Sinds 3 weken heb ik een nieuw paard, volledig laten keuren en goedgekeurd op cornage na. In ons vooronderzoek kregen we van een aantal mensen te horen dat hij wel eens wat hengstenstreken had, hij was verder heel braaf. We hebben hier tijdens de keuring naar gevraagd en de VA voelde geen ballen zitten, maar zag ook geen littekenweefsel. Dit zou opzich wel kloppen, want het paard is 14 jaar dus als hij al vroeg gecastreerd is dan vervagen die littekens natuurlijk. We hebben toen toch maar besloten om bloed op te sturen naar Utrecht om zijn tostestorongehalte te laten onderzoeken. We hebben hem na de keuring mee naar huis genomen naar zijn nieuwe stal. De eerste dag ging het meteen niet helemaal goed, hij stond naast een merrie op stal die heel hengstig was en constant wilde snuffelen. Hij ging toen over het schot heen stijgeren, om zo bij de merrie te komen. We hebben hem toen in een stal gezet zonder paarden naast hem dat ging prima. In de wei staat hij ook alleen (altijd al zo geweest, dus hebben we zo gelaten), er is een dubbele draad tussen hem en de merries en dat gaat prima. Hij is wel vrij onrustig, veel heen en weer lopen langs het draad, maar hij breekt er niet doorheen. Ook hengstige merries waarmee hij net kan snuffelen interesseren hem niet zoveel. Hij snuffelt met ze, hij fleemt, draait zich om en gaat weer eten. Sinds een week staat hij nu ook naast de merrie van mijn zusje op stal en dat gaat prima, hij stijgert helemaal niet meer en staat lekker te eten.
Het rijden gaat ook prima, hij is erg braaf. Tijdens het opzadelen laat hij wel wat hengstengedrag zien als hij naast een merrie staat. Hij fleemt, schraapt, loopt heen en weer en heeft een stijve, zeg maar
Hij blijft verder wel oké, ik kan hem gewoon opzadelen.
De stalhoudster en ikzelf dachten dat hij geen klophengst zou zijn, maar gewoon nog wat hengstenstreken zou hebben. Maar we kregen vorige week de uitslag en hij blijkt toch duidelijk een klophengst te zijn.
Vandaag hebben we een gesprek gehad met de veearts. Hij zegt dat de ballen van een 14jarig paard zo verschrompeld kunnen zijn dat ze bij een castratie niet gevonden kunnen worden. We kunnen een onderzoek doen door bloed af te nemen, dan een hormoon in te spuiten en daarna weer bloed te testen, om te kijken of de hormonen dan ineens omhoog gaan of ongeveer hetzelfde blijven. We hebben gehoord dat de eerste eigenaar (die helaas geen contact met ons opneemt) hem in het voorjaar hormoonspuiten gaf om hem onder controle te houden.
Het komt er op neer dat de VA eigenlijk tussen neus en lippen door aanraadt om hem terug te brengen naar de vorige eigenaar. Dit kan omdat het een verborgen gebrek is en dus koopontbindend is.
Maar ja, ik vind hem eigenlijk heel erg leuk, en hij is tot nu toe vrij perfect
Wat zouden jullie doen?
En wie heeft er ervaring met klophengsten op latere leeftijd laten castreren of met die hormooninjecties??