JU ruiters mogen niet de baan in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

JU ruiters mogen niet de baan in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:20

Ik jureerde vandaag de 2e proef b/l op een wedstrijd en het viel me op dat de ruiters steeds achterin bleven rondrijden en niet direct de baan in kwamen. Het bleek dat ze bij de jury waar ze de eerste proef gereden hadden de baan uitgestuurd waren, ze mochten pas naar binnen na het signaal van de jury. Ik vond het erg vervelend voor de deelnemers dat ze zo in de war gebracht werden. Het is tenslotte toegestaan om direct na het groeten van je voorganger de baan in te gaan om te verkennen. Toen ik klaar was was de eerste jury al weg dus ik heb haar er niet op aan kunnen spreken. Vraag me af wat andere juryleden in zo'n geval zouden doen, tussendoor de jury aanspreken of gewoon niets doen? Met name voor beginnende combinaties is het dodelijk lijkt me, je bent al gespannen, paard of pony is gespannen en dan wordt je nog eens met zoiets geconfronteerd.

Anoniem

Re: JU ruiters mogen niet de baan in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:21

Vreemd. Kan je geen klacht indienen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:36

Klacht indienen.... waar dan ergens?

Was er geen ringmeester? Die had je er even op af kunnen sturen. Als die er niet is zou ik na afloop even naar het secretariaat zijn gegaan om te melden dat het volgende keer ook anders kan.

Misschien zou ik zelf ook even naar het andere jurylid zijn gelopen om afspraken te maken.
Vervelend voor de ruiters zeg. De volgende keer op een andere wedstrijd durven ze ook niet naar binnen te rijden.

Ik heb overigens ooit meegemaakt dat ik in de eerste ring wel naar binnen mocht (M, maar je kon niet om de ring heen). En vervolgens in de 2e ring een jury aantrof die de reglementen niet kende en iedereen verbood om daar naar binnen te rijden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:30

Bij onze vereniging was er vorige keer ook een jury die zei dat de ring niet verkent mocht worden, ook niet in het B/L. Jury hield stug vol dat het zo in de reglementen stond.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:22

Ik werd op het NK in Ermelo in de L2 de ring uitgestuurd door een jury. Verward
Was ook wel ff verwarrend, volgens hem was iedereen van buitenaf binnengekomen, dus mocht ik ook de ring niet verkennen.

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:36

Scum schreef:

Was er geen ringmeester? Die had je er even op af kunnen sturen. Als die er niet is zou ik na afloop even naar het secretariaat zijn gegaan om te melden dat het volgende keer ook anders kan.

Misschien zou ik zelf ook even naar het andere jurylid zijn gelopen om afspraken te maken.
Vervelend voor de ruiters zeg. De volgende keer op een andere wedstrijd durven ze ook niet naar binnen te rijden.

Ik heb overigens ooit meegemaakt dat ik in de eerste ring wel naar binnen mocht (M, maar je kon niet om de ring heen). En vervolgens in de 2e ring een jury aantrof die de reglementen niet kende en iedereen verbood om daar naar binnen te rijden.

Je kan altijd een klacht indienen bij de federatievertegenwoordiger.

En het secretariaat/ringmeester heeft hier helemaal niets over te zeggen wat de jury besluit hoor!

Ben zelf secr. en wedstrijdruiter, en heb het beide ook al mee gemaakt, heel vervelend.
Bij ons kunnen ze niet om de baan heen, en dat bespreek ik dan ook direct met de juryleden.
Als ik zelf op wedstrijd gaat heb ik het stukje reglement waarin dit uitgebreid staat uitgeprint en op zak! Knipoog

Maar in dit geval was het leed al geschied en is het een oneerlijke zaak om halverwege de rubriek de jury er op attent te maken zodat de rest dus wel in de ring mag starten.
Maar voorop gesteld vind ik het persoonlijk een hele slechte zaak als de juryleden dit veelbesproken discussie punt nog niet weten........

