Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:36

@Romy, zal een kwestie van vertrouwen opbouwen zijn met je nieuwe paard.
En dat ineens omdraaien is herkenbaar.
Kan die van ons ook doen, dan zwiept ie zo hard om, dat ik er soms bijna naast lig haha.
Al vind ik dat dan weer geen vervelende reactie, hij staat dan ook ineens stil.

@lotje, eraf vallen is niet eens mijn grootste angst.
Maar wel met welke snelheid dit kan gebeuren.

@SuperZodiax, dat is ook een optie haha.
Gewoon vast een tandje harder gaan, voor t geval dat.

Vandaag eindelijk weer een les gehad.
Bij ons ligt dat nu al 2 maanden stil ivm corona, maar als je echt ergens op vast loopt en het is te plannen qua bezet houden van bak, dan is de mogelijkheid er wel.
In t begin van de les was ik echt wel gespannen en heb na 10 min les ook echt even mn paard moeten parkeren, diep ademhalen, voor ik weer verder kon.
Hij deed absoluut niets, maar mijn stresslevel zat aan de max.
Daarna weer herpakt, mijn instructrice heeft mij de spanning er weer uit kunnen laten rijden en ik heb zo fijn afgesloten!
Durfde zelfs de teugel volledig naar voren te houden (gestrekte armen) in de middenrif.
Ik moest gewoon weer even inzicht krijgen in hoeveel mijn paard mij vertrouwd en ik hem onder controle heb.
Ik ben hem gewoon steeds meer vast gaan houden, zonder t te beseffen.
En hij was zo blij op een gegeven moment, zo ontspannen, hij liep zo goed.
Kon wel janken van blijdschap

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:12

19wendy80 schreef:
@Romy, zal een kwestie van vertrouwen opbouwen zijn met je nieuwe paard.
En dat ineens omdraaien is herkenbaar.
Kan die van ons ook doen, dan zwiept ie zo hard om, dat ik er soms bijna naast lig haha.
Al vind ik dat dan weer geen vervelende reactie, hij staat dan ook ineens stil.

@lotje, eraf vallen is niet eens mijn grootste angst.
Maar wel met welke snelheid dit kan gebeuren.

@SuperZodiax, dat is ook een optie haha.
Gewoon vast een tandje harder gaan, voor t geval dat.

Vandaag eindelijk weer een les gehad.
Bij ons ligt dat nu al 2 maanden stil ivm corona, maar als je echt ergens op vast loopt en het is te plannen qua bezet houden van bak, dan is de mogelijkheid er wel.
In t begin van de les was ik echt wel gespannen en heb na 10 min les ook echt even mn paard moeten parkeren, diep ademhalen, voor ik weer verder kon.
Hij deed absoluut niets, maar mijn stresslevel zat aan de max.
Daarna weer herpakt, mijn instructrice heeft mij de spanning er weer uit kunnen laten rijden en ik heb zo fijn afgesloten!
Durfde zelfs de teugel volledig naar voren te houden (gestrekte armen) in de middenrif.
Ik moest gewoon weer even inzicht krijgen in hoeveel mijn paard mij vertrouwd en ik hem onder controle heb.
Ik ben hem gewoon steeds meer vast gaan houden, zonder t te beseffen.
En hij was zo blij op een gegeven moment, zo ontspannen, hij liep zo goed.
Kon wel janken van blijdschap


Gaaf! Dat zijn mooie stappen!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:54

Dank je!
Voelde ook echt goed om weer echt samen bezig te zijn haha.

En ik merkte ook gelijk, dat door t onbewust te strak vasthouden, ik hem al die tijd behoorlijk belemmerd heb op de achterhand.
Want op een gegeven moment werd hij vermoeid in zn achterbenen, die vergat hij soms mee te nemen en struikelde dan een beetje.

Mijn instructrice zei ook; hij heeft nu echt weer hard moeten werken. Dat merk je nu echt aan zn achterhand.

