Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:53

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:

Lijkt me heel leuk om ook eens foto´s met deze stijl te zien :j Wie weet vind ik er wel wat moois/handigs tussen (altijd handig zo´n eclectische stijl)

Hoezo ´eclectisch´?? Bedoel je die van jou?
Junkellmann is historisch zo correct als het maar kan en dan nóg wat. Dat is een schoolvoorbeeld wat dit betreft; levende historie als archeologisch experiment. Dat is echt indrukwekkend.

Met eclectisch bedoel ik nu mijn eigen ´stijl´. Ik ben niet zo goed in kiezen, en 1 stijl kiezen is me dan ook nog nooit gelukt. Dus kies ik per onderdeel wat me goed uitkomt (omdat het voor mij handig of mooi is). Probeer wel zo te kiezen dat het nog een leuk geheel opleverd, maar dat is dan weer lastiger.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:14

laura1986 schreef:
Met eclectisch bedoel ik nu mijn eigen ´stijl´. Ik ben niet zo goed in kiezen, en 1 stijl kiezen is me dan ook nog nooit gelukt. Dus kies ik per onderdeel wat me goed uitkomt (omdat het voor mij handig of mooi is). Probeer wel zo te kiezen dat het nog een leuk geheel opleverd, maar dat is dan weer lastiger.

Anders noem je het gewoon fushion... (Fushion Style! Doen ze in de keuken ook.)
Neem je een mooie gothic jurk op een romeins zadel. Alles wat de jurk aan onhandigheid met zich meebrengt, wordt weer gecompenseerd door de stabiliteit van het zadel.. Je komt er alleen niet zo makkelijk in/op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:53

Rivano schreef:
Huertecilla schreef:
Bronnen?

Hoeveel bronnen wil je hebben? Inclusief Junkelmann´s :D
(Sorry, beetje plagen. Maar ik ga de uitdaging aan. En als ik het fout heb, dan zal ik het ook eerlijk toegeven. Maar tot nu toe ben ik nog làng niet overtuigd.)

Romeinen en hoefijzers(hipposandalen) via google geeft :
Citaat:
The hippo sandals were usually allowed to be worn only by draft and a pack animal walking on “paved” roads, since a gait faster than the walk seems to have been impossible with the hippo sandals.

Dit lijkt mij meer een hoefschoen trouwens.
Over wat wij als ijzers kennen:
Citaat:
The invention of nailed-on horseshoes has been ascribed to the Celts, who are supposed to have been using them already in Roman times. If, however, horseshoes had actually been in use by the Galls, Celts or Germanic tribes, Julius Caesar would certainly have mentioned them in his book "The Conquest of Gaul". Also, neither in Pompeii or Herculaneum, nor in the ruins of other Roman forts where mounted units were stationed, have horseshoes been found amongst the considerable iron artifacts. And among the remains of 30 fallen military horses in Krefeld-Gellep, there was not a single horseshoe to be found.

En dan nog een heel logische verklaring voor het pas later uitgevonden zijn van het ijzer:
Citaat:
"The silence of written and pictorial sources, the topological identity of all discovered 'originals' with mediaeval and early modern pieces, as well as the material improbability that the horseshoe, after it was first invented, should then over centuries be only sporadically used, while at the same time the existing, awkward hoof shoe remained in use, support with virtual certainty that there were neither Celtic nor Roman horseshoes."

artikel:
http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... hoeing.htm

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:00

Even afgezien van de reisdagboeken (die niet in opdracht werden gemaakt ;) ) Maar hoe kan een schilder een ruiter op paard in een beweging schilderen, als dat niet gedaan werd :Y) dan werd dat dus wel gedaan, alleen wellicht niet door iedereen? Net zoals nu zijn er wellicht verschillende "rijstijlen"?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:15

manishdra schreef:
Even afgezien van de reisdagboeken (die niet in opdracht werden gemaakt ;) ) Maar hoe kan een schilder een ruiter op paard in een beweging schilderen, als dat niet gedaan werd :Y) dan werd dat dus wel gedaan, alleen wellicht niet door iedereen? Net zoals nu zijn er wellicht verschillende "rijstijlen"?