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:20

Als amazone heb ik dit alleen meegemaakt in het M. Omdat het hierover discusieren moe was (en met mij velen) heb ik aan knhs gevraagd of ze hier extra aandacht aan willen geven. In paard en sport hebben ze in het vragenblokje een stukje hierover geplaatst.

In de B/L zou ik als jury andere ring direct naar de andere jury gestapt zijn om even te overleggen. Niet dat dat gelijk iets oplevert maar de andere jury wellicht wel aan het denken zet.

In jou geval zou ik haar nummer opzoeken en haar nog even bellen, gewoon zgn uit belangstelling. Nummer is via mijn knhs vaak te vinden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:36

astridh schreef:
Ik jureerde vandaag de 2e proef b/l op een wedstrijd en het viel me op dat de ruiters steeds achterin bleven rondrijden en niet direct de baan in kwamen. Het bleek dat ze bij de jury waar ze de eerste proef gereden hadden de baan uitgestuurd waren, ze mochten pas naar binnen na het signaal van de jury. Ik vond het erg vervelend voor de deelnemers dat ze zo in de war gebracht werden. Het is tenslotte toegestaan om direct na het groeten van je voorganger de baan in te gaan om te verkennen. Toen ik klaar was was de eerste jury al weg dus ik heb haar er niet op aan kunnen spreken. Vraag me af wat andere juryleden in zo'n geval zouden doen, tussendoor de jury aanspreken of gewoon niets doen? Met name voor beginnende combinaties is het dodelijk lijkt me, je bent al gespannen, paard of pony is gespannen en dan wordt je nog eens met zoiets geconfronteerd.

Ik zou, wanneer ik daar zat te jureren, tussen twee proeven door die jury benaderen en zeggen dat zij niet volgens de regels handelt. Ze staat niet in haar recht en ze moet haar eigen vezonnen regeltje dan maar snel vergeten. Persoonlijk zou ik dan niet wachten tot het einde van de rubriek.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:38

het is inderdaad vervelend als een collega jury niet helemaal op de hoogte is van de reglementen, ik had direct na de eerste combinatie naar de betreffende collega toe gegaan om het even te bespreken, de 2e combinatie kan best in zo'n geval wel heel even wachten.

Ik heb pas ook nog een collega opgebeld omdat ze op een wedstrijd fout zat wat betreft de reglementen, en ik belde haar niet om haar op de vingers te tikken, maar om te voorkomen dat ze in de toekomst nog zo'n zelfde fout maakt en misschien voor "aap" staat. Neemt niet weg dat jury's ook maar mensen zijn en wel eens fouten kunnen maken...het is en blijft menselijk...
En buiten dat een official de reglementen hoort te kennen, horen de ruiters die ook te kennen en daar schort het ook héééél vaak aan...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 07:28

roanda schreef:
Scum schreef:

Je kan altijd een klacht indienen bij de federatievertegenwoordiger.

En het secretariaat/ringmeester heeft hier helemaal niets over te zeggen wat de jury besluit hoor!

Ben zelf secr. en wedstrijdruiter, en heb het beide ook al mee gemaakt, heel vervelend.
Bij ons kunnen ze niet om de baan heen, en dat bespreek ik dan ook direct met de juryleden.
Als ik zelf op wedstrijd gaat heb ik het stukje reglement waarin dit uitgebreid staat uitgeprint en op zak! Knipoog

Maar in dit geval was het leed al geschied en is het een oneerlijke zaak om halverwege de rubriek de jury er op attent te maken zodat de rest dus wel in de ring mag starten.
Maar voorop gesteld vind ik het persoonlijk een hele slechte zaak als de juryleden dit veelbesproken discussie punt nog niet weten........

Ze kan toch geen klacht meer indienen na de wedstrijd? Die is nu al voorbij.
En een secretariaat kan voordat de wedstrijd begint de jury vragen om de wedstrijd sneller te laten verlopen door de ruiters alvast binnen te laten. En tevens erop wijzen dat het zo in de reglementen staat.
Als ik moet jureren gebeurt het wel vaker dat de organisatie van tevoren bekend maakt hoe ze de ruiters de ring in laten. Lijkt me raar als je dan als jurylid tegen de reglementen in wil gaan.