[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:28

In theorie weerkaatst wit zonlicht en groen niet. Of dat in de praktijk echt heel veel uitmaakt durf ik je niet te zeggen.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:50

Jonnekee schreef:
Klopt het trouwens dat van Dominick de hals een maat M is als het vliegendeken zelf maar L is?

Heb dochorse gebeld, het klopt idd dat Dominick een beetje rare maatvoeringen heeft qua hals die bij het L deken zit is maar M/L maar er staat alleen de M op bij het XL deken zit maar L/XL

Mocht er hier iemand zijn die de hals maat L/XL niet gebruikt van het vliegendeken hou ik me aanbevolen :j

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 06:57

Iemand hier heeft vast ervaring met de bucas irish big neck en/of de amigo bravo xl. Ik heb afgelopen winter een euroriding deken op gehad bij mijn paard, maar die trok steeds scheef. Nu ben ik gisteren even gaan passen en meten. Ik dacht dat de deken 215 was( althans ik had vorig jaar in de winkel om een 215 gevraagd voor een paard die wat breed is en een brede hals heeft en toen kreeg ik deze en op de verpakking stond ook 215) maar het blijkt dus een 7.3 te zijn dus een 221 kwam ik gisteren tot de ontdekking toen ik in de deken ging kijken. De deken is dus te groot, vandaar dat tie steeds scheef trekt. Maar ik dacht ik ga mijn paard is meten. Onderlengte heb ik gemeten op 205 en bovenlengte op 155.
Ik heb foto’s bijgevoegd van mijn paard met de euroriding deken op.
Deze zijn gisteren gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze is van de winter tijdens het hooi eten uit een bak:
Afbeelding
En dit zijn wat foto’s van hem in de hoop dat het duidelijk is wat voor bouw hij heeft.
Ik vind hem niet een hele brede borst hebben van voor, maar het punt vanaf borst omhoog richting schoft(punt waar de deken komt te liggen voorbij de schoft op de nek) is breed/lang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik twijfel gewoon welke deken ik moet aanschaffen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:09

Een deken met V-sluiting valt ruimer dan een rechte of 'disc'

Ik zou in jouw geval de Amigo Bravo en de Amigo Bravo XL bestellem.
Dan kun je vergelijken

Bij mijn ene paard gaat de normale niet dicht maar de XL ligt als gegoten.
Mn andere verzuipt in de XL, maar past de gewone wel erg netjes.
Ze zijn beide breed maar wel anders gebouwd

Bij Bucas vond ik de sluiting te hoog zitten, zat erg (te) strak bij eten van de grond.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:39

Dankjewel! Daar ben ik dus bij bucas ook bang voor. Toevallig heeft mijn pensionklant een normale bucas irish in de maat 195, ik had die even gepast maar die sluiting zat echt al wat voorbij zijn hals. Dus toen dacht ik de big neck, maar als dat alleen maar voorstelt dat de opening van de nek alleen maar groter is, en niet zo zeer lager, dan heeft die ook geen nut.
Ik zat ook nog te kijken naar de Rambo original maar jeetje wat een geld. En toen las ik nog hier op bokt(2021 en 2022 uit ook een deken topic) dat die Rambo original bij een aantal mensen zijn gaan door lekken. Dus over die twijfel ik ook nog, want wat als de deken gaat lekken na een jaar? Ze geven wel garantie maar ja, hoe netjes zijn ze daar in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:13

Het fijne van de horse ware xl is idd dat de sluiting echt lager zit.
Bucas heeft dat niet.
Snap dat ook niet want brede paarden hebben ook vaak een lage halsaanzet.

Ik zou zeggen dat een horseware xl te breed is voor je paard.
Maar heb je het nodig voor de sluiting misschien toch een optie.
Dan zeker niet te groot kopen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:29

Heb nu nog even wat foto’s gemaakt, misschien dat die nog iets duidelijker zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:08

Heeft iemand ervaring met schoftbescherming of iets dergelijks in de winterdekens maken om de manen te besparen? Het gaat om Horseware dekens.
Mijn dekens passen prima, maar gaan naar verloop van tijd de manen wat afschuren en ik zou dat deze winter graag eens proberen te voorkomen. Vorig jaar de losse schoftbeschermer van QHP gebruikt, maar deze valt er binnen enkele dagen tussenuit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:25

Ben bang dat je daar niet echt onderuit komt. Komt door de druk/het gewicht wat er continu op ligt en toch beweegt en daardoor wat 'schuurt' de hele dag en nacht door bij bewegingen. Net als met een hals. Soort verstikking icm beweging wat de manen af laat breken en uit vallen.

