bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:48

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Re: bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:41

Hoi,

Ik zal hier ook maar eens wat plaatsen. Ik rijd eigenlijk ook nooit met bodyprotector, en val er ook niet snel af, maar ben laatst toch van een 5 jarige gevallen. Ik had dus geen BP om, en paar dagen last gehad van mijn rug. Niets gebroken gelukkig. Op diezelfde dag had ik 's avonds nog springles en heb ik van de desbetreffende manege een bodyprotector geleend. De Hows racesafe RS 2000 (beta level 3) Deze zat prima, had er geen last van en ben van plan om er zelf binnenkort toch ook een BP te gaan aanschaffen. Alleen niet deze, gezien die 240 euro ofzo kost. Denk een HH of Equitheme, die staan beiden wel goed bekend.

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:17

ik heb tot nu toe alleen een cap aan bescherming gedragen. ook omdat het verplicht is maar het is ook veiliger. een bodyprotector moet ik in de toekomst dus ook gaan dragen van mijn ouders. ik vind het zelf helemaal niet fijn omdat ik het ding niet lekker vind zitten en ik vind het er dom uitzien. ben ik de enige in de les die zoiets draagt. maarja, het is natuurlijk wel veiliger: daar ben ik het mee eens. ik weet het ook niet hoor. aan de ene kant vind ik het ding dom en overbodig en ik ben nog nooit hard gevallen. aan de andere kant is het wel veiliger.
ik volg dit topic dus even.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:27

Ik gebruik er geen en ben het ook niet van plan eigenlijk voorlopig.
Ten eerste vind ik het vreselijk zitten en ten tweede denk ik altijd.. Als ik goed hard val of ergens tegenaan klap, dan helpt een BP echt niet. Verder ben ik vooral dressuurmatig bezig op een onwijs braaf paard (natuurlijk kan er áltijd wat gebeuren maar dat is een andere discussie Haha! ). Het draagt niet bij aan mijn gevoel van 'veiligheid' op een paard (een cap doet dit wel). Ben het er wel mee eens dat het tijdens een cross wel beter gebruikt kan worden. Ook al val je dan niet zo hard, je hebt een grote kans dat je op iets hards beland.

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:22

Ik vind een bodyprotector verschrikkelijk zitten, maar mischien heb ik nooit de goede maat gehad ofzoo Clown maar bij springen vind ik het wel nodig Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:15

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:20

Mijn vriendin is laatst in de galop eraf gevallen.
Ze is onder het paard gekomen en had geen BP om.
Uiteindelijk bleek ze een geschuurde mild te hebben ;
ze moet geopereerd worden .1 week moest ze in het ziekenhuis blijven . en mag meer als een half jaar niet paardrijden , ze mag alleen wandelen (rennen kan ze ook niet ).
Nu is ze van haar ouders verplicht een BP te dragen.

De chirug die haar opereerde had ook een paardrijdende dochter en die had altijd wel een BP aan zei hij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:22

Rij altijd met cap..
Vind het zonde om geplette hersen pan te hebben..
Tot grote hilariteit van velen.. want is super braaf..
En ik vertrouw haar blind..

Wat betreft BP..
Heb tot op heden slechts 1 x met een BP gereden..
Namelijk met een geleende bij een oefencross..
Moet zeggen ik heb tijdens het crossen niet eens gemerkt!!
Dat ik hem aan had..
Veels te druk met andere dingen..
Vond hem ook zeker nuttig.. !!!

Binnenkort gaat er 1 gekocht worden. .
Reden.. ik vind crossen wel heeeeellll leuk!! gaan we vaker doen..

Overigens had ik hem geleend van een jeugdruiter..
Die hem van haar ouders aan moet..(met springen)
maar die het vertikt.. (ik vind het met springen en cross een nuttig ding..)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:25

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Bamboe_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:04

ligt eraan op wat voor paard en hoe goed je zelf rijd, val je veel of bokt/stijgert/springt je paard veel dan is t verstandig een bodyprotector aan te trekke

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:13

ben vanmiddag wezen shoppen..
thuisgekomen met een BP van equi theme...
Volgende week oefen cross..
en lijkt me dan wel een nuttige aanvulling van mijn uitrusting..

