Zwanger zijn en rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Re: Zwanger zijn en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:28

Thanks Haha! Ze is vrij breed dus mag al helemaal niet op haar zitten Boos! .. is overgens niet het type paard waar ik direct op zou vallen maar heb haar echt op karakter gekocht.. Op wedstrijd valt ze wel op en komen er veel mensen naar mij oe om te vragen wat voor een ras het is etc is wel grappig.. in het land is het net een boerenknol maar onder het zadel toont ze wel weer Haha!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:30

Hm, ik heb wel wat met dat forse, vind dat juist mooi... en die kleur is ook super!

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:31

Over de strepen op je buik, hoe ouder je bent als je voor het eerst zwanger wordt, hoe kleiner de kans op strepen volgens mij. Nu heb ik zelf gelukkig geen last van strepen op mijn buik terwijl ik toch nog jong was/ben (21 toen ik zwanger was), maar helaas wel strepen op andere lichaamsdelen. Boos! Ik denk ook niet dat het verkeerd is om je er goed in te verdiepen hoor. Hoewel je toch nooit helemaal weet waar je aan begint, kun je toch maar beter goed voorbereid zijn. Knipoog

Citaat:
Wel of niet kunnen rijden is voor mij wel degelijk van belang: volgend jaar hebben we er 14 staan .... en dan weet ik wel graag van te voren wat er wel of juist niet mogelijk is.

Misschien een stomme vraag hoor, maar de kinderwens is toch niet afhankelijk van of je wel of niet paard kan blijven rijden? Ik begrijp goed dat het wel erg handig is als je kunt blijven rijden als je zoveel paarden hebt, maar goed, het blijft altijd onzeker.

Edit: Ik las mijn bericht nog even na, en het staat er misschien een beetje banketstaaf, maar het is absoluut niet rot bedoel hoor!!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:35

Nee, dat is het inderdaad niet, maar ik kom graag beslagen ten ijs en ik moet wel weten of ik iemand anders in moet schakelen om een en ander te doen. Maar nogmaals, het doel van mijn topic was om te horen of je KUNT rijden tijdens de zwangerschap!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:40

als je geen complicatie's krijgt kan je tot de laatste dag nog rijden mits het geoorloofd is natuurlijk.. dus een mak paard etc.. je moet natuurlijk geen risico's opzoeken.. Ik vond het bij 8 weken ook al niet meer super voelen het voelde vreemd in de buik.. en na 10 weken mocht ik het al niet meer.. maar je kunt tot het einde doorrijden en ik heb ook al mensen gehoord die 5 dagen na de bevalling weer op het paard zijn gestapt..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:46

Ik weet ook niet hoe het mij zal vergaan.... afwachten en ondervinden!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:49

Ook ik ben zwanger (nu 4 maanden) en tot nogtoe rij ik nog steeds. Ik heb een braaf paard, die eigenlijk nooit een stap verkeerd zet. Rij voornamelijk recreatief, dus lekker rondhobbelen en af en toe dressuurmatig een beetje oppakken.
Ik wil eigenlijk zo lang mogelijk doorrijden, maar ik merk, neem ik aan, vanzelf wel wanneer mijn lichaam zegt dat het genoeg is geweest. Hoop dat dat nog lang duurt Haha! Belang van het kind staat uiteraard voorop!

Edit: mijn rijbroeken passen niet meer, en ik rij nu in een grote spijkerbroek of een joggingbroek. Ik zat te denken om een soort van endurancebroek te maken, met van die elastieken eronder om omhoogschuiven tegen te gaan Pling Schuren heb ik gelukkig geen last van bij niet-paardrijbroekenstof.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:10

oei....na vijf dagen al weer te paard, ik zou er niet aan moeten denken, in het kader van de gevoeligheid en de kans op verzakkingen!
Gelukkig ben ik erg ongeschonden uit de strijd gekomen. Na twee zwangerschappen geen hele strakke buik meer (maar dat is ook een kwestie van weer gaan trainen) maar ook helemaal geen zebra buik!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:14

zie je dat tijdens je zwangerschap al komen die zebra strepen ???

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:16

Vijf dagen, wauw! Dat zal vast niet iedereen zijn gegeven!
Ach een zebrastreepje meer of minder, staat misschien wel leuk bij die putjes in mijn bovenbenen!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:17

whahah sja ik zou er ook niet voor kiezen na 5 dagen er op.. lijkt mij pijnlijk vooral als je uitgescheurd bent is toch een wond..

Maar ben wel benieuwd of je dat tijdens je zwangerschap al hebt die strepen ( straile) toch?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:20

Lindy1982 schreef:
whahah sja ik zou er ook niet voor kiezen na 5 dagen er op.. lijkt mij pijnlijk vooral als je uitgescheurd bent is toch een wond..

