Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:32

Brainless schreef:
StefenFrens schreef:
Kan dit niet per verzekering verschillend zijn???

Nee.

Alleen aansprakelijkheidsverzekeringen voor oa maneges bouwen deze clausules vaak wel in.
Maar dat wil niet zeggen dat je eigen zorgverzekering niet betaald ook al val je zonder cap van een paard.

Ah oké. Thanks.
Altijd goed om zo'n zaken te weten.
Ik rijd overigens altijd met cap!!! Op welk paard dan ook!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:02

Magrathea schreef:
Vind het toch jammer dat het in sommige kringen als 'niet cool' wordt gezien.
(Wat mensen met hun eigen paard doen is hun eigen verantwoordelijkheid, als het goed is)

Jammer he dat voor bepaalde mensen een cap 'niet cool' is. Het gaat dan in dat geval om hoe je eruit ziet op het paard. Nee een cap is niet mooi, maar ook zeker niet lelijk. En het gaat er niet om of het mooi of lelijk is. Maar voor de functie die dat ding heeft. Ik snap dat niet hoor. Maar ja... dat hoeft ik ook niet te snappen. Niet mijn probleem.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet willen dat iemand anders zonder cap op mijn pony zou stappen. Die schop ik er ook hoog persoonlijk zelf af. :')

Als ik iemand zie rijden zonder cap, dan is het enige wat ik denk: "onverstandig". Maar daar laat ik het ook bij. Is die persoon zijn keuze.

Magrathea

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:31

Bij die kinderen is het vooral een keuze die voor ze gemaakt wordt. Als niemand anders in de les een cap heeft, gaat een kind echt niet denken 'Oei, ik foe er toch maar wel een op'.
Als je volwassen bent moet je het natuurlijk zelf weten :j

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:06

Ik voel me juist enorm cool MET cap. En probeer dat ook uit te dragen naar anderen. Ik lach mensen altijd uit als bijvoorbeeld op gympen en zonder cap een rondje buiten gaan rijden. Want ja, wat als je haar door de war gaat oid. Als we in de auto zitten dan wordt er wel eens gezegd : "Joh, die kan goed rijden, die hoeft niet eens meer een cap op".

Je gaat er toch anders over nadenken als je eens goed met je hersenpan naar de grond ben gestuiterd. En verder zou ik er niet over na moeten denken dat mijn leven anders wordt doordat ik hersenbeschadiging oploop omdat ik geen cap op had. Dag werk, dag inkomen, dag huis, dag paarden!

En natuurlijk zal een cap niet al het leed/trauma op kunnen vangen. Maar ik heb iig alle maatregelen getroffen om de gevolgen zo min mogelijk te laten zijn. Dat kan ik mezelf niet verwijten.

En ik ga zelfs nog iets verder. Als ik op buitenrit ga dan doe ik altijd een BP aan. Doet toch best zeer om op de stenen terecht te komen...

pria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:22

ik heb mijn cap altijd op ook als ik op en afzadel mij zit die niet in de weg!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:06

Magrathea schreef:
Bij die kinderen is het vooral een keuze die voor ze gemaakt wordt. Als niemand anders in de les een cap heeft, gaat een kind echt niet denken 'Oei, ik foe er toch maar wel een op'.
Als je volwassen bent moet je het natuurlijk zelf weten :j

Maar dan vraag ik mij dan af. Wat vinden de ouders van het betreffende kind er nou van? Weten ze niet dat hun kind zonder cap rijden. Of maakt het ze niet zo veel uit?

Zodra mijn kind oud genoeg is om te gaan paard rijden, mag hij kiezen of delen. Met cap en podyprotector op het paard. Of helemaal niet op paard.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:29

Ik ben 27 maar als mams ziet dat ik zonder cap op een paard klim dan krijg ik het zeker te horen en niet heel vriendelijk

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:04

nickynicole schreef:
Ik ben 27 maar als mams ziet dat ik zonder cap op een paard klim dan krijg ik het zeker te horen en niet heel vriendelijk