En ik had ook echt weer een bezweet paard haha. Nou ja, voor zijn doen bezweet dan, want t is geen zweter ;)

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 16:03

Zo nou tijdje onder de pannen geweest door Corona -O-
Galop is hier ook een dingetje, mede ook omdat paardlief het ook niet makkelijk vindt. En dan zie ik mensen om mij heen voltes e.d in galop doen, moet er niet aan denken :+

Wat fijn 19wendy80 dat je zo lekker gereden hebt! Hopelijk blijft dit goede gevoel lekker hangen :D

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:26

Ik had gisteren de ingeving te gaan galopperen voor het eerst <<)
Ik doorzitten en hulp voor galop, ze schoot in een hele harde middendraf dus maar terug gehaald en laat maar, sloeg toch de angst weer toe.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:48

Romy1234 schreef:
Ik had gisteren de ingeving te gaan galopperen voor het eerst <<)
Ik doorzitten en hulp voor galop, ze schoot in een hele harde middendraf dus maar terug gehaald en laat maar, sloeg toch de angst weer toe.


Maar je hebt t wel geprobeerd!
Er is niets raars gebeurd, je had ze daarna weer op jou tempo.
Dus misschien geeft het vertrouwen om het nog een keer te proberen.
En ook al duurt het even voor je het weer aandurft, dat maakt niks uit.
Probeer hier een positieve herinnering van te maken, dus niet focussen op de angst die je voelde. Maar op het gevoel op het moment dat je het besloot te doen, het voelde nl even goed, anders doe je t niet

Marie111
Berichten: 4687
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:10

Ik voel met je mee. Het galopperen op zich vind ik meestal na een paar passen niet meer eng, alleen het in galop gaan....

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:06

Ja het komt ook wel weer, baalde stiekem wel een beetje maar goed let it go :)

Vandaag met een stalgenootje een buitenrit gemaakt, vond het allemaal best spannend, maar ze was heel braaf, alleen toen we drafje gingen doen kwam er een bokje, maar is alleen maar goed want dan weet ik ook dat ik die kan uitzitten en zag hem niet aankomen _O-

Hapsi
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:26

Hoi allemaal, tijdje geleden dat ik hier wat geschreven heb!

Vandaag weer eens gereden, het ging eigenlijk best wel prima! Reed op een paardje wat regelmatig bokt, maar wel heel voorspelbaar. Hij bokt alleen als ik het zelf uitlok, wat dus heel vaak is in een uurtje haha want meneer is flink lui. De meesten zit ik makkelijk uit, maar vandaag zat ik toch wel even bijna op zn nek :o Maargoed, eng vond ik het dus totaal niet! Zo fijn om gewoon echt te durven 'rijden' en dus niet alleen maar een beetje hobbelen omdat ik bang ben dat hij gaat bokken. Natuurlijk voel ik soms wel dat hij te heftig gaat reageren als ik op een bepaald moment doorvraag dus dan laat ik het maar even, maar ben ook zeker niet bang om hem dus soms wel gewoon lekker te laten bokken.

Nog even over de angst om te galopperen: Blijkbaar iets waar heel veel mensen problemen mee hebben want bij mij is het precies hetzelfde! Aangalopperen is het spannendste, want het kan inderdaad een grote reactie geven bij het paard. Mijn verzorgpaard heeft bijvoorbeeld de gewoonte om vlak na het aangalopperen heel hard haar hoofd naar beneden te gooien waardoor ik compleet voorover val en de controle verlies. Dan heeft zij haar zin en kan ze keihard galopperen omdat ze dat makkelijker vindt. Ik heb dan ook afgesproken met mijn instructeur dat ik niet ga galopperen als ik er niet zeker genoeg van ben. Dat haalt veel druk weg.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:44

Mag ik hier aanhaken?

