Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:22

yole schreef:
Hoe? Staat die hierboven al niet? Fenotype 100% amazon... :D

jep. Als je op de url klikt kan je zien wat er allemaal in zit. Van de dingen die uit een shop geplukt zijn staat er ook gelijk de prijs bij, en waar te bestellen :Y)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:26

Bandida schreef:
yole schreef:
Hoe? Staat die hierboven al niet? Fenotype 100% amazon... :D

jep. Als je op de url klikt kan je zien wat er allemaal in zit. Van de dingen die uit een shop geplukt zijn staat er ook gelijk de prijs bij, en waar te bestellen :Y)

Ah ok!... Ik had begrepen een voorbeeld van hoe jij HC ziet... Ik zag hem al niet meteen met dat euhm... 'topje' rondrijden... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:09

Even een heel frappante Yole.

Dit is een exacte replica in zilver van een gouden sierraad uit een grafheuvel van zo'n 500 jaar voor Xtus:

Afbeelding

Tot welke cultuur/volk zou jij dit toeschrijven?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:05

Oei, das al meteen een moeilijke... geen idee... 500 vc, dat is voor de Sarmaten. De Scythen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:58

yole schreef:
Oei, das al meteen een moeilijke... geen idee... 500 vc, dat is voor de Sarmaten. De Scythen?

Ik gok hetzelfde O:)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:28

Scythisch, afkomstig van de Krim?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 01:02

Inderdaad uit scytia, specifiek een kurgan noordoost van de kaspische zee.
Het kon echter net zo goed een kelt, germaan, pazyryk of tarim voorstellen.
Je hebt het dan over een gebied wat van de noordzee tot china loopt met als zuidgrens het middellandse zeegebied, tweestromenland, india. Nauwelijks te bevatten zo groot.

Persoonlijk vind ik de speer het meest opvallend. Die blijft, ook na het uitvinden van de ruiterboog, hét ruiterwapen tot het repeteergeweer ook al wordt het zwaard het statuswapen.
Wederom nauwelijks te bevatten: een succesrol voor paard en speer/lans over zeg 4000 jaar.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 04:19

Ik denk dat ik me in de nabije toekomst eens op een projectje 'maak eens een Sarmaten tuniek' ga werpen.
Onderstaande plaatjeslink is een (hopelijk betrouwbaar?) voorbeeld van hoe een en ander eruit moet zien, inclusief torc, riem en euhm... russisch zakhorloge... :7
http://users.telenet.be/jambox/untitled10znmx4.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:37

yole schreef:
Ik denk dat ik me in de nabije toekomst eens op een projectje 'maak eens een Sarmaten tuniek' ga werpen.
Onderstaande plaatjeslink is een (hopelijk betrouwbaar?) voorbeeld van hoe een en ander eruit moet zien, inclusief torc, riem en euhm... russisch zakhorloge... :7

Leuk project en een mooi plaatje!
Grappig dat de artiest blijkbaar het stippelpatroon van het ruitersierraad heeft overgenomen.
Wat je er verder aan kan zien is waarom het steekwapen aan de punt van de schede een strip had welke om de dij gegord werd.

De lasso is trouwens een interessant puntje.
De mongoolse paardenfokkers gebruiken zowel een werplasso als een lange stok met lus aan het uiteinde. Te voet verkiest men het werpen, in het zadel de stok met lus.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Huertecilla schreef:
yole schreef:

Leuk project en een mooi plaatje!
Grappig dat de artiest blijkbaar het stippelpatroon van het ruitersierraad heeft overgenomen.
Wat je er verder aan kan zien is waarom het steekwapen aan de punt van de schede een strip had welke om de dij gegord werd.

De lasso is trouwens een interessant puntje.
De mongoolse paardenfokkers gebruiken zowel een werplasso als een lange stok met lus aan het uiteinde. Te voet verkiest men het werpen, in het zadel de stok met lus.

