Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?

Ja
106 (41%)
Nee
56 (22%)
Alleen als het echt hard en veel regent.
71 (27%)
Anders.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 254

kimmie261

Re: Het regent-->paard staat te rillen--> naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:23

en zoals ik al eerder schreef was toch echt mijn shetlander tot op zijn huid zeik en zeiknat..zo goed werken de haren toch niet,al zouden we dat graag willen geloven...

zeker met flinke wind,en langdurige regen ,geen paard dat zich droog houdt...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:50

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:57

Helaas is dat ook een beschrijving zonder onderbouwing door middel van onderzoek.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:58

Dan weet ik het goed gemaakt. Zoek jij eens een artikel met feiten wat pleit voor jouw mening?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:59

Wat is mijn mening dan volgens jou?

Edit: je bedoelt dat andere rassen een andere vachtstructuur hebben? Ok, ik zal eens kijken wat ik daar over kan vinden Ja

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:05

Shadow0 schreef:
Wat is mijn mening dan volgens jou?

Edit: je bedoelt dat andere rassen een andere vachtstructuur hebben? Ok, ik zal eens kijken wat ik daar over kan vinden Ja

Mening was misschien niet het juiste woord inderdaad Tong uitsteken

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:29

Misschien kun je er een regendeken opdoen als je die hebt??

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:47

ik ken ook paarden die toch echt tot op de huid nat waren hoor..

In mijn ogen is het zo: regen an sich is niet erg, wind an sich is niet erg, maar de combinatie van heel veel regen en een scherpe wind, daar is die van mij iig echt niet blij mee.. dus dan komt ze lekker binnen, flinke berg hooi, waarom zou ze buiten moeten rillen als dat niet nodig is? Ik zie daar echt de meerwaarde niet van Ze hoeft ook niet voor ieder buitje naar binnen, tis geen watje, maar ook ik ken dus paardjes die behoorlijk moeite hebben met grote hoeveelheden regen in combinatie met een koude wind. Bovendien slurpt het zoals aangehaald energie, die paarden staan de hele dag te eten en vallen nog af omdat het zoveel energie kost om warm te blijven. Dat hoeftie van mij niet hoor... en ze vind een dagje op stal helemaal niet erg, zolang er veel te knabbelen is. Regendekentje is idd ook een optie voor de mensen die hun paard echt niet binnen willen hebben, maar die van mij heeft al een half jaar per jaar dr eczeemdeken op, die wil ik ook een paar maanden per jaar lekker bloot kunnen laten lopen. Ze krijgt toch amper wintervacht, dus gaat prima zo. Ik zie dus echt de meerwaarde er niet van om zo´n paard dat er overduidelijk niet happy bijstaat maar te laten trillen omdat dat zogezegd zo natuurlijk is..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:08

als mijn paard zo zou staan rillen zou ik hem fijn een regendeken kopen en hem die opdoen en hem zo buiten zetten
mijn paard staat nu ook gewoon op de wei met zijn regendeken op.
bij extreem vies en nat weer met een vieze wind haal ik ze eerder binnen als normaal.
ze komen dan wel toch nog een paar uurtjes buiten.
aangezien mijn paard een buiten/loop stal heeft heeft die dus nu gewoon permanent zijn deken op omdat die erg stramme spieren heeft en het niet graag koud heeft

ik zet jou toch ook niet in de stromende regen zonder regen jas ? en laat je vervolgens gewoon buiten staan Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:43

Ik moet trouwens toegeven: met onderzoek of andere feitelijke gegevens onderbouwde verhalen zijn echt ontzettend moeilijk te vinden! Dus ik kan mijn verklaring ook niet hard maken met een wetenschappelijke onderbouwing. Lachen

In elk geval ben ik het met je eens dat de vacht van een paard heel wat vocht kan hebben. Maar tegelijkertijd zie ik ook grote verschillen tussen de vacht van bv pony's en die van warmbloed/volbloedpaarden. De tweede vacht zal niet zo dicht worden als de eerste en zowel na het rijden (en zweten) als bij het wassen merk ik toch wel degelijk verschil tussen hoe snel ze nat worden of opdrogen. En dan zie ik toch ook wel eens dat paarden echt tot op de huid nat zijn. (Maar je hebt gelijk, dat is maar mijn mening, het is niet gelukt daar wat meer over te vinden.)