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:14

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:47

bij springen en cross lijkt het me zowiezo heel slim om een bodyprotector te gebruiken, bij dressuur vind ik het zelf niet echt nodig + dat ik ze echt niet lekker vind zitten, het is natuurlijk wel veiliger;)
maar worden bodyprotectors nu echt verplicht?

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:11

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:28

GaitMonster schreef:
Ik heb er geen. Ze zijn wel veiliger, maar of het lekker zit daar twijfel ik aan. Volgens mij word je heel erg in houding belemmerd.
Als je normaal valt van een paard duik je in elkaar, maar met een bodyprotector kan dat niet.

Een BP is juist zo gemaakt dat je wél goed voorover in elkaar kan duiken Ja De enige bewegingsbeperking die er is, is het overstrekken van je wervelkolom, en dat is ook o.a. de functie van een BP. Die beweging tijdens het vallen is namelijk levensgevaarlijk.

Verder zit een BP prima, en gewoon als een bodywarmer als hij goed past. Een BP die je zadel aan tikt past niet Een BP die niet lekker zit ook niet. Probeer dan eens een ander merk. Er zijn zóveel verschillende soorten te krijgen, dat er allicht een is die je past. Duurt misschien lang -ik heb er ook héél veel aangehad, en mee op proef genomen- maar dan heb je ook wat Lachen

Ik rij zelf alleen met springen met BP. Mijn paard is nog best heftig in het concours, en wil nog wel eens lomp zijn Clown Daarbij is het ook gewoon veilig Lachen

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:44

Ik heb mijn bodyprotector altijd aan als ik op mijn jonge paard zit, op mijn oudere merrie niet, behalve als ik naar buiten ga of aan het springen ben. Waarom? Omdat ik met een jong paard werk dat nog van alles kan doen. Zoals vandaag, meneer schrok ergens van en ging er bokkend vandoor, gelukkig had m'n moeder 'm aan de longeerlijn vast, anders was het misschien erger geweest, maar op zo'n moment ben ik heel blij dat ik mijn bodyprotector aan heb. Ik ben er al eens heel hard vanaf geknald, lag ik tussen het hek een een boomstam, en dat deed zéér. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als ik mijn cap en bodyprotector op dat moment niet om gehad.
Je kan áltijd van een paard afvallen, hoe betrouwbaar je ook claimt dat je paard is, dus de argumenten van "ik heb een heel rustig paard" is een rot-argument. Ook argumenten van "ik vind 'm niet mooi" zijn flut, het gaat hier om jouw veiligheid en niet om mode-gevoel, wat ik overigens sowieso belachelijk vind in de paardensport. En als je écht hard valt, zoals ik hierboven heb gelezen, werkt het ding wél. Een bodyprotector verdeeld de klap beter, vangt het beter op, waardoor schade wordt verminderd.
Verder vind ik dat een bodyprotector terecht verplicht is in de cross en dat hij eigenlijk ook nog verplicht zou moeten worden in de springsport, waarom ook in de springsport? Omdat ik mijn zusje heel vaak tijdens het springen van d'r paard heb zien vallen en tussen de hindernis heb zien liggen, was ze wat raarder gevallen, met d'r rug op de hindernis, waren er misschien nog wel veel raardere dingen gebeurd. Dressuur is eigen keuze, vind ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:06

toch snap ik dat vervelend zitten niet hoor.
Als Bp's goed zitten, voel je het ding nagenoeg niet.
Je kan er alles mee doen, bukken etc, mijn bp zit me nooit in de weg. En zo hoort het ook.

Passen is de tip.

Ik heb er een stuk of 7 gepast, allen verschillende merken, en bij 1 zat alles goed. Je hebt meteen het idee " dit is 'm ". Nergens randen die pijn doen etc. ( had bij meerdere bp's namelijk pijn aan de rand van de bp bij je oksel, zodat mijn armen niet normaal konden hangen )

Oftewel, ik ga helemaal mee met verootje.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-08-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.