Ik heb zoals ik het zelf noem schijtluisperiodes, op dit moment is het weer goed raak. Terwijl ik vorig jaar gewoon zonder problemen op een net ingereden behoorlijk koppige tinker reed op de manege die me er ook nog een keer af gesteigerd heeft...
Nu hoeft het paard maar even in te houden of een pasje sneller te lopen en in gedachten lig ik al op de grond _O-
De laatste tijd heb ik op een vast paard gereden maar zaterdag moet ik weer op een andere. Één die tegenwoordig andere paarden aanvalt, bokt in plaats van galoppeert en de teugels uit je handen trekt. Zonder les, want dat mogen volwassenen nog niet :(

Tips?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:57

@ Hapsi, als je idd de bokjes met beleid gaan, lijkt het mij al wat makkelijker.
T wordt anders als t een rodeo rit wordt haha

@Susanne, raar hoe je dan ineens een terugval hebt he. Heb je een idee waardoor de omslag veroorzaakt is?
En kun je niet aangegeven dat je je niet goed voelt bij een ander paard?
Maar hoe zit dat dan op jullie manege?
Want je geeft aan geen les, maar je kunt wel rijden?
Rij je dan alleen?
En privé les mag wel, wij kunnen ook 1 op 1 les krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:25

19wendy80 schreef:
@ Hapsi, als je idd de bokjes met beleid gaan, lijkt het mij al wat makkelijker.
T wordt anders als t een rodeo rit wordt haha

@Susanne, raar hoe je dan ineens een terugval hebt he. Heb je een idee waardoor de omslag veroorzaakt is?
En kun je niet aangegeven dat je je niet goed voelt bij een ander paard?
Maar hoe zit dat dan op jullie manege?
Want je geeft aan geen les, maar je kunt wel rijden?
Rij je dan alleen?
En privé les mag wel, wij kunnen ook 1 op 1 les krijgen.


Ik heb meer stress in mijn privéleven (hoger beroep van een strafzaak die al 4 jaar loopt, de dader opnieuw zien en de onzekerheid van de uitspraak). Ook is het paard waar ik vorig jaar op reed (ik wilde hem kopen van de schadevergoeding uit mijn rechtzaak) is in oktober ingeslapen (hoefbevangen, hoefbeentjes verzakt). Dus gewoon heel veel stress en verdriet, te weinig rust.
De instructrice weet dat ik eigenlijk niet zonder les op dit paard wil, al voordat ze begon andere paarden aan te vallen. In een les is nog enigszins te doen, dan heb ik in ieder geval backup als er iets mis gaat.
Wij rijden nu met 2 of 3 volwassenen zelfstandig. In theorie staat er iemand bij de bak, in de praktijk helaas vaak niet. Omdat ik een abonnement heb voor groepslessen kan ik er geen privéles van maken, dit lukt financieel ook even niet.
Hopelijk over een jaartje ofzo mijn eigen tinker of fjord, met altijd hetzelfde paard weet ik waar ik aan toe ben :D en dan kan ik ook afwisselen met werken vanaf de grond

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:48

Ik meld me ook weer opnieuw. Ik ben nu een week of 3 opzoek naar een nieuw paardje. Vandaag bij 1 gaan kijken die echt erg leuk was!

Nu het probleem. Met stappen liep er iemand naast, daarna zelf gestapt. Ik wil aandraven en blokkeer helemaal. Geef been terwijl ik hem van voor tegen houdt. Ik voel me zo’n sukkel nu, heb op de terugweg alleen maar zitten huilen. :x

Volgende stap: de zoektocht naar een paard gaat dus op een laag pitje. Ga nu weer wat privélessen op stal nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:54

Veraaaaah schreef:
Ik meld me ook weer opnieuw. Ik ben nu een week of 3 opzoek naar een nieuw paardje. Vandaag bij 1 gaan kijken die echt erg leuk was!

Nu het probleem. Met stappen liep er iemand naast, daarna zelf gestapt. Ik wil aandraven en blokkeer helemaal. Geef been terwijl ik hem van voor tegen houdt. Ik voel me zo’n sukkel nu, heb op de terugweg alleen maar zitten huilen. :x

Volgende stap: de zoektocht naar een paard gaat dus op een laag pitje. Ga nu weer wat privélessen op stal nemen.


