Mag ik hier nu wel of niet mee rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Mag ik hier nu wel of niet mee rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:29

In dat geval kun je ook net zo goed een dagcursus volgen. Ben je in 1 dag, voor 400,- ook klaar! (heeft m'n vriendin in maart van dit jaar gedaan en ook in 1x geslaagd!) en heb je nergens meer omkijken naar.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 00:08

JaneJansen schreef:
Okee, bedankt voor de tip!
Het lijkt me fijn om eerst een paar jaar lekker te oefenen met een 'B-trailer' en dan lekker ervaren het E-rijbewijs te halen.
Ik kan natuurlijk wel eerst een paar lessen nemen om erin te komen.

Kun je net zo gelijk examen erbij doen ben je in 1x klaar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:27

JaneJansen schreef:
Het lijkt me fijn om eerst een paar jaar lekker te oefenen met een 'B-trailer' en dan lekker ervaren het E-rijbewijs te halen.

Ik had toen een trailer gekocht en eerst geoefend met m'n vader op een grote parkeerplaats.
Daarna ben ik gaan lessen. Achteruit rijden (op m'n spiegels) kon ik dus al Vork

Ik vind het eerder gevaarlijker als je het op jouw manier wil gaan doen. Het lijkt me belangrijk dat je het onder de knie heb voordat je paard erin staat Rolleyes

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:46

superwoman schreef:
JaneJansen schreef:

Ik had toen een trailer gekocht en eerst geoefend met m'n vader op een grote parkeerplaats.
Daarna ben ik gaan lessen. Achteruit rijden (op m'n spiegels) kon ik dus al Vork

Ik vind het eerder gevaarlijker als je het op jouw manier wil gaan doen. Het lijkt me belangrijk dat je het onder de knie heb voordat je paard erin staat Rolleyes

Ja dat is natuurlijk zo maar ik geloof dat ik een beetje examenzat ben. (en als je het examen niet haalt, dan is je 400 euro ook weer weg, hier volgens mij wel wat duurder hoor Boos! )
En dat het gevaarlijk is dat valt mee volgens mij(niet boos worden allemaal Bloos ). Ik ben geen gek op de weg Pling
Ik heb een vriendin van 42 die gewoon haar E er standaard bij kreeg. Mijn man helaas nèt niet! Dus mijn moeder ook, zij reed ons altijd veilig naar en van wedstrijden. Ik ga dan ook niet gelijk uren met pony en trailer weg maar ga eerst oefenen met een lege trailer.
(Maarja eerst maar eens een trailer kopen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:42

JaneJansen schreef:
Ja dat is natuurlijk zo maar ik geloof dat ik een beetje examenzat ben. (en als je het examen niet haalt, dan is je 400 euro ook weer weg, hier volgens mij wel wat duurder hoor Boos! )
En dat het gevaarlijk is dat valt mee volgens mij(niet boos worden allemaal Bloos ). Ik ben geen gek op de weg Pling
Ik heb een vriendin van 42 die gewoon haar E er standaard bij kreeg. Mijn man helaas nèt niet! Dus mijn moeder ook, zij reed ons altijd veilig naar en van wedstrijden. Ik ga dan ook niet gelijk uren met pony en trailer weg maar ga eerst oefenen met een lege trailer.
(Maarja eerst maar eens een trailer kopen)

hoe langer je wacht, hoe duurder de examens zulllen worden...
Voegah was het veel minder druk op de weg. Imo is het goed dat er nu een apart rijbewijs voor wordt gevraagd. Hoeveel caravans maken wel er brokken en hoe vaak gaat het goed, terwijl ze bijzonder gevaarlijk bezig zijn (geweest).Er worden nogal wat foutjes gemaakt en genoeg onderschat. Ik vind het maar gevaarlijk dat iedereen maar zonder E-rijbewijs mag rijden als ze binnen die regeltjes blijven...
Maar goed, ieder z'n ding Knipoog

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:54

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:33

Ik gooi hem hier eens omdat de experts aanwezig zijn. Theoretische vraag, ik heb mijn E rijbewijs, gewoon interesse. Mag je met een B rijbewijs een trailer trekken waarvan de MTM groter is dan het trekvermogen van je auto, als het daadwerkelijk gewicht wel kleiner is dan het trekvermogen? Volgens mij dus wel, kern zit er in dat voor rijbewijs naar papieren gewichten gekeken wordt, en voor de auto naar daadwerkelijke gewichten. Dus je voldoet op papier aan de eisen voor je B rijbewijs, en technisch gezien aan de eisen voor de trekkende auto / aanhanger combi.

