Schitzofrenie bij een paard ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Re: Schitzofrenie bij een paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:58

runningkawa schreef:
kijk, dat heb ik dan ook altijd verward.
Ik heb een collega gehad die van het ene moment stond te fluiten, een min. later stond te tieren om weer even later moppen stond te vertellen...
Heel fijn werken was het niet met haar...want momenten dat ze iemand aan wilde vallen waren er ook Lachen
Zij is toen door het UWV moeten stoppen met werken...wat er verder met haar is gebeurd is weten we het fijne niet meer van, maar heb ook wel eens opgevangen dat ze schizofreen zou zijn,maar dat is dus niet zo?

Nee dat lijkt mij eerder borderline.
Mensen met borderline zijn over het algemeen(en zeker zonder begeleiding, medicijnen) zo wisselvallig als het weer. Het ene moment schijnt de zon, dan regen, dan hagel dan weer zon en vervolgens onweer.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:59

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb een schizofrene client.......... heeft constant 58 stemmen in haar hoofd en heeft 7 verschillend persoonlijkheden........ gaat regelmatig in dissociatie, en dan is ze weer even een tijd 12 of even een tijd 28...... alleen als ze de man wordt dan moeten we maken dat we wegkomen

ik weet er wel iets van af.........

angst is geen emotie, angst is een reflex Lachen

Dat is dis: Dissociatieve identiteitsstoornis

Vaak wordt gedacht dat meervoudige persoonlijkheden een uiting van schizofrenie zijn, maar dit is onjuist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... tsstoornis
http://www.psyonline.nl/stoornis/schizo.htm
http://www.jerremaas.nl/index.php?s=persoonlijkheden

Schizofrenen denken wel vaak te horen dat er over hun gepraat word. bv. door de buren die het hebben over hun mooie rozen.

haar psyg noemt het gewoon schitzofrenie Haha! Haha! en aangezien ik altijd met die man het stappenplan, pva en zorgplan moet schrijven ga ik gewoon van zijn benaming uit Lachen[/quote]

scheelt weer dat psychiaters ook fouten maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:59

Er worden inderdaad een aantal omschrijvingen van schizofrenie gegeven die volgens mij echt niet kloppen hoor

Schizofrenie is niet hetzelfde als multiple persoonlijkheden.

Multiple persoonlijkheden ontstaan vaak n.a.v. trauma's, na misbruik of ernstige stressvolle toestanden. Het ontstaan van een extra persoonlijkheid is dan in feite een poging van het lichaam (het brein) om het individu te beschermen tegen de gevolgen van de op dat moment doorleefde stress. Een deel van het brein "dissocieert" zich a.h.w. en gaat zelfstandig verder. Als dat vaker gebeurt onstaan dus nog meer persoonlijkheden, waarbij het dan opvalt dat ze soms per persoonlijkheid een bepaalde functie voor het individu als geheel hebben, bv. een persoonlijkheid die opduikt in tijden van stress, of een persoonlijkheid die opduikt als men boos is. Er is trouwens geen reden om aan te nemen dat dit niet bij paarden zou kunnen voorkomen, maar in het geval van multiple persoonlijkheden moet je wel uitgaan van zeer heftige levensbedreigende stress (aanhoudende mishandeling en angst o.i.d.).

Schizofrenie is echt iets heel anders, dit hoeft helemaal niet te ontstaan n.a.v. stress of trauma's (hoewel dat er nooit een gunstige invloed op zal hebben) en er zijn niet meerdere persoonlijkheden. De ene die er wel is functioneert niet naar behoren Knipoog . Bij schizofrenie is de waarneming en interpretatie van de wereld nl verstoord. ER worden qua betekenis dingen met elkaar verbonden die niets met elkaar te maken hebben (rare associaties), of er wordt een betekenis aan iets gegeven die er niet bij hoort (b.v. "aha de bel gaat, dus het is 5 uur" of "de tv staat aan, het wordt morgen winter"). Een schizofreen reageert niet goed op de prikkels die uit de buitenwereld bij hem binnen komen. Er zijn wat verschillende types schizofrenie, b.v. paranoide schizofrenie of katatone schizofrenie (kan zijn dat het tegenwoordig anders ingedeeld wordt). Schizofrenie is in zekere mate erfelijk.