Een schilder kon niet zomaar een momentopname maken van bijvoorbeeld een veldslag zoals dat met fotografie wel kan.
Alles wat op die schilderijen te zien is, is daar bewust en op een later tijdstip op gezet op een manier die de schilder of zijn opdrachtgever het beste uitkwam. De adellijke opdrachtgever, meestal van de winnende partij staat vaak 'toevallig' in een gunstige pose, precies daar waar hij goed te zien is, meestal als enige precies mooi belicht en/of (late middeleeuwen/begin renaissance) vaak in net die ene opklaring tussen de kruitdampen.

Als er al wat van klopt, dan is dat meestal achteraf op basis van eigen herinneringen, verslagen en schetsen geschilderd. Details, zoals van kleding of uitrusting werden waarschijnlijk ingevuld op basis van wat de schilder vooraf of achteraf in zijn eigen omgeving zag, aangevuld met informatie van horen zeggen die hoorde bij het gangbare beeld. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom in veel middeleeuwse schilderingen de turken/moren/moslims in Noordwest-Europese harnassen te zien zijn met enkel puntige helmen en soms kromzwaarden om ze te onderscheiden.
Soms poseerden opdrachtgevers ook voor de schilderijen, waardoor het meer ruiterportretten werden met een hooguit gedeeltelijk kloppende veldslag als decor.

De 'actiefoto's' van 'hogeschoolsprongen' in veldslagen zullen voor het grootste deel ook precies dat zijn: hogeschoolsprongen.
Schilderingen van capriolen die de afgebeelde edelen thuis, aan de hoven en in de rijscholen, lieten zien om elkaar af te troeven. De bewegingen zijn wel echt gezien en geschilderd, alleen hoogstwaarschijnlijk niet in de strijdsituatie waarin ze zijn weergegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:16

oomens schreef:
Een schilder kon niet zomaar een momentopname maken van bijvoorbeeld een veldslag zoals dat met fotografie wel kan.

Op een schilderij staat een impressie van de schilder. Meestal in opdracht, maar toch uit het hoofd van die schilder.
Paarden in de wei bewegen ook. Idem in de hofrijschool inderdaad.
Zeg wat je wil, denk er een zadel met ruiter op en presto.

Kijk eens naar dit schilderij van tíg ´ruiters´: http://3.bp.blogspot.com/_tcqrgO2qOd4/S ... _(Ecclesia

Of naar de ridder en de duivel van Albrecht Dürer of zijn 4 ruiters van de apocalypse.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:54

oomens schreef:
De 'actiefoto's' van 'hogeschoolsprongen' in veldslagen zullen voor het grootste deel ook precies dat zijn: hogeschoolsprongen.
Schilderingen van capriolen die de afgebeelde edelen thuis, aan de hoven en in de rijscholen, lieten zien om elkaar af te troeven. De bewegingen zijn wel echt gezien en geschilderd, alleen hoogstwaarschijnlijk niet in de strijdsituatie waarin ze zijn weergegeven.

Er staat verder NIETS over genoemd in handboeken van vechttechnieken te paard.
Niet in die van westerse vechttechniek, niet in de islamitische, niet in china, niet in het ´geheime boek van de mongolen´.
In furusiya handboeken wordt tot en met het zadel en hoe op-/af te stappen beschreven. Zelfs waarom men ook zonder zadel moet kunnen vechten of hoe/waarom het paard van de vijand uit te schakelen/te voorkomen dat de vijand dat doet, maar niets over de mythische capriole etc. ;)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:20

tamary schreef:
Romeinen en hoefijzers(hipposandalen) via google geeft :

Jaaa...Google.. :P Voor elke weblink die jij vindt dat ze geen hoefijzers gebruikten, kan ik er 1 vinden waarin dat wel beweerd wordt.
Voor elke link dat hyperflexie niet schadelijk is, is een link te vinden waarin dit wel het geval is. Is hetzelfde als; 'Het stond op Wikipedia, dus is het waar.'
Dat is nou net het leuke van de hoefijzer-in-romeinse-tijd discussie!! Als 'men' het erover eens zou zijn, zou er bar weinig te discussieren vallen. Heel saai...

