punten van stap,draf en galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

punten van stap,draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:14

zo vandaag eerste wedstrijd gehad met paard maar nu zit ik me protocol te bekijken en heb toch nog wat vragen.. red mij! haha!

paard sprong rechts overkruisd aan, meteen terug gehaald, en opnieuw goed aangesprongen.
krijg daar een 4 voor. is dit te streng? ik hoorde altijd als je goed daarna opnieuw aanspringt heb je zoiezo een 5 heel mis als nog een 6. hoe denken jullie daarover?

voor staf,draf en galop heb ik allemaal een 6. wat houd het precies in en hoe kan je dat verbeteren?

ik heb meegereden in de klasse OB (speciaal voor mensen zonder startkaart zoals ik) dus hou me er nog niet echt mee bezig hoe dat precies zit.... dus miss kunnen jullie het me uitleggen hoe ik dat kan verbeteren?

sharonalover

Re: punten van stap,draf en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:31

Je kan er idd een 4 voor krijgen, ik heb er welleens een 3 voor gehad(dit was in de M2, en moest vanuit stap anspringen) 4 is miss aan de strenge kant, maar het kan wel Ja

Punten voor de gangen kan je niet heel erg veel aan verbeteren, het is wel een beetje hoe je paardje van nature loopt, maar er wordt ook gekeken hoe je rijdt zeg maar, dus als hij er netjes aanloopt, ah er goed bij, los door zijn lijf etc, kan je het wel iets omhoogschroeven Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:03

Over die punten van de ghangen zou ik me na 1 proef niet te druk maken Knipoog
Ik heb eens op de zelfde dag bij de ene proef drie 5en gehad en bij de proef erna twee 7ens en een 8!

Die 4 vind ik niet onrealistisch, je zat tenslotte ook fout Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:49

Die vier die klopt wel hoor, verkeerd is verkeerd, wat moet iemand dan krijgen die in de goede galop aanspringt maar tegen de hand is? Die krijgt namelijk die vijf....en een zes dan moet t alweer een stuk beter zijn maar bijvoorbeeld iets te traag of net iets opgedrukt.

Punten voor de gangen kun je best verbeteren hoor, bijvoorbeeld als je galop een 6 is omdat er meer sprong benodigd is, oefenen, trainen zodat je paard sterker wordt en een mooiere galop kan laten zien!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 07:25

Een 6 voor verkeerd aanspringen en herstellen.... dat is fnrs niveau....

Bij de knhs gaat alles ff net wat strenger Knipoog

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:01

ik heb er wel eens een 3 voor gehad, ik reed toen in de B paarden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:03

4 voor fout aanspringen is redelijk hoor, sommige geven wat hoger omdat je netjes herstelt anderen geven lager omdat ze het gewoon niet vinden kunnen. Voor de gangen moet je je nog geen zorgen maken, naar mate de proefjes netter gaan, meer gaat trainen, mee ontspanning enz gaat dat ook beter.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:06

crossmonster schreef:
Een 6 voor verkeerd aanspringen en herstellen.... dat is fnrs niveau....

Bij de knhs gaat alles ff net wat strenger Knipoog

Mijn laatste Fnrs wedstrijd werden er toch ook 4en uitgedeelt voor verkeerd aangalloperen en herstellen. Toevallig had ik een 5 omdat mijn paard changeerde naar de goede gallop.

Ik vind de 4 heel redelijk hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:09

Als je paard changeerd heb je helemaal het goede aanspringen niet laten zien, zou je dus nog lager moeten hebben Knipoog Aangezien ze in de B echt nog geen changement vragen!

Vind een 4 heel reeel.. (en ik kan uiteraard vanaf hier niet zien, of je paard
bij het herstellen echt netjes aansprong, of in galop viel of zo.)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:12

je krijgt toch als je een fout maakt min 2 je doet het overnieuw rijd de overgang dan voor een 6 heb je dus een 4
Doe je hem als je overnieuw rijd voor een 8 hou je een 6 over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:54

Zo werkt het helaas niet, mag. Min 2 is alleen voor een fout in het programma. Dus bv. de verkeerde kant op.
Fout aanspringen is een fout in de gehoorzaamheid van het paard en wordt dus direct afgetrokken van het cijfer.
Ik zou zelf in de B tussen een 4 en een 5 zitten, ligt ook aan het algehele beeld, hoe snel hersteld, nageeflijk en dat soort dingen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:33

ooh ok dus een extra volte om het opnieuw te doen heeft ook geen zin dan. Weer wat geleerd

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:08

Ja, die vier die klopt. Knipoog Je deed namelijk niet wat er gevraagd werd. ( in eerste instantie) Hoe de gangen worden beoordeeld, staat volgens mij in het proevenboekje. ( weet het niet zeker) Het gaat er om, dat het paard ontspannen en nageeflijk loopt en aan de hulpen is. Dit is mij altijd geleerd.

