[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 12:38

Over de combinatie maak ik mij geen zorgen, die is keurig onder de 3500kg. Het is die O1 code waar we discussie over hebben :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 13:35

Hihi BloemBloem, ik vind die versoepeling van de regels ook geen goed plan hoor. Juist om de controleerbaarheid ervan.
Al hoor je wel eens dat iemand naar een weegbrug wordt geloodst bij controle. Dat is wel een goede zaak.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 13:48

BloemBloem schreef:
Dees schreef:
Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.

Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.

Maar stel, je wordt staande gehouden, hoe gaan ze dit werkelijke gewicht dan direct controleren, dit
kan toch alleen op een weegbrug.

Zou je dan wel inderdaad een document kunnen laten opmaken nav wegen die je zelf
bij je houdt, om zo te kunnen aantonen wat het werkelijke gewicht aan de haak is :)

Je hoeft dat niet aan te tonen. Als de politie daar twijfels over heeft, bijvoorbeeld omdat je er 2 trekpaarden op hebt staan, kunnen zij Je laten wegen.
Ook bij sommige politiecontroles is er standaard een weegschaal bv.

Je auto hoeft niet de TMM te kunnen trekken om ermee te mogen rijden.

Als je op papier onder de 3500 blijft, kun je met je b rijbewijs rijden. En dan hoef je verder er alleen voor te zorgen dat je niet meer gewicht erachter hangt dan je auto mag trekken.

Je zit met trailer en paard rond de 1000 kilo. Dus je kan met deze combi gewoon rustig op pad.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 16:43

Dees schreef:
Hihi BloemBloem, ik vind die versoepeling van de regels ook geen goed plan hoor. Juist om de controleerbaarheid ervan.
Al hoor je wel eens dat iemand naar een weegbrug wordt geloodst bij controle. Dat is wel een goede zaak.

Volgens mij had het ook te maken met electrische voertuigen toch, dat er nu een
versoepeling is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, had ik nu maar een weddenschap afgesloten met de
man des huizes :D -O- :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:54

Dees schreef:
Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.

Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.

Het is al jaren lang niet wat chat gpt aangeeft.
Er zijn dingen verruimd voor rijbewijs, maar daar ging de vraag niet over.
Het is al jaren zo dat je bij maximale trekgewicht van de auto kijkt naar wat er daadwerkelijk aanhangt (en niet naar de max ttm van de aanhanger).

Een weegbewijs meenemen is niet zo zinvol want de politie kan niet zien wat je hebt gewogen (voor hetzelfde geldt had je er een minishet in staan). Als de politie twijfelt over je combinatie nemen ze je mee naar een weeglocatie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:43

De beste wensen allemaal!

manzano schreef:
Dees schreef:
Een weegbewijs meenemen is niet zo zinvol want de politie kan niet zien wat je hebt gewogen (voor hetzelfde geldt had je er een minishet in staan). Als de politie twijfelt over je combinatie nemen ze je mee naar een weeglocatie.

Ik vind dit voor mijn eigen gemoedsrust dus wel zinvol, daarbij, er kan toch
een foto gemaakt worden van pony, wagen en trailer, dan heb je in ieder geval iets bij je om aan te kunnen tonen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:20

Niet nodig. Puur dat jij zo keurig in elkaar steekt zal een politie van 2km afstand al herkennen. Jij zult geen probleem krijgen mochten ze je staande houden, jou gaan ze wel geloven :j

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:32

De meeste agenten hebben geen idee wat een paard weegt, maar kunnen denk ik wel inschatten dat een E pony geen 800kilo plus weegt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:25

Voor je eigen gemoedsrust kan natuurlijk alles als je jezelf dat soort dingen wijs kan maken. Maar puntje bij paaltje heb je er niks aan. Of ze geloven je zoals Dees zegt en is het niet nodig, of ze geloven je niet en dan heb je er niks aan.
Hier zijn geregeld grote politiecontroles dus veel bekenden met trailers zijn al gecontroleerd en dan gaat het gewoon de weegbrug op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:46

pantarhei schreef:
De meeste agenten hebben geen idee wat een paard weegt, maar kunnen denk ik wel inschatten dat een E pony geen 800kilo plus weegt

Dat ook. Als je zoveel mogelijk hebt zou ik me zeker geen zorgen maken.