Kan nu al vertellen dat we in een impasse zullen geraken. Want je hebt ook nog het concept hoefijzer. Mag het alleen hoefijzer heten als het met nagels vastgemaakt wordt? (terwijl het wel exact dezelfde functie heeft, maar hoe zit het dan met de huidige gelijmde versies?) En mag je dan de romeinse 'hoefschoen', misschien toch het hoefijzer-in-beta-versie noemen?)
En als een ezel ze droeg, geldt dat dan ook? En wat zou Catallus ervan vinden?
Hoe dan ook, laten we het alstublieft naar een nieuw topic verplaatsen!!

Hier voor mooie FOTOS van ruiters in stijl!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:30

Rivano schreef:
Dat is nou net het leuke van de hoefijzer-in-romeinse-tijd discussie!! Als 'men' het erover eens zou zijn, zou er bar weinig te discussieren vallen. Heel saai...

Er is ook geen discussie, er zijn alleen hier en daar wat mensen die zich wat meer moeten inlezen :P ;)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:30

Bandida schreef:
Rivano schreef:

Er is ook geen discussie, er zijn alleen hier en daar wat mensen die zich wat meer moeten inlezen :P ;)

Hihi, dan valt er heel wat te lezen, maar daar wordt je alleen maar wijzer van. Enige probleem, als 10 artikelen PRO zijn en 10 artikelen CONTRA, hoe bepaal je dan wie de waarheid spreekt?

Mijn moeder zou zeggen: Je moet niet alles lezen wat je geloofd.
(Bedoel ik overigens niet persoonlijk tegen iemand. Sta open om alles te lezen wat er aangedragen wordt over welk onderwerp dan ook in dit topic.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:03

Ach impasse en onduidelijk?

Het verschil tussen hoefijzer en hoefschoen is helder.
Het verschil tussen onder nagelen en onder binden ook.

De romeinen kenden een hiposandalia welke ongebonden werden en waarmee men niet kon rijden.

Wat betreft ondergeslagen ijzers is er zelfs bewijs voor afwezigheid door het niet opgenomen zijn in verder uitputtende veterinaire verhandelingen en militaire inventarislijsten.

Ook in afbeeldingen is het verschil met vaak wel beslagen afgebeelde paarden in de middeleeuwen opvallend.

Verder laat het erbij.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:33

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

Er staat verder NIETS over genoemd in handboeken van vechttechnieken te paard.
Niet in die van westerse vechttechniek, niet in de islamitische, niet in china, niet in het ´geheime boek van de mongolen´.
In furusiya handboeken wordt tot en met het zadel en hoe op-/af te stappen beschreven. Zelfs waarom men ook zonder zadel moet kunnen vechten of hoe/waarom het paard van de vijand uit te schakelen/te voorkomen dat de vijand dat doet, maar niets over de mythische capriole etc. ;)

Ik vind het een leuke speculatie ;) (ik zeg expres geen discussie aangezien er zeer weinig documentatie is)
Maar dat er niet over geschreven werd zegt niet, dat men het niet deed. Waar komen deze sprongen dan vandaan? Ik denk niet dat ze deze voor de lol verzonnen hebben, dus zou er een oorspong ergens moeten zijn. Dat ze in oorlogvoering werden gebruikt klinkt erg logisch to me,... voor de show? klinkt me minder logisch.

Ik heb helemaal niks tegen doma vaquera, begrijp dat heel goed (niet dat je straks denkt dat ik het afkraak :o )
Maar zoals ik het begrepen heb is het een rijstijl die van en door boeren is om koeien te hoeden en uit te dagen ect? (even kort door de bocht) even afgezien van het feit of de boeren toen "goede" rijpaarden hadden dan is de discussie of de rijstijlen gelijk waren en indien het wel gelijk was, de adelen een evt groter repertoir hadden? Maar enkele zaken waren voor de boeren niet practisch en werd dus niet gebruikt en dus niet overgedragen aan nageslacht?

Helaas heb ik me nog niet verdiept in documentatie over de rijkunst van het paard en eerlijk gezegd is mijn engels daar ook niet goed genoeg voor. Maar jammer genoeg is het nu noch enkel speculeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:33

manishdra schreef:
Helaas heb ik me nog niet verdiept in documentatie over de rijkunst van het paard

Ik wel, zelf in 7 talen en met hulp bij chinees en arabisch. Poolse bronnen ben ik nog maar recent mee bezig dus tel ik nog niet mee.
Voor mij derhalve wat minder speculeren ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:05

´De koerier heeft problemen bij het afleveren.´

Nou nee hoor, de muts achter de computer op het distributiecentrum kan de velden die haar systeen vraagt niet invullen.
Het betreffende kouriersbedrijf kan al 9 jaar pakketjes bij de deur brengen hier maar zijn recent beter georganiseerd...
Ik kan geen adres verzinnen wat niet bestaat omdat de computer het anders niet begrijpt.

