Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buitengedrag..!! Eerst braaf nu niet meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:08

Nee, natuurlijk niet. Er is niks vreemds aan om een paard met een bit aan de hand te geleiden. Ik pieker er niet over om mijn grote bakbeest aan enkel een halster mee te nemen langs de weg. Hij is onder het zadel supernageeflijk hoor.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:36

Ook als je constant druk moet zetten en als ze steeds trekt ?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:03

Ik denk ook dat je het dier eraan moet laten wennen. En het went vanzelf, echt waar!Hou vol,meid, het dier komt er wel achterdat het niet helpt wat het doet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:32

Je pony neemt inderdaad gewoon een loopje met je ze hoort ook te luisteren als je alleen met dr wandeld ..
ik wandel met mijn fjord alleen met halster en touw en soms gewoon met alleen halster en die kan ik dan gewoon loslaten en nog loopt ze mee..

Je moet echt strenger wezen anders blijft ze de baas over je en kun je nooit doen wat jij wil... gewoon aanpakken JIJ bent de baas en jullie doen wat JIJ wil en niet wat je fjord wil..

Merk bij mijn fjord nu heel goed dat ze weet dat toch echt IK de baas ben en niet andersom..
ik was in het begin ook veeltste lief en meegaand maar nu echt niet meer en ik moet zeggen onze verhoudingen liggen nu goed Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:25

Die pony neemt idd een loopje met haar eigenaresse Lachen. Goed dat het al beter gaat *LOL*.

Maar persoonlijk zou ik nooit een bit gebruiken om zo'n paard te corrigeren maar een hengstenketting. Dan spaar je de mond wat en heb je toch ook een pak te zeggen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:35

Ik vind het altijd ontzettend erg dat mensen meteen naar grovere middelen zoeken. Scherpere bitten, zwepen, flinke rukken aan het hoofd... Hier krijg je op den duur alleen maar een doodsbang paard van. Mensen zullen nu wel denken, dat valt wel mee want hij blijft nog steeds bij me en gehoorzaamd me. Ja tuurlijk, wat zou jij doen als je constant door iemand in elkaar geslagen werd. Iemand die je niet KUNT ontlopen. Je gaat diegene gehoorzamen om klappen te voorkomen.
Er zijn talloze pijnloze en vriendelijke manieren om dit op te lossen.
Hengstenkettingen, rukken aan halster en bitten werken met druk. En een paard zal van nature een tegendruk geven als er druk op ze wordt uitgevoerd. Dus als jij het hoofd naar rechts trekt, zal hij het automatisch naar links trekken. Als je hem vráágt zijn hoofd naar rechts te sturen, door geen druk uit te oefenen maar hem uit te nodigen, dan zal hij zijn hoofd naar je toe draaien. Duw maar eens een vinger tegen zijn flank of buik of kont of waar dan ook, je zal zien dat hij ipv wegdraaien, tegendruk zal geven. En wat jij nu doet is juist constante druk geven waar paarden juist gevoelig voor zijn. En daarom zal je paard op den duur zijn vertrouwen verliezen en als je dan weer met halster gaat heb je alsnog een gespannen paard naast je. Hij zal allicht bij je blijven om het feit dat hij bang is dat er weer pijnlijke druk op hem zal worden uitgeoefend.
Dit paard is duidelijk angstig voor iets wat er op dat tussenstukje gebeurd. En dan ga jij hem straffen voor zijn angst?
Je krijg mij niet wijs gemaakt dat dit paard het expres doet, want ik geloof er gewoonweg niet in dat een paard dingen expres kan doen om een mens te pesten. Een paard heeft altijd wel een reden.

