Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:03

Ik rijd op een manege, daar is n cap verplicht. Heb wel eens op t paard van n vriendin gereden zonder cap. Vind ik persoonlijk veel fijner rijden! Maarja.. veiligheid is ook belangrijk..

ilse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:59

Ik rij nooit meer zonder cap. Als kind soms wel, maar toen was de cap nog niet echt een 'hot item', daarnaast blijkt nu dat de caps van toen ook niet bepaald veiliger te zijn geweest dan zonder cap rijden. (In de jaren '80 was het gewoon zo'n soort eierschaaltje)
Waarom nu met: Alleen een houten hobbelpaard is echt braaf, ieder paard is een een levend wezen en kan een stap verkeerd doen, uitglijden, noem maar op. Als je van een shetlander afvalt is de hoogte misschien niet het probleem, maar dat verdwaalde achterbeentje dat bij het weggalopperen je hoofd raakt wel...

Daarnaast zijn hier een aantal mensen op het forum die zeggen dat het hun eigen risico is. Net als bij autogordels dragen is dit flauwekul. Als je overlijdt misschien wel (klinkt niet aardig, maar dan kost het tenslotte niks meer), maar als je ernstig hersenletsel oploopt draait de rest van de samenleving voor de ziektekosten en arbeidsongeschiktheid op. De ziektekostenverzekering betaalt namelijk altijd, in tegenstelling tot wat sommigen denken. Schuld is niet van belang in geval van medische zorg, dus ook zonder cap wordt de ziekenhuisrekening gewoon betaald. Ook krijg je gewoon een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De vele honderdduizenden euro's die blijvend hersenletsel uiteindelijk kost worden dus door de belastingbetaler betaald. Niet bepaald "eigen risico" dus, maar een risico waar we met z'n allen voor betalen, omdat jij zo nodig die cap niet op wilde. Ik weet dat dit verhaal misschien een beetje zwaar klinkt en dat niet iedereen bij elke val zonder cap hersenletsel oploopt, maar waarom dat extra risico nemen?

Investeer in een goed passende cap, lichtgewicht, goed ventilerend, net wat bij jou het lekkerste zit.

Lindt2007

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:29

Ik rij altijd met cap, vroeger op de manege, en later, toen ik een eigen paard kreeg ook altijd. Ik ben het zo gewend, en zet die cap ook automatisch op. Ik heb een goed passende cap, en ook in de zomer heb ik er nooit last van. Daarnaast vind ik het gewoon erg belangrijk, ookal kan je zelf goed rijden, een paard zelf kan wel altijd struikelen, of ergens van schrikken, een ongeluk zit in een klein hoekje. Natuurlijk kan je altijd letsel oplopen als je valt, met of zonder cap, maar met cap beperk je wel degelijk het risico van hoofdletsel. En dus hou ik mijn cap gewoon altijd op.

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:50

Zonder cap rijden durf ik niet eens iig :o ..
Ik zou maar zuinig zijn op je hoofd, je kunt een ernstig letsel oplopen, maar het is idd allemaal eigen risico/verantwoording ;).
Alleen dan rijden sommige wel met pet, is dit dan tegen de zon?

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:39

Ik rijd altijd met cap. Ik ben een keer heel raar gevallen en mijn cap was gewoon kapot. (Ik had gewoon een cap van Harry's Horse). Ik was er goed vanaf gekomen, met een lichte hersenschudding. Maar oei, wat zou er gebeurt zijn geweest met mijn hoofd als ik géén cap op had.... ?

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:58

Nooit gevallen, maar ik heb tijdens de les eens iemand zien vallen die gelukkig haar cap op had, anders was het een stuk slechter afgelopen. Ik heb zelf altijd met cap gereden en ben van plan dat in de toekomst ook te doen.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:51

Alway's een cap ! :j

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:54

deruijter schreef:
vallen van shetje is zoiets als struikelen over je voeten. De kans dat je echt gewond raakt is maar heeeel klein :P

Ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik zou gewoon altijd met Cap rijden, wie weet wat er gebeurt ? :n
Mijn mening !

Linsey_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:52

Sowieso met cap.
Ik weet dat je er in het stukje van M naar E al af kan liggen en een flinke klapper kan maken (vriendin met hersenschudding)
Ben ook een keer heel hard op de straat gevallen en dat van een Shetlander, me cap zag er niet uit.
Ik stap af en toe wel even zonder cap, of als ik bij een vriendin haar paard ben en daar even op mag.

