind ik dan wel een lastig puntje. Ik snap inderdaad wel dat het zo is (wettelijk). Maar ja, als ik een paard zou gaan leasen, en ik doe daar alles mee wat ik met een eigen paard zou doen, wedstrijden, buitenrijden enz. Dan kan er altijd wat gebeuren. Ondanks dat de eigenaar er dan eigenlijk niet veel meer mee te maken heeft, blijft die toch aansprakelijk wanneer het mis gaat.

Sorry TS, zal niet je topic overnemen. Maar leasen was iets waar ik ook overnacht, en dan mn de aansprakelijkheid enzo..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:35

Ik heb vroegah een pony geleasd voor 150 gulden per maand. Hier moesten we zelf stallen mesten en mochten we alleen in de bak rijden of naar de manege. Dit heb ik 2 jaar gedaan en ben toen over gestapt op bijrijdpaarden. En dit bevalt me erg goed. Ik mag 'alles' met het paard dat ik nu rij (les, wedstrijden, bos, noem het maar op) ik betaal haar verder niks maar betaal dus wel mijn eigen lessen/vereniging/wedstrijden etc. Ik vraag me daarom ook een beetje af wat het verschil is van wat jij wil en wat ik doe..ik beslis samen met de eigenaresse over bepaalde dingen (maar het lijkt me ook niet dat jij straks bepaald of het paard bijv. naar de locale da gaat of naar de kliniek in Utrecht) en wat als zij het paard willen verkopen? heb jij hier dan ook een stem in?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:36

@ Anoeska: Ik had in het contract meegenomen dat wanneer de pony door toedoen van de leasers iets overkwam, zij aansprakelijk waren voor de kosten.
Of dat wettelijk gezien klopt en of ik het voor elkaar zou krijgen als het zou gebeuren weet ik niet, maar het maakt de leasers dan misschien wel wat voorzichtiger Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:38

Jeanine ik zou als ik mijn paard zou verleasen ook nooit willen dat leasers inspraak zouden hebben in dingen. Ook simpele dingen zoals bijvoorbeeld het veranderen van de manen (bv jij hebt ze altijd lang en zij komen er ineens aan met een wedstrijdkapseltje!), veranderen van rijstijl (alleen maar dressuren met jouw springpaardje) of weet ik veel wat.
Ben niet zo geschikt om mijn paarden te verleasen dus Clown

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:07

Bij ons op stal kunnen de lespaarden geleasd worden.
De leaser betaald dan een bedrag per maand (weet niet hoeveel) en mogen dan 3 of 6 dagen over het paard beschikken.
De paarden zijn verzekerd als lespaard dus ook daar geen zorgen over als je er een keer afvalt.
Je mag dan ook in de les meerijden of naar het bos als de eigenaar het vertrouwt.
Verder zijn er geen extra kosten als hoefsmid of dierenarts en korte opzegtermijn als je niet meer wil/kunt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:20

Ik maakte me eigenlijk niet zozeer zorgen over mezelf, maar meer als ik met mijn leasepaard op buitenrit ben, en een ongeluk met een fietser ofzo krijg. Ik ben met het paard weg, maar de eigenaar blijft aansprakelijk (als het echt een ongeluk is, en dus niet door mijn nalatigheid ofzo komt). Ik zou me dan zo schuldig voelen naar een eigenaar toe.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:07

- Hoeveel betalen jullie voor je leasepony/leasepaard? 110 per maand (paard)
- Wat mag je er mee? Alles... Maar om het terrein te verlaten wel eerst toestemming vragen
- Wat moet je doen? Niets
- Welke extra kosten komen er nog bij? Niets... als de fysio moet komen word gewoon voor je betaald
- Hoe bevalt het? ja
- En hebben jullie een proefperiode gehad? ja en nee... het was voorheen een manege dus je kende de paarden al. mensen die nu willen beginnen krijgen wel een proefperiode

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:05

Main schreef:
- Hoeveel betalen jullie voor je leasepony/leasepaard?
- Wat mag je er mee?
- Wat moet je doen?
- Welke extra kosten komen er nog bij?
- Hoe bevalt het?
- En hebben jullie een proefperiode gehad?

