Huifkartocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasika

Re: Huifkartocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:08

het klinkt in ieder geval erg leuk! wij hebben voor een weekje geboekt dus ben benieuwd Haha!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:17

Ik ben net terug van een weekje huifkartocht!

Het was echt super leuk, we kregen een super lieve fjord mee die af en toe wel een stukje mocht draven en af en toe onder het zadel gereden mocht worden. Een supermooie route mee gekregen met leuke campings! Kortom Bij Fam. Postma in vledder is het zeker een keertje de moeite waard om een tochtje te maken door het mooie drenthe!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:50

bij rijmaaran is het echt niet zo dat die dieren worden afgebeult, ze staan echt niet de hele dag vast, als ze niet worden gebruikt gaan ze het land weer in, en ze maken mssn wel wat veel ritjes, maar kijk eens naar een gemiddelt manegepaard, die wordt in één uur in het zweet gewerkt, bij rijmaaran doen ze er een dag over, aan het einde van de dag worden ze afgespoten. vervolgens werken de paarden alleen in de zomer en daarvoor wat weekenden, de GEHELE winter doen ze NIKS, mogen ze op het land grazen.
verder lopen de pony's alleen wat ze aankunnen, oudere pony;s lopen voor de kleinere karretjes, voordat een gezin komt wordt er gekeken of ze niet te DIK of met TEVEEL zijn, is het modderig in het bos worden de kleine/oude pony's zo min mogelijk gebruikt.
En als iedereen die hier van die rotte opmerkingen nou eens gewoon komt kijken en die pony's goed bekijkt, dan worden ze echt niet slecht behandelt, zit er een ijzer los, komt de hoefsmid, loopt hij kreupel, dan mag die in de wei blijven, zijn ze mager, krijgen ze extra voer, is het tuig stuk, wordt het gemaakt, zijn de ogen ontstoken, dan krijgen ze druppels, komen ze niet uit hun vacht, krijgen ze electrolieten (echt niet goedkoop)
Er wordt dus echt wel goed voor deze paarden gezorgt, en er wordt ook gebaalt als er wat met een van de paarden is, maar je moet wel bedenken dat het een groot bedrijf is, waar mensen die er komen ook dingen stuk maken, en er wel eens wat mis gaat, een pony nat si van het zweet, maar daarom is het niet meteen mishandeling, ze hebben er nisk voor over enz. enz. Ga er zelf een keer kijken en doe echt je ogen eens open en vergelijk het eens met een gemiddelde manege waar de paarden 3/4 uur lopen en elk uur maar weer moeten draven en galopperen, springen etc.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:54

oow wauw drenthe, daar ben ik 2 keer op huifkartocht geweest, echt super leuk!! hele leuke herinneringen Ja Eigenlijk krijg je vrijwel altijd een fjord. hele leuke dieren en hebben best karakter. 1 keer hadden wij een fjord die precies de weg wist, en het laatste stuk naar 'huis' (na een week rond getrokken) moest je d'r echt inhouden, want zo graag wou ze naar d'r vriendjes Tong uitsteken

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:57

norski schreef:
bij rijmaaran is het echt niet zo dat die dieren worden afgebeult, ze staan echt niet de hele dag vast, als ze niet worden gebruikt gaan ze het land weer in, en ze maken mssn wel wat veel ritjes, maar kijk eens naar een gemiddelt manegepaard, die wordt in één uur in het zweet gewerkt, bij rijmaaran doen ze er een dag over, aan het einde van de dag worden ze afgespoten. vervolgens werken de paarden alleen in de zomer en daarvoor wat weekenden, de GEHELE winter doen ze NIKS, mogen ze op het land grazen.
verder lopen de pony's alleen wat ze aankunnen, oudere pony;s lopen voor de kleinere karretjes, voordat een gezin komt wordt er gekeken of ze niet te DIK of met TEVEEL zijn, is het modderig in het bos worden de kleine/oude pony's zo min mogelijk gebruikt.
En als iedereen die hier van die rotte opmerkingen nou eens gewoon komt kijken en die pony's goed bekijkt, dan worden ze echt niet slecht behandelt, zit er een ijzer los, komt de hoefsmid, loopt hij kreupel, dan mag die in de wei blijven, zijn ze mager, krijgen ze extra voer, is het tuig stuk, wordt het gemaakt, zijn de ogen ontstoken, dan krijgen ze druppels, komen ze niet uit hun vacht, krijgen ze electrolieten (echt niet goedkoop)
Er wordt dus echt wel goed voor deze paarden gezorgt, en er wordt ook gebaalt als er wat met een van de paarden is, maar je moet wel bedenken dat het een groot bedrijf is, waar mensen die er komen ook dingen stuk maken, en er wel eens wat mis gaat, een pony nat si van het zweet, maar daarom is het niet meteen mishandeling, ze hebben er nisk voor over enz. enz. Ga er zelf een keer kijken en doe echt je ogen eens open en vergelijk het eens met een gemiddelde manege waar de paarden 3/4 uur lopen en elk uur maar weer moeten draven en galopperen, springen etc.