Maar je bent gewoon op een wildvreemd paard gestapt, dat is ook spannend! Succes met lessen, het komt wel :)

Pallatin

Berichten: 2539
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:47

[***] schreef:
Mag ik hier aanhaken?

Ik heb zoals ik het zelf noem schijtluisperiodes, op dit moment is het weer goed raak. Terwijl ik vorig jaar gewoon zonder problemen op een net ingereden behoorlijk koppige tinker reed op de manege die me er ook nog een keer af gesteigerd heeft...
Nu hoeft het paard maar even in te houden of een pasje sneller te lopen en in gedachten lig ik al op de grond _O-
De laatste tijd heb ik op een vast paard gereden maar zaterdag moet ik weer op een andere. Één die tegenwoordig andere paarden aanvalt, bokt in plaats van galoppeert en de teugels uit je handen trekt. Zonder les, want dat mogen volwassenen nog niet :(

Tips?


Eerlijk? Ik vind dat geen geschikt paard voor een manege....je gaat als manege toch je klanten niet blootstellen aan dat soort fratsen? Is er geen ander paard waar je wel happy mee rond rijdt? Ik zou zelf aangeven dat dit paard je nu even niet ‘ligt’... als je je weer zekerder voelt en je vindt het leuk kun je altijd nog op zo’n draak stappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:24

Pallatin schreef:
[***] schreef:
Mag ik hier aanhaken?

Ik heb zoals ik het zelf noem schijtluisperiodes, op dit moment is het weer goed raak. Terwijl ik vorig jaar gewoon zonder problemen op een net ingereden behoorlijk koppige tinker reed op de manege die me er ook nog een keer af gesteigerd heeft...
Nu hoeft het paard maar even in te houden of een pasje sneller te lopen en in gedachten lig ik al op de grond _O-
De laatste tijd heb ik op een vast paard gereden maar zaterdag moet ik weer op een andere. Één die tegenwoordig andere paarden aanvalt, bokt in plaats van galoppeert en de teugels uit je handen trekt. Zonder les, want dat mogen volwassenen nog niet :(

Tips?


Eerlijk? Ik vind dat geen geschikt paard voor een manege....je gaat als manege toch je klanten niet blootstellen aan dat soort fratsen? Is er geen ander paard waar je wel happy mee rond rijdt? Ik zou zelf aangeven dat dit paard je nu even niet ‘ligt’... als je je weer zekerder voelt en je vindt het leuk kun je altijd nog op zo’n draak stappen...


Ik ben het met je eens. Ik vind haar sowieso niet geschikt om te rijden (ze heeft flink CPL) en ik vermoed dat ze dit gedrag vertoont omdat ze pijn heeft. Tot een paar maanden terug was het alleen protest in galop en niet voorwaarts willen. Daar komt nog bij dat er een kinderzadel op ligt waar ik mijn maat 46 in moet proppen... dat zal voor haar ook niet comfortabel zijn. Ik weet niet of ik nog lang doorga op deze manege, ik mag nu alleen nog op haar en 1 ander paard rijden. Het andere paard is erg lief maar ook al op leeftijd en eigenlijk vind ik mezelf te zwaar voor hem...

Maar tot nu toe voel ik me op geen enkele manege echt prettig. Mijn eigen paard komt ook zeker, maar ik wil niet het risico lopen dat ik tegen die tijd door lang niet te rijden nog veel banger ben dus ik wil ergens blijven rijden

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:29

@Susanne, jeetje wat heftig zeg!
Logisch dat je die spanning meeneemt op het paard.
En ik zou in jou geval ook op zoek gaan naar een andere manege. Als je dan toch verplicht bent om op een bepaald paard te rijden, wat eigenlijk geen paard meer is voor op een manege, dan vind ik niet dat ze jou zomaar aan je lot over mogen laten.
Dan heb je eigenlijk gewoon 1 op 1 les nodig....herstel, je hebt gewoon een ander paard nodig!
Is er bij jullie in de omgeving niet mogelijkheden tot leaseconstructies? Tenminste, als zoiets bij je zou passen.
Dan rij je altijd t zelfde paard.