Ik ga ondertussen op zoek naar een nieuwe trekauto. Zijn er nog nieuwe elektrische modellen in aantocht die interessant zijn om af te wachten? (1600/1800kg trekgewicht)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 00:18

Dat verwacht ik wel van de Volvo EX60.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:51

Dees schreef:
Dat verwacht ik wel van de Volvo EX60.

Tnx! Ga ik daar eens even naar kijken!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:05

Toen ik mijn trailer kocht kon ik kiezen welk gewicht en heb toen voor de 1300 gekozen ipv 1600. Het is dezelfde trailer alleen op papier anders. Had ik de 1600 gedaan dan had ik hem moeten terugzetten anders had ik hem niet met B rijbewijs mogen rijden met de auto die we toen hadden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:41

BloemBloem schreef:
Dees schreef:

Maar stel, je wordt staande gehouden, hoe gaan ze dit werkelijke gewicht dan direct controleren, dit
kan toch alleen op een weegbrug.

Zou je dan wel inderdaad een document kunnen laten opmaken nav wegen die je zelf
bij je houdt, om zo te kunnen aantonen wat het werkelijke gewicht aan de haak is :)

Dit doen ze inderdaad, kennis van mij heeft dat gehad, mocht met paard en al naar de dichtstbijzijnde weegbrug.
Bleek 110kg te zwaar beladen te hebben.
Mochten niet verder rijden, ze moesten echt iemand anders bellen die een auto had die dat wel mocht trekken.

Als je auto 1300kg mag trekken en je hebt een trailer voor 1600kg mag je die alleen rijden als je hem niet meer laadt dan 1300kg, MITS je je E rijbewijs hebt.
Als je die niet hebt mag je dit niet trekken zelfs al is hij leeg.

Althans dit waren een paar jaar geleden de regels (toen ik mijn E ging halen).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:18

Dat klopt niet (al jaren niet) Silly.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:21

Oke dan is het blijkbaar gewijzigd of ik ben verkeerd voorgelicht

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:03

Afbeelding

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:21

Hoi, ik kom ff binnenvallen. Afgelopen jaar mijn E-rijbewijs gehaald, dus de uitleg zit bij mij nog (redelijk) vers in het geheugen :P

Qua rijbewijs (dus B of BE) gaat het inderdaad om de toegestane maximale massa van zowel auto als aanhanger die op papier staat. In mijn geval: een Volvo S60 met TMM van 2.020kg en een trailer van TMM 1.600kg = 3.620kg dus BE rijbewijs nodig. Als ik de aanhanger op papier terug had laten keuren naar 1.480kg, dan kwam ik met de totale combinatie uit op 3.500kg en had ik nog met B mogen rijden.

Wat mijn rij-instructeur mij verteld heeft omtrent aanhangers en wat er daadwerkelijk achter de auto mag hangen, is het volgende:
- Ik reed in een Volkswagen T-Roc die geremd 1.300kg mocht trekken (TMM van de auto weet ik even niet meer);
- De aanhanger die erachter zat, stond op papier met een TMM van 1.750kg.
- De aanhanger woog leeg echter maar iets van 800kg en zij hadden er een gewicht in gedaan zodat de aanhanger op een totaal gewicht van 1.250kg kwam. Omdat die 1.250kg onder de 1.300kg zit die de auto op papier mag trekken, mag je dus met zo'n combinatie rijden.

