Waarom springen wel, dressuur niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Waarom springen wel, dressuur niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:01

een federatie vertegenwoordiger op het voorterrein?

of, laat ik het anders zeggen: Hier in de regio is het eigenlijk standaard dat bij de springwedstrijden er regelmatig een jurylid ook meekijkt op het voorterrein (terwijl anderen de rubriek dus jureren) terwijl ik het bij dressuur nog nooit heb meegemaakt.
Maak wél eens "bijzonder gedrag" mee van bijv. ruiters die na hun 2e proef nog even alle onderdelen die in de proef niet lukten er op het voorterrein nog even uit willen rijden (lees slaan)
Natuurlijk kan je daar als 'gewoon mens' ook prima wat van zeggen als je zoiets ziet, maar dan kom je vaak ook snel in een wel/niet verhaal, of ben je gewoon een t*ringwijf die dr k*ankerbek moet houden als je pech hebt.
Dat is overigens niet de discussie nu, we zullen het er allemaal over eens zijn dat dat voorbeeld gewoon niet wenselijk is en niet zou mogen gebeuren.
Maar gewoon: waarom bij basiswedstrijden dressuur geen toezicht op voorterrein, terwijl dit bij spraken gewoon bijna standaard is? Want wat te doen als je dan zulke dingen tegenkomt (en er last van hebt)

Scum

Re: Waarom springen wel, dressuur niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:30

Bij ons in de regio zie ik nooit een toezichthouder. Tenminste, niet in de afgelopen 25 jaar Haha!
Net zoals er bij ons geen ringmeester is bij de dressuur. Bij het springen dan weer wel.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:11

Als je iets ziet wat niet wenselijk is denk ik dat je altijd de wedstrijdleiding erop aan kunt spreken, weet niet hoe het zit bij wedstrijden waar jij altijd heen gaat Wil, maar bij ons op wedstrijden ( vooral in het outdoor seizoen) loopt er genoeg wedstrijdleiding/ toezichthouders rond.

Ben het er wel mee eens dat er afentoe meer toezicht gehouden mag worden bij de dressuur, bij gebrek aan officials op een wedstrijdterrein zou ik zeggen, stap op de wedstrijdleiding af Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:13

Scum schreef:
Bij ons in de regio zie ik nooit een toezichthouder. Tenminste, niet in de afgelopen 25 jaar Haha!
Net zoals er bij ons geen ringmeester is bij de dressuur. Bij het springen dan weer wel.

Volgens mij is er op iedere springwedstrijd toch een jurylid toegewezen aan het voorterrein?
Of loop ik nou ineens 25 jaar achter? Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:13

ik heb ook nog nooit een toezichthouder gezien, wel weet ik dat de ringmeesters dingen wel aangeven als iets niet door de beugel kan

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:29

Iemand die bij ons in pension staat jureerd ook en zit wel degelijk ook halve dagen bij het losrijden van het springen idd. Dus het gebeurt wel! Vind ik ook zeker geen slecht idee...
Lijkt me bij dressuur ook wel een goede! Knipoog

Ringmeesters zijn toch ook wel vaak met een hele hoop andere dingen bezig en zien dus pas als het echt bezig is. En als je voor dressuur 8 ringen bij moet houden wie er wanneer in moeten, krijg je écht niet mee wat er allemaal tijdens het losrijden gebeurt Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:16

Het is toch verplicht een federatievertegenwoordiger te hebben ongeacht of het nou dressuur of springen is?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:56

Ja, maar vaak is dat de jury.
En als die in binnenbak A zit, kan die nooit zien wat er in binnenbak (of buitenbak) B gebeurt...

Naar de wedstrijdleiding stappen is inderdaad een sterk punt, helaas niet altijd werkend (want soms schijnen eigen leden een hoop te mogen wat toch echt niet zou moeten kunnen)
Maar zal zeker 9 van de 10 keer wel een oplossing kunnen zijn. Alhoewel het dan goed mogelijk is dat datgeen wat niet door de beugel kan al opgehouden is op het moment dat er iemand bij is. Een toezichthouder kan zien en meteen ingrijpen (en heeft daar ook de bevoegdheid toe)

Ringmeesters mogen officieel niet ingrijpen en zijn vaak ook maar goedwillende vrijwilligers (soms erg jong ook) waarvan je niet kan verwachten dat ze de discussie aan gaan.

Het blijft een interessant punt, lijkt mij voor de sport positief dat er zowel bij dressuur als bij springen gewoon toezicht is op het voorterrein, ook in de basis sport..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:00

Toch heb ik wel eens bij een gewone dressuurwedstrijd gehad dat er iemand kwam om te kijken of mijn paard een juist bit inhad en of ik geen scherpe randjes aan m'n sporen had ed. neem aan dat dit ook een federatievertegenwoordiger was.
(reed toen net wedstrijden en dacht dat dat normaal was) verder heb ik nooit meer iemand gezien.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:25

Charles schreef:
Als je iets ziet wat niet wenselijk is denk ik dat je altijd de wedstrijdleiding erop aan kunt spreken, weet niet hoe het zit bij wedstrijden waar jij altijd heen gaat Wil, maar bij ons op wedstrijden ( vooral in het outdoor seizoen) loopt er genoeg wedstrijdleiding/ toezichthouders rond.