Interessant is ook de optoming van ruiter nr 2 (midden in beeld). Ligt het aan mij, of zie ik echt een hoofdstel met vrij lange scharen aan het bit, waar dan maar 1 set teugels aan vast zit en waarvan dus de onderste ringen niet gebruikt worden. Klopt dit historisch ook?

Ook leuk om te zien dat de Scyth onder op de afbeelding zijn boog en pijlen samen in een gorytos (soort combinatie-holster) aan zijn linkerheup draagt. Pas met de opkomst van langere zwaarden en het toenemend belang daarvan werd de boog daardoor naar de rechterkant verdrongen.

Riddershow

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:34

De vraag is natuurlijk inhoeverre het plaatje correct is, maar dat middelste bit lijkt op een kneveltrens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:33

De goryt is uiteraard ook iets wat ontwikkelde samen met de rol van het boogschieten.
Men begon met boog en pijlen in één zak aan het lijf gehangen.
Dat ontwikkelde tot uiteindelijk een beschermende houder voor de boog links aan het zadel en een andere van ander ontwerp voor de pijlen rechts aan het zadel.
Daar tussen zit een wereld aan land, tijd en strijd.

Ook mogen we niet vergeten dat we totaal uit het verband naar de geschiedenis kijken. We kijken telkens naar fragmentje in tijd en plaats van een ruitercultuur welke het grootste deel van eurazië en 4000 jaar overspand en niet als fragment gezien kán worden omdat het altijd een interactief stukje was in een chaos aan ontwikkelingen.

Je kan daarom het beste spreken van 'meest typisch' en 'incorrect' met daar omheen een veelheid aan varianten die over generaties vererfd en/of over duizenden kilometers verhandeld kunnen zijn.

In NL is het 'koningsgraf van Oss' een zeer treffend voorbeeld.
In de betreffende grote grafheuvel is een Mindelheim zwaard een metalen vat gevonden. Dat Mindelheim* zwaard is een typerend ruiterzwaard van een overgangsperiode van strijdwagen naar ruiter. De betreffende koning echter is geen voorbeeld van een krijger te paard zoals de pazyryk leider met de tatouages uit een Altai kurgan uit dezelfde tijd.
De pazyryk leider had duidelijk zijn eigen wapens en wapenfeiten bij zich. De koning van Oss mogelijk werd mogelijk begraven met een handelsgeschenk uit het Hallstatt gebied als statussymbool.

Een ander verschil is dat de hoofdmannen van de aziatische vlaktes schatrijk en oppermachtig waren door paardenhandel en metaalwinning/wapenfabricage terwijl de positie van Oss-Hallstatt om zout lijkt te gaan.
De interactie van de aziatische ruitercultuur met de omringende culturen begrijpen we ook maar zeer beperkt.
We weten maar echt héél weinig en dan ook doorgaans zonder het grote verband.

Ik kan iedereen echt nognognógmaals het boek http://www.amazon.com/Horse-Wheel-Langu ... 0691058873 aanraden.
Wat achtergrond uitleg bij het boek vind je op http://video.google.com/videosearch?q=h ... B8QqwQwAw#
Het is echt rázend interessant omdat het de wortels van onze indo-europse taal, onze huidige cultuur betreft.

* pakweg 500 jaar bc, 85-95 cm lang!!! en een echt ruiter-slagzwaard. Het heeft ook een kenmerkende 'snor' aan de schede-tip.
Strijdknots en strijdbijl/-hamer echter zijn en blijven veel algemener.
Het is heel wonderlijk hoe de belangrijkste ruiterwapens als speer en strijdknots door de geschiedenis op de achtergrond blijven ver in de schaduw van het statuszwaard.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:19

Interessant!

De tattoo arm van enkele pagina's terug, originele versie (Pazyryk, 5e eeuw v. Chr.)