Hier staat wat informatie erover: http://www.eurostress.nl/html/schizofrenie.html

NB omdat de schizoide structuur veel kenmerken heeft van schizofrenie (ontkoppeld zijn van de wereld, moeite hebben met prikkels) is het woord volgens mij daarvan afgeleid, maar die twee begrippen zijn dus ook niet hetzelfde.

Op deze site staan meer beelden uitgelegd (best leuk om eens te lezen)
http://www.e-psychiater.nl/html/psychia ... kheid.html
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 08-07-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:00

binnen een paar minuten tijd?
Want bij manisch depressief zijn de periode toch langer?
Is dat bij borderline ook niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:01

wat een duidelijke uitleg Hannah Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:01

En bestaan al deze dingen uberhaupt wel bij een paard? Mankeert het paard niet wat anders, een hersentumor of epilepsie bv?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:02

smokey17 schreef:

Ik denk dat hij het gewoon op de algemeen gebruikte en herkenbare noemer gooit Lachen Lachen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:04

HannahFrouk schreef:
Er worden inderdaad een aantal omschrijvingen van schizofrenie gegeven die volgens mij echt niet kloppen hoor

Schizofrenie is niet hetzelfde als multiple persoonlijkheden.

Multiple persoonlijkheden ontstaan vaak n.a.v. trauma's, na misbruik of ernstige stressvolle toestanden. Het ontstaan van een extra persoonlijkheid is dan in feite een poging van het lichaam (het brein) om het individu te beschermen tegen de gevolgen van de op dat moment doorleefde stress. Een deel van het brein "dissocieert" zich a.h.w. en gaat zelfstandig verder. Als dat vaker gebeurt onstaan dus nog meer persoonlijkheden, waarbij het dan opvalt dat ze soms per persoonlijkheid een bepaalde functie voor het individu als geheel hebben, bv. een persoonlijkheid die opduikt in tijden van stress, of een persoonlijkheid die opduikt als men boos is. Er is trouwens geen reden om aan te nemen dat dit niet bij paarden zou kunnen voorkomen, maar in het geval van multiple persoonlijkheden moet je wel uitgaan van zeer heftige levensbedreigende stress (aanhoudende mishandeling en angst o.i.d.).

Schizofrenie is echt iets heel anders, dit hoeft helemaal niet te ontstaan n.a.v. stress of trauma's (hoewel dat er nooit een gunstige invloed op zal hebben) en er zijn niet meerdere persoonlijkheden. De ene die er wel is functioneert niet naar behoren Knipoog . Bij schizofrenie is de waarneming en interpretatie van de wereld nl verstoord. ER worden qua betekenis dingen met elkaar verbonden die niets met elkaar te maken hebben (rare associaties), of er wordt een betekenis aan iets gegeven die er niet bij hoort (b.v. "aha de bel gaat, dus het is 5 uur" of "de tv staat aan, het wordt morgen winter"). Een schizofreen reageert niet goed op de prikkels die uit de buitenwereld bij hem binnen komen. Er zijn wat verschillende types schizofrenie, b.v. paranoide schizofrenie of katatone schizofrenie (kan zijn dat het tegenwoordig anders ingedeeld wordt). Schizofrenie is in zekere mate erfelijk.

Hier staat wat informatie erover: http://www.eurostress.nl/html/schizofrenie.html

NB omdat de schizoide structuur veel kenmerken heeft van schizofrenie (ontkoppeld zijn van de wereld, moeite hebben met prikkels) is het woord volgens mij daarvan afgeleid, maar die twee begrippen zijn dus ook niet hetzelfde.