Ben heel vaak met de friezen van stage langs het weiland gereden en zag daar toch ook 9 van de 10 keer vrolijke ponys.. en soms kom ik wat ponys tegen waar ik mijn bedenkingen bij heb maar die heb ik op maneges ook

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:19

sasika schreef:
Ik ben net terug van een weekje huifkartocht!

Het was echt super leuk, we kregen een super lieve fjord mee die af en toe wel een stukje mocht draven en af en toe onder het zadel gereden mocht worden. Een supermooie route mee gekregen met leuke campings! Kortom Bij Fam. Postma in vledder is het zeker een keertje de moeite waard om een tochtje te maken door het mooie drenthe!

Wat leuk zeg! Lieve mensen zijn het he? En het hele bedrijf ziet er keurig netjes uit. De paarden staan de hele winter in het land, en tussen de ritten door ook, echt erg netjes. Leuk dat je een leuke vakantie hebt gehad!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:57

ja zijn super mensen! net bedrijf, goeie uitleg, hoefbeslag goed alleen tuig is niet echt helemaal mooi maar wel bruikbaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:55

sasika schreef:
alleen tuig is niet echt helemaal mooi maar wel bruikbaar.

Als er de hele zomer lang mensen op zitten die amper kunnen rijden en niet zorgvuldig met andermans spullen omgaan, dan slijten dingen sneller, met name de zadels, sommige zien er idd niet uit, maar zolang het bij de paarden geen problemen geeft zijn het meer de mensen die er last van hebben, ze zijn er ook bezig om alles op te knappen, maar dat kost gewoon veel tijd en geld

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:13

norski: ik had er ook totaal geen problemen mee vandaar dat ik zeg het is nog wel bruikbaar. Ik weet zelf echt wel dat je niet de nieuwste tuigen kunt gebruiken met onevaren mensen die ook op de bok stappen. Het is ook niet aanvallend bedoelt ofzo... pas als het ui elkaar was gevallen zou ik zeggen ja jongens dat kan echt niet... maar dat doet het niet this alleen niet mooi

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 07:48

Ik ben vorig jaar ook samen met een vriendin op huifkartocht geweest, was toch wel een leuke ervaring. Lachen
Wij hebben toen wel een huifkar + pony bij Rijmaaran gehuurd. Idd schrok ik er een beetje van dat die beestjes de hele dag vastgeknoopt staan, maar ik vond ze er niet slecht uitzien hoor.
Wij kregen een onwijs leuke fjord mee, eentje voor mensen die wel paarden gewend waren (kon nogal druk en eigenwijs zijn voor de kar) maar wel echt een dotje. Lovers

Hebben een week lang geen zon gezien en héél veel regen gehad. In het begin is dat getik op die huif nog gezellig, maar na 2 dagen waren we die regen zó zat Scheve mond Toch doorgezet en ondanks de regen een hele leuke week gehad! Lachen

Was alleen jammer dat de huifkar heel slecht afsloot en we dus 's avonds voor het slapen eerst heel die huifkar konden ontmuggen en ontvliegen. Nagelbijten / Gniffelen Dan zagen die houten huifkarren van andere verhuurbedrijven er beter uit.

[edit] had vorig jaar nog foto's geplaatst, die zijn hier te vinden: [ITP] Een week op huifkartocht met Laura [fjord]

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:52

ja goed tuig! zelfs met broek dat hadden wij dan weer niet! enne jullie huifkar lijkt veel groter en bete slapen Tong uitsteken hehe ik zat helemaal odner de blauwe plekken dooordat het neit echt lekker lag daar

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:57

sasika schreef:
ja goed tuig! zelfs met broek dat hadden wij dan weer niet! enne jullie huifkar lijkt veel groter en bete slapen Tong uitsteken hehe ik zat helemaal odner de blauwe plekken dooordat het neit echt lekker lag daar

