[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:27

Ligt denk ik heel erg of je een riem of ketting hebt en wat voor garage, ik was voor een Kia sorento uit 2003 paar jaar terug €500 kwijt bij de garage..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:47

MarjanB schreef:
Ja maar ikke jij kan het zelf :D

Als je het bij de garage moet laten doen met behoud van garantie, dan zit je zo richting de 1500 euro?

Nou nee, mijn kunde in dit opzicht houdt ergens op en dat is net voor het punt van zelf de distributie vervangen.

Aatrox schreef:
Ligt denk ik heel erg of je een riem of ketting hebt en wat voor garage, ik was voor een Kia sorento uit 2003 paar jaar terug €500 kwijt bij de garage..

Nee, het is vooral hoe simpel je erbij kunt, oftewel, hoeveel arbeid.

Materiaal is 100 - 200 euro.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:58

Deze hadden jullie nog tegoed van me, onze “nieuwe” Tiguan 2.0TSI, hij mag 2500kg trekken:
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:34

Nice, mooie kleur ook!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:14

De renault is gekocht ! Superblij mee. Volgende week ophalen.

Alleen even technische vraag. Zou ik met een b trailer kunnen rijden? (Om te oefenen en 1x effectief te rijden met quarter of is dat wat onredelijk met een trafic?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:18

Sentir schreef:
Zou ik met een b trailer kunnen rijden?

Wat is een b trailer?

Een trailer die je met rijbewijs B kunt rijden? Dat bestaat niet, het hangt namelijk niet af van de trailer maar van de combinatie trekkend voertuig + trailer. Zo goed als zeker ga je met een Trafic + trailer over de 3500 kg gecombineerde tmm, dus BE nodig.

https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE#W ... b_ik_nodig?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:12

Rex_Rolfo schreef:
Sentir schreef:
Zou ik met een b trailer kunnen rijden?

Wat is een b trailer?

Een trailer die je met rijbewijs B kunt rijden? Dat bestaat niet, het hangt namelijk niet af van de trailer maar van de combinatie trekkend voertuig + trailer. Zo goed als zeker ga je met een Trafic + trailer over de 3500 kg gecombineerde tmm, dus BE nodig.

https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE#W ... b_ik_nodig?

Hier in belgie al een paar keer een trailer te huur gezien voor rijbewijs B vandaar de vraag. (Dus gekeurd voor B rijbewijs)

Maar dan huur ik mij even een paardenwagen, aangezien de BE pas voor volgend jaar is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:25

Dat terugkeuren zegt ook niks. Dat zegt alleen iets over het maximake laadvermogen van de trailer wat is teruggebracht.
De regels zijn leeg gewicht auto + laadvermogen auto + leeg gewicht trailer + laadvermogen trailer mag voor rijbewijs B max 3500 kg zijn.
Wat ik kan vinden over een traffic is bijvoorbeeld een leeggewicht van 1700 kg en laadvermogen van 1200 kg. Dan houd je dus 600 kg over voor leeggewicht + laadvermogen trailer. Dat lijkt mij een uitdaging?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:38

SureLee dat is toch achterhaald

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:18

Niet dat ik het zelf zou doen, en idd wordt krap. Maar had er enkele binnen belgie gezien en vroeg me af of dat zelf haalbaar was. Maar dan wordt het even een paardenwagen + BE halen

Ook aan het denken of ik wel een ifor pak voor erachter. Aangezien ik met een sirius of bockmann qwa gewicht beter af ben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:39

pantarhei schreef:
SureLee dat is toch achterhaald

Wat is er achterhaald aan het bericht van Sure_Lee?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:50

De genoemde gewichten met B en BE rijbewijs
Dacht dat dit was gewijzigd voor B naar auto zwaarder dan trailer en totaal Max 3500kg werkelijk gewicht, dus niet laadvermogen
. Natuurlijk wel rekening houden met Max toegestaan trekgewicht en Max belading trailer

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:26

pantarhei schreef:
De genoemde gewichten met B en BE rijbewijs
Dacht dat dit was gewijzigd voor B naar auto zwaarder dan trailer en totaal Max 3500kg werkelijk gewicht, dus niet laadvermogen
. Natuurlijk wel rekening houden met Max toegestaan trekgewicht en Max belading trailer

Nope, de regel dat leeggewicht auto hoger moet zijn dan MTM aanhanger bestond wel maar die is 12 jaar geleden komen te vervallen.

Terugkeuren is een optie, en omdat de trailer zelf niet lichter wordt gaat dat zoals Sure_Lee zegt altijd ten koste van het laadvermogen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Mijn austral is er :D heel blij mee!

Afbeelding