1: ik betaal 150 euro per maand, dit is inclusief 2 lessen per maand. Een prive les kost 15 euro per half uur. Voordat ik ging leasen nam ik al bijna elke week les. Ik was dus toch al zo'n 60 euro per maand kwijt, ik vind dan 150 euro niet veel.
2: Ik mag er alles mee doen, ik kan hem beschouwen als mijn eigen paard. Ik mag rijden wanneer ik wil.
3: goed voor hem zorgen Knipoog Ik hoef/ moet niks, maar meestal help ik met stallen, voeren, tuig poetsen. Dingen die je ook doet als je wel een eigen paard heb.
4: Ik heb geen extra kosten. Dat vind ik het voordeel van leasen
5: super! een eigen paard kan ik niet betalen, dan is dit voor mij een mooie oplossing. Ook als ik een keer niet kan is het geen probleem, hij word gewoon verzorgd en hij word dan meegenomen voor een bosrit oid. Hij staat prive bij iemand aan huis die hem ook goed kent en weet wat ze moet doen.
6: geen proefperiode. Ik reed er al een tijd, dus we kenden elkaar al.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:27

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie!
Ik zal het allemaal eens op me laten bezinken en de belangrijkste punten opschrijven.

Ik vind het probleem met bijrijdpaarden dat de eigenaren vaak rare beslissingen nemen. (Of ik heb net paar keer de verkeerde getroffen).
Ik heb dus meegemaakt dat paarden ineens worden verplaatst naar 10km verderop, terwijl ik er net 2 weken rij en me er niks over werd gezegt bij het kennismaken. Paarden plotseling te koop komen te staan. Er ineens word verwacht dat ik wedstrijden ga rijden, terwijl daar eerst niks over werd gezegt enzo.
En in mijn ogen heb je bij leasen die problemen niet, omdat je dingen op papier zet. En er voor betaald, dus dan kan het niet zomaar gebroken worden..
*(Of heb ik dat nou helemaal verkeerd? Bloos )*

Hebben jullie trouwens het paard zelf gestald ergens, of op de stal laten staan waar het paard al stond?

Alvast bedankt voor jullie reactie! Lachen

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:04

Hi,

Ik lease ook sinds kort een paard voor 3 (en soms 4 als het zo uitkomt) dagen in de week. Ik betaal de helft van het stalgeld en de verdere kosten (hoefsmid, dierenarts, materiaal etc.) zijn voor de eigenaresse. Verder les ik één keer in de week tegen het manegetarief en de overige (2 a 3 keren) les ik voor het eigen paarden tarief (een stuk goedkoper). Dit is zo afgesproken omdat ik hem niet lease van de stal waar hij staat maar direct van zijn eigenaresse.

Op zich mag ik er alles mee doen ware het niet dat ik nog een vrij groentje ben en ik eerst voorlopig eens in de lessen met 'm blijf rijden en eerst eens rustig wil ervaren wat het nou eigenlijk inhoudt om een paard te hebben en te verzorgen.

Verder is er wel echt een contract opgesteld waarin alle rechten en plichten worden opgenomen. De eigenaresse blijft wel ten alle tijden aansprakelijk voor wat er evt. zou gebeuren.

Succes verder!

8bier8suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:31

1. Ik betaal €85,- per maand.
2. Ik heb de beschikking over 2 paarden waarvan 1, 7 dagen in de week(1 rust dag) en de andere ongeveer 3 á 4 dagen in de week. ik mag met deze 2 paarden wedstrijden rijden, lessen volgen, 1 paard mag mee op vakantie, de beschikking over een trailer en spullen.
3. ik moet zelf uitmesten en de paarden vezorgen, als ik er ben moet ik hooi geven en opstrooien. de paarden trainen. en als er stro en hooi gehaalt moet worden, moet ik helpen.
4. ik heb geen bijkomende kosten.
5. het bevalt echt super, het is net of ik een eigen paard heb.
6. ik heb een maand proefperiode gehad.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 10:48

** Schiet me nou nog een vraag binnen;
Hoe zijn jullie bij dit leasepaardje terecht gekomen?

(Via marktplaats, via advertentie bij manege, via kennis of ...? )

Btw, bedankt voor de antwoorden!
Vind het wel fijn om een zicht te hebben over wat het gemiddeld ongeveer kost en inhoud. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:53

Verplaatst: VSW --> TAO

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:56

heeey

ik leasde op een manege.
ik zal je zeggen het was verschrikkelijk!
ik moest tot 5 uur wachten voorfat ik einelijk wat met mijn verzorgpaard kon doen.
als het dan zover was mocht ik één uur in bak rijden meer niet stal doen en dat was het.
voor 2 dagen in de week moest ik 80 euro betalen!!
dit is De rede voor mij geweest op een paard te kopen.

sucses xxCynthiaa

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:27

Ik betaalde toendertijd 125 gulden per maand voor 7 dagen per week. Ik ben via via daar terecht gekomen.