Hihi ik ken het! :)
Ik ben een jaartje jonger dan jou en als mijn vriend ziet dat ik 'm onverhoopt vergeten ben..oeioei! ;)
Wil me nog wel eens overkomen.. Wil je opstappen en dan denk je "ik mis iets.." :P
Ga 'm altijd halen!!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:10

ik rijd af en toe met cap
op deze momenten:
-als ik ga buitenrijden (is hier verplicht blijkbaar, maar in de piste doe k het lekker niet, zien ze toch niet omdat die ver van straat is)
-als ik binnenkort begin met mijn jongste paardje (duh... ben niet dom)
-in de les (moet van lesgeefster)

als ik dus alleen rijd, meestal niet

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:20

chalinka schreef:
ik rijd af en toe met cap
op deze momenten:
-als ik ga buitenrijden (is hier verplicht blijkbaar, maar in de piste doe k het lekker niet, zien ze toch niet omdat die ver van straat is)
-als ik binnenkort begin met mijn jongste paardje (duh... ben niet dom)
-in de les (moet van lesgeefster)

als ik dus alleen rijd, meestal niet

'doe ik het lekker niet, want dat zien ze toch niet'?
:?
Wat een bijzonder vreemde reactie. De enige die je ermee hebt, is jezelf.
Kleine moeite om dat ding op te zetten, en het kan gigantisch veel leed voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:34

Thirty: ik bedoel daarmee dat ze mij dan geen boete of zo kunnen geven omdat ik me dan niet op de 'openbare weg' bevind

het probleem is dat ik barstende hoofdpijn krijg dat ik een cap of ander hoofddeksel aandoe in de zomer

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:18

Beter een beetje hoofdpijn, dan geen hoofd denk je niet?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:15

als ik op mijn eigen paard rij rij ik meestal zonder cap. in de bak dan. buiten ALTIJD een cap op. als ik in de bak ga springen draag ik overigens wel een cap. ik rij nooit andere paarden maar zo wel dan ook een cap op. ik voel me wel heel onveilig met sportschoenen. rij daar dan ook zelden mee. eigenlijk altijd met mijn stalschoenen. met rijlaarsen heb ik voor mijn gevoel te weinig controle over de druk van mijn kuit.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:10

Chalinka en Thirty,
Als je een cap draagt die je pijn bezorgt, past deze niet goed!
Je moet 'm eigenlijk niet eens voelen en er zijn verschillende modellen en vormen verkrijgbaar.
Voor ieder iets passends!
Een cap die niet goed zit en pijn geeft kan even schadelijk zijn als geen cap!!
Dus het is zeker niet zo dat een beetje hoofdpijn beter is als geen cap, het us even slecht!
Je moet altijd zorgen voor een goed passende cap, wil je veilig zijn en beschermd.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:30

Hey, ik ben niet degene met hoofdpijn hier. Beter lezen.

Ik vind het wel belachelijk hoeveel smoezen er bedacht worden om maar geen cap op te hoeven.
Ik snap het werkelijk waar niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:26

Ik voel me gewoon onveilig en bang als ik zonder rijd hahah. Dat voelt alsof er opeens iets heel ergs kan gebeuren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:40

StefenFrens schreef:
Chalinka en Thirty,
Als je een cap draagt die je pijn bezorgt, past deze niet goed!
Je moet 'm eigenlijk niet eens voelen en er zijn verschillende modellen en vormen verkrijgbaar.
Voor ieder iets passends!
Een cap die niet goed zit en pijn geeft kan even schadelijk zijn als geen cap!!
Dus het is zeker niet zo dat een beetje hoofdpijn beter is als geen cap, het us even slecht!
Je moet altijd zorgen voor een goed passende cap, wil je veilig zijn en beschermd.

ik krijg hoofdpijn bij alles wat op mijn hoofd staat in de zomer, ook een petje of zo, voor even gaat het, amar als ik hem lang opheb begin ik ook te duizelen

Detox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:21

Argumenten als: 'Ik rij niet met cap, ik kan net zo goed morgen onder een auto komen' vind ik persoonlijk altijd een beetje raar. Puur alleen omdat er een kans bestaat op random ongelukken die niks met paardrijden te maken hebben ga je toch niet bewust onveilig rijden? Dan kan je net zo beginnen met roken, sexen zonder comdoom en autorijden zonder gordel met het zelfde argument. Ik zelf vind dat je de verantwoordelijkheid moet nemen jezelf te beschermen daar waar het kan. En wat betreft: 'Met een cap kan je je nek breken' Ja dat kan. Maar voorals nog komen schedelbreuken bij rijongelukken veel vaker voor dan die enkele gebroken nek. Een auto gordel kan je met een beetje pech ook door stikken, maar toch komt het vaker voor dat mensen door een ruit vliegen als ze hem niet dragen.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:29

Thirty schreef:
Hey, ik ben niet degene met hoofdpijn hier. Beter lezen.

