Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:34

Mijn vorige paard was echt heel lief in de omgang, maar kon met rijden best wel wakker zijn en gerust een keer op zij springen. Verder was ze soms best een dominante tante. Ik had er wel eens een beginnende ruiter op gezet en daar was ze mee aan de haal gegaan. Ik zag er best wel tegenop om haar te verkopen, juist vanwege alle mensen die haar zouden uitproberen. Ik zou haar zelf nooit als 100% betrouwbaar omschrijven.

Bij de 1e mensen was het direct raak. Mijn merrie was bedoeld voor een wat oudere vrouw, die niet zo goed kon rijden en ook best wel bang was. Gelukkig reed de rest van de familie wel goed. Ze vonden 't een leuk paard en hebben haar direct gekocht. Ik zat best wel in de stress in het begin, was toch bang dat ze haar berijdster eraf zou gooien.
Gelukkig doet ze zich al 4 maanden voor als 100% betrouwbaar. Ze is heel lief en voorzichtig met haar berijdster en ze maken samen buitenritten en het klikt helemaal. Heel erg fijn om te horen.

Ook al verkoop je nog zo'n lief en braaf paard, het is altijd maar afwachten hoe zich dat voortzet bij een nieuwe eigenaar. Soms klikt het niet of krijgen ze minder beweging of ander voer, dan kan 't een heel ander dier worden.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:13

Hoe betrouwbaar het paard ook kan zijn..
Het blijft een dier en kan altijd ergens van schrikken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:46

Dat een paard schrikt zegt niet dat ie onbetrouwbaar of gevaarlijk is meteen. Al sta ik achter mijn pony en hoort hij iets, dan vindt ie dat geen reden om mij te slaan, want dat zit er bij hem niet in. Net als dat ie niet naar andere paarden mept.

Misschien kan je alleen per paard en mens oordelen. Paard dat op de juist manier gefokt is en op de juiste manier opgevoed en opgegroeid moet alsnog bij de juiste persoon komen met de klik.

Alleen in de hogere sport vind ik dat anders, maar daar gaan dingen anders en zijn mensen op een andere manier bezig.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:52

ik durfde mijn 3 jarige gewoon de weg op te sturen zo braaf is ie wel, nou heb ik helaas afgelopen zondag met buitenrijden een akkefietje met een tractor gehad die vond dat hij gewoon heel hard langs mij af kon rijden op een smal weggetje waardoor desp in de schrikdraad sprong, stroom kreeg en weer de weg op sprong. Waar gelukkig niks aan kwam. Maar nou is wel bang van Tractors. En bij ons rijd 3 kwart tractor verkeerd dus nou is hij niet meer rlxt buiten.

Een paard heeft heel snel een trauma, en een ontzettend oplettend vermogen. Ze horen en zien alles, daarom schrikken ze ook zo snel. 100% is gewoon niet waar. wel 99% dat geef ik hem wel mee. Hij zal nooit bokken steigeren of er vandoor gaan omdat hij in een panieksituatie opzij springt of stopt!! en daarbij kan je hem ook makkelijk geruststellen. Maar je hebt heethoofden die in paniek blijven.

Je moet een paard ