Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:07

haha, oeps, ik dacht dat er stond: rij jij zonder cap en plaats van met XD
Ik rij altijd met.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:18

Iedereen moet het zelf weten. Met of zonder cap. Blijft toch een eindeloze discussie. Ik maak me er niet meer druk om, als iemand anders graag een schedelbasis fractuur wil oplopen. :')

Zoals deze dame op youtube, zij gesolliciteerd naar een schedelbasisfractuur. Eventjes een rondje zonder cap. Ja je paardje houd daar geen rekening mee of je nou wel of geen cap op je hoofd heb. Je paardje kan altijd ff gek doen, of het nou gemeen of vrolijkheid is, dat maakt niet uit. Het blijft een dier die altijd iets onverwachts kan doen. Hoe lang je je paardje ook hebt... en hoe goed je hem ook kent...

ps. zet vooral je geluid aan, dan hoor je de knal van haar hoofd tegen de bakrand. %)

En je paard hoeft niet altijd raar te doen om er af te vallen.
Hij kan ook gewoon ook uitglijden... (0:53min van het filmpje. Let ook vooral op de ruiter, klapt behoorlijk met haar hoofd op de grond. Gelukkig is het zand, dat scheelt).

edit: Ik heb nog niet eens op de vraag van de TS geantwoord.
Nee, ik vind niet dat het plaatsen van foto's zonder cap verboden moet worden. Zoals ik hier boven al zei. Iedereen moet zelf weten of hij of zij zonder cap rijd. Laten we de keuze van een ander respecteren, ook al heb je er een andere mening over.

Maritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:18

Ik rijd altijd met cap, dat is verplicht op mijn manege :)

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:46

Ik rij altijd met cap.
Ook ben je als je rijd zonder cap niet verzekerd als er ongelukken ofzo gebeuren.

Ayla_Auriana

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:00

Tegenwoordig rijdt ik altijd met cap. Toen ik jonger was (jaar of 8) reed ik heel af en toe op het paard van mijn nicht, ik heb alleen maar foto's zonder cap. Op mijn 11e een buitenrit in Spanje door de bergen, zonder cap.
Sinds ik mijn eigen paardje heb die rare fratsen uithaald, altijd een cap. Die ik nu mag vervangen na een val van afgelopen woensdag waarbij ik vol op mijn hoofd lande (gevolg lichte hersenschudding) Ben nog nooit zo blij geweest dat ik een cap op had.

annejoxznuty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:02

ik rij altijd met cap, maar bij ons op de manege is het ook verplicht
en k vindt het gewoon veiliger

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:06

Ik reed eerst zonder cap, maar ik rijd nu altijd met.
Je weet nooit wat er kan gebeuren!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:10

Ik rijd al 8 jaar paard, ben nu 16. En al die tijd heb ik vrijwel altijd met cap gereden, 1 keertje ging ik mee naar een vriendin haar pony's. Toen heb ik zonder cap gereden op haar shet, maar ben er afgedonderd met mn hoofd op het asfalt. Gelukkig niks aan overgehouden. Nu sta ik op een nieuwe stal waar het niet verplicht is en ik merk dat ik toch wel wat makkelijker ben, zo van: 'Vandaag geen zin in een cap, morgen weer een dag.' Heel slecht, ik weet het.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:09

Quandro schreef:
Ondanks dat ik weet dat het ontzettend verkeerd is ,,

Rij ik thuis altijd zonder cap.
En als ik de weg af ga rij ik ook altijd zonder cap.

Op de manege en wedstrijden heb ik wel een cap op omdat het simpel weg verplicht is.

Ben op straat al een keer aangehouden door de politie omdat ik geen cap ophad en heb een waarsschuwing gekregen. :+

Ik heb wel eens gehoort..
Dat als je zonder cap valt en je hebt wat aan het hoofd de verzekerings wel eens moeilijk kan gaan doen omdat je zonder cap reed.
Wie weet hier meer van?