Ik vind het wel belachelijk hoeveel smoezen er bedacht worden om maar geen cap op te hoeven.
Ik snap het werkelijk waar niet.

Ik heb goed gelezen want dat had ik door, daarom zei ik ook dat jou argument naar Chalinka
toe niet op waarheid berust. Hoofdpijn beweer jij is nog altijd beter dan zonder cap rijden.
Dat is dus niet waar, het kan beide even schadelijk zijn!
Daarom zeg ik, draagt men beter een goed passende cap.
Verder geef ik je gelijk dat al die smoezen er bij mij ook niet in kunnen!
Je speelt met je leven als je je hoofd niet goed beschermd tijdens het rijden.
Dus altijd met cap! Kleine moeite vind ik.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:59

Wat veel mensen zeggen is waar: Argumenten zoals : Ik rijd zonder omdat mijn knol 300%betrouwbaar is , Ik rijd zonder omdat ik net zo goed morgen onder een auto lig allemaal waanzin. Hoe groot de kans is dat je van je paard flikkerd en een gebroken nek hebt is zeker niet zo groot , maar altijd een stuk groter dan de kans dat je morgen onder een auto zit. Kind of volwassen? Wat maakt dat uit? Een kind dat een gebroken nek heeft is dan wel zieliger , maar een volwassen wil dat toch ook niet? "Niet cool""vind ik al helemaal geen argument want als je liever een gebroken nek hebt dan wat minder mooie uitstraling zou ik zeggen , kap dan meteen met rijden, Nee , poepscheppen is zeker wel aantrekkelijk? Je doet jezelf echt een plezier als je met rijd bokkers!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:06

Ik moet toegeven dat ik vroeger altijd zonder cap reed, totdat het verplicht werd bij ons op stal. Tegenwoordig rijd ik standaard overal of het nou verplicht is of niet met cap. Nu is het sinds een aantal maanden op mijn huidige stal ook verplicht. Gelukkig maar want er waren nog veel mensen die zonder cap reden. :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:23

Ik heb een tijd zonder cap gereden. Maar reed veel jonge paarden die ik zadelmak moest maken.
daarna toch maar met cap gaan rijden (anders was het niet rijden volgens mamalief haha)
Na die tijd ben ik nog een paar keer gevallen (op kiezels / beton enz.)
ben blij dat ik een cap op had. maar soms een buitenrit zonder cap zit er echt wel in!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:26

waarom op buitenrit zonder?

deruijter schreef:
Ik heb een tijd zonder cap gereden. Maar reed veel jonge paarden die ik zadelmak moest maken.
daarna toch maar met cap gaan rijden (anders was het niet rijden volgens mamalief haha)
Na die tijd ben ik nog een paar keer gevallen (op kiezels / beton enz.)
ben blij dat ik een cap op had. maar soms een buitenrit zonder cap zit er echt wel in!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:34

@lieshorses ligt er natuurlijk ook aan of ik een jong paard rij of een ervaren paard meeneem.
Als ik een ervaren paard rij dan vind ik het fijn om een keer helemaal vrij te zijn. zonder cap voel ik me dan
meer ontspannen en dan voelt het gewoon beter. ik snap zelf ook wel dat de risico's groter zijn bij een buitenrit maar ja ik ben redelijk eigenwijs dus dat risico neem ik dan maar haha

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 02:42

Je kunt niemand iets verplichten.
Het is een ieder zijn of haar eigen beslissing.
Ik vind het echter gewoon "dood"zonde als mensen klakkeloos het risico nemen..
Ze zouden eigenlijk eens een goede schokkende commercial erover moeten maken!
Waarbij je iemand z'n hoofd uit elkaar ziet splijten door een val o.i.d. ...
Met de slogan:
Zonder cap? Oer stom!
Eens kijken hoeveel mensen er nog zonder zouden rijden...