Linsey_XJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:54

Fleur_Bijl schreef:
deruijter schreef:
vallen van shetje is zoiets als struikelen over je voeten. De kans dat je echt gewond raakt is maar heeeel klein :P

Ongeluk zit in een klein hoekje.. Ik zou gewoon altijd met Cap rijden, wie weet wat er gebeurt ? :n
Mijn mening !

Ik ben van me verzorg Shetlander gevallen, ben zo blij dat ik me cap op had heel de rand van me cap was gescheurd en verder helemaal geschaaft.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:06

Altijd met. Heb daar het paard ook naar. Ook al zit ik hem altijd wel uit, je weet het nooit.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:12

eigenlijk altijd wel een cap, zeker als 'k ga springen of buitenrijden.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:28

Ik rijd altijd met cap :) :#

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:30

Linsey, ja dat kan natuurlijk gebeuren, ik zeg alleen dat de kans heel klein is :)

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:03

Ik rij altijd met cap. Je stapt toch ook niet zonder helm op de motor?
Zonder cap rijden vind ik enorm onverantwoordelijk. En wat mij betreft mogen verzekeringsmaatschappijen ook wel wat harder optreden tegen mensen die zonder rijden.

Zo'n cap hoeft niet veel te kosten. Mooi zijn ze niet nee, maar we rijden ook niet voor de schoonheidsprijs toch?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:47

Altijd met cap :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:46

ik ook, alleen als ik zo eens twee seconden op een pony ga of zo, maar meestal doe ik hem wel aan, je weet maar nooit he

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:50

Lieshorses schreef:
Ik zeg toch ook dat het gevaarlijk is? :+
Haha, ik lees weer niet goed :P. Ik dacht dat je het serieus meende. Je hebt gelijk, dat soort argumenten zijn echt grote onzin, het is voor je eigen veiligheid. Je hebt maar één hoofd!

deruijter schreef:
Je kunt toch lelijk vallen van een shet, vergis je daar niet in.

chiquitoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:34

Ik rijd bijna altijd met cap.
Behalve met fotoshoots.
En bij 1 van onze paarden, die is heel oud en daar stappen we alleen nog maar mee.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:57

Laatst zei een vrouw tegen me :

Je kan je been breken, je armen, of je nek, echt alles kan je vervangen, behalve je hoofd.

Daar heeft ze best wel gelijk in

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:57

hackney schreef:
hey
ik kan me soms zo verschrikkelijk ergen aan mensen
die zo maar zonder cap gaan, buitenrijden, dressuur doen en zelfs springen!
er kan zoiets gebeuren dat je in een rolstoel beland,oke voor foto's hoor je mij niet klagen
Als je niet op het paard/pony zit, stel je zit erop
en hij schrikt en vliegt in de rengalop en jij ligt boem op de grond!
totaal niet slim zonder cap dan heb je niks meer te zeggen
zelfs niet als je maar even op je paard gaat.
ik hoor graag jullie meningen/reactie's hierover!
gr hackny
p.s. moest dit ook effe van me afschrijven
pp.ss kwam laats ook iemand tegen,meisje met schimmel
gweldig paard maar ik keek naar boven : zonder cap

De cap houdt de rolstoel niet tegen hoor ! *D
Dan kan je beter een body protector aandoen.

(van het gesloten topic even gequote, want ik wilde hier even op reageren)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:58

Altijd met cap, ook op het aller braafste paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:04

fl0wer schreef:
Altijd met cap, ook op het aller braafste paard.

Ik ook. _/-\o_
Je weet nooit wat het beestje doet,het hoeft maar ergens van te schrikken,en dat jij net je evenwicht verliest. Je weet het niet...

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:28

Ik reed 22 jaar zonder cap, tot ik me op een dag bedacht (vraag me niet waarom ik het dacht) ik stap nu op een vreemd jong paard, laat ik mijn cap eens dragen. Paard verloor zijn evenwicht en we sloegen over de kop, beiden er goed afgekomen, maar cap zwaar beschadigd en brandwonden van de banden van mijn cap in mijn gezicht. Als ik hem niet had opgehad... oei oei
Sindsdien ALTIJD OP!

Envy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:54

Always! Wel t verstandigst toch?