@Veraaaaah, wat rot dat je zoveel verdriet hebt in je zoektocht naar een geschikt paardje.
Maar wat al gezegd wordt, knap dat je er toch maar op stapt!
Ik stap echt niet op een paard wat ik niet ken.
En zelfs als t er een is die ik ken, dan nog vind ik t echt heel erg spannend om op een ander paard dan die van ons te stappen.

Ik ben zo blij met het weer!
Heerlijk rijden in de buitenbak....alleen 1 ding vergeten, mijn paard haat rond vliegende dingen :=
Of haat....hij heeft er last van.
Dus ik ging maandag rijden en in stap prima hoor, maar in draf begon t. Het hoofdschudden! Of in zijn geval, zijn hoofd dan ineens met een ruk naar beneden gooien.
Ik weet niet goed of t bij hem de insecten zijn, pollen of iets anders.
Maar na 20 min er af gegaan, vliegenmasker gepakt (ik heb met oren eraan, want hij vind beestjes in zn oren echt drama)en die over zn hoofdstel gedaan.
Daarna was het echt stukken minder! Nog niet volledig weg, dus het neusnetje kan ook weer uit de kast. En een klodder vaseline in zn neusgaten helpt ook altijd.

Gisteren zou mijn dochter rijden, zonder zadel. Maar na 15 min was t alweer mopperen, want hij deed niet wat ie moest doen, hij luisterde niet naar haar en hij was meer gericht op mij omdat ik meer rij (dit waren allemaal opmerkingen van haar). Dus ik moest maar rijden.
Dus hup, zadel erop en mama ging wel verder. Hij deed bij mij precies t zelfde, hij had zn dag duidelijk niet _O-

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:15

Ik kom hier gezellig mee kletsen, in de hoop wat tips en ontstressing te vinden :')

Mijn paardje is spijtig genoeg door blessures weinig hoop verklaard om nog in de bak te kunnen rijden, en al zeker geen wedstrijden meer. Maar de dierenarts zei dat hij nog perfect in orde moet zijn om buiten wandelingetjes te gaan maken, of eventueel op een buitenbak met wat harde grond, zolang het maar geen zachte grond is met te grote belasting voor de pezen.

Nu krijg ik al stress. Ik heb eigenlijk een super lief paard, maar soms is hij enthousiaster dan de ruiter. Vroeger met hem paar keer buiten geweest, en na 2x op de loop geweest te zijn en er af te vallen, geeft buiten de bak rijden me eigenlijk ontzettend veel stress. Binnen de bak hebben we nooit problemen gehad, omdat ik dan kalm ben. Maar nu als we buiten gaan, heb ik zoveel stress dat hij dat natuurlijk op pikt.

Maar ik zou ook gewoon heel graag langs de andere kant wel met mijn paard nu buiten gaan. Maar alleen, hoe :+ Als ik met hem in de bak dressuurmatig aan het rijden was, had ik gewoon een ongebroken appel bitje in. Voor buiten is dit dus al gebleken als hij het bit vast neem niet echt het beste. Ik was aan het denken om zo'n bit te halen met rolletjes? Zodat hij het bit moeilijker kan vastnemen maar dat ik er nog altijd geen zwaar bit heb in hangen. Maar het ergste zal gewoon mezelf zijn. Mezelf kalm houden en niet in de stress slagen als er een zakje voorbij vliegt :+

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:10

De tips die ik je in ieder geval mee kan geven, is eerst samen met een rustig paard op buitenrit gaan waar je hem lekker achter kunt parkeren als hij wild wordt. En eerst samen aan de hand naar buiten, om samen te wennen aan het idee "uit de bak" zou ook kunnen helpen!

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:18

Britt_xxx schreef:
De tips die ik je in ieder geval mee kan geven, is eerst samen met een rustig paard op buitenrit gaan waar je hem lekker achter kunt parkeren als hij wild wordt. En eerst samen aan de hand naar buiten, om samen te wennen aan het idee "uit de bak" zou ook kunnen helpen!


