Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:G
Massa rijklaar
1352 kg
Massa ledig voertuig
1252 kg
Communautaire codeF.1
Technische max. massa voertuig
1890 kg
Communautaire codeF.2
Toegestane max. massa voertuig
1890 kg
Communautaire codeF.3
Maximum massa samenstel
3190 kg
Communautaire codeO.1
Aanhangwagen geremd
1300 kg
Communautaire codeO.2
Aanhangwagen ongeremd
670 kg
Aatrox schreef:EGR klep kapot?
BloemBloem schreef:Deze gegevens krijg ik dan te zien, naar welke moet je dan specifiek kijken?Citaat:G
Massa rijklaar
1352 kg
Massa ledig voertuig
1252 kg
Communautaire codeF.1
Technische max. massa voertuig
1890 kg
Communautaire codeF.2
Toegestane max. massa voertuig
1890 kg
Communautaire codeF.3
Maximum massa samenstel
3190 kg
Communautaire codeO.1
Aanhangwagen geremd
1300 kg
Communautaire codeO.2
Aanhangwagen ongeremd
670 kg
BloemBloem schreef:Ik begin toch weer te twijfelen over de auto en dan met name de O1 code 1300 kg, want de trailer heeft TMM 1600kg .....
Rex_Rolfo schreef:BloemBloem schreef:Ik begin toch weer te twijfelen over de auto en dan met name de O1 code 1300 kg, want de trailer heeft TMM 1600kg .....
Dat maakt niet uit, zolang het werkelijke gewicht van aanhanger + inhoud niet boven de 1300 komt mag het prima achter de auto.
Mocht je je toch zorgen maken dan laat je de TMM van de trailer terugzetten naar 1300 kg. Dan wordt op papier het laadvermogen minder. Kan online bij de RDW geregeld worden voor € 71,30.
BloemBloem schreef:Mijn man blijft hoog en laag beweren dat je dan niet verzekerd bent, ergens snap ik hem wel, als je staande wordt gehouden dan willen ze toch kentekenbewijs zien en dan zullen ze naar de TMM's kijken, neem aan dat je niet zomaar gewogen zal gaan worden![]()
ChatGPT zegt ook dat het niet mag, maar ik word dus helemaal dol van alle verschillende meningen
Citaat:Belangrijkste regel
De toegestane maximummassa (TMM) van de trailer mag nooit hoger zijn dan O.1 van de auto.
Rekening
Auto mag max 1300 kg trekken
Trailer heeft een TMM van 1600 kg
❌ 1600 kg > 1300 kg → dit mag niet
➡️ Deze trailer mag je met deze auto niet trekken,
ongeacht:
hoe licht je hem belaadt
of je rijbewijs B of BE hebt
BloemBloem schreef:En dit dan?Citaat:Belangrijkste regel
De toegestane maximummassa (TMM) van de trailer mag nooit hoger zijn dan O.1 van de auto.
Rekening
Auto mag max 1300 kg trekken
Trailer heeft een TMM van 1600 kg
❌ 1600 kg > 1300 kg → dit mag niet
➡️ Deze trailer mag je met deze auto niet trekken,
ongeacht:
hoe licht je hem belaadt
of je rijbewijs B of BE hebt
Oftewel, bij wie kan het ik het nou navragen of dit wel of niet mag ?
Citaat:Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa
Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Licor schreef:Er zijn 2 verschillende dingen.
Het eerste gaat over welk rijbewijs je nodig hebt. Daarvoor kijk je naar beide TMM (dus van auto + aanhanger) die opgeteld mag niet boven 3500 komen voor je B-rijbewijs. Is het wel hoger dan 3500 dan heb je een E-rijbewijs nodig.
Het tweede ding is dat je niet meer mag trekken dan je auto mag. Dus als je auto 1300 geeft, dan mag je er niet meer achter hangen dan 1300. Ook al kan de aanhanger dus wel meer dan 1300, dat maakt verder niet uit (enkel dus voor t rijbewijs wel). Hier kijkt men dus wel naar t daadwerkelijke gewicht.
En uiteraard mag je de aanhanger ook niet meer beladen dan diens TMM.. maar dat is nu niet je vraag
Dees schreef:Wat ChatGPT aangeeft is de regelgeving zoals die lange tijd wel is geweest. Zo heb ik ooit ook mijn rijbewijs E achter B gehaald. Dus onzin is het niet, het is verouderde kennis.
Anno 2025 is die regel versoepeld en gaat het niet meer om die TMM maar om het werkelijke gewicht aan de haak.