Ook een beschermer gaat daar niet tegen werken of iig niet voorkomen, net als anti klit spuiten enzovoorts. Gevolg van deken en/of hals helaas.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:27

@Samantha: ik zou voor de Rhino wugs gaan. Die hebben een v-sluiting en door het wug model liggen ze vaak mooier op een hoge schoft

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:30

Ik gebruik de Bucas schoft beschermers op de Horseware dekens. Ik vind die rand bij de schoft altijd zo vreselijk hard en stug.

Je kan trouwens alleen de Bucas schoft beschermer gebruiken als je Horseware deken die lange klittenbanden heeft om de hals aan te bevestigen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:35

mavantos schreef:
Ik gebruik de Bucas schoft beschermers op de Horseware dekens. Ik vind die rand bij de schoft altijd zo vreselijk hard en stug.

Je kan trouwens alleen de Bucas schoft beschermer gebruiken als je Horseware deken die lange klittenbanden heeft om de hals aan te bevestigen.

Dit doe ik ook, alleen dan eentje van een deken wasserij die ze speciaal voor Bucas dekens maakte al lang voordat Bucas er zelf mee kwam. Ik heb inderdaad een Rhino met klittenband en dat is top. Die schoft beschermer zit er standaard aan voor wat extra comfort. De manen zijn wel eens warrig, zeker als andere mensen de deken op gedaan hebben, maar eigenlijk nooit kapotte manen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:44

Het lijkt inderdaad ook vooral de harde rand te zijn inderdaad. Het eerste jaar lijkt het niet te schuren en daarna ineens wel. Zou graag eens niet de winter uit gaan met een gat in de manen :Y) .
Helaas hier de dekens met de ringen dus die van Bucas is er zo niet in te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:52

Oh als het vooral de rand is kan zo'n beschermer wel helpen idd. Ik dacht dat het gewoon het hele stuk onder de deken was.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:55

Ik ga nog even kijken naar die Rhino!
Toevallig heeft mijn pensionklant ook een amigo vliegendeken, dus ik dacht ik ga die even passen, maar die voorkant zit toch nog wat te hoog. Maar hij zat wel al een heel stuk beter dan de bucas! Dus ik denk dat de amigo bravo xl een hele goede kans maakt.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:29

Ik heb de bucas schoftbeschermer en ik ben er wel blij mee. Het is in ieder geval beter dan die deken die in de manen /vacht schuurt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:17

Samantha89 schreef:
Ik ga nog even kijken naar die Rhino!
Toevallig heeft mijn pensionklant ook een amigo vliegendeken, dus ik dacht ik ga die even passen, maar die voorkant zit toch nog wat te hoog. Maar hij zat wel al een heel stuk beter dan de bucas! Dus ik denk dat de amigo bravo xl een hele goede kans maakt.

Vliegendekens hebben wel echt een heel andere pasvorm dan winterdekens, dus wellicht dat Amigo winterdekens toch wel kunnen hoor.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:59

Ik ben op zoek naar een passende vliegendeken voor m'n shetlander..
Ruglengte is max 85 en onderlengte 140/145.

Het kind in kwestie

Afbeelding

Met de Amigo bug rug, die enorm strak trekt op schoft en borst. Er zit een enorme hals op hem..

Afbeelding

Ook eens een merkloos dekentje gekocht, dat ook strak trok. Ik moet iets hebben wat echt kort valt en toch heel wijd rond de hals. Denk dat een loopsplit ook goed zal werken voor hem.
Iemand een idee/een zelfde soort shet met een passende deken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:06

Nika heeft veel voor shetlanders volgens mij.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:25

Kan iemand mij misschien vertellen uit ervaring welke deken minder snel zou scheuren? Het is niet zo dat mijn paard een sloper is, maar heel soms neemt hij de bochten de schuilstal in niet zo ruim :+
Volgens mij is die ik nu heb van euroriding ribstop 1200 denier.
Ik lees dat amigo bravo xl een polyester 1200 denier heeft, gaat dat snel stuk? Want zo ja, dan leg ik toch liever wat meer neer voor een Rambo original. Alleen bij die ben ik ook weer bang dat die snel gaat doorlekken omdat ik nu al een aantal verhalen daarover heb gelezen op bokt. En het is allemaal toch echt wel een hoop geld :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:40

Premier equin titan. 1680 denier en ballistic nylon :D

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:41

Slmt9 schreef:
Premier equin titan. 1680 denier en ballistic nylon :D

Dit *\o/*

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:55

Is die ook geschikt voor paarden met een lage halsaanzet?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:56

Ja, dat heeft mijn paard ook.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:09

Afbeelding
Ja, hier 2 paarden met lage hals aanzet en 1 normale halsaanzet. Ligt op alle 3 heel mooi. Op de foto het paard met de normale halsaanzet. Van de andere heb ik zo geen foto. Hier nog wat te ruim, maar ze is er mooi in gegroeid. Had hem op de groei gekocht :D