Wat TS moet doen is het vertrouwen van haar fjord krijgen. Ik zou beginnen met grondwerk als ik jou was. Pak je paard gewoon bij het halster en loop ermee tot net iets voor de plek waar je paard normaal begint te klieren. Blijf even staan en vráág hem weer met je mee terug te komen. Ga elke keer een stapje verder. Blijf wel consequent en ga jezelf niet opjutten of boos worden als hetb niet meteen lukt. Dat maakt het alleen erger. Blijf zelf rustig en geduldig en dwing het paard niet, maar blijf wel resoluut. Zodra je verder gaat en hij begint te klieren, meteen omdraaien. Niet terug lopen, alleen omdraaien. Helpt dat niet, dan ga je een stukje terug. Zodra hij rustig is aai je hem eventjes een tijdje overal op zijn lichaam zodat hij ontspant. Dan draai je weer om en aai je hem nog even ter geruststelling en gaat weer een stapje verder. En zo ga je de hele tijd door. Zo heb ik een paard die panisch was voor de trailer er in gekregen. Hij werd al panisch als hij binnen een straal van 50/100 meter bij de trailer kwam.

Ik zou zeggen, haal het bit eruit en ga de vriendelijke manier proberen.
Respect kun je bij je paard niet afdwingen. Agressie betekend onmacht (en wat hier aan tips word gegeven valt bij paarden onder agressie) en onmacht is een eigenschap die een alfamerrie in de kudde NIET heeft. Onmacht is geen leider.
Op de manier zoals ik hier uitleg, bouw je uiteindelijk vertrouwen en zal het dier je respecteren, vertrouwen en accepteren.
Laat hem zien dat jij het waard bent om de leider te zijn en bouw dat niet af door naar agressieve middelen te grijpen.

Er zullen allicht mensen zijn die het niet met me eens zijn omdat deze methode misschien net iets langer duurd of de methode van hun effectiever is, maar je paard blijft er wel ontspannen onder en zal je vertrouwen. Wat is belangrijker?
Die mensen die naar grove middelen grijpen hebben vaak niet eens op een andere manier geprobeerd en als ze dat wel hebben, niet volgehouden omdat ze het geduld er niet voor hadden omdat het iets langer duurd.

En oefen dit soort dingen ook in de bak of ergens anders. Laat hem doen wat jij doet, als jij loopt, loopt hij. Als jij stopt, stopt hij enz. Zorg dat hij niet in jou persoonlijke ruimte komt. Respect en vertrouwen is de basis van een goede, vriendelijke en gezonde basis.

Succes!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:24

@ Babeth: Het is niet zo dat er altijd druk op de hengstenketting/bit moet komen te staan... enkel op het kritieke moment kan dat beetje extra een uitkomst bieden zodat je even iets meer te zeggen hebt.
Ikzelf ging als ik met jonge paarden ging wandelen altijd met hengstenketting + halstertouw op pad. Enkel als het paard echt iets deed dat niet kon (zoals bijvoorbeeld zich proberen lostrekken in dit geval) kwam de hengstenketting in werking. Ik heb de hengstenketting heel weinig moeten gebruiken maar in de gevallen dat ik hem nodig had was ik blij dat dat ding er aan hing. Want grondwerk is ok en daar kan je inderdaad vertrouwen mee winnen maar wat doe je als jou paard zich NU wil lostrekken?... Dan kan je niet even denken ik ga grondwerk doen want dan is het paard al lang Doei, doei

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:54

Het paard zal niet zomaar toedeloe zeggen. En als je het vertrouwen hebt van je paard al helemaal niet. Als die van mij ergens flink van schrikt springt ze een meter naar voren maar blijft wel bij mij. Kan haar zelfs gewoon los laten. En dat kan ik met alle paarden waar ik mee werk. Als je van begin af aan de basis erin hebt zitten dan heb je geen hengstenketting nodig. Je paard wordt dan gestraft terwijl het waarschijnlijk niks fout doet, want wegspringen zal hij wel een reden voor hebben. Vaak is dat angst en angst bestraf je niet. Zorg dan eerst dat je het vertrouwen op orde hebt voor je ermee de weg op gaat. Als je een hengstenketting nodig hebt om op pad te gaan dan vind ik dat er wat schort aan het vertrouwen en zijn jij én je paard er nog niet klaar voor om op pad te gaan.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:05