Ik heb eens gehoord dat als je met je paard buitenrijd zonder cap en als je dan een ongeval hebt dat deze niet verzekert wordt door dat je geen cap op had. weet niet of het nou echt zo is of niet :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:20

Pfoeh, dat eerste filmpje op deze pagina. De bakrand was volgens mij ook aan gort!
Het is mij zelf nog nooit overkomen maar mijn vriend wel. We waren in het bos, hij valt van het paard, mijn paard kon hem niet ontwijken en heeft toch een mooie hoefafdruk op de cap, boven het oog, achtergelaten. Ben ontzettend blij dat we de cap net hadden gekocht. De cap klinkt nu raar als je hem wat met je handen probeert te buigen, dus we hebben ook maar meteen weer een nieuwe gekocht. Anders was het misschien z'n hoofd geweest die zo klonk. Hij heeft zelfs met cap een zware hersenschudding opgelopen en was dus aardig 8)7 de week erna.
Voor mij altijd een cap. Zelfs op mijn eigen paard die ik na 6jaar toch wel door en door ken en van zichzelf al geen druktemaker is.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:55

Vroeger reed ik vaak zonder cap. Sinds ik terug beginnen rijden ben na zwangerschap draag ik altijd een cap. Als goede voorbeeld voor de kinderen en uit veiligheid

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:13

Ik leef toch liever dus nee nooit, ookal is t beest nog zo braaf.. je weet het nooit :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:03

Pippaa, Ja dat soort situaties zijn er ook! :j En dan ben je zo'n cap wel dankbaar! Een voet van een dier dat een paar honderd kilo weegt wil je niet rechtstreeks op je hoofd hebben!

Een tijd geleden was ik lekker aan het springen met mijn haf. En hij weigert vrijwel nooit. Toch kwam hij niet uit en besloot op de rem te gaan en een scherpe wending te maken. Ik werd daardoor gelanceerd. En kwam precies met mijn hoofd op de hoek van de staander.
Oooh wat was ik blij dat ik een cap op had! Anders denk ik niet dat ik dit berichtje nog had kunnen typen.

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:28

Op mijn heethoofdje rijdt ik altijd met cap!
Je weet nooit wat je met haar kan verwachten en het is toch een stuk veiliger met cap!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:00

Chasey schreef:
ps. zet vooral je geluid aan, dan hoor je de knal van haar hoofd tegen de bakrand. %)

Niet banketstaaf bedoeld maar als je goed kijkt zie je dat ze met haar rug tegen de bakrand aan komt en niet met haar hoofd...

Ik heb mijn cap ook lang niet altijd op in de bak, als ik naar buiten ga wel. Dit omdat er dan meerdere dingen van buitenaf mijn paard kunnen laten schrikken...Mensen die even vrolijk hun paraplu's uitschudden terwijl ze op het ruiterpad lopen bv. _-:(
Nu is mijn paard verder niet spooky in de bak maar ik moet het me eigenlijk gewoon aanwennen alleen ik vergeet het telkens :o

edit.
Smiley toegevoegd

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:46

Gelukkig promoten steeds meer top ruiters tegenwoordig de cap. :)
Ook in de dressuur!

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:53

Ik rij ook altijd met cap. Bij mij op stal zijn er zoveel die zonder rijden en ieder inderdaad zijn ding. Maar zonder cap rijden vind ik niet slim. Ik ben ook een keer gevallen, terwijl er niet eens wat raars gebeurde. Paardje zat 'klem' tussen twee andere paarden en dat trok hij niet, dus ging hij ineens harder lopen en naar links terwijl ik nog 'rechtdoor' ging. Viel er daardoor nogal vreemd af, zware hersenschudding. Als ik mn cap niet op had gehad had ik het niet eens na kunnen vertellen. Dus nee, voor mij altijd met cap!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:04

laura123456 schreef:
Quandro schreef:
Ondanks dat ik weet dat het ontzettend verkeerd is ,,

Rij ik thuis altijd zonder cap.
En als ik de weg af ga rij ik ook altijd zonder cap.

Op de manege en wedstrijden heb ik wel een cap op omdat het simpel weg verplicht is.

Ben op straat al een keer aangehouden door de politie omdat ik geen cap ophad en heb een waarsschuwing gekregen. :+

Ik heb wel eens gehoort..
Dat als je zonder cap valt en je hebt wat aan het hoofd de verzekerings wel eens moeilijk kan gaan doen omdat je zonder cap reed.
Wie weet hier meer van?

