zeker met flinke wind,en langdurige regen
,geen paard dat zich droog houdt... Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
,geen paard dat zich droog houdt...
Shadow0 schreef:Wat is mijn mening dan volgens jou?
Edit: je bedoelt dat andere rassen een andere vachtstructuur hebben? Ok, ik zal eens kijken wat ik daar over kan vinden
Ze hoeft ook niet voor ieder buitje naar binnen, tis geen watje, maar ook ik ken dus paardjes die behoorlijk moeite hebben met grote hoeveelheden regen in combinatie met een koude wind. Bovendien slurpt het zoals aangehaald energie, die paarden staan de hele dag te eten en vallen nog af omdat het zoveel energie kost om warm te blijven. Dat hoeftie van mij niet hoor... en ze vind een dagje op stal helemaal niet erg, zolang er veel te knabbelen is. Regendekentje is idd ook een optie voor de mensen die hun paard echt niet binnen willen hebben, maar die van mij heeft al een half jaar per jaar dr eczeemdeken op, die wil ik ook een paar maanden per jaar lekker bloot kunnen laten lopen. Ze krijgt toch amper wintervacht, dus gaat prima zo. Ik zie dus echt de meerwaarde er niet van om zo´n paard dat er overduidelijk niet happy bijstaat maar te laten trillen omdat dat zogezegd zo natuurlijk is..

wheaty schreef:Ik heb een vraag voor Arabesk of voor Miska
Ik heb in Mei dit jaar een jonge arabische ruin gekocht , 2 jaar toen en altijd (of veel in iedergeval) , binnen gestaan.
mijn paarden staan dag en nacht buiten ook in de winter , met schuilgelegenheid.
mijn vraag is , denken jullie dat ik de nieuweling zonder deken kan laten?
z'n vacht doet een beetje raar op dit moment , de anderen ( ook AV's ) krijgen een heel regelmatige dikke vacht , maar bij hem ziet het er zo pluizig en dunnig uit , net of z'n vacht niet weet wat het moet dun nu . ( hij glanst wel als een tierelier )
Ik heb geen gelegenheid om ze binnen te zetten , wil ik ook niet , wel om de zomerweides te sparen (zijn echt zeer nat dan ) komen ze in een halfoverdekte paddock met een winterweide die ze dan welliswaar kappot lopen , ze krijgen 24 uur ruwvoer .
Miska schreef:Ik zou het even aan kijken wat je paardje doet met de vacht, omdat het nog aardig vroeg is in het seizoen.
Omdat de dag en nacht temperaturen soms nog erg verschillen, zetten sommige paarden nog niet meteen een dikke vacht aan.
Mijn kruising Arabje heeft nog zo'n dun vachtje, terwijl mijn volbloedje al veel dikker in het haar zit.
Staan toch in dezelfde weersomstandigheden dus het zegt niks.
Jouw paardje moet waarschijnlijk nog gewoon even wennen dat hij niet naar binnen gaat en is uit zijn natuurlijke ritme, maar als je hem sinds mei hebt en al die tijd al buiten hebt staan, komt het wel goed.
En het ene paard krijgt gewoon een dikkere vacht dan het andere.
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.

CxX schreef:Zo als vandaag regent het erg veel. Mijn paard staat met veel regen te rillen in de wei. Ze staat vaak als een gek te eten of staat aan het hek te hinneke. Ik heb het iedee dat ze graag naar binnen wil.
Ik ben er tegen om met een kein beetje regen een paard al naar binnen te halen. Ik wil er geen ''watjes'' van maken. Tenslotte staan ze in de natuur ook in weer en wind.
Als het erg hard regent en mijn paard staat niet te rillen zou ik haar gewoon buiten laten. Maar als ze het echt koud heeft..
Wat doen jullie als het regent?

Lijkt me sterk.. volgensmij heeft de aanmaak van wintervacht nog steeds gewoon te maken met de hoeveelheid zonlicht.