Nou vergis je niet hoor, die banken waren súpersmal, je kon je kont niet keren of je lag ernaast. Knipoog
En dan regende het nog behoorlijk steeds dus het was heel vochtig binnenin, ook op die banken & matrasjes.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:05

ooow dan lagen wij beter hahahaha Tong uitsteken bij ons heeft het ook en hele week geregend zo zonde Boos! alles was nat... en die bospaadjes met diepe plassen... haha echt gelachen gewoon

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:05

Bij ons was het echt relaxt! Wij konden van de twee smallen banken een tweepersoonsbed maken! Het was echt super! Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:21

cantlover schreef:
Bij ons was het echt relaxt! Wij konden van de twee smallen banken een tweepersoonsbed maken! Het was echt super! Knipoog

Dat kon bij ons ook, kon je zegmaar een plank er tussen leggen en dan had je 1 heel breed bed maar dat was nogal een gedoe omdat er bij ons echt zoveel zooi lag.. Bloos Dan maar moeilijk slapen. Schijnheilig

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:35

Wij hadden aan de achterkant een stapelbed.. op het bovenste bed hadden wij alle rooi liggen! Knipoog Dus we hadden van het onderste een tweepersoonsbed gemaakt en die lieten we overdag ook gewoon zitten! Knipoog

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:19

@Myukii:

Jammer dat je niet zon goede ervaring hebt opgedaan (welk paard had je mee de laatste keer?)
Ben nu zelf terug van een 2e keer bij Thor Heste, en ik heb het weer prima naar mijn zin gehad Cool . We hebben hetzelfde paardje als vorig jaar meegekregen (en volgens mij dezelfde huifkar).
Wat ik fijn vind aan Thorheste is dat het niet zon megagroot bedrijf is (3-4 huifkarren, +-6 paarden?). En ik vind de huifkarren echt megafijn (que opzet en uitrusting + inrichting). Ze zijn inmiddels wel toe aan wat revisie (verfje hier en daar, huif krijgt wat scheuren in de raampjes etc).
Paard en tuig ziet er prima uit. (Er loopt trouwens nog een fjord van 35 rond, die daar zijn oude dagen mag slijten... toch ook een teken dat oude werkpaarden niet zomaar van de hand worden gedaan).
Heb eens op internet rondgekeken en kwam dit ook nog tegen:
http://users.telenet.be/jff/nederl/14aug.html
http://users.telenet.be/jff/driemanhuif/voorpagina.html

Ik wil volgend jaar weer, waarschijnlijk weer met thor heste (want die andere bedrijven klinken wel goed, maar ik vind telkens die huifkar er net wat magertjes uitzien.... :s
Overigens, als je in het najaar gaat, dan is het vet rustig (heb geen een andere huifkar gezien, en maar paar fietsers) en mooi geen vliegen. tis wel kouder natuurlijk, maar als je je daar op kleed geen probleem.
Knipoog
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-08 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:23

cantlover schreef:
kitty_gomez schreef:
Volgende jaar wil ik samen met 1 vriendin en mijn zus een huifkarvakantie gaan doen bij het hoefijzer in zwiggelte.

We hebben gemaild voor de prijzen. Weet iemand hoe duur de kosten ongeveer zijn voor een midweek of week?

Bij ons was een midweek 205
Een week 345
Dit is echter wel de goedkoopste die we hebben gevonden. Ik hoor over hun ook goede verhalen! Het is al over 2 weken dus ik zal de ervaring ook even hier zetten! Knipoog De site van hun is http://members.home.nl/joop-janssen/index.htm.

Deze site doet het niet meer, heeft hij nog een andere site?
Ik zou namelijk nog steeds met me pa een tocht gaan doen. En ben nu een beetje aan het rondkijken. Is er ook nog wat leuks buiten Drenthe?

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:45

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:08

cantlover schreef:

Let wel op, dit is dezelfde rare figuur als die in Orvelte zat. Hij is daar failliet gegaan en weggestuurd. Hij liet zijn paarden om milliter dunne ijzers lopen en 't was daar gewoon een rare bedoenning. Net zo goed met z'n dieren als rijmaaran.

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:55

heiditjj schreef:
cantlover schreef:

Let wel op, dit is dezelfde rare figuur als die in Orvelte zat. Hij is daar failliet gegaan en weggestuurd. Hij liet zijn paarden om milliter dunne ijzers lopen en 't was daar gewoon een rare bedoenning. Net zo goed met z'n dieren als rijmaaran.

Nou dit is absoluut niet waar! Ik weet niet of je het hele verhaal heb gelezen.. Maar wij zijn der mee op trektocht geweest en het was geweldig! De paarden werden daar echt heel goed verzorgt!