Het gevolg is dat ik steeds strenger ga selecteren op verkopers die (ook) per post verzenden. Zo niet: andere verkoper.
Die verkoper is de klant van de koeriers en zo past wellicht de dienst zich aan bij de consument.

Ben benieuwd of het pakje nu wel/niet aankomt. De twee chauffeurs in deze zone kennen me goed dus daar ligt het niet aan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:31

Huertecilla schreef:
´De koerier heeft problemen bij het afleveren.´

Nou nee hoor, de muts achter de computer op het distributiecentrum kan de velden die haar systeen vraagt niet invullen.
Het betreffende kouriersbedrijf kan al 9 jaar pakketjes bij de deur brengen hier maar zijn recent beter georganiseerd...
Ik kan geen adres verzinnen wat niet bestaat omdat de computer het anders niet begrijpt.

Het gevolg is dat ik steeds strenger ga selecteren op verkopers die (ook) per post verzenden. Zo niet: andere verkoper.
Die verkoper is de klant van de koeriers en zo past wellicht de dienst zich aan bij de consument.

Ben benieuwd of het pakje nu wel/niet aankomt. De twee chauffeurs in deze zone kennen me goed dus daar ligt het niet aan.

Hihi... verkeerd geplaatst?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:32

Huertecilla schreef:
manishdra schreef:
Helaas heb ik me nog niet verdiept in documentatie over de rijkunst van het paard

Ik wel, zelf in 7 talen en met hulp bij chinees en arabisch. Poolse bronnen ben ik nog maar recent mee bezig dus tel ik nog niet mee.
Voor mij derhalve wat minder speculeren ;)

Heb jij dan bronnen over de rijkunst van de middeleeuwen? Zou ze graag willen lezen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:46

Pakje was dezelfde avond laat al hier.
De koerier, wist het prima inderdaad.
Gaf een belletje toen hij bij het benzinestation was opdat ik hem bij het pad van de provinciale weg af kon ontmoeten.
´Hey HC, gave auto heb je...!!!´ Oogverblindend gele koplampen zal hij wel bedoeld hebben 8-)

De laarzen zijn zó authentiek dat je het museumreplicas kan noemen. Houdt ook in dat ik er een rubber zooltje onder plak en een anatomisch gevormd voetbed in leg
Wil ze ook eerst een keer licht invetten voor ik ze aantrek.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:53

Huertecilla schreef:
Pakje was dezelfde avond laat al hier.
De koerier, wist het prima inderdaad.
Gaf een belletje toen hij bij het benzinestation was opdat ik hem bij het pad van de provinciale weg af kon ontmoeten.
´Hey HC, gave auto heb je...!!!´ Oogverblindend gele koplampen zal hij wel bedoeld hebben 8-)

De laarzen zijn zó authentiek dat je het museumreplicas kan noemen. Houdt ook in dat ik er een rubber zooltje onder plak en een anatomisch gevormd voetbed in leg
Wil ze ook eerst een keer licht invetten voor ik ze aantrek.

Fijn he, ik doe er ook altijd zooltjes in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:44

Middeleeuwse bronnen.

Makkelijk te vinden zijn.
Bem Cavalgar - Duarte, in de recente engelse vertaling.
Das Fechtbuch - Talhoffer, in welke fascimile herdruk ook.