Ik heb eens gehoord dat als je met je paard buitenrijd zonder cap en als je dan een ongeval hebt dat deze niet verzekert wordt door dat je geen cap op had. weet niet of het nou echt zo is of niet :)

Je bent gewoon verzekerd als je zonder cap op rijdt.
Zelfs als je zonder helm op de motor stapt en valt of een ongeluk met je auto krijgt (zonder gordel) ben je voor ziektekosten verzekerd.
Daarnaast is het wettelijk (op de openbare weg) nog steeds niet verplicht een cap te dragen.

92Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:52

Ik rijd altijd met cap voor mijn eigen veiligheid. Je weet maar nooit.

Inderdaad je bent gewoon verzekerd als je zonder cap rijdt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:42

Eerlijk is eerlijk, ik rij zelden tot nooit met een cap. . . behalve de eerste paar keer op onbeleerd paard :)

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:22

92Michelle schreef:

Als je zonder cap rijd ben je niet verzekerd tegen ongevallen of als er iets gebeurt. Als je zonder cap rijd, op een paard van een ander wordt de eigenaar van het paard er op aangekeken. Dit maakt niet uit of je in de bak, in de bossen, met de menkar of voltige rijd. Bij mij op stage is dit recent helemaal nagekeken en alle verzekeringen nagegaan. Ook hebben ze bericht gekregen (waarvan zou ik moeten navragen) dat ze zonder cap niet verzekerd zijn, of het moet te gevaarlijk zijn bijv als je een oefening met zijn 3en bij voltige moet doen en je kunt elkaar dan blesseren met je cap. Dit moet dan wel genoteerd worden. Eerst waren er verzekeringen die het wel verzekerde, maar dat is nu niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:26

Linda1989 schreef:
92Michelle schreef:

Als je zonder cap rijd ben je niet verzekerd tegen ongevallen of als er iets gebeurt. Als je zonder cap rijd, op een paard van een ander wordt de eigenaar van het paard er op aangekeken. Dit maakt niet uit of je in de bak, in de bossen, met de menkar of voltige rijd. Bij mij op stage is dit recent helemaal nagekeken en alle verzekeringen nagegaan. Ook hebben ze bericht gekregen (waarvan zou ik moeten navragen) dat ze zonder cap niet verzekerd zijn, of het moet te gevaarlijk zijn bijv als je een oefening met zijn 3en bij voltige moet doen en je kunt elkaar dan blesseren met je cap. Dit moet dan wel genoteerd worden. Eerst waren er verzekeringen die het wel verzekerde, maar dat is nu niet meer.

Onzin.
Je bent zelf (persoonlijk) gewoon verzekerd tegen ongevallen.
Alleen voor maneges, zijn er aansprakelijkheidsverzekeringen die dit (cap op) wel eisen; vandaar dat je tijdens lessen wel een cap op moet.
Als je met of zonder cap van mijn paard valt, maakt ook niet uit.
In eerste instantie ben ik dan alsnog verantwoordelijk voor de gedragingen van mijn paard.
Dus ook voor de gevolgen.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:59

Kan dit niet per verzekering verschillend zijn???

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:08

Vind het toch jammer dat het in sommige kringen als 'niet cool' wordt gezien.
Ben op een manege geweest, superleuk daar, maar de kinderen wordt gewoon niet verplicht om een cap te dragen. En onder kinderen is dat natuurlijk nog erger. 'Hahaa jij moet een cap op, jij bent een mietje' :)ddd

Heb daar nog een mooie spectaculaire dreun gemaakt tegen de muur :') Als ik toen geen cap had gedragen.. Ok denk niet dat ik serieus verwond zou zijn maar had waarschijnlijk een hoop pijn gehad.

Ben er wel een paar keer per ongeluk zonder cap op gestapt. Zo stom, maar soms vergeet je het gewoon. Bij ons wordt je dan ook direct eraf geschopt, zonder cap kom je de les niet in. (Wat mensen met hun eigen paard doen is hun eigen verantwoordelijkheid, als het goed is)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:18

StefenFrens schreef:
Kan dit niet per verzekering verschillend zijn???

Nee.

Alleen aansprakelijkheidsverzekeringen voor oa maneges bouwen deze clausules vaak wel in.
Maar dat wil niet zeggen dat je eigen zorgverzekering niet betaald ook al val je zonder cap van een paard.