[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Over de combinatie maak ik mij geen zorgen, die is keurig onder de 3500kg. Het is die O1 code waar we discussie over hebben :D

Dees

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Hihi BloemBloem, ik vind die versoepeling van de regels ook geen goed plan hoor. Juist om de controleerbaarheid ervan.
Al hoor je wel eens dat iemand naar een weegbrug wordt geloodst bij controle. Dat is wel een goede zaak.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

BloemBloem schreef:
Dees schreef:
Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.

Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.

Maar stel, je wordt staande gehouden, hoe gaan ze dit werkelijke gewicht dan direct controleren, dit
kan toch alleen op een weegbrug.

Zou je dan wel inderdaad een document kunnen laten opmaken nav wegen die je zelf
bij je houdt, om zo te kunnen aantonen wat het werkelijke gewicht aan de haak is :)

Je hoeft dat niet aan te tonen. Als de politie daar twijfels over heeft, bijvoorbeeld omdat je er 2 trekpaarden op hebt staan, kunnen zij Je laten wegen.
Ook bij sommige politiecontroles is er standaard een weegschaal bv.

Je auto hoeft niet de TMM te kunnen trekken om ermee te mogen rijden.

Als je op papier onder de 3500 blijft, kun je met je b rijbewijs rijden. En dan hoef je verder er alleen voor te zorgen dat je niet meer gewicht erachter hangt dan je auto mag trekken.

Je zit met trailer en paard rond de 1000 kilo. Dus je kan met deze combi gewoon rustig op pad.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Dees schreef:
Hihi BloemBloem, ik vind die versoepeling van de regels ook geen goed plan hoor. Juist om de controleerbaarheid ervan.
Al hoor je wel eens dat iemand naar een weegbrug wordt geloodst bij controle. Dat is wel een goede zaak.

Volgens mij had het ook te maken met electrische voertuigen toch, dat er nu een
versoepeling is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, had ik nu maar een weddenschap afgesloten met de
man des huizes :D -O- :')