Dat klinkt wel heel mooi Babeth, maar soms zegt een paard wel zomaar 'toedeloe'. Ik heb ook een fjord, en hoe lief en gezellig en oervriendelijk hij ook is, hij heeft van die dagen dat hij zijn tong naar me uit steekt en gewoon precies doet wat ik niet wil. Als er op die dagen toch wat moet gebeuren hang ik er écht wel een bit in en trek ik er ook stevig aan als dat nodig is. Het gaat ook om de veiligheid van de omgeving toch?

Als de pony normaal prima naar haar luistert en haar vertrouwd maar aangeeft vooral géén zin te hebben om naar buiten te gaan, dan zou ik hem toch gewoon aanpakken. Mijn fjord wil in de winter niet naar in zijn eentje naar buiten. In de zomer niks aan de hand, maar in de winter weigerde 'ie van het erf af te gaan. En elk wapperend sprietje en elke auto aanpakken om op zijn achterbenen om te draaien hoor. Volgens mij is dat geen angst, maar een aanleiding zoeken om gauw terug naar huis te kunnen. Ik weet natuurlijk niet of dat bij de ts ook echt zo is, maar dan zou ik niet schromen een keer door te pakken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:51

Als je weet dat hij zo'n dag heeft, dan zou ik niet eens de weg opgaan. Je zult tenslotte ook naar je paard moeten leren luisteren. Wij mensen zijn gewent om alles maar van het paard te vragen, maar wil het paard het ook wel altijd? Als je weet dat hij kan gaan klieren omdat hij zijn dag niet heeft, dan voorkom je dat en ga je iets anders met hem doen. Uitgebreid poetsen, beetje grondwerk in de bak. Kun je meteen samen aan je band werken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:57

Sterker nog, vaak laat ik hem dan sowieso al in de wei staan. Hij mag best zijn dag eens niet hebben. Maar als ik die dag iets met hem moet (ik zeg maar iets, lopend naar de hoefsmid, naar die dierenarts, naar les of weet ik wat) dan gaat dat toch echt gebeuren. Ik denk dat ik weinig van mijn paard vraag, maar ik hem wél om naar mij te luisteren wanneer dat absoluut noodzakelijk is (dus bijvoorbeeld op de weg waar je te maken hebt met groot verkeer). Op de meeste dagen kan ik rustig op een halstertje een rondje buiten van 10km rijden, maar er zijn dagen bij dat ik dat niet probeer. Hij heeft 22 uur per dag voor zichzelf en zijn paardenvrienden in de wei. Als er niks bijzonders aan de hand is kan hij die andere twee uur best met mij meewerken.

Ghehe... ik klink nu bijna als een paardenbeul, maar volgens mij ben ik juist heel vriendelijk. Heb alleen wel gemerkt dat je consequent moet zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En ik krijg wel eens het idee dat dat bijna dubbel opgaat voor apekoppen zoals shetten en fjorden.

shanytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:53

ik vind juist dat je het maar eens moet proberen, naar je paard luisteren!
en ja hoor, ik weet dat dat soms hèèl erg moeilijk is! ik verzorg zelf een fjord en zij heeft ook zo haar dagen, maar ik voel wel dat ze me begrijpt, dus waarom zou ik niet proberen oml haar te begrijpen? en waarom zou jij dat niet proberen met jou fjord?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:06

Shanytj, heb je het nu tegen mij of tegen de topicstarter? Want als de topicstarter elke dag naar haar paard moet luisteren komt ze op deze manier natuurlijk nooit van het erf af. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat ze een band moet opbouwen met het dier, maar zelf zegt ze dat het paard haar op eigen terrein al goed vertrouwd. Dan moet je toch een stapje verder kunnen komen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:26

