Paard rent weg als bijrijdster hem wil pakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Paard rent weg als bijrijdster hem wil pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:17

Hallo,
Allereerst bedankt dat jullie dit even lezen.
Mijn bijrijdster liet mij zaterdag weten dat ze mijn paard weer niet te pakken kreeg. HEt was haar al vaker met moeite net gelukt. Maar zaterdag heeft ze het dus blijkbaar opgegeven.
Het zit zo overdag staat mijn paard de hele dag buiten.
Normaal met een graskorf zodat hij niet of minder snel bevangen word. Nu is zijn korf stuk en moet ik 2 weken wachten voor er een nieuw geleverd kan worden.
Hij staat nu de halve dag op het zand en de andere helft op het land. Sinds dat hij dus halve dagen op het land staat is hij bij mijn bijrijdster en de boer moeilijk te vangen. En zaterdag heeft mijn bijrijdster het zelfs opgegeven.
Bij mij heeft hij dit nog nooit gedaan. Maar wil dat hij het ook niet bij de boer en mijn bijrijdster doet.
Wat kunnen hun het beste doen?
Zodra ze in zijn buurt komen zet hij het op het rennen.
Wie heeft tips.

bergkraai

Re: Paard rent weg als bijrijdster hem wil pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:20

lastig probleem.. Ik heb het ook met 1 van mijn paarden.. Zoiezo: NOOIT meer opegeven,... Op een gegeven moment hebben ze door dat ze op deze manier onder het werk uit kunnen komen..

Ik blijf net zolang achter mn paard aanlopen tot ik m heb.. (doel van paard is lekker blijven grazen) zorgen dat hij geen hap meer binnenkrijgt word ie er snel zat van..

Het is makkelijker als je met zn 2en bent zodat je hem in een hoek kunt drijven..

Hopen dat het snel beter gaat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:22

Wanneer zet je hem op het land? 's morgens of 's avonds?
De meeste paarden willen 's avonds graag naar binnen omdat daar een emmer voer staat te wachten, maar veel paarden zijn 's middags moeilijk eraf te halen omdat ze weten dat er dan niets lekkers te halen valt en ze zich binnen of in de paddock de rest van de dag moeten vervelen..

En anders helpt het misschien om meerdere keren per dag met een lekkere appel ofzo de wei in te komen. Even aaien, appel voeren, en weer weg. Zo worden je verzorgster en de boer niet meer alleen geassocieerd met het binnenzetten, maar ook met het lekkers, en dan zal je paardje ook makkelijker even hoi komen zeggen Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:24

In de middag rond 2 uur gaat hij het land op tot 8 uur in de avond. Mijn bijrijdster komt dan meestal voor dat ze naar binnen komen.
In een hoek drijven is geen optie. Heeft de boer 1 keer gedaan en toen ging hij over het hek heen. Met als gevolg een gigantiesche wond en antibiotica

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:25

Oja, nog iets, gedraag je niet als een roofdier (ogen op paard gericht, sluipen, recht er opaf) maar als een paard/vluchtdier (nonchalant rondkijken, beetje zigzag-end lopen, doen alsof je het paard niet eens ziet)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:25

Nu beginnen met het belonen van een brokje?
Wij hebben een paard opstal staan die nog wel eens omhoog wil komen bij het naar buiten brengen. Ik hou hier dus niet van en neem een aantal brokjes mee als ik hem het land in breng. Geef hem voordat ik de stal uit ga een brokje, onder het lopen en in het land. Ik beloon hem dus met goed gedrag. Krijg hij het wel eens in de bol om omhoog te gaan krijgt hij geen brokje en een dikke ruk aan het touw. Dan is het over met de pret.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:27

Heb mijn bijrijdster en de boer ook gezegt niet twijfelen en zelfverzekerd naar hem toe lopen en indd niet opgeven.
Heeft ze helaas wel gedaan zatrerdag Boos!
Maar ik kon niet reageren op haar sms omdat ik an het werk was helaas.

In princiepe rent hij gelijk weg als mijn bijrijdster of de boer gezien worden. Dan rent hij al. Als ze hem tog hebben en belonen dan beloon je tog voor verkeerd gedrag want hij loopt of rent dan weg tog?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:29

Lokken met een snoepje, en als je haar dan hebt, snoepje niet geven,, bij slimme paarden werkt dit meestal maar 2/3x Tong uitsteken Ik denk toch even doorzetten.. Misschien niet meer op het land zetten, aleen op zand..!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:30

kun je niet samen met de bijrijdster en de boer het paard binnenhalen ? zodat hij aan went om ook met hen naar binnen te gaan, en het dan af bouwen ?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:31

OohafoO schreef:
Heb mijn bijrijdster en de boer ook gezegt niet twijfelen en zelfverzekerd naar hem toe lopen en indd niet opgeven.
Heeft ze helaas wel gedaan zatrerdag Boos!
Maar ik kon niet reageren op haar sms omdat ik an het werk was helaas.