Maar ben wel benieuwd of je dat tijdens je zwangerschap al hebt die strepen ( straile) toch?

Ja die krijg je tijdens je zwangerschap al...ik heb gelukkig ook nog geen streepje kunnen bekennen terwijl ik toch al wel een flink buikje heb...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:23

Ik heb tot de 22e week gereden. Ben gestopt omdat het met mijn paard niet zo lekker ging op dat moment, dus niet zozeer omdat ik zwanger was. Maar vond het zelf ook niet heel fijn meer hoor het rijden, eerlijk is eerlijk. Met serieus trainen in de bak had ik het al gehad ivm last van mn rug, reed alleen nog beetje buiten. Denk dat het per persoon scheelt. En het vallen....tja je kan ook van je fiets vallen, of struikelen met lopen. Daarover zijn al zoveel discussies geweest. Moet ieder voor zich maar uitmaken.

Heb me wel laten vertellen dat zodra je last krijgt van je banden met rijden dat je beter kunt stoppen ivm verhoogde kans op bekken instabiliteit.

Ben nu 38 weken zwanger, hoop straks zo snel mogelijk weer op mn paard te stappen!

Ik heb overigens geen enkel streepje striae op mn buik ! lucky me

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:42

ik op dit moment ook niet ben nu 24 weken zwanger maar moet zeggen dat ik een heilig buikie heb ( lees klein)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:52

Ja, juist tijdens de zwangerschap krijg je die strepen.... daarna niet meer. Het komt door het oprekken van de huid, waardoor de onderlaag kan scheuren. De opperhuid blijft wel heel, zeg maar, maar de bindweefsellaag scheurt en dat komt nooit meer goed...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:22

Ook hier een iemand die gewoon heeft gereden terwijl ze zwanger was. In duitslad zijn zwangerschapsrijbroeken gewoon te koop en als ik me niet vergis bij loesdau.
Ik heb gereden tot mijn 8e maand, daarna was de koek op, ik reed toen niet regelmatig(1x in de week tot 1x in de 2 weken) waardoor het nog moeilijker ging. Ik denk dat als ik regelmatig had gereden een aantal keer in de week dat ik tot op het allerlaatste was door gegaan.
Maar ik denk dat dit wel heel persoons gebonden is, ook met de complicaties die je kan krijgen(denk aan bv bekkeninstabiliteit) dat het nog mooilijker wordt.
Je lichaam geeft echt wel aan wanneer het tijd is om niet meer te rijden Ja
Mijn verloskundige stond er overgens geneens negatief tegenover(die moedigde het eigenlijk juist aan), vooral niet omdat ik op een paard reed dat heel gevoelig was wat dat soort dingen betreft(kinderen en zwangeren zo bleek uit mijn praktijk evrvaring kan je zo op hem weg sturen! Overgens moet je geen ruiter op hem zetten die hem wel even gaat vertellen hoe of wat want dan gaat hij zijn echte hengsten karakter tonen en dat hij andalusier is maakt het dan niet echt veel beter)
Maar naar mijn mening kan recreatief rondhobbelen echt geen kwaad!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:28

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:35

Ik was ook vreselijk bezorgd hoe het moest met het paard als ik zwanger was.
Heel erg, maar dat was mijn grootste zorg Bloos.
Was hij dan wel nog te handhaven, hoe ging dat in de winter?
Het is allemaal goed gekomen. Het is gewoon voor iedereen verschillend.
Mijn paard werd ook heel braaf van al dat "niet-trainen".
Ook nu heb ik nog weinig tijd voor de paardjes, om te rijden dan, maar ik vind het fijn om ze te verzorgen. Dochter gaat bijna naar school dan heb ik meer tijd en wie weet zit ik over een tijdje helemaal "in de pony's" Haha! .

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:53

na de eerste zwangerschap zat ik ook na 6 dagen terug in het zadel en dat ging erg goed ondanks dat ik toch was gehecht. Bij de andere twee duurde het langer maar een litteken wat opnieuw is geknipt of gescheurd dat heelt veel minder.
Volgens de kinesiste was paardrijden daarna een goede sport om je buikspieren terug te trainen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:55

En niet alleen je buikspieren, ook je bekkenbodemspieren kunnen veel meer hebben! De incontinentie die bij veel pasbevallen vrouwen voorkomt, is veel minder voorkomend bij paardrijdende vrouwen!

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:09

Ik heb bewust niet gereden in me zwangerschap ik ben toen der tijd dat ik 5 weken was gestop ivb bekkeninstabiliteit