Tja Dovish, blijkbaar hebben wij hier allebei duidelijk een andere mening over.
Ik heb gewoon in de praktijk met alle paarden een fijne samenwerking gehad op deze manier, terwijl ik het vroeger ook anders deed. Ik merk wel dat ik veel meer voor elkaar krijg met paarden nu. Ik leer hun begrijpen en hun mij. Ik leer naar hun te luisteren en hun naar mij. Want we zijn al zo bezitterig ten opzichte van de paarden. Want zij hebben er niet voor gekozen om bij ons te komen. Wij namen hen hun vrijheid af en we sluiten ze nog steeds constant op. Tussen een halster, hekken en zelfs tussen onze benen. Waarom dan niet ook naar het paard leren kijken en luisteren?
Maar goed ieder zijn methode, no offence, ik voel me hier nu eenmaal beter bij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:55

Als mijn Fjordje aan de hand een loopje met me wil nemen sla ik mijn arm om haar neus en hou halt. Geen geweld, niet knijpen, wel genoeg weerstand (voor haar) om min of meer braaf te blijven. Kost wel veel kracht hoor. En als ze blijft drammen blijven we stilstaan, net zolang totdat mevrouw niet meer dramt. We hebben wel eens een half uur gedaan over iets van 50 meter, tot iedereens vermaak, maar het werkte wel (tegen ieders verwachting in). En als ik met het halster om ga wandelen mag ze onderweg eten, als ik met het hoofdstel in ga wandelen niet, dat begrijpt ze prima.

En als ze echt een Fjordenbui heeft laat ik haar aan de longe wat rondrennen (gecontroleerd dus) en vraag verder niets van haar, dat is dan toch zinloos. Als jij dan zegt rechts gaat ze zeker links en als jij zegt stap doet ze galop. Alles in elk geval wat je niet vraagt, al kan je daar ook weer op anticiperen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:04

Heb niet alle reacties gelezen, maar denk dat het gewoon pubergedrag is en dus gelukkig ook vanzelf over gaat.
Tuurlijk niet haar lekker laten doen wat ze zelf wil, maar al helemaal niet naar strengere afstrafmiddelen grijpen
Juist belonen als het wel goed gaat! Veel plezier nog met haar en echt, komt allemaal goed (als ze zo'n jaar of vijf zijn haha Haha! ).

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:00

bertha is vanaf dat ik haar ken al sterk en rent ze door je heen. dit is nog geen puber gedrag dat komt toch op latere leeftijd? 5-7 jaar?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:18

Neeee joh, dat is vaak veel eerder! 3 of 4 jarige leeftijd hoor je veel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:25

Babeth, ik vind je aanpak zeer paardvriendelijk en doordacht.

je kunt echter niet verwachten dat iederreen grondwerk hanteren kan; in dat opzicht zou TS er godee hulp bij moeten helpen.

Rukken aan een hoofd met bit hoeft niet; als het paard zelf rukt en een niet prettige ervaring krijgt leert het ook te wijken voor druk. Fjorden zijn loeisterk en veiligheid is ook belangrijk.

Een paard wat werd geleid met een bit of stang omdat het anders aan de haal ging heb ik nog nooit angstig zien worden, jij wel?..

Als het dier hier geen respect toont, heeft het lak aan zijn baasje.

Misschien valt die agressie middels druk via hoofdstel nog wel mee...

met zwepen gaan meppen heeft imo trouwens ook weinig zin, hoor.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:02

detour schreef:
Babeth, ik vind je aanpak zeer paardvriendelijk en doordacht.

je kunt echter niet verwachten dat iederreen grondwerk hanteren kan; in dat opzicht zou TS er godee hulp bij moeten helpen.

Rukken aan een hoofd met bit hoeft niet; als het paard zelf rukt en een niet prettige ervaring krijgt leert het ook te wijken voor druk. Fjorden zijn loeisterk en veiligheid is ook belangrijk.