Maar het liefst zou ik toch wel willen weten waarom rillen bij paarden niet wijst op onderkoeling, en hoe men weet dat het paard zich dan nog comfortabel voelt. Vooral omdat ik dat een heel lastige vraag vind: hoe weet je dat uberhaupt? Over dat onderwerp heb ik nog geen overtuiging, ik weet het gewoon niet. Maar wat ik tot nu toe heb gelezen overtuigt me in elk geval niet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:48

wheaty schreef:
Ik heb een vraag voor Arabesk of voor Miska

Ik heb in Mei dit jaar een jonge arabische ruin gekocht , 2 jaar toen en altijd (of veel in iedergeval) , binnen gestaan.
mijn paarden staan dag en nacht buiten ook in de winter , met schuilgelegenheid.
mijn vraag is , denken jullie dat ik de nieuweling zonder deken kan laten?
z'n vacht doet een beetje raar op dit moment , de anderen ( ook AV's ) krijgen een heel regelmatige dikke vacht , maar bij hem ziet het er zo pluizig en dunnig uit , net of z'n vacht niet weet wat het moet dun nu . ( hij glanst wel als een tierelier )
Ik heb geen gelegenheid om ze binnen te zetten , wil ik ook niet , wel om de zomerweides te sparen (zijn echt zeer nat dan ) komen ze in een halfoverdekte paddock met een winterweide die ze dan welliswaar kappot lopen , ze krijgen 24 uur ruwvoer .

Ik zou het even aan kijken wat je paardje doet met de vacht, omdat het nog aardig vroeg is in het seizoen.
Omdat de dag en nacht temperaturen soms nog erg verschillen, zetten sommige paarden nog niet meteen een dikke vacht aan.
Mijn kruising Arabje heeft nog zo'n dun vachtje, terwijl mijn volbloedje al veel dikker in het haar zit.
Staan toch in dezelfde weersomstandigheden dus het zegt niks.
Jouw paardje moet waarschijnlijk nog gewoon even wennen dat hij niet naar binnen gaat en is uit zijn natuurlijke ritme, maar als je hem sinds mei hebt en al die tijd al buiten hebt staan, komt het wel goed.
En het ene paard krijgt gewoon een dikkere vacht dan het andere.
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:56

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:02

als het echt de hele dag stortregent haal ik ze binnen,eigenlijk al snel....ik vind een bui niet erg,als daarna de zon weer doorkomt.
S'winters hebben ze een dek om,en ze hebben een afdak ....zelfs dan haal ik ze binnen...beetje overdreven inderdaad.
Ze zijn wel al op leeftijd....en nooit verkouden!
Ik geloof dat het niet goed is voor een paard om lange tijd af te koelen,ze worden dan gewoon te koud.
Hoewel dikke paarden met een speklaag minder last hebben van de kou lijkt wel.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:09

Ik heb gezegd anders aangezien mijn pony's de kans hebben om op stal te gaan en dat doen ze ook. Niet altijd maar vaak staan ze er wel tijdens de regen.
Merk ook dat de ouderen paardjes het steeds moeilijker krijgen in de winter en als ik ze dan kan helpen met een regen deken dan doe ik dat graag. Volgens mij worden paarden in de natuur niet zo oud en vaak hebben ze daar ook schuil gelegenheden zoals bomen, struiken en rotsen.
De pony's in Wales komen niet voor niks elke herfst de bergen af.
Wat ik me wel afvraag wat voor daken zitten er op jullie schuil/stal? Want toen wij op de vorige stal stonden stonden ze altijd buiten in de regen totdat ik zelf een regen bui meemaakte en het een hels kabaal was doordat er stalen damwand profielen op lagen.
De stal die wel nu hebben is van normale platen waardoor de herrie reuze meevalt.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:50

Miska schreef:
Ik zou het even aan kijken wat je paardje doet met de vacht, omdat het nog aardig vroeg is in het seizoen.
Omdat de dag en nacht temperaturen soms nog erg verschillen, zetten sommige paarden nog niet meteen een dikke vacht aan.
Mijn kruising Arabje heeft nog zo'n dun vachtje, terwijl mijn volbloedje al veel dikker in het haar zit.
Staan toch in dezelfde weersomstandigheden dus het zegt niks.
Jouw paardje moet waarschijnlijk nog gewoon even wennen dat hij niet naar binnen gaat en is uit zijn natuurlijke ritme, maar als je hem sinds mei hebt en al die tijd al buiten hebt staan, komt het wel goed.
En het ene paard krijgt gewoon een dikkere vacht dan het andere.
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.

Bedankt voor je antwoord miska,
Ik denk ook dat ik me maar geen zorgen moet maken , ze hebben de ruimte en hebben 24 uur ruwvoer.
Hij stond laatst een beetje te rillen , en ondanks dat ik weet dat hij gaat rillen om vacht aan te maken , komen dan toch weer effe je menselijke gevoelens naar boven , en denk je , zou hij het koud hebben?
Ja hij staat vanaf mei dag en nacht buiten , men , wat is dat beesje in z'n voordeel veranderd .
Zowel geestelijk ( kon totaal geen paardentaal) als ook lichamelijk!
Mijn halfbloed arab veulen van nu 7 maanden begint al een echte teddybeer te worden .
Hij is zelfs buiten geboren in februari , en heeft nog nooit binnen gestaan en hij is een heerlijke kerngezonde jongen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:00

Graag gedaan! Lachen
Fijn dat hij in positieve zin veranderd is!
Super! Ja

Kiwi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:41

CxX schreef:
Zo als vandaag regent het erg veel. Mijn paard staat met veel regen te rillen in de wei. Ze staat vaak als een gek te eten of staat aan het hek te hinneke. Ik heb het iedee dat ze graag naar binnen wil.
Ik ben er tegen om met een kein beetje regen een paard al naar binnen te halen. Ik wil er geen ''watjes'' van maken. Tenslotte staan ze in de natuur ook in weer en wind.
Als het erg hard regent en mijn paard staat niet te rillen zou ik haar gewoon buiten laten. Maar als ze het echt koud heeft..

