Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:34

Over een maandje hoop ik mijn jasje af te hebben! Patroon wordt vandaag verzonden!! *\o/*

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:44

annelinnie schreef:
Over een maandje hoop ik mijn jasje af te hebben! Patroon wordt vandaag verzonden!! *\o/*

Spannend. Ben heel benieuwd naar het resultaat!!

galopje2000

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:43

Hoi mag ik me hier melden?
Ik wil graag een normaal colbertje oppimpen tot wedstrijdjasje en dus ook een mooie bies, knopen enz oppimpen. Nu wil ik er eentje bestellen waarvan ik denk dat hij wel goed zit ( heb de rug, oksel-oksel, schouder-schouder lengtes gekregen) Mijn vraag is nu aan jullie, als je meet, moet het dan echt zijn wat je schouders meten of een paar centimeters groter? Zo ja, hoeveel? en, kan je het jasje ook nog (mooi) innemen als hij toch iets te groot zit?

Alvast bedankt!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:54

Mijn projectje is bijna klaar, hoop binnenkort een foto te plaatsen :o
Verder ben ik nog bezig met 2 plastrons :)

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:14

Mijn jasje die ik dan wel heb laten maken is klaar! Van de week gaat het op de post mijn kant op!!

Wat voor plastrons ben je aan het maken?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:18

Klassieke, dus vrij simpel maar wel heel chique :D Ik hou niet van al die poespas en glittertjes etc. Ik wil gewoon een plastron die bij mijn jasje past. Ik maak ze van bruidssatijn, echt zo mooi <3 Als ze klaar zijn, dan zal ik een fotootje plaatsen :j

Binnenkort wil ik even langs bij een atelier, ik heb een mooi ontwerpje klaar voor een rijjasje :) Eens kijken wat het kost om een proefexemplaar te laten maken :o

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:25

Oke nou ben benieuwd!! Ik wil graag ook een andere en mijn moeder wil dat wel doen alleen tja dat schiet niet echt op :P

Ben benieuwd wat het jouw gaat kosten. Wat voor rijjasje wil je laten maken?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:32

Afbeelding

Dit was mijn 1e ontwerp, er zijn nog wat wijzigingen aangebracht ( oa. splitjes achterkant en zakjes/klepjes op de voorkant. En de kleur is nog niet definitief, maar meer even als idee :o

Misschien doe ik nog elleboogvlakken, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik wil het jasje vanavond of van het weekend nog verder uitwerken op de computer. Het is bijna een verslaving aan het worden :P

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:45

Mijne zit in elkaar! Niet helemaal goed passend, we gaan hem of innemen of verkopen :)! Bedoeling is als de kwaliteit hoog is dat ik samen met een familielid een klein bedrijfje op ga starten waarin we voor een kleine prijs jasjes maken naar eigen ontwerp en wens. Niet op maat, maar wel met kleine aanpassingen waardoor het bijna maatwerk kan worden! Dus mensen met ontwerpen.. Kom maar op ;)

4horsenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:35

Leuk idee om zoiets voor jezelf te beginnen. Wens je veel succes! :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:35

Vind ik ook :D

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 04:21

Hoi ik wil me bijdeze even melden:D
Met al deze talenten dacht ik dat ik hier mijn vraag wel kan stellen!?

Voordat ik begon met naaien wilde ik altijd al zelf een rijbroek maken.
5 jaar later toen de 1e rijbroek uit elkaar viel en ik ver genoeg was om een patroon na te maken.
Ik heb van deze rijbroek het patroon overgenomen, En ja gisteren avond was hij dan klaar.
De band ed rits waren echt super gelukt maar... toen ik hem aan deed kreeg ik hem niet dicht :Y)
Goed nu ga ik er aan de zijkanten stukjes tussen naaien om hem passend te krijgen.

Maar terzaken, Ik heb een vraag aan degene die ook al eens een rijbroek heeft gemaakt!?
Hoe heet die stof die je daar voor koopt? Jersey? stretch katoen?
Ik ben bang dat er straks een tricot stofje of iets ongeschiktst thuis komt en daar kan ik natuurlijk geen rijbroek van maken!:)
Normaal gesproken ga ik altijd naar de markt en koop ik het bij een stoffen kraam maar nu dacht ik je kunt natuurlijk ook gewoon op internet bestellen! maarja hoe heet die stof?

Ik hoor het graag!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:31

Ik denk dat je een stof nodig hebt die meerdere kanten stretch heeft (bi-stretch) van een polyester/spandex mix.
Ik ben ooit op een webshop voor stoffen rijbroekenstof tegen gekomen, maar die had een heel beperkt assortiment (de lapjesschuur)

succes

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:05

Ohh dankjewel, ik zal eens gaan neuzen!