Ben het er wel mee eens dat er afentoe meer toezicht gehouden mag worden bij de dressuur, bij gebrek aan officials op een wedstrijdterrein zou ik zeggen, stap op de wedstrijdleiding af Haha!

maar dan blijft het alsnog een wel niet verhaal.. tenzij die wedstrijdleideing het zelf heeft gezien. vind het geen gek idee wil!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:27

Dat ligt eraan GB, als het gaat om een geval wat écht niet door de beugel kan valt het meestal niet 1 maar meerdere mensen op, als de ruiter/amazone ontkent sta je met meerdere mensen sterk. Maar idd je hebt wel een punt, als de wedstrijdleiding/official het zelf ziet is het een stuk makkelijker.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:00

Over springen kan ik niet oordelen maar het valt mij regelmatig op dat bij de dressuur nogal bijzonder wordt losgereden en dat behalve de jury voor zover hij/zij het ziet meestal niemand daar op toeziet. Ik weet van een aantal juryleden dat zij wel degelijk hier op proberen te letten met een schuin oog als de losrijbaan in het zicht ligt.

Wij zijn tegenwoordig al heel blij als er een ringmeester aanwezig is want het is ondertussen schering en inslag dat er maar gewoon deelnemers kriskras door elkaar de ring betreden waardoor gaten in het programma vallen doordat mensen of helemaal niet komen opdagen of tevergeefs wachten op een seintje of ergens op het terrein "verdwalen". Ik denk niet dat een ringmeester die als vrijwilliger de vereniging helpt de aangewezen persoon is om e.e.a. in goede banen te leiden afgezien van de startvolgorde. De enige oplossing die ik hiervoor kan bedenken is dat de KNHS binnen verenigingen mensen gaat opleiden tot toezichthouder en dat het voortaan verplicht wordt gesteld om minimaal 1 toezichthouder aanwezig te hebben per dagdeel met een limiet aan losrijterreinnen waar hij/zij toezicht op moet houden zodat een 1 op 1 situatie gecreeerd wordt. Geen toezichthouder = geen wedstrijd.

Waar wel degelijk rekening mee moet worden gehouden is het aspect van veiligheid voor de officials aangezien de lieden die buiten hun boekje gaan tegenover paard/publiek/officials meestal agressief (kunnen) reageren zoals onlangs ook met het paalincident op een wedstrijd. Persoonlijk ben ik voor een strenger rapporteerregime vanuit de KNHS met strengere sancties, het is van de zotte dat meisjes van 13 al voor hebben moeten komen wegens herhaaldelijk zeer paardonvriendelijk losrijden en gewoon wedstrijden mogen blijven rijden.

Overigens gaat deze problematiek in mindere mate ook op voor FNRS-wedstrijden, wellicht speelt het verharden van de maatschappij ook een grote rol en de vlucht die de paardensport c.q. het Anky-effect is hiet ook in grote mate debet aan. Even voor alle duidelijkheid, ik geef dus niet Anky de schuld.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:25

Heb zoiets nog nooit gezien in mijn kring !

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:22

Ik ben voor dat dat soort mensen rondlopen, helaas ben ik ze nog niet tegen gekomen.
Zowel bij springen als dressuur niet.

Ook de ringmeester ontbreekt vaak, om het is een 12 jarige die net snapt hoe de startlijst werkt..
Al doen ze hun best Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:27

Sowieso moet je een getuige hebben om misstanden te melden bij het losrijden. Dus als jij iets ziet wat niet door de beugel kan, zorg ervoor dat er nog iemand is die hetzelfde heeft geconstateerd en stap daarna naar de wedstrijdleiding, danwel de jury in de pauze.

Ik heb ook wel eens tussen het jureren door te horen gekregen dat er praktijken gaande waren die niet geoorloofd waren. Ik ben toen op 2 verschillende mensen afgegaan en heb daar wel degelijk in het juryrapport melding van gemaakt.
Ik heb zelfs een kopie brief van de KNHS ontvangen die aan betrokken deelnemer was gestuurd nav het juryrapport.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:05

oh, super om te horen Fitz! Want daar ben ik dan vaak bang voor: hoe sterk sta je als de wedstrijdleiding dan wel jury niets gezien heeft/heeft kunnen zien en het dus alleen de waarnemingen/verhalen van een paar mensen zijn.
Maar jouw antwoord maakt een hoop duidelijk Lachen
Dan nog vind ik het moeilijk om als niet-official te bepalen wat precies de grens is van al dat niet geoorloofd, maar dat zal dan kwestie zijn van even opletten hoe andere omstanders er tegenaan kijken denk k.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:49

In de situatie die zich op de wedstrijd afgespeeld had waar ik was, was dat duidelijk. Maar ik kan me voorstellen dat er grensgevallen zijn en dan wordt het idd vrij lastig.
Sowieso zal de ene vertegenwoordiger cq jurylid daar anders in staan dan de andere.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:39

En mensen van buitenaf, waarvan je eventueel die tips krijgt kijken nog weer anders.
Toch is het goed dat als er zo;n tip gegeven word dat er wat mee gedaan word.