Op deze site staan meer beelden uitgelegd (best leuk om eens te lezen)
http://www.e-psychiater.nl/html/psychia ... kheid.html

Ik had ook al wat interessante sites door gegeven.
Ik heb liever iemand met borderline dan met schizofrenie. Die met borderline hebben meestal zelf ook nog wel door dat er iets niet goed is. Die schizofreen niet, want de hele wereld is gek behalve hij/zij. Maar beide ziektes zijn vervelend om in je nabije omgeving te hebben.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:06

KiWiKo schreef:
smokey17 schreef:

Ik denk dat hij het gewoon op de algemeen gebruikte en herkenbare noemer gooit Lachen Lachen

Mag ook, maar op deze manier word de patient misschien niet op de juiste manier behandeld...

Mijn ervaring met schizofrenie is dat ze van zichzelf vinden dat ze niet ziek.

Van documentatie dat ik gezien heb over dis, is dat ze vaak zelf wel door hebben dat er iets niet pluis is. En soms ook wel weten waar het weg komt....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:07

ze woont zelfstandig, en wij leveren de thuiszorg Lachen Wij behandelen niks Lachen wij zorgen er slechts voor dat ze zelfstandig kan blijven wonen Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:08

Wat me wel weer opvalt is dat de mensen die hier beweren dat paarden dezelfde emoties hebben als mensen,
ook geloven in readen van paarden en paranormale zaken.

Jullie zweven teveel en staan niet met de voeten op de vloer.
Mag ik zeggen dat jullie zweefteefjes zijn?
Ik bedoel het grappig hoor. Haha! Haha!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:09

KiWiKo schreef:
ze woont zelfstandig, en wij leveren de thuiszorg Lachen Wij behandelen niks Lachen wij zorgen er slechts voor dat ze zelfstandig kan blijven wonen Lachen

Ah oke. Goed morgen lees ik bij. Mijn hersens willen eruit, dus ik ga slapen voor ik mezelf tegen de muur omhoog gooi

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:10

Smokey, ik vind het altijd zelf wel interessant om erover te lezen. Je steekt een heleboel op over het brein en hoe het werkt (of niet werkt).

Wat paarden en emoties betreft, het hebben of niet hebben van emoties is weer wat anders dan het hebben van een psychiatrische stoornis. Of het bij paard en mens hetzelfde is daar kun je over twisten, maar aangezien een paard ook een BREIN heeft, lijkt het me logisch dat ook aan DAT brein wat kan mankeren.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:10

hopla schreef:
Wat me wel weer opvalt is dat de mensen die hier beweren dat paarden dezelfde emoties hebben als mensen,

Ik geloof er absoluut NIET in dat paarden dezelfde emoties hebben. Wel in kronkels in de kop, en jolligheid/frisheid. Maar niet in geestesziektes en anderzijds te vergelijken mensenemoties

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:12

hopla schreef:
ook geloven in readen van paarden en paranormale zaken
.

Dat heeft toch niets met dit onderwerp te maken, er is een speciaal topic voor het geloven in readen etc...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:13

Het heeft er alles mee te maken Danae,
Ik kom hier precies dezelfde mensen tegen.
Diegene die geloven in paranormale zaken beweren hier ook dat hun paarden mensenemoties hebben.
Opmerkelijk of toch niet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:18

hopla schreef:

Gestoord
mag ik zeggen dat jij lekker generaliseerd en zeer kort door de bocht bent
jou wereld is de juiste en alle anderen zijn gek
grappig, dat doet me ook aan iets denken Bloos

ik heb niet gestudeerd in allerlei geestesziektes, bekijk het puur met mijn boerenverstand
maar ben blijkbaar wel in staat om met moeilijke karaktertjes van dieren om te gaan
dieren die slecht begrepen zijn of nare dingen hebben meegemaakt

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:19

hopla schreef:
Diegene die geloven in paranormale zaken beweren hier ook dat hun paarden mensenemoties hebben.

op zich logisch Hopla, wij staan open voor meer theorieen dan alleen de wetenschappelijk onderbouwde.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:21

Ach, ik denk dat negeren maar weer het beste is in dit geval, voor de zoveelste keer, nietwaar @hopla ??