Een paard wat werd geleid met een bit of stang omdat het anders aan de haal ging heb ik nog nooit angstig zien worden, jij wel?..

Als het dier hier geen respect toont, heeft het lak aan zijn baasje.

Misschien valt die agressie middels druk via hoofdstel nog wel mee...

met zwepen gaan meppen heeft imo trouwens ook weinig zin, hoor.

Ik denk dat TS echt wel met die oplossing die ik aangeef kan werken.
De belangrijkste eigenschap die je dan moet hebben is geduld.
Het verdere grondwerk zoals ik dat uitleg kan inderdaad beter wel eerst met een ervaren persoon gedaan worden, dat ben ik met je eens. Want daar komt ook lichaamstaal aan te pas.

Maar mijn tips voor naar het weitje toebrengen, kan TS best wel proberen. Het is een kwestie van onder de knie krijgen wanneer ze precies moet reageren en haar paardje om moet draaien. (Timing) En ik denk dat ze dat best kan zonder hulp. Knipoog

Maar je hebt wel gelijk hoor, het grondwerk zoals ik verder uitleg, kan inderdaad beter met begeleiding gedaan worden.

Een paard niet angstig zien worden met bit/stang omdat het anders aan de haal gaat? Nee dat klopt, maar dat zal allicht zitten in de reden waarom het aan de haal gaat. En dat kan zijn óf geen respect hebben óf ergens bang voor. En in beide gevallen vind ik niet nodig dat met bit/stang op te lossen want daar maak je het gedrag vaak een stuk erger. Óf je moet een paard hebben die écht alles over zich heen laat komen, want die heb je ook. En als je niet zonder bit/stang met het paard kan lopen, ben ik ervan overtuigd dat je niet met hem de weg opmoet. En als je hem op het terrein moet wegbrengen (wei ofzo) doe het dan met 2 personen en ga aan grondwerk beginnen en bouw vertrouwen en respect op. Knipoog

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:23

MissDonna schreef:
bertha is vanaf dat ik haar ken al sterk en rent ze door je heen. dit is nog geen puber gedrag dat komt toch op latere leeftijd? 5-7 jaar?

Dit heeft ze alleen de eerste 1 á 2 weken gedaan om mij uit te proberen, maar daarna heeft ze het geen 1 keer gedaan, niet eens geprobeerd ! Ik kon zo met haar lopen langs de weg en ik kon door het hele dorp met haar lopen met halster + halstertouw en alleen ik en björna.... Dus wat je zegt is niet helemaal waar..
Laatst bijgewerkt door nanette_bokt op 25-07-08 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:25

Citaat:
Het verdere grondwerk zoals ik dat uitleg kan inderdaad beter wel eerst met een ervaren persoon gedaan worden, dat ben ik met je eens. Want daar komt ook lichaamstaal aan te pas.

Maar waar vind ik zo iemand ? De "ervaren" personen die mij zouden kunnen helpen enz. Doen het dus met bit e.d.......

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:41

nanette_bokt schreef:
Citaat:

Maar waar vind ik zo iemand ? De "ervaren" personen die mij zouden kunnen helpen enz. Doen het dus met bit e.d.......

Gevonden Vork

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:50

Hee...da's ene leuke topic om te lezen...eentje waarbij de laatste toevoeging is dat je iemand gevonden hebt! Stoer. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben het in principe met Babeth eens. Hoewel er toch meer wegen naar Rome leiden. Er zijn genoeg mensen die gewoon met een bitje/ketting werken en waarbij dat prima gaat. Ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat, vast heel goed. Succes ermee in elk geval!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:14

Ja het gaat nu beter, ik ben zelfs al met haar over de weg gestoken en een heel klein stukje gelkopen, ze schrok wel van de vrachtwagen, maar ze bleef netjes by me. Ze is nog wel druk en onrustig, maar ik merk wel dat ze me meer vertrouwt. En ik heb ook al op haar gezeten en los in de bak gestapt met zadel! Haha!