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:23

En hier ten opzichte van het totaal:

Afbeelding

In het boek van Sergei Rudenko staan heel mooie en duidelijke archeologische tekeningen en de originele fotos.
Het boek is echt te waardevol om op de scanner te leggen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:31

Ik heb op google een stukje uit 'Frozen tombs of Siberia: the Pazyryk burials of Iron Age horsemen' kunnen inkijken...
De sythische tattoo is de achterkant van de rechter bovenarm zie ik... Erg interessant boek zeg!!... Moettikhebbe :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:49

yole schreef:
Ik heb op google een stukje uit 'Frozen tombs of Siberia: the Pazyryk burials of Iron Age horsemen' kunnen inkijken...
De sythische tattoo is de achterkant van de rechter bovenarm zie ik... Erg interessant boek zeg!!... Moettikhebbe :P

Het is een juweel ja. Het is ook verbazend leesbaar. Blijkt ook uit dat het ´boomloze´ zadel van die ruiters toch een tikje relativerend boomloos is ;)

Ik heb het van mijn lief gekregen :o
De vorige eigenaar blijkbaar van díens lief.
Er staan nu twee van die giftschriften op het betreffende schutblad :+:

Staan ook fotos in van het pazyryk tapijt.
Wij hebben er replicas van in de voor- en woonkamer liggen:
http://www.expressrugs.co.uk/acatalog/R ... yrykLI.jpg
Is echt heel bijzonder hoor om Rudenko te lezen met je voeten op een pazyryk tapijt; een tastbare tijdsprong van 2500 jaar!!

Wat wel grappig is; ´De Arm´ is door de UNESCO opgenomen als deel van beschermd cultuurgoed van de Altai-cultuur.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:48

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:14

Bandida schreef:
Veel succes! ;)
Voor een versleten exemplaar betaal je al gauw 60-70 € (ex. verzending) en voor een zeldzaam nieuw 200+ ..

*slik*... idd... -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:56

Zo´n boek moet je van je lief krijgen Yole ;)

Kijk het ís veel geld, maar is niet ´duur´ want het is echt een juweel en heel veel BOEK voor je geld.
Vergelijk het met wat een dergelijke wetenschappelijke publicatie anno nu kost, tel daar de waarde als bron en de historische waarde bij op. Het ligt niet voor niets vooral in universiteits- en museumbibliotheken.
Het is het nonplusultra als je in dit onderwerp geïnteresseerd bent. Het is denk ik overkill om het te hébben, als het onderwerp je niet echt na aan het hart ligt.

Heb je al een torque trouwens? ;)
of een bicepsring met ´wysiwyg´? _O-

Wij zitten nu als afleiding samen tatouages uit te zoeken. Wat mijn voorkeurstoevoeging aan mijn patina is zal geen vraag voor je zijn 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:38

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:43

Zó bont maak ik het niet. Ik beschilder ze wel, maar ga niet verder dan handen, spikkels en geometrische figuren op achterhand en schouders.

Oeps, en een gekleurde kuif, dat heb ik ook wel gedaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:50

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:53

HAHAHAHA Bandida........... nou weet ik het zeker :D :D Beeeeetje vreemd ben je wel :) :)

Geintjuh!!!

Ik vind het uitermate leuk om te zien, en inderdaad, vingerverf is er bij de eerste de beste regenbui weer af :) Leuk hoor!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:05

Huertecilla schreef:
Zó bont maak ik het niet. Ik beschilder ze wel, maar ga niet verder dan handen, spikkels en geometrische figuren op achterhand en schouders.

Dit is nochtans ook haalbaar voor jou met al die witte paardjes!
http://www.martinriebeek.nl/sheena/sheena.jpg
Goed gedaan deze, net echt :D
Mevr. HC moet dan wel even in panterkostuum :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:34

Was ik al eens mee begonnen, maar dat valt nog niks mee zeg! En je hebt er een partij verf voor nodig dat is niet leuk. Heb er dus wat anders van gemaakt. Was best grappg; soort kubisme.