Vraag proef 31, Z2 dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anydale

Vraag proef 31, Z2 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:19

Ik heb een vraagje over deze proef.
Het gaat om het onderdeel
H-X-F van hand veranderen in uitgestrekte galop
F verzamelde galop en vliegende galopwisseling

Ik reed hem altijd door in uitgestrekte galop tussen de P en de F uit te komen, dan verzamelen en bij F een wissel.
Nu krijg ik daar steeds verschillend commentaar op, de ene jury zegt dat de wissel dan te laat is als ik hem precies bij F spring.
Dus ik de volgende wedstrijd hem voor F gesprongen, toen zei een andere jury dat de wissel te vroeg was.
Gisteren was ik op wedstrijd en toen reed ik hem weer dat ik precies bij de F een wissel sprong, stond er als commentaar, wissel op diagonaal rijden.

Nu vraag ik me dus af, moet de wissel op de diagonaal gereden worden als je dan bij F uitkomt, of moet je voor de F uitkomen en dan de wissel op de hoefslag springen of moet je de wssel op de hoefslag voor F springen?

Wie weet dat, want ik heb geen idee meer

Upgrade1

Re: Vraag proef 31, Z2 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:30

Van H tot F uitgestrekt en op F de wissel (daar moet je paard dan ook weer verzameld zijn). In de uitgestrekte galop op de diagonaal wisselen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. succes

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:00

Upgrade1 schreef:
Van H tot F uitgestrekt en op F de wissel (daar moet je paard dan ook weer verzameld zijn). In de uitgestrekte galop op de diagonaal wisselen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. succes

Ja dat dacht ik ook, maar kreeg afgelopen zondag dus het commentaar dat het op de diagonaal moet Verward

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:47

Upgrade1 schreef:

Wordt in het zz licht ook gevraagd hoor, dus zo heel onwaarschijnlijk is dat toch niet?

Ik rij inderdaad gewoon tot F, twee meter voor F vang ik hem op, verzamel hem en spring precies op F een wissel (althans, dat is elke keer de bedoeling Haha!)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:48

aan het einde van je diagonaal je wissel rijden, hierbij is je paard nog rechtgesteld en niet al half in de wending. Het klopt dus wat de jury zei dat je op de diagonaal je wissel moet rijden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:44

Ik ben gister bij de juryselectie in Emmeloord gegeven. Jan Peters gaf daar commentaar op een Z2 proef, met dezelfde lijn.

Dit was zijn commentaar: Iets voor F verzamelen en wel naar F rijden, dus niet iets ervoor uitkomen. En dan bij F de wissel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:52

leerzaam! handig voor de toekomst.

Iets voor F verzamelen en wel naar F rijden, dus niet iets ervoor uitkomen. En dan bij F de wissel.

Maar bij F met een nog rechtgesteld paard, dus fractie ervoor, of
als je net aan het omstellen bent? omdat je de hoefslag raakt?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 09:57

Bij F met een nog rechtgesteld paard. Dus in de allerlaatste galopsprong voor je de hoefslag raakt en omstelt.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:36

Oke bedankt, het is me nu duidelijk. Dan heb ik het dus altijd fout gedaan door al op de hoefslag te zijn!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:01

talented schreef:
Ik rij inderdaad gewoon tot F, twee meter voor F vang ik hem op, verzamel hem en spring precies op F een wissel (althans, dat is elke keer de bedoeling Haha!)

Ja zo probeer ik het ook altijd te doen!!! Volgens mij is dit de juiste manier. Heb er nog geen commentaar opgehad (heb die proef nog maar 3 keer gereden).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:27

Miriam schreef:
Bij F met een nog rechtgesteld paard. Dus in de allerlaatste galopsprong voor je de hoefslag raakt en omstelt.

met andere woorden: nog op de diagonaal

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:25

LiSSy schreef:
Miriam schreef:

met andere woorden: nog op de diagonaal

Ja... in de ideale situatie in de galopsprong waarmee je de hoefslag bereikt.

FuegoAnnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:56

heb dit ook een keer aan een jury gevraagd en die zei dat de wissel op de diagonaal moet, vlak voor de F. die zei dat het ook in de reglementen staat. anders is je paard ook niet recht meer. Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:27

talented schreef:
Upgrade1 schreef:

Wordt in het zz licht ook gevraagd hoor, dus zo heel onwaarschijnlijk is dat toch niet?

In het ZZ-licht wordt de wissel in middengalop gevraagd! Ik heb ooit een keer in een kur een wissel in de uitgestrekte galop gedaan en toen vertelde de jury mij dat dat dus niet bestaat.

Je moet de wissel overigens springen naar de F toe, dus nog net op de diagonaal en dat je zeg maar op de F uit je wissel komt