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:27

Kan niet veel vinden maar heb maar even gemaild en anders maandag maar op de markt kijken kan nog wel even wachten. (eigenlijk niet)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:36

Kai_Rosa schreef:
Hoi ik wil me bijdeze even melden:D
Met al deze talenten dacht ik dat ik hier mijn vraag wel kan stellen!?

Voordat ik begon met naaien wilde ik altijd al zelf een rijbroek maken.
5 jaar later toen de 1e rijbroek uit elkaar viel en ik ver genoeg was om een patroon na te maken.
Ik heb van deze rijbroek het patroon overgenomen, En ja gisteren avond was hij dan klaar.
De band ed rits waren echt super gelukt maar... toen ik hem aan deed kreeg ik hem niet dicht :Y)
Goed nu ga ik er aan de zijkanten stukjes tussen naaien om hem passend te krijgen.

Maar terzaken, Ik heb een vraag aan degene die ook al eens een rijbroek heeft gemaakt!?
Hoe heet die stof die je daar voor koopt? Jersey? stretch katoen?
Ik ben bang dat er straks een tricot stofje of iets ongeschiktst thuis komt en daar kan ik natuurlijk geen rijbroek van maken!:)
Normaal gesproken ga ik altijd naar de markt en koop ik het bij een stoffen kraam maar nu dacht ik je kunt natuurlijk ook gewoon op internet bestellen! maarja hoe heet die stof?

Ik hoor het graag!

Een rijbroek maken is echt lastig hoor! Vroeger was de echte stof te koop, jaar of 5 geleden heb ik nog een stukje bemachtigd mij de Toetenel met de opheffingsuitverkoop... en mijn dochter blijgemaakt met een rijbroek. Als je niet al te kritisch bent zou je een bistretch kunnen nemen, maar ik denk dat zelfs ik als naaijuf mijn puberdochters nu niet meer blij kan maken met een zelfgemaakte broek; pasvorm is echt heel moeilijk; en omdat er veel verschil zit in rekbaarheid is het ook heel lastig om de passende maat te kiezen; normaal zou je een pasmodel kunnen maken maar elke stof is weer anders ;( . Maar er zijn er ook die met leggings e.d. rijden :(:) ,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:39

Kai_Rosa schreef:
Kan niet veel vinden maar heb maar even gemaild en anders maandag maar op de markt kijken kan nog wel even wachten. (eigenlijk niet)

Als je op de markt iets vindt vraag dan gelijk even hoe die stof heet

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:43

Volgens de man die mijn broeken maakt is Schoeller stof de beste voor rijbroeken.
Maar ik heb geen idee of dat alleen een merknaam is of een stofsoort.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:49

Schoeller wordt ook gebruikt door Anky geloof ik. ATC.
Is een aparte stof, want dat is de enige broek met die aparte stof die ik heb.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:32

Pikeur gebruikt het ook.
Wordt alleen voor de dure rijbroeken gemaakt.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:10

De pasvorm en moeilijkheidsgraat komt wel goed want hij is voor mijzelf en ik houd wel van een uitdaging. En als ik eenmaal een passend model heb kan ik me daar aan houden natuurlijk.
Maar ik zal eens gaan zoeken naar schoeller stof.

(Ik kom net van de supermarkt af en heb de knipmode van deze maand gekocht. Daar staan werkelijk waar prachtige stoffen in... als je ervan houdt natuurlijk... De site is www.tst-stoffen.nl)

Weet iemand of je voor een jurkje, laten we zeggen maatje 38 op de knie, korte mouwen genoeg hebt aan een paneel van 1,40 bij 1,25m?

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:11

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje, heb hier in het topic een keer gelezen over velours/fluweel en waar men dat kon kopen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar heel donkerblauw velours/fluweel. Ik heb wel iets gevonden maar dat kost 30 per meter. Wie was het ook alweer die iets van 4 euro had betaald voor een halve meter oid?

Misschien kan diegene mij helpen aan een stukje donkerblauw?

Gr. Marloes

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:32

Montecito schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje, heb hier in het topic een keer gelezen over velours/fluweel en waar men dat kon kopen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar heel donkerblauw velours/fluweel. Ik heb wel iets gevonden maar dat kost 30 per meter. Wie was het ook alweer die iets van 4 euro had betaald voor een halve meter oid?

Misschien kan diegene mij helpen aan een stukje donkerblauw?

Gr. Marloes

Voor die prijs is het waarschijnlijk velours de panne; voor jouw 30 euro heb je een kwaliteit van grotendeels katoen die veel mooier is. Velours de panne is o.a. te koop bij de stoffenkraam voor 2,50 per meter.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:06

Ok, ik zal eens kijken. Ik wil graag het charles owen velours hebben past mooi bij de cap! Maar als dat echt zoveel kost... pff en je moet meer afnemen dan ik nodig heb. Misschien een kijken bij de stoffenkraam.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:07

Je kan het gemakkelijkste doen : een koortje erop doen.
Heel snel vast :)