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:10

Te streng is dat denk ik niet....

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:12

Die 4 lijkt me wel realistisch bij verkeerd/ overkruist aanspringen.
Punten voor de gangen kun je wel verbeteren. Ik had voorheen in de L en M altijd 6en. Sinds een tijdje lukt het me om met meer impuls en ontspanning de proeven te rijden en kreeg ik 7ens voor de gangen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:53

Een 4 vind ik wel realistisch, je paard is immers niet goed aan de hulpen, hij springt verkeerd aan op een (neem ik aan) goede hulp van jou.

De gangen kan je wel degelijk wat aan doen. Galop bijv. kun je wat meer sprong in trainen, misschien meerbergop, maar dat is in een later stadium van belang bij het verzamelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:02

4 kan, maar in B kan het ook en 5 worden, hangt een beetje van de kwaliteit van het daarna goed aanspringen en de manier van corrigeren.

Daarnaast vraag je wat een 6 inhoudt voor de gangen. Dit houdt in dat je correcte gangen hebt maar niet spectaculair. Voor een hoger cijfer zou de stap bijvoorbeeld nog wat ruimer en/of tactmatiger mogen. De draf krachter met meer schouder en/of achterbeen en de galop met meer sprong.
Maar er zijn ook juryleden die vaak op de 6 blijven hangen in deze onderdelen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:28

Ik draaide laatst ook nog een volte na het verkeerd aanspringen, toen had ik een 3 -2 Knipoog
Ach volgende keer gewoon beter Tong uitsteken

En gangen kan je wel iets beter trainen natuurlijk, maar het ene paard heeft gewoon een beter gangenwerk als de ander...
Maar soms krijg je idd wel vraagtekens bij die cijfers. Mijn paard heeft wel 2x in de proef gehad dat hij in de proef niet helemaal lekker doorgalopeerde, dan snap ik dat hij een 5 op galop kreeg... Maar als er niks aan de hand is, waarom krijg ik in de ene proef dan 6-en op de gangen en in de 2de proef 7-ens, terwijl hij in die 10 minuten weinig anders loopt...

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:23

Een jury vertelde mij dat de gangen beoordeeld worden op hoe een paard loopt in de proef.
Als hij een keer verkeerd aangaloppeerd dan mag dat niet meetellen in het cijfer voor de galop maar alleen op dat onderdeel.
Het heeft er vooral mee te maken met hoe je paard van nature loopt.

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:49

hej nee een 4 is vrij normaal, bij pony's worden er ook zomaar 3-en gegeven als de pony zijn neus in het aanspringen eruitdrukt, is dat dan ook te zwaar?

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:53

denk ook dat een 4 niet echt over dreven is.soms kun je denk ik wel hebben dat een jury te streng is en soms niet.is denk ik ook per jury verschillend en ja de manier waarop je je paard terug gepakt hebt kijken ze misschien ook wel naar dat durf ik zo niet te zegge

en verder voor de stap draf en galop dat is inderdaad meer hoe je paard van nature loopt je zou misschien iets meer kunnen rijden maar denk dat dat in t B Of L1 die lagere klassens moeilijk is ik zou dat zelf namelijk ook niet kunnen rij ook maar B .

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:35

Je krijgt voor het verkeerd aanspringen zeker een 4 als je het heel erg netjes hersteld hebt krijg je als nog een 5 voor het aanspringen!!

De stap draf en galop daar krijg je een cijfer op net als bij van die keuringen met onder het zadel dan krijg je cijfer voor stap, draf en galop en nog een paar dingen dat is dus sinds jaar ong ook zo bij de dressuurproeven.
Hoe je dat kunt verbeteren ligt er aan hoe een paard stapt, draaft of galopeert.