Dubarry

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lauwtje_

Re: Dubarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:43

ben met m'n dubarry's wel iets voorzichtiger dan met m'n ariat maar tuinslang erop en ze zijn weer schoon hoor. Vet ze eigenlijk nooit in, gebruik alleen een kleurcreme om de wat kalere plekjes weg te poetsen. Zien ze er weer uit als nieuw!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:10

En hoe maken jullie je dubarry's schoon?
Ik zet ook regelmatig de slang erop, zeker met die drek vorige week. Maar als ze dan drogen blijken ze toch niet zo schoon. :P Stond in het boekje dat het met milde zeep kon, maar wat voor?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:37

Als ze echt heel vies zijn gebruik ik zadelzeep, heb een pot van stubben. Dus gewoon wat ik ook voor mn tuig gebruik. Daarna even met creme insmeren zodat ze niet uitdrogen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:12

ik heb mn Dubarry's ook alweer uit de kast gehaald. Ze hebben er niet lang ingestaan dit jaar met een lange winter en korte zomer ;(

Ik heb ze vies weggezet en zo weer aangetrokken :D waren binnen een ur weer supergoor haha

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:30

Roelke_ schreef:
En hoe maken jullie je dubarry's schoon?
Ik zet ook regelmatig de slang erop, zeker met die drek vorige week. Maar als ze dan drogen blijken ze toch niet zo schoon. :P Stond in het boekje dat het met milde zeep kon, maar wat voor?

Nat lapje eroverheen. ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:55

Ik doe het ook met zadelzeep.. Tenminste, alleen als ik ze onder de kraan echt niet schoon kan krijgen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:26

siskeh schreef:
Ik heb juist een "ledervet-verbod" gekregen voor mn Dubbie's :o
Ze worden met speciale creme gepoetst

Dat verstopt de porieën heb ik me laten vertellen. Ik gebruik Rapide (milk) om ze soepel te houden.
Verder moeten ze gewaxt worden om het leder zelf ook waterafstotend te houden.

Verder schoon maken met een natte doek, zadelzeep kan ook in de ergste gevallen. Goed laten drogen voor je ze behandelt met iets anders. En.....niet laten drogen in de buurt van verwarming of in een te droge ruimte, dan gaat het leer op den duur uitdrogen en scheuren. Als ze droog zijn na het schoonmaken: waxen!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:42

nou ik heb nu ook mn nieuwe eindelijk binnen, hopen dat deze wel waterdicht blijven... waar onderhouden jullie ze mee en wat werkt echt goed?

Cavalry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:24

Mijn moeder heeft een paar en die loopt er wel bijna iedere wedstrijd op in de winter, als het gras s'ochtens nog nat is.. Ze zijn wel duur ja.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:03

waar en wat voor soort moet je dan wax halen, wil daar mn dubarry's mee gaan behandelen voordat de winter eraan komt

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:12

ik loop erook mee door de waterbak tijdens cross verkennen enz en ze waren altijd waterdicht tot 2 maanden terug.. nu dus erg blij met mn nieuwe

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:03

lonnie schreef:
waar en wat voor soort moet je dan wax halen, wil daar mn dubarry's mee gaan behandelen voordat de winter eraan komt

Ik heb nu een pot wax om te smeren, speciaal voor glad leder. Daar worden ze wel donkerder van. Als je dat niet wilt kun je bij een betere schoenenzaak een spuitbus waxspray halen, dan blijven ze mooi op kleur. Ze moeten wel goed droog zijn als je ze waxt, en daarna ook goed drogen voor je er weer mee buiten loopt. Zorg er wel voor dat ze niet bij een verwarming drogen, dan gaat het leer scheuren. Het leer is het zwakke punt van deze laarzen, zeker als je regelmatig in het water loopt en ze ook nog eens bij het stallen uitmesten gebruikt!

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:10

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:39

Ik zag onlangs ook de Clare laarzen van Dubarry, goh kriebelt moet ik zeggen, maar om nu elk jaar een paar bij te kopen ;)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:57

bij mij liet de zool los na een winter dragen.
of ik ze niet meer in de stallen wilde gebruiken.
huh? daar heb ik ze juist voor.
gerepareerd maar na een week liet het weer los.
dat kon niet, werd er gezegd.
maar ik stond toch echt naar een losse zool te kijken.
toen wel nieuwe gehad.
maar ik heb er wel koude voeten in. hele koude voeten zelfs.
ook met dikke sokken.
waterdicht zijn ze bij mij wel.
ik vind ze fijn, maar voor wat ik er voor terug krijg, wel te duur.
waterdicht zijn meer laarzen, maar wel een stuk goedkoper.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:08

iik heb er idd ook echt onwijs koude voeten in.. ga nu meer met die conditioner van dubarry smeren... hoorde gister van de stand op horse event dat dat wel goed werkt, omdat dat watedicht maakt en wax niet ????

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:15

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:36

hoe moet ik dat uitspoelen aan de binnenkant zien? en doen jullie dat ook?

en de binnen en buitenkant met (leer) shampoo? gewoon verdunnen op een sponsje en dan de binnenkant afnemen of moet dat anders?

@zitake: bedankt voor de info

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:54

Ik zou idd zeggen leerschampoo met een sponsje op de buitenkant, altijd geleerd het niet te laten schuimen, goed afspoelen onder de kraan dat de zeepresten verwijderd worden. daarna mooi lang laten drogen en dan nabehandelen. Ik heb een wax spray gebruikt, gekregen in de winkel waar ze dubarry verkopen. Binnenkant zie ik nog niet direct zitten :), idd binnenkant net als buitenkant waarschijnlijk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:56

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:23

ga ik dat tegen die tijd eens proberen, best vreemd, de ene dealer zegt wel wax, de dealer van dubarry op horse event zei absoluut geen wax mag neit vet zijn

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:34

ik heb spiksplinternieuwe op de kop weten te tikken, voor goede prijs!
echt alleen gepast dus helemaal nieuw,
helaas zit er geen bonnetje ed bij..dus als er ooit wat mee is, zou ik dan ergens terecht kunnen bij dubarry of niet? ze komen niet uit nederland dus kan daar zowiezo niets mee, deze mevrouw had ze uit buitenland...ik lees veel over onderhoud maar wat is nu het beste? ik heb wel veel van ariat staan ook een soort spul wat het waterdicht maakt, liquid wax conditioner? is dat ok?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:42

is dat zo'n flesje waar een sponsje opzit? die heb ik bij m'n ariat laarzen gekregen maar er zit een klein buisje in wat als je dat sponsje te hard drukt krassen achterlaat. Nou heb ik een half uur in dat ding staan knijpen zonder dat er iets uitkwam dus ik was sowieso al klaar met dat spul :P
Iedereen heeft een andere mening over het onderhoud, ik gebruik een kleurcreme om de zoveel tijd waar ik meteen kale plekjes mee wegwerk, ik vind het superspul maar een ander zal het er nooit opsmeren..
Welke laarzen heb je trouwens? Kleur/ model?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:54

ja die ja hahaha maar vind het wel goed spul
het blijft er wel beter waterdicht door enz...

maar ik heb de galway en dan de donkere kleur, zwart.
maar moeilijk is dat als iedereen wat anders zegt ik heb namelijk al mijn schoenen en laarzen op stal zo stuk!!!
moet ook zeggen dat ik fulltime in de paarden zit maar wil hier eigenlijk niet mee gaan mesten enz maar of ik dat ook echt niet doe..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:14

die van mij worden nu wel minder. igg wordt de neus nu wel kaal

maar ze zitten nu super en in deze natte dagen draag ik ze ook constant :D