Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JaneJansen schreef:Okee, bedankt voor de tip!
Het lijkt me fijn om eerst een paar jaar lekker te oefenen met een 'B-trailer' en dan lekker ervaren het E-rijbewijs te halen.
Ik kan natuurlijk wel eerst een paar lessen nemen om erin te komen.
JaneJansen schreef:Okee, bedankt voor de tip!
Het lijkt me fijn om eerst een paar jaar lekker te oefenen met een 'B-trailer' en dan lekker ervaren het E-rijbewijs te halen.
superwoman schreef:JaneJansen schreef:Okee, bedankt voor de tip!
Ik had toen een trailer gekocht en eerst geoefend met m'n vader op een grote parkeerplaats.
Daarna ben ik gaan lessen. Achteruit rijden (op m'n spiegels) kon ik dus al![]()
Ik vind het eerder gevaarlijker als je het op jouw manier wil gaan doen. Het lijkt me belangrijk dat je het onder de knie heb voordat je paard erin staat
)
). Ik ben geen gek op de weg
JaneJansen schreef:Ja dat is natuurlijk zo maar ik geloof dat ik een beetje examenzat ben. (en als je het examen niet haalt, dan is je 400 euro ook weer weg, hier volgens mij wel wat duurder hoor)
En dat het gevaarlijk is dat valt mee volgens mij(niet boos worden allemaal). Ik ben geen gek op de weg
![]()
Ik heb een vriendin van 42 die gewoon haar E er standaard bij kreeg. Mijn man helaas nèt niet! Dus mijn moeder ook, zij reed ons altijd veilig naar en van wedstrijden. Ik ga dan ook niet gelijk uren met pony en trailer weg maar ga eerst oefenen met een lege trailer.
(Maarja eerst maar eens een trailer kopen)
Lielle schreef:Ik gooi hem hier eens omdat de experts aanwezig zijn. Theoretische vraag, ik heb mijn E rijbewijs, gewoon interesse. Mag je met een B rijbewijs een trailer trekken waarvan de MTM groter is dan het trekvermogen van je auto, als het daadwerkelijk gewicht wel kleiner is dan het trekvermogen? Volgens mij dus wel, kern zit er in dat voor rijbewijs naar papieren gewichten gekeken wordt, en voor de auto naar daadwerkelijke gewichten. Dus je voldoet op papier aan de eisen voor je B rijbewijs, en technisch gezien aan de eisen voor de trekkende auto / aanhanger combi.
Voorbeeld
Auto ledig gewicht = 1500
Auto trekvermogen = 1400 kg
MTM aanhanger = 1450 kg
leeg gewicht aanhanger = 750 kg
gewicht paard = 500 kg
Rijbewijs = B
Volgens mij is dit een legale combinatie, want:
Rijbewijs eisen:
lege auto > MTM aanhanger (1500 > 1450)
totaal < 3500 (1500+1450)
Technische eisen (even afgezien van kogeldruk)
actueel gewicht < trekvermogen (750+500 < 1400)
Maar ik heb nog niet zwart op wit bevestigd gekregen dat deze redenering klopt.
stefanvi schreef:Bij B wordt altijd uitgegaan van het maximale totaalgewicht, pas als je E hebt mag je het daadwerkelijke gewicht aanhouden.
dat weet ik
Qua gewichten klopt je voorbeeld, weet alleen niet zeker hoe het zit met de maximale trekhaaklast moet ik eerlijk bekennen. Weet niet of nou wel of niet die MTM van 1450 kg aan die 1400 kg trekhaak mag hangen, ik vrees eigenlijk van niet.
Bij rijbewijs mag dat iig zeker, daar gaat dit topic nl over
Daarbij moet je je ook afvragen of je wel een paardentrailer wilt trekken met een auto die maar 1400 kg mag trekken.
vandaar ook hypothetisch; overigens gaat dezelfde vraag op voor een lege trailer, met dus een daadwerkelijk gewicht van 750 kg, en die kun je gerust achter de auto in dit voorbeeld hangen. Of maak er een caravan van.
superwoman schreef:wikkiwiki schreef:[i]B-rijbewijs
Maximaal toegestane massa (MTM) trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaar optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500. Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.
de auto mag het trekken volgens de papieren
/knip
Bij het B rijbewijs gaan het niet om het echte gewicht wat in de trailer is en staat, maar het maximaal laadvermogen.
Hoeveel de trailer leeg weegt, en hoe zwaar het paard is, is niet van toepassing.
Het mag dus niet zonder E-rijbewijs.
Lielle schreef:[de auto mag het trekken volgens de papieren
NEEN! dat mag met B niet.Citaat:Mag je met een B rijbewijs een trailer trekken waarvan de MTM groter is dan het trekvermogen van je auto, als het daadwerkelijk gewicht wel kleiner is dan het trekvermogen?
Lielle schreef:graag de argumenten daarvoor, zie mijn redenering. Ik zie nl nergens dat voor B rijbewijs gekeken wordt naar MTM vs trekvermogen. Wel naar MTM vs ledig gewicht.

cissy schreef:argumenten waarvoor? zie de regels op je rijbewijs
Citaat:Ik snap wel dat het voor jou niet opgaat met je E, maar hou er rekening mee dat dit Bokt is en men het al niet snapt....
Citaat:De FAQ zijn de enige juiste regels en trekauto controle hoeft niet altijd tegelijk worden uitgevoerd met rijbewijscontrole, zo is de politie nou eenmaal.

Lielle schreef:Maar waar staat dus dat MTM van de aanhanger kleiner moet zijn dan trekvermogen van de auto als je met een B rijbewijs rijdt? Als iemand me dat kan laten zien, ben ik overtuigd.
Lielle schreef:en dat logische zie ik er dus niet in. De eisen van je rijbewijs staan heel expliciet opgesomd, en daar staat niets over MTM versus trekvermogen. Als iemand wat relevante wetsartikelen weet, ga ik wel wat lezen.