Kudde angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:55

Hoeveel wegen lijden er naar Rome? Tuurlijk kan ze het proberen!
Maar het punt blijft dat haar paard zich prima laat pakken, dus die hoeft niet gelokt te worden, en ik persoonlijk, ik gebruikt geen lokmiddeltjes, teveel elende gezien. Niet dat dat zo erg is, ik verdien m'n geld ermee Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:49

Pensionnetje schreef:
superwoman schreef:
Bij paarden die ik ken, doe ik anders dan bij paarden die ik niet ken. De eigen ruimte is natuurlijk iets veiliger, want je heb dan ook de ruite om op zij te stappen. Als paarden elkaar duwen kan er 1 onbedoeld dicht bij je komen, met je eigen ruimte kun je dus weg stappen, zonder eigen ruimte kun een zet(je) krijgen Tong uitsteken Zonder eigen ruimte moet de rangorde van jouwzelf in de groep al bepaald zijn.

je eigen ruimte moet je ten alle tijde kunnen opeisen.

Dit is wel wat ik bedoel hoor Bloos

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:03

hey Miracle_
Dat met die snoepjes..
Dat zou inderdaad wel kunnen in een rustige kudde..
Mar probleem is dat Elma Totaal Niet ergens bovenin de rang staat, dus als ik met snoepjes aankom heb ik 6 paarden om me heen staan, en dan durft elma er niet meer langs.. en er is maar een uitgang hihi Tong uitsteken

en ze zijn met best heel veel.. Dus dan moet ik al met een hele emmer bix het land in wil ik ze allemaal op een plek houden..
Het is misschien wel een tijdelijke manier zoals de rest zei, maar ik denk niet dat dit een vaste oplossing is voor mijn probleem..
Zo stel ik het alleen even uit, Na een tijdje lukt dat ook niet meer..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:13

Elma ga aub met jouw angst niet met brokjes de wei in!

Dat is wel het slechtste wat je voor je zelf kunt doen op dit moment.
Voer wakkert de dominantie in de kudde aan en als jij laag in rang staat kan er best een tussen zitten die zich niet schroomt jou eens te pakken te nemen. Dan ga je never nooit meer de kudde in.
Leer eerst je eigen dominantie te stellen.

Slecht en ondoordacht advies dus. Sorry!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:15

Pensionnetje.. Ik was het ook niet van plan dus.. hihi
Omdat ik idd weet dat de paarden dan dominant worden, dus ik bang(er) wordt, hun dat weer voelen, en me zo weer achertna zitten..

Goh.. wat weet ik het allemaal goed he..
Nu nog doen Tong uitsteken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:16

Het erkennen is al de grootste stap in de goede richting!
Vandaar uit is de oplossing mogelijk.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:18

Dankje.. Ben ook blij dat ik er nu gewoon voor uit kan komen..

Als ik bokt toch niet had Tong uitsteken
Nee maar serieus.. ik weet het allemaal.. En ik weet dat het aan MIJ ligt.. Maar t lukt gewoon niet ..
Ach ik ben nu iig stappen aan het ondernemen..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:21

Ach ieder mens heeft zijn angsten de meeste geven het alleen niet toe.

Ik griezel me dood van inktvissen...Báh al die armen en zuignappen...brrrr.
Een onzinnige angst maar het is er wel.
Ach, gelukkig zwemmen er op stal niet zoveel inktvissen rond. Haha!
Ieder gek zn gebrek zal ik maar zeggen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:26

haha, precies !
Ook heb ik een fobie voor spinnen.. Gelukkig Valt het mee dit jaar Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:44

Sabbientje schreef:
russel schreef:
Longeerzweep meenemen en zwiep die maar om je heen als ze op je af komen.

Als ik zoiets zou zien gebeuren bij mijn paard in de kudde, zou ik dus even helemaal uit mijn plaat gaan.
Bang of niet, dat is nog geen reden om paarden bang te maken. Vooral niet als een paard alleen maar uit nieuwsgierigheid komt kijken.