Conclusie: rijbewijs B of BE hangt af van wat er op papier staat, wat je er daadwerkelijk aan gewicht achter mag hangen, hangt af van wat de auto geremd mag trekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:56

Je had ook in de FAQ kunnen kijken had je een hoop typen gescheeld.
De regels zijn al zo vreselijk vaak voorbij gekomen, daarom is de FAQ gemaakt indertijd.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:05

Dat wat nog even naar aanleiding van de vraag van BloemBloem en de reacties daarop, was niet mijn bedoeling om het topic te vervuilen

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:53

Sinds wanneer zijn deze aanpassingen gedaan? Heb laatst nog mijn trailer terug laten keuren :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:09

Melisje_92 schreef:
Sinds wanneer zijn deze aanpassingen gedaan? Heb laatst nog mijn trailer terug laten keuren :')

Het ligt eraan waarom je 'm terug gekeurd hebt. Het is niet per se een zinloze actie.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:38

Omdat mijn auto 1.400 mag trekken en ik geen BE heb.

Maar het laatste stukje hierboven gaat natuurlijk over de BE? Want daarvan wist ik dat het altijd om de daadwerkelijke lading ging/gaat.

Maakt ook verder niet uit eigenlijk, want ik weet dat ik sowieso goed rondrijd nu hahah.

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:43

Melisje_92 schreef:
Omdat mijn auto 1.400 mag trekken en ik geen BE heb.

Maar het laatste stukje hierboven gaat natuurlijk over de BE? Want daarvan wist ik dat het altijd om de daadwerkelijke lading ging/gaat.

Maakt ook verder niet uit eigenlijk, want ik weet dat ik sowieso goed rondrijd nu hahah.

Bij mij ging het laatste stukje inderdaad wel specifiek om BE, maar dat geldt natuurlijk ook gewoon voor B. Altijd fijn om te weten dat je er goed bij rijdt!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:40

Zou iemand mij een link / website willen doorsturen waarop de trekgewichten duidelijk staan uitgelegd. Ik blijf discussiëren met iemand en ik zou heel graag zwart op wit (laten) zien hoe het zit.

B-Rijbewijs (duidelijk):
Met dit rijbewijs mag je:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilogram (lege gewicht + laadvermogen).
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3500 kilogram (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

BE-Rijbewijs (op zich ook duidelijk, maar we willen specifieke combinaties checken).
Nodig wanneer het gewicht van de totale massa (auto+aanhanger) zwaarder is dan 3.500 kilo.
Met dit rijbewijs mag je:
- een aanhanger trekken van maximaal 3500 kilogram (lege gewicht + laadvermogen).
- een hanger trekken als de auto en de aanhanger samen niet boven de 7000 kilogram (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Ik kan alleen nergens terugvinden dat het bij BE-rijebewijs om het daadwerkelijke gewicht gaat en niet om het gewicht op papier.

Voorbeeld:
Auto:
TMM: 2080 kg
Aanhangwagen geremd: 1800 kg
Maximum massa samenstel: 3880 kg

Trailer:
Ledig: 750 kg (ik weet dat dit in praktijk iets hoger zal zijn).
TMM: 2000 kg
Laadvermogen zou dus 1250 kg zijn.

Voor deze combinatie heb je rijbewijs BE nodig. Dit heb ik ook.
Ik zeg: Ik laad de trailer niet vol, maar zet er één paard van 600kg op. Daarmee kom ik op een daadwerkelijk gewicht uit van 750 + 600 = 1350 kg uit. Mijn auto mag 1800 kg trekken, dus ik kan op pad met deze combinatie.

Persoon 2 zegt: Je mag hoe dan ook niet met deze combinatie rijden. De TMM van de trailer is hoger dan jouw auto mag trekken.

----

Op internet kan ik alleen informatie vinden over wanneer je een rijbewijs BE nodig hebt.
Ik wil graag de informatie vinden waarop te lezen is hoe de combinaties binnen BE precies werken en dat het om daadwerkelijk gewicht gaat. Of zit ik hier nu dan toch gigantisch fout?

https://caravantrekker.nl/rdw/ hier staat dat ik gelijk heb, maar ik wil graag een "officiële" website.

In Artikel 15 van het reglement rijbewijzen en dan speciaal lid k, daar staat E beschreven... maar daar vind ik wat ik zoek eigenlijk ook niet superduidelijk terug...

Help?