Iets lastiger is het pure echte handboek:
Nihayat al-su'l wa-l-umniyya fi 'ilm al-furusiyya, Mohamed ibn Isa al-Aqsara'i, engelse vertaling "The Final Answer about the Science of Furusiyya ", plaatje = http://www.qantara-med.org/qantara4/adm ... iapo/1221Nâsir%20al-Dîn%20ibn%20Tarâbulusî,%20Copié%20par%20Shâhîn%20al-zînî%20al-Muzahib.jpg

Andere relatief makelijk te vinden bronnen zijn goede vertalingen van oude ridder´romans´. Hoewel die niet over de rijkunst gáán, staat er wel enorm veel over in als context.
De Amadis de Gaula is een goed voorbeeld. Het is in 1508 voor het eerst gedrukt in 4 delen, doch de verhalen gaan terug tot minimaal de 13de eeuw.
Er zijn van 1510 tot 1596 meer dan 20 vervolgverhalen op geschreven.
Is historisch ook erg interessant omdat de vervolgsaga ééuwen later Cervantes aanleiding gaf om er een parodie op te schrijven; Don Quichote.
De invloed van deze reeks was zó groot dat tot in de 17de eeuw in (rechts)zaken van eer de Amadis de Gaula erop nageslagen werd.
Verder is de Amadis heel invloedrijk geweest op de NL cultuur.
Mar goed dat allemaal terzijde; er staat HEEL veel ruitercontext in. Over rijden en wapengebruik, maar ook over de waardes van een ridderpaard, zijn rijpaard en dat van zijn schilddrager.

Mij persoonlijk spreekt ´Bors dilemma´ aan http://wpcontent.answers.com/wikipedia/ ... Lionel.jpg

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:42

Huertecilla schreef:
Mar goed dat allemaal terzijde; er staat HEEL veel ruitercontext in. Over rijden en wapengebruik, maar ook over de waardes van een ridderpaard, zijn rijpaard en dat van zijn schilddrager.

Natuurlijk heb ik Don Duarte en Talhoffer...
Wat ook een mooie is: In service of the duke (Paulus Kal)

Alleen ze gaan allemaal over de ruiter, niet over het paard zelf; wat het paard kan. Don Duarte verwijst wel naar documenten waar de training van het paard in zou staan, maar ja, zijn die er nog?

Dat handboek waar jij het over hebt ken ik niet en kan ik zo snel ook niet vinden, maar dat gaat over de ruiterkunst in het "midden-oosten"? Ik heb er namelijk ook niet zoveel over kunnen vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:00

manishdra schreef:

Alleen ze gaan allemaal over de ruiter, niet over het paard zelf; wat het paard kan. .

Ze beschrijven, vooral Duarte, de tactiek en techniek DUS wat het paard kan.
Als je daar meer achter wil zoeken, tkja...
Ik ga ervan uit dat ze deden wat er staat temeer omdat het volstrekt logisch is dat ze dit en niet meer/anders deden.

De Furusiyya is van de mameluken en de chinezen (mongoolse dynastieen) schrijven identieke handleidingen.
Het betreft de ´oosterse´´ rijkunst als je wil negeren dat het in heel Spanje en zuidoost europa beoefend werd en het op tig fronten de tegenhangers van de westerlingen in blik waren. Die twee kan je dus niet los van elkaar zien.
Dat in de furusiyya wel melding gemaakt wordt van zowel de Franki als de Mongolen maar geen aparte taktiek/techniek voor wordt benoemd is verhelderend.

De verslagen vanuit de islam mbt de kruistochten in het midden oosten maken duidelijk dat de paarden van de islamieten en de christenen uitwisselbaar waren.
Idem maken ze veel duidelijk over de taktieken/rijtechnieken, wat wel en niet kon/gedaan werd.
Het boek van Amin Malouf hierover is in prettig leesbaar engels geschreven en makkelijk te koop.

Een verrassend werk is http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret ... he_Mongols
Dat gaat wederom NIET over paarden trainen maar is voor/door degenen die er op ten strijde trokken en het vertelt veel over het gebruik ervan.

Het beeld over wat men wel/niet met paarden deed op het slagveld is consistent.

Oh, er zijn in het zuiden van het indo-europese thuisland nog steeds ruiters die millennia-oude strijdtaktiek en rijtechniek in ritueel competatief verband beoefenen.
Staan fimpjes van op youtube onder cirit, cirid.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:54

Huertecilla schreef:
manishdra schreef:

Alleen ze gaan allemaal over de ruiter, niet over het paard zelf; wat het paard kan. .

Ze beschrijven, vooral Duarte, de tactiek en techniek DUS wat het paard kan.
Als je daar meer achter wil zoeken, tkja...
Ik ga ervan uit dat ze deden wat er staat temeer omdat het volstrekt logisch is dat ze dit en niet meer/anders deden.