Ik geef je helemaal gelijk.
Ik vind ook helemaal niet dat ik het recht heb mijn paard apart te zetten!
En ook niet om andere mensen hun paarden bang te maken! Het zijn mijn paarden niet!
Om even met een halstertouwtje te zwaaien zodat die weet dat ie ff aan de kant moet is oke, maar met een longeerzweep iedereen op stang jagen vind ik ook niet kunnen, het is tenslotte MIJN houding, dus MIJN fout, en daar hoeven de paarden niet onder te lijden met een klap van een longeerzweep! Het zijn stuk voor stuk schatten van dieren, en ze verdienen het niet de hele wei doorgejaagd te worden Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:41

Elma_ schreef:
haha, precies !
Ook heb ik een fobie voor spinnen.. Gelukkig Valt het mee dit jaar Tong uitsteken

whaha,nou die hebben we ook hoor Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:19

haha een ding tegelijk :p
Die zitten toch meestal hoog in een hoekje.. en die vermijd ik gewoon, dus hoef ik me ook niet druk over te maken Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:41

Dit klinkt allemaal best herkenbaar. Ik voel me zelf ook niet 'veilig' om midden in een weiland tussen een kudde te staan. Bij mij is die angst gekomen door een aanvallende leider.

Ik ben nu zover dat ik een paard er wel uit kan halen, maar dan wel zonder de juiste zelfverzekerdheid. Mijn motto is rechtdoor lopen, niet kijken naar de andere en je alleen richten op het paard dat je eruit moet halen. Helaas is dat dan wel zo'n 'rotbok' die voor je wegrent, waardoor ik dus verplicht tussen alle andere paarden door moet. Ik moet ook zeggen dat ik het liever vermijd om er een paard uit te halen, maar ik heb geen eigen paard, dus het 'probleem' is niet zo groot als bij jou.

Ik ben benieuwd hoe het gegaan is bij de andere wei, of je daar misschien wat meer gedurfd hebt?
Wat ik zelf zou proberen is om samen met je vriend je paard te gaan halen. Jij loopt alleen mee, blijft zo dicht mogelijk bij hem in de buurt [houd desnoods z'n hand vast] en het over je heen laten komen. Ik weet hoe vervelend angst kan zijn en dit klinkt erg makkelijk, maar alleen is ook zo alleen als je besluit toch te gaan.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:46

en als je nou samen met iemand het land in gaat, net zolang tot jij het weer vertrouwd en zélf weer het land durft. Ik zou in jou geval nu niet doorgaan hiermee want daar word het alleen erger door omdat ze weten dat je bang bent en dan maken ze je gewoon steeds banger en banger tot je helemaal niet meer durft

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:50

Nou hier t verslag.. Ik ben vanmorgen naar de stal van Ellepel hier op bokt geweest..
Het eerste groepje waar we kwamen waren 4 paarden, met 1 duidelijke leider.. een merrie.. Ik durfde wel heel even onder het draadje door Haha! Maar begon al weer heel hard te lopen, terwijl zij de anderen aan de kant hield.. Zo zijn we door de wei (heel klein stukje maar hoor) Naar de andere kant gelopen en daar achter stond haar pony.. (volgen we het nog? Tong uitsteken )
een tijdje bij haar pony in het land gestaan, en daar was niks aan de hand! dan is het er maar 1, dat kan ik overzien.. Nouja toen dus terug.. zij weer de paarden voor me aan de kant gehouden, Maar ik was op een drafje heel snel weer terug aan de andere kant Boos! Ik durfde niet in het land te blijven staan..
Nougoed, we zijn even al kwebbelend een halster gaan halen, en we hebben best goed gepraat.. het is al een hele opluchtig dat ze me daar WEL begrepen!
Halster gepakt, ik kreeg van de stal eigenaar een zweepje mee, en terug gelopen.. Maar ik durfde niet hoor.. Echt niet.. Ik kijk wel Tong uitsteken Nou ellen ging haar paard halen en ze gingen gewoon allemaal voor dr aan de kant.. ze zei dat ze zelf ook wel respect had, maar als je gewoon met je handen wapperd en een beetje weg roept, dan gaan ze wel aan de kant!
Nou toen ik nog een gokje gewaagd.. de leidende merrie stond vooraan, de rest achterin, haar een aai gegeven maar ik alweer helemaal stikbenauwd, en was ook heeeeeeeeel snel het draad weer onderdoor... Boos!
Nou nog even gekletst met hun.. en ik ga nu gewoon nog een keer met mijn stal eigenaren praten.. En die moeten me gewoon gaan helpen, want ik kom er anders gewoon niet..