In princiepe rent hij gelijk weg als mijn bijrijdster of de boer gezien worden. Dan rent hij al. Als ze hem tog hebben en belonen dan beloon je tog voor verkeerd gedrag want hij loopt of rent dan weg tog?

Als ze belonen op het moment dat ze hem hebben is de beloning voor het pakken. Zodra ze hem hebben, iets lekkers of belonen en weer los laten. Dat een paar x herhalen, op verschillende dagen en hij heeft het snel door, dat het niet alleen binnenzetten is of werken, maar ook wel eens iets lekkers.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:32

Ja daar zat ik ook aan te denken alleen staat hij dan de hele dag alleen op het zand. Vind ik ook zo sneu.
Snoepje trapt hij helaas niet in

Hij heeft altijd normaal gedaan bij hun. Maar is veranderd sinds hij halve dagen op het land staat.
Denk dat hij wel weet dat ik de baas ben en dat hij dat idee bij hun nog niet heeft.
Bijrijdster doet hem nu 4 maanden.

Oke zo ja. Dat kunnen we indd gaan proberen. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:33

OohafoO schreef:
niet twijfelen en zelfverzekerd naar hem toe lopen

Dat is juist niet zo goed, als je op die manier erheen loopt dat komt dat voor een paard heel dreigend over.

Belonen mag altijd, hij heeft zich immers uiteindelijk laten pakken, hij had ook nóg een keer weg kunnen springen. Zodra je het halster vast hebt kun je het beste direct belonen en een snoepje geven, dan wordt het de volgende keer al minder vervelend voor t paard, en uiteindelijk zal hij dan vanzelf naar je toe komen, al is t alleen maar voor de beloning Lachen

Gebruik ook altijd een lieve, hoge stem. Geen lage tonen, dat komt weer dreigend over.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:40

Heb ik ook altijd gehad, bij mijn eigen paard dan nog wel, maar enkel en alleen als ik rijbroek aanhad...

Ging ze vaak eerst binnenhalen vooraleer mijn kledij aan te doen

En zette dan ook het paard dat bij haar id weide liep, eerst op stal.

Verder voeder: als ze wist dat het voor te rijden was, lukte het niet!

Wel zeker en vast nooit er recht naartoe, maar wel beetje rondwandelen, haar negeren, maar ook maken dat zij intussen niet meer kon grazen uiteraard.

Het is iets héél moeilijk hoor, na 5 jaar kon ze het nog hebben, maar langzaam maar zeker liet ze haar toch iets sneller vangen Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:41

Werkt het hele idee van: met je rug naar hem toe gaan staan met iets in je haden niet? Dat je paard dus nieuwsgierig wordt wat ze (bijrijdster) aan eht doen is?
Ik had het laatst met onze verzorgshet. Als ik 1 (of beide) van mijn kinderen mee heb komt ie zodra ze hem roepen of als hij ze ziet... Nu was ik een keer alleen. Ja daaaag! Hij liep dus weg. Hoezo kindergek? Ik ben dus gewoon wat in de wei gaan lopen, andere paard geaaid, beetje gefriemeld in mijn zakken en met mijn rug naar hem toe. Ja toen had ie wel interesse. Hij liep naar me toe, langs me (hij gaf zich niet zo snel gewonnen) en ging toen nonchalant uit de waterbak staan "drinken". Toen kon ik hem zo pakken.

Het lijkt mij in dit verhaal van TS dat paard dus gek is op gras... En hem daarmee lokken? Flink emmertje gras dus? (Omdat snoeppie niet werkt)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:48

Nee is meerdere malen door de boer geprobeert maar geen reactie. Het boeid hem niet en eet dan gewoon gras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:52

Krijg jij hem wel te pakken?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:58

Ja bij mij loopt hij soms langzaam weg. Maar alleen al als ik gevoon zijn naam op waarschuwende toon zegt staat hij stil en kan ik hem pakken

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:32

bij mijn verzorgpony is dat ook zo, maar die doet het juis wel bij d'r eigen baasje, ik neem meestal een zakje ofzo mee, en ga daar mee kraken, dan komt ze vanzelf:P