Aan de hand moeten we sowieso, hij heeft een peesblessure gehad (niet door het rijden maar door op de weide te staan) en we moeten eerst dus aan de hand terug afstand opbouwen zei de dierenarts.

Dat van dat rustig paard, dat zou misschien inderdaad helpen, had ik nog niet aan gedacht! En iemand om met te praten houdt mij hopelijk ook rustig :')

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:33

Als je idd niet alleen duft, dan is de tip met een ander paard een hele goeie!

Ik durf wel met ons paard aan de hand buiten te wandelen, alleen erop is een dingetje haha

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:25

Het is inderdaad erop dat spannend gaat worden. Aan de hand heb ik altijd het gevoel dat ik de controle kan houden, maar erop ben ik die precies kwijt. Maar als hij niet meer in de bak zou kunnen rijden maar wel nog buiten, dan zou ik dat precies langs de ene kant willen proberen. Maar ik krijg ook wat stress aan het idee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:51

19wendy80 schreef:
@Susanne, jeetje wat heftig zeg!
Logisch dat je die spanning meeneemt op het paard.
En ik zou in jou geval ook op zoek gaan naar een andere manege. Als je dan toch verplicht bent om op een bepaald paard te rijden, wat eigenlijk geen paard meer is voor op een manege, dan vind ik niet dat ze jou zomaar aan je lot over mogen laten.
Dan heb je eigenlijk gewoon 1 op 1 les nodig....herstel, je hebt gewoon een ander paard nodig!
Is er bij jullie in de omgeving niet mogelijkheden tot leaseconstructies? Tenminste, als zoiets bij je zou passen.
Dan rij je altijd t zelfde paard.

@Veraaaaah, wat rot dat je zoveel verdriet hebt in je zoektocht naar een geschikt paardje.
Maar wat al gezegd wordt, knap dat je er toch maar op stapt!
Ik stap echt niet op een paard wat ik niet ken.
En zelfs als t er een is die ik ken, dan nog vind ik t echt heel erg spannend om op een ander paard dan die van ons te stappen.

Ik ben zo blij met het weer!
Heerlijk rijden in de buitenbak....alleen 1 ding vergeten, mijn paard haat rond vliegende dingen :=
Of haat....hij heeft er last van.
Dus ik ging maandag rijden en in stap prima hoor, maar in draf begon t. Het hoofdschudden! Of in zijn geval, zijn hoofd dan ineens met een ruk naar beneden gooien.
Ik weet niet goed of t bij hem de insecten zijn, pollen of iets anders.
Maar na 20 min er af gegaan, vliegenmasker gepakt (ik heb met oren eraan, want hij vind beestjes in zn oren echt drama)en die over zn hoofdstel gedaan.
Daarna was het echt stukken minder! Nog niet volledig weg, dus het neusnetje kan ook weer uit de kast. En een klodder vaseline in zn neusgaten helpt ook altijd.

Gisteren zou mijn dochter rijden, zonder zadel. Maar na 15 min was t alweer mopperen, want hij deed niet wat ie moest doen, hij luisterde niet naar haar en hij was meer gericht op mij omdat ik meer rij (dit waren allemaal opmerkingen van haar). Dus ik moest maar rijden.
Dus hup, zadel erop en mama ging wel verder. Hij deed bij mij precies t zelfde, hij had zn dag duidelijk niet _O-


Ja ik heb ook gezocht naar andere maneges, maar ze zijn of te ver weg of nog veel slechter voor de dieren. Ik denk erover om toch te stoppen tot ik een eigen paard kan betalen, wel met het risico dat ik straks nog veel banger ben omdat ik langere tijd niet heb gereden.

Verschrikkelijk als ze hun hoofd zo omlaag smijten ja ;(

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:59

@The_Cat, gewoon langzaam opbouwen.
Steeds hetzelfde kleine rondje lopen tot t vertrouwd voelt voor jou en paard.
Desnoods paard gewoon zadelen en als t goed voelt stap je een stukje op en anders niet.
Klein beginnen en niet voor jezelf gelijk heel groot maken.