Nouja.. ik heb er iig even bij in gestaan en gelopen, weliswaar sch*tsbenauwd, maar toch.. OP mn eigen stal krijg je me met geen 10 man het land in Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:56

Dat klinkt wel als een mijlpaal hoor! Ook al voelde je de angst op bepaalde momenten wel, je moet de lat niet te hoog leggen en je hebt toch maar mooi even de leider geaaid, bij de pony van Ellepel in het land gestaan en de wei doorgecrost!

Misschien kan je haar vaker een bezoekje brengen om daar steeds een stapje verder te gaan [als je er helemaal achter staat], om dáárna pas bij je 'eigen' kudde te gaan proberen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:57

ahh wat leuk dat je dat al goed van me vind Haha!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:00

Ja, zo moet je het opbouwen Ja En goed dat je vooral niet teveel in 1 keer doet Knipoog! anders gaat het wel weer mis en word het alleen maar erger.
Misschien kun je het vaker proberen tot je het alleen durft en de paarden respect voor je hebben en dan het een keer in je eigen land proberen Lachen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 14:03

Dank jullie!
Nouja, ik ga zo naar stal, en dan ga ik met mijn eigen stal eigenaren praten.. Die moeten me ook gewoon gaan helpen.. k betaal immers genoeg Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:18

nou ik vond je echt heel dapper hoor OK dan!

zeker omdat ik wel duidelijk kon zien dat je echt heel erg bang was,maar toch liep je met me mee, petje af!
zeker dat je toch ook best wel een tijd in het land gestaan hebt,is al echt een hele sprong vooruit Go jij! Go jij! het zijn nou niet bepaald shetlanders die er rondlopen,ze zijn toch wel flink aan de maat.

hopelijk lukt het je om iemand van je eigen stalling zo ver te krijgen dat ze je willen helpen,het gaat tenslotte om die groep paarden.
je hoeft echt niet na 2 uren oefenen een complete kudde uit je buurt te houden, stapje voor stapje gaat dat ook vast en zeker lukken.
paardrijden leer je ook niet in 1 les toch?

maar je wilt wel heel graag en dat is alvast de eerste stap vooruit!

ja voor mij is het natuurlijk allemaal heel makkelijk..ik ken de paarden bij ons op stal door en door ,plus dat ik al even meeloop dus dan weet je op een gegeven moment heel goed hoe je ze kunt wegsturen.
bij ons staat de leidende merrie altijd vooraan,stuur je die weg dan gaat de rest met haar mee...

hopelijk denken ze met je mee op je stal

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 12:31

Nou gister avond naar stal geweest.. Ik het aan mn stal eigenaren en nog 2 meisjes die er elke dag zijn verteld.. En mn stal eigenaren begonnen eerst zo van ja je moet het toch doen, zweep mee blabla.. Nou ik zat er egt helemaal doorheen, begon gewoon spontaan te huilen daar Boos!
Nouja toen zei een meisje van ja ik ken wel een man die ook trainingen geeft hier in de buurt, misschien kan die je helpen dus ze gaat hem vragen.. en ja verder kunnen ze er ook niet zo heel veel mee maar ze zeiden wel als we hier zijn willen we je altijd helpen.. Ook zeiden ze dat ik (in overleg tuurlijk) heus 2 paarden in de bak mocht zetten en daarmee oefenen als ik dat wilde!
Ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik dan moest verwachten.. ik hoopte stiekem wel dat ze de gouden tip hadden ofzo haha..
Maargoed ze zijn in ieder geval nu wel begripvol.. Het lucht iig ook al op dat iedereen het nu van me weet.. dus ik geen smoesjes meer hoef te verzinnen Tong uitsteken
Mn vriend heeft dr gister opgehaald, en ik heb alleen ff met dr in stal staan kroelen en met de zachte borstel ge aaid Tong uitsteken
Toen heb ik dr zelf terug gebracht.. Ik alweer helemaal moeilijk doen, het halster af en heel snel het draad open zodat ik er niet in hoef.. Maar mevrouw dacht nee, Jij heb me alleen aan mn voorpluk, dus ik ga lekker klieren Tong uitsteken Nou ik kon dr nog net houden ik heb snel het halster weer omgedaan en ben mee het land ingelopen, Gelukkig bleef de rest achterin staan zodat ik rustog haar halster af kon halen.. Heb dr zelfs nog een dikke kus gegeven en ben toen het draad weer onderdoor gegaan..
ik heb wel weer een beetje hoop, dat het goed komt.. Ik ga gewoon vanavond eens in de wei staan met n zweepje bij het draadje maar wel aan de binnenkant, en als ze komen houd ik ze op afstand met t zweepje.. Ik heb dr gek genoeg vertrouwen in dat dat me gaat lukken! Haha!
verder iedereen bedankt voor het medeleven en de tips Lachen