De Furusiyya is van de mameluken en de chinezen (mongoolse dynastieen) schrijven identieke handleidingen.
Het betreft de ´oosterse´´ rijkunst als je wil negeren dat het in heel Spanje en zuidoost europa beoefend werd en het op tig fronten de tegenhangers van de westerlingen in blik waren. Die twee kan je dus niet los van elkaar zien.
Dat in de furusiyya wel melding gemaakt wordt van zowel de Franki als de Mongolen maar geen aparte taktiek/techniek voor wordt benoemd is verhelderend.

De verslagen vanuit de islam mbt de kruistochten in het midden oosten maken duidelijk dat de paarden van de islamieten en de christenen uitwisselbaar waren.
Idem maken ze veel duidelijk over de taktieken/rijtechnieken, wat wel en niet kon/gedaan werd.
Het boek van Amin Malouf hierover is in prettig leesbaar engels geschreven en makkelijk te koop.

Een verrassend werk is http://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret ... he_Mongols
Dat gaat wederom NIET over paarden trainen maar is voor/door degenen die er op ten strijde trokken en het vertelt veel over het gebruik ervan.

Het beeld over wat men wel/niet met paarden deed op het slagveld is consistent.

Oh, er zijn in het zuiden van het indo-europese thuisland nog steeds ruiters die millennia-oude strijdtaktiek en rijtechniek in ritueel competatief verband beoefenen.
Staan fimpjes van op youtube onder cirit, cirid.

Er wel rekening mee houdend dat Christelijke ridders voor de strijd alleen op hengsten reden. De islamitische strijders reden eerder op merries. Ze waren van mening dat die meestal sneller waren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:49

Destigado schreef:
Er wel rekening mee houdend dat Christelijke ridders voor de strijd alleen op hengsten reden. De islamitische strijders reden eerder op merries. Ze waren van mening dat die meestal sneller waren

Wat is je bron?

Ik weet niet waar dat vandaan komt. Heb ik nergens onderbouwing voor kunnen vinden en ik heb een stapel oosterse werken.

Is ook volstrekt onlogisch.
Er waren ENORME aantallen paarden nodig en de merries bleven thuis om nieuwe te fokken.
Met meer dan een incidentele bijzonder merrie op pad gaan is als het opeten van je zaaigoed.

Verder is het in tegenspraak met een losgeld in strijdpaarden wat als afkoop van een beleg tijdens de eerste kruistocht naar het midden oosten door de ridders aan de islamieten gevraagd werd om hun verlies aan eigen strijdpaarden aan te vullen. Ze konden naadloos overstappen.
Dat is op verschillende punten veelzeggend.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:36

Hier dan (eindelijk) de gescande fotos van de `zo goed als echte` romeinse outfits.

Ik kan de rest niet meer vinden (het was ergens september 1990), dus het aanbod is een beetje karig en nog van slechte kwaliteit ook..

Tijdens de demonstratie romeinse gevechtstechnieken.
En zoals je kunt zien hadden we bijna een paar toeschouwers minder.. :=
http://pic50.picturetrail.com/VOL459/43 ... 530043.jpg

Speerwerpen.
http://pic50.picturetrail.com/VOL459/43 ... 530044.jpg

Hun romeinse hond..
http://pic50.picturetrail.com/VOL459/43 ... 530045.jpg

En de enige fatsoenlijke foto.
Links sta ik te frutten, rechts Marcus Junkelmann.
Let vooral op het bijzondere romeinse zadel!
Afbeelding

Om het beroerde aanbod toch nog een beetje goed te maken heb ik ook een mooie foto gescand uit zijn boek. Weet niet of zoiets mag, maar het is ter illustratie, met referenties, en natuurlijk meteen als aanbeveling voor geïnteresseerden. (is wel in het duits.)

Die Reiter Roms.
Teil I. Reise, Jagd, Triumph und Circusrennen.
ISBN: 3-8053-1006-4

Bladzijde 17.
Afbeelding

Ruga

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:43

Prachtige foto's!!!
Pegasus, zijn paard, is helaas al enige tijd overleden, ik kwam ooit een opdracht aan zijn overleden viervoeter tegen op het titelblad van een van zijn publicaties.