Ik geef alleen maar aan dat hier een ander topic voor is en dat het helemaal niet meer over het onderwerp gaat...

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:22

maar of paarden ook geestensziektens kunnen hebben staat voor mij niet als eenpaal boven water hoor.
Ik werk zelf in de verslavingszorg en heb veel te maken met psychiatrische ziektenbeelden en herken hier absoluut niets van in paarden terug.
Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:22

hopla schreef:

En nog wat, je zit toch zelf ook iedere keer in dit soort topics, in mijn ogen om de boel af te kraken... of zie ik het weer verkeerd???

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:25

Er zijn echt wel paarden met een kronkel in de kop.
Ik kom ze regelmatig tegen. Echter heeft dit meestal een oorzaak als verkeerde opvoeding waardoor paarden als noodgreep om zich psychisch staande te kunnen houden, afwijkend gedrag gaan vertonen. Worden de omstandigheden verbeterd dan zie je langzaam aan dat het "vreemde" gedrag weer afneemt.

Ook hormonale problemen kunnen bij paarden vreemde gevolgen hebben. Merries die zich presenteren als hengst, schijndrachtig zijn, hengsten die een totale fixatie hebben op andere paarden, "moordlustig" worden of zelfs mensen dekken etc etc...

In veel gevallen is er door vakkundige training groot succes te behalen. Het paard wordt als het ware over langere tijd gehersenspoelt. De negatieve gedragingen worden vervangen door positieve. Als men dit soort trainingen lang genoeg doorzet verankeren de positieve gedragingen zich steeds meer en verdwijnen de negatieve steeds verder naar de achtergrond. We hebben het dan over consequente traingen van minimaal 6 maanden maar in de meeste gevallen 1 jaar. Waarbij voortdurend de negatieve prikkels omgezet worden in positieve.

Ik heb al heel wat rare paarden meegemaakt en ze zijn zeer creatief in het aanleren van vreemde gedragingen om zich zelf staande te houden in een wereld waarvan zij óf angst hebben of niets van begrijpen. Wat voor naam plaatje er aan wordt gehangen is niet belangrijk, bovendien is ieder paard weer anders. Wat nuttiger is te weten dat in veel gevallen er goede mogelijkheden zijn een "raar" paard weer "normaal" te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:27

ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:28

daar geloof ik ook helemaal in dat elk raar paard weer normaal te krijgen is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:34

runningkawa schreef:
ik ken een paard dat weeft op stal.
Soms staat hij gewoon te weven.
Soms is hij echt weg...hij weeft dan maar het lijkt net of zijn ogen staren.
Je kan niet tot hem doordringen. je kan in je handen klappen of wat ook, er komt geen reactie.
Pas bij een flinke aanraking schiet hij "wakker"
Ook een vorm van afsluiten imo, door ik denk een vroegere gebeurtenis.
(paard was als 3 jarige vel over bot en geen twinkel in de ogen)

Dit zijn klassieke gevallen waarbij paarden als "vlucht" stoffen aanmaken in de hersenen waarvan zij een prettig gevoel krijgen (werkt zeer verslavend). Weven, luchtzuigen etc...
Zet deze paarden aan het werk (fysiek) waardoor zij op een andere wijze aan dezelfde verslavend stofjes komen. Geef ze een rustige stabiele omgeving met dagelijks een vaste routine en bovenal een eerlijke behandeling en je ziet ze opknappen. Voor de rest zeer veel ruwvoer en hen nooit straffen voor hun weef gedrag. Gewoon negeren....