Wat doen jullie als het regent?

Bij ons staan ze in weer en wind buiten.. (overdag dan) Alleen als het weer echt TE erg is, halen we ze binnen. Verder dragen ze een deken wat ook alweer scheelt. Maar ook wij willen er geen watjes van maken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:38

Rare poll, ik stem al verkeerd. Haha!
Vraag in topic naam, paard staat te rillen ---> naar binnen?

Ja, vind ik, of een lekkere dikke regendichte deken erop.
Paard geeft duidelijk aan dat ie het koud heeft.

Maar in de poll is de vraag ineens andersom, ik heb dus verkeerd ingevuld.
Je paard staat buiten. het regent. Laat je hem buiten staan?

Maar er zijn dus ook mensen die hun paard alleen buiten laten staan als het hard er veel regent. Nagelbijten / Gniffelen
Haha! Haha! Haha!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:26

Mijn paard stond ook al een paar dagen te rillen buiten, als ik haar opjaagde in de bak was het daarna over, ik geloof dus wel dat ze het dan koud heeft.
Ze heeft nu een ongevoerde regen deken op en voor zover ik weet heeft ze er gene last meer van.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:33

Mijn haflinger staat in weer en wind gewoon buiten!
de 2 arabieren hebben met heel slecht weer een ongevoerde regendeken op, zodat ze niet door en door nat worden! zodra het weer droog is gaat de deken weer af!
ze hebben grote bomen om onder te schuilen, en binnekort kunnen ze ook zelf de stal in lopen als ze dat willen!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:10

Mijn paarden staan nooit binnen alleen als ze heel erg ehbben gezweet en het koud weer is. Mijn Fjord krijgt straks het regen deken op omdat ze nu al een hele dikke vacht aan het vormen is. Maar ik maak zeker ook geen watjes van mijn paarden. Onze twenter stond toen ze veulen was in een hok en dan kon ze nog naar buiten zonder deken(natuurlijk) en het regende keihard en zei stond met haar vriendjes buiten en rolde door de water plassen:p. En nu stata ze nog steeds dag en nacht buiten zonder deken, maar we gaan er straks mee bezig om te beleren dus dan krijgt ze wel een dek om als ze binnen komt I don't know :p

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:53

Als het heel erg slecht weer is waarbij het regent en hard waait haal ik ze van de wei en zet ze in mijn uiloop.(Dit doe ik vooral om zo mijn wei te sparen omdat ze dat dan helemaal kapot lopen) Daar kunnen ze zelf kiezen of op stal of buiten.
En dan blijven ze vaak buiten staan.Mijn paarden zie je in de zomer ook echt genieten van de regen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:19

Paarden rillen om een wintervacht te maken?? Hoe doen ze dat dan? rillen ze de vacht er dan uit ofzo? Haha! Lijkt me sterk.. volgensmij heeft de aanmaak van wintervacht nog steeds gewoon te maken met de hoeveelheid zonlicht. Knipoog

Ik vraag me af of het rillen bij paarden echt efficienter is dan bij mensen.
Mijn pony gaat in elk geval naar binnen als ze staat te bibberen. In haar uitloopstal gaat ze ook zelf binnen staan bij slecht weer, ze vindt het niet prettig. (tenzij het erg warm is).

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:31

die van mij staat de hele dag buiten, 's nachts op stal. Maakt niet uit wat voor een weer het is, hij staat lekker de hele dag buiten. Vanaf oktober staat hij met regendeken op omdat hij dan geschoren wordt.
Heb hem nog nooit zien rillen of trillen in de wei met slecht weer en is na een regenbui ook zo weer droog.

als je het niet vertrouwd en bang bent dat hij ziek wordt kan het volgens mij geen kwaad om even een regendekentje om te doen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:42

Ik heb ook niet de luxe van een schuilstal en twee dames op leeftijd. Deze dames krijgen bij doorlopende regen allebei een ongevoerde regendeken op.

Waarom? Om dat het warm houden ze behoorlijk wat energie kost en ze daarvan afvallen. Het zijn oudjes en ik wil ze graag op gewicht houden. Tevens krijgen ze nu extra granenmix. Deze extra calorieen verbruiken ze tijdens het verharen. Ze zitten nu beide in een prachtige wintervacht. Dit is de eerste keer dat ik die granenmix gebruik maar het bevalt goed. Ze verharen makkelijk. Ik heb ze nog niet zien rillen.