Voorbeeld
Auto ledig gewicht = 1500
Auto trekvermogen = 1400 kg
MTM aanhanger = 1450 kg
leeg gewicht aanhanger = 750 kg
gewicht paard = 500 kg
Rijbewijs = B

Volgens mij is dit een legale combinatie, want:

Rijbewijs eisen:
lege auto > MTM aanhanger (1500 > 1450)
totaal < 3500 (1500+1450)

Technische eisen (even afgezien van kogeldruk)
actueel gewicht < trekvermogen (750+500 < 1400)

Maar ik heb nog niet zwart op wit bevestigd gekregen dat deze redenering klopt.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:48

Bij B wordt altijd uitgegaan van het maximale totaalgewicht, pas als je E hebt mag je het daadwerkelijke gewicht aanhouden.

Qua gewichten klopt je voorbeeld, weet alleen niet zeker hoe het zit met de maximale trekhaaklast moet ik eerlijk bekennen. Weet niet of nou wel of niet die MTM van 1450 kg aan die 1400 kg trekhaak mag hangen, ik vrees eigenlijk van niet.

Daarbij moet je je ook afvragen of je wel een paardentrailer wilt trekken met een auto die maar 1400 kg mag trekken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:56

Lielle schreef:
Ik gooi hem hier eens omdat de experts aanwezig zijn. Theoretische vraag, ik heb mijn E rijbewijs, gewoon interesse. Mag je met een B rijbewijs een trailer trekken waarvan de MTM groter is dan het trekvermogen van je auto, als het daadwerkelijk gewicht wel kleiner is dan het trekvermogen? Volgens mij dus wel, kern zit er in dat voor rijbewijs naar papieren gewichten gekeken wordt, en voor de auto naar daadwerkelijke gewichten. Dus je voldoet op papier aan de eisen voor je B rijbewijs, en technisch gezien aan de eisen voor de trekkende auto / aanhanger combi.

Voorbeeld
Auto ledig gewicht = 1500
Auto trekvermogen = 1400 kg
MTM aanhanger = 1450 kg
leeg gewicht aanhanger = 750 kg
gewicht paard = 500 kg
Rijbewijs = B

Volgens mij is dit een legale combinatie, want:

Rijbewijs eisen:
lege auto > MTM aanhanger (1500 > 1450)
totaal < 3500 (1500+1450)

Technische eisen (even afgezien van kogeldruk)
actueel gewicht < trekvermogen (750+500 < 1400)

Maar ik heb nog niet zwart op wit bevestigd gekregen dat deze redenering klopt.

wikki
B-rijbewijs
Maximaal toegestane massa (MTM) trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig

en

MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaar optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500. Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

Bij het B rijbewijs gaan het niet om het echte gewicht wat in de trailer is en staat, maar het maximaal laadvermogen.
Hoeveel de trailer leeg weegt, en hoe zwaar het paard is, is niet van toepassing.
Het mag dus niet zonder E-rijbewijs.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:02

stefanvi schreef:
Bij B wordt altijd uitgegaan van het maximale totaalgewicht, pas als je E hebt mag je het daadwerkelijke gewicht aanhouden.

dat weet ik

Qua gewichten klopt je voorbeeld, weet alleen niet zeker hoe het zit met de maximale trekhaaklast moet ik eerlijk bekennen. Weet niet of nou wel of niet die MTM van 1450 kg aan die 1400 kg trekhaak mag hangen, ik vrees eigenlijk van niet.