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:08

Hoi Elma_,

Wat ONTZETTEND GOED!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om over je angst heen te stappen, niet te vluchten of verstijven. En helaas loop je angst makkelijker op dan dat je eraf komt. Het is in ieder geval super dat je gewoon maar 'even' in dat weiland bent gaan staan en zelfs een wildvreemd paard hebt staan aaien, terwijl er nog 3 paarden in het weiland staan (ook al stonden ze even ergens anders, want dat maakt voor jou nu even geen verschil, ze waren er wel). Het geeft ook niet als je bang bent, als je maar rustig genoeg kunt blijven om de situatie te kunnen blijven beoordelen. Je hebt nu gevoelt hoe makkelijk die kudde van 4 weg te jagen was en dat je zelfs even in het weiland hebt gestaan zonder hals over kop "op hol te slaan".
Dat is al een hele stap. Ik ben benieuwd hoe het vanavond bij je eigen weiland en kudde afloopt... Ik heb er alle vertrouwen in, maar mocht dat toch te veel zijn in een keer, dan is het een goed idee om gewoon wat vaker bij ellepel op bezoek te gaan. Je eerst helemaal zeker voelen bij een kudde van vier en ondertussen in de bak oefenen met je 'eigen kleiner gemaakte kudde'.Zolang je er maar aan werkt zul je merken dat het steeds iets beter gaat, ook al is het met kleine stapjes.
Dan komt het vast helemaal goed. En je hoeft het niet meteen heel leuk te gaan vinden met zo'n kudde, zolang je jezelf maar een beetje kunt redden en Elma van het land halen, zonder brandnetel sporen en zo!
Heel erg veel succes vanavond!

Edit: En dat de staleigenaren het weten is ook helemaal super. Ze hoeven het niet te begrijpen, zolang ze je maar willen helpen. Het scheelt voor jou al dat je niet meer moeilijk hoeft te doen met smoesjes bedenken. Voelt vast al veel beter! Ach gut

Liefs, Kristel

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:31

eey, goed van je dat je het hebt verteld;) en dat je de wei in ben gegaan om haar weg te brengen, moet je zien als de 1e stap om van je angst af te komen, ik hoop dat het vanaf nu beter gaat:D

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:40

Dapper van je dat je je angst durft te zeggen.
Maar ik vindt het dom dat je met een zweep de wei in gaat. als ik iemand met een zweep de wei in zien gaan bij ons om zijn paard er uit te halen. vraag eerst of i wel goed bij zijn hoofd is.
Ik kan daar niet tegen, Hoe bang je ook bent je zal bij mij nooit welkom zijn met een zweep in de wei.
om die paarden we te jagen of wat dan ook.
verder veel succes.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:52

@ kristel dankje Haha!
Ben vanvond niet het land in geweest.. kreeg onverwachts bezoek :p Maar ga het morgen zeker doen Lachen
En ashly.. kan ook wel ff wta minder met je commentaar.. Je kan vanaf daar ten eerste niet over mij oordelen, en ten 2e zou ik nooit een paard slaan met t zweepje, tis puur en alleen bedoeld voor mn eigen zelf vertrouwen Knipoog