Ik vind buiten rijden ook doodeng en ons paard heeft er ook een zekere ruiter voor nodig.
Ik wandel geregeld met hem en hij reageert al zoveel relaxter als eerst.
En vorig jaar zelfs de stoute schoenen aan getrokken en met hem het pad langs stal, wat naar t bos lijd, durven stappen. En stukje durven draven.
Hij vond t super spannend, maar ik het meeste durfde ik door te zetten.
Alleen net voor de bocht t bos in, besloot hij om te gaan draaien. Toen ben ik terug gegaan.
En dit stukje wil ik binnenkort weer doen.
Van de week ook uit durven te stappen buiten de buitenbak, op het grasveld tussen buiten bak en de stallen.
Er zaten 2 stalgenoten buiten, dus zo kon ik daar uitstappen terwijl ik met hun aan t praten was. Dit zorgde voor afleiding.

@Susanne, wat zou het ontzettend zonde zijn als je om deze redenen moet stoppen.
Maar als het niet meer bij je past of goed voelt, dat is ook niks.
Voor wij ons paard gingen leasen, had ik 3 jaar niet meer op een paard gezeten.
En in 18 jaar geen les meer gehad.
De keren dat ik tussen mijn 21e en 39e op een paard heb gezeten, waren uberhaupt op 1 hand te tellen!
Dus het is echt mogelijk om vertrouwen te krijgen als je langere tijd niet rijd.

Sterker nog, 3 jaar geleden riep ik dat ik nooit meer op een paard zou stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:49

19wendy80 schreef:
@The_Cat, gewoon langzaam opbouwen.
Steeds hetzelfde kleine rondje lopen tot t vertrouwd voelt voor jou en paard.
Desnoods paard gewoon zadelen en als t goed voelt stap je een stukje op en anders niet.
Klein beginnen en niet voor jezelf gelijk heel groot maken.

Ik vind buiten rijden ook doodeng en ons paard heeft er ook een zekere ruiter voor nodig.
Ik wandel geregeld met hem en hij reageert al zoveel relaxter als eerst.
En vorig jaar zelfs de stoute schoenen aan getrokken en met hem het pad langs stal, wat naar t bos lijd, durven stappen. En stukje durven draven.
Hij vond t super spannend, maar ik het meeste durfde ik door te zetten.
Alleen net voor de bocht t bos in, besloot hij om te gaan draaien. Toen ben ik terug gegaan.
En dit stukje wil ik binnenkort weer doen.
Van de week ook uit durven te stappen buiten de buitenbak, op het grasveld tussen buiten bak en de stallen.
Er zaten 2 stalgenoten buiten, dus zo kon ik daar uitstappen terwijl ik met hun aan t praten was. Dit zorgde voor afleiding.

@Susanne, wat zou het ontzettend zonde zijn als je om deze redenen moet stoppen.
Maar als het niet meer bij je past of goed voelt, dat is ook niks.
Voor wij ons paard gingen leasen, had ik 3 jaar niet meer op een paard gezeten.
En in 18 jaar geen les meer gehad.
De keren dat ik tussen mijn 21e en 39e op een paard heb gezeten, waren uberhaupt op 1 hand te tellen!
Dus het is echt mogelijk om vertrouwen te krijgen als je langere tijd niet rijd.

Sterker nog, 3 jaar geleden riep ik dat ik nooit meer op een paard zou stappen


Dank je, dat geeft hoop :D
En over een paar jaar is hopelijk mijn rechtzaak afgesloten en mijn assistentiehond opgeleid dus tegen die tijd zal ik ook relaxter zijn.
Tussendoor gewoon hier en daar een buitenrit. Dat vind ik vreemd genoeg niet eng, rengalop op het strand is prima, trekpaard wat me in de boom hangt maakt ook niks uit, paarden die ineens omdraaien omdat er 1 koe om het hoekje staat is ook niet erg. Maar gewoon aangalopperen in de bak... ik schijt in mijn broek :+