Bij rijbewijs mag dat iig zeker, daar gaat dit topic nl over

Daarbij moet je je ook afvragen of je wel een paardentrailer wilt trekken met een auto die maar 1400 kg mag trekken.
vandaar ook hypothetisch; overigens gaat dezelfde vraag op voor een lege trailer, met dus een daadwerkelijk gewicht van 750 kg, en die kun je gerust achter de auto in dit voorbeeld hangen. Of maak er een caravan van.

Voor alle duidelijkheid, ik rijd met een heel andere combi (1800 kg trekvermogen, E rijbewijs, auto leeg 1464, aanhanger leeg ca 800, paard ca 550) dus dit is echt theoretisch
superwoman schreef:
wikki
wiki schreef:
[i]B-rijbewijs
Maximaal toegestane massa (MTM) trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig

en

MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaar optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500. Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

de auto mag het trekken volgens de papieren Ja

/knip

Bij het B rijbewijs gaan het niet om het echte gewicht wat in de trailer is en staat, maar het maximaal laadvermogen.
Hoeveel de trailer leeg weegt, en hoe zwaar het paard is, is niet van toepassing.
Het mag dus niet zonder E-rijbewijs.

ik heb ook gekeken naar de papieren gewichten voor het rijbewijs.

Hier blijven IMO twee dingen door elkaar gehaald worden. De rijbewijs eisen voor de chauffeur (papieren gewichten voor B rijbewijs) en technische eisen voor de auto (daadwerkelijke gewichten voor trekvermogen).

Ik ben niet overtuigd Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:06

Lielle schreef:
[de auto mag het trekken volgens de papieren Ja

Het trekvermogen van de auto zet jij op 1400
en de trailer weegt incl laadvermogen 1450....

Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:07

maar voor de technische eisen van de auto (=trekvermogen) wordt naar daadwerkelijk gewicht gekeken, daar gaat dit topic over *LOL*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:19

Citaat:
Mag je met een B rijbewijs een trailer trekken waarvan de MTM groter is dan het trekvermogen van je auto, als het daadwerkelijk gewicht wel kleiner is dan het trekvermogen?
NEEN! dat mag met B niet. Knipoog
Juist daarom verschijnen hier dus legio topics over BE en welke gewichten...

Er zijn twee dingen: een rijbewijscontrole en een trekautocontrole, hangt er maar net van af wát ze komen controleren.... maar het mag toch niet met B want als er wat gebeurt ben je niet verzekerd omdat je niet met het juiste rijbewijs rijdt, dus wil je het risico nemen dan moet je dat zelf weten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:23

graag de argumenten daarvoor, zie mijn redenering. Ik zie nl nergens dat voor B rijbewijs gekeken wordt naar MTM vs trekvermogen. Wel naar MTM vs ledig gewicht.

En nogmaals, ik heb een E, ik mag 1800 kg trekken en daar blijf ik royaal onder. Dus verzekeringskwestie etc is voor mij niet aan de orde.
Maar ik vind dit een maas in de wet, en als ik daar ongelijk in heb zie ik daar graag ook dadwerkelijk bewijs voor, en dat heb ik nog niet gezien. En daarnaast houd ik wel van puzzelen en discussieren Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:30

Lielle schreef:
graag de argumenten daarvoor, zie mijn redenering. Ik zie nl nergens dat voor B rijbewijs gekeken wordt naar MTM vs trekvermogen. Wel naar MTM vs ledig gewicht.

Waar vind jij dat dan?
Ik al wel blond zijn, maar ik begrijp je niet.
- Voor het B - rijbewijs kijk je slechts naar de papieren van de auto en van de trailer en ga je uit van TMT ongeacht wat er in zit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:32

argumenten waarvoor? zie de regels op je rijbewijs Lachen
Ik snap wel dat het voor jou niet opgaat met je E, maar hou er rekening mee dat dit Bokt is en men het al niet snapt....
De FAQ zijn de enige juiste regels en trekauto controle hoeft niet altijd tegelijk worden uitgevoerd met rijbewijscontrole, zo is de politie nou eenmaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:37

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:43

cissy schreef:
argumenten waarvoor? zie de regels op je rijbewijs Lachen

ja, en die zijn
MTM trailer < ledig gewicht auto
totaal < 3500
(die ken ik wel uit mijn hoofd, maar goed ook want op het nieuwe rijbewijs staan ze niet meer)

Citaat:
Ik snap wel dat het voor jou niet opgaat met je E, maar hou er rekening mee dat dit Bokt is en men het al niet snapt....

weet ik, maar je kunt het 100.000 keer uitleggen en dan snapt men het nog niet, dus daar houd ik geen rekening meer mee. Het is hier niet alleen voor Jip-en-Janneke vragen, toch?

Citaat:
De FAQ zijn de enige juiste regels en trekauto controle hoeft niet altijd tegelijk worden uitgevoerd met rijbewijscontrole, zo is de politie nou eenmaal.

weet ik allemaal wel, maar waar zit nu het probleem precies volgens jou? Ik zie in de rijbewijs eisen geen probleem, `en in de auto eisen niet. De FAQ ken ik trouwens wel, heb er zelf aan bijgedragen Knipoog
Maar waar staat dus dat MTM van de aanhanger kleiner moet zijn dan trekvermogen van de auto als je met een B rijbewijs rijdt? Als iemand me dat kan laten zien, ben ik overtuigd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:47

ik moet thuis nog ergens een kopie van mn oude rijbewijs met de volledige oude tekst hebben, ga vanmiddag even zoeken voor je... volgens mij staat het daar op.
en rijbewijs blijft altijd vóór technische eisen gaan volgens mij...
Laatst bijgewerkt door cissy op 02-10-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:49

weet ik allemaal wel, maar waar zit nu het probleem precies volgens jou? Ik zie in de rijbewijs eisen geen probleem, `en in de auto eisen niet. De FAQ ken ik trouwens wel, heb er zelf aan bijgedragen
Maar waar staat dus dat MTM van de aanhanger kleiner moet zijn dan trekvermogen van de auto als je met een B rijbewijs rijdt? Als iemand me dat kan laten zien, ben ik overtuigd.

die folder die ik noemde post of 2 terug, plaatje 2
ledig massa trekk. motervoert. 750 kilo
tmt aanhanger 950 kg
vereist BE
Alleen jammer dat ze daar dan weer niet het trekvermogen van de auto noemen, maar ach.
zal zeker ook kleiner zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:51

Lielle schreef:

Er staat dat er naar het TMT van de trailer wordt gekeken met rijbewijs B. (o.a in de folder)
Logisch dus, dat als je auto op papier dat niet mag trekken, je daar niet mee mag rijden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:58

en dat logische zie ik er dus niet in. De eisen van je rijbewijs staan heel expliciet opgesomd, en daar staat niets over MTM versus trekvermogen. Als iemand wat relevante wetsartikelen weet, ga ik wel wat lezen.

*bennie eigenwijs, maar ik laat me niet zomaar overtuigen*

@sjolvir, dat soort foldertjes zegt me weinig, net zo min (in dit geval) als de wiki. Ook maar mensen die conclusies trekken.

Jouw voorbeeld gaat overigens over MTM versus gewicht van de auto, en daar ben ik het helemaal mee eens.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:03

Je kunt natuurlijk ook het CBR of lokale politiebureau gewoon eens bellen, die zouden dat toch moeten weten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:05

hahaha, echt niet! zeker de politie niet....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:10

Lielle schreef:
en dat logische zie ik er dus niet in. De eisen van je rijbewijs staan heel expliciet opgesomd, en daar staat niets over MTM versus trekvermogen. Als iemand wat relevante wetsartikelen weet, ga ik wel wat lezen.

Met het B rijbewijs gaat het om de papieren, dat heb ik geleerd en zo heb ik dat ook altijd gelezen
papier trailer + papier auto en daaruit kan je opmaken dat je er mee mag rijden met B rijbewijs.
Ik denk dat jij meer bewijs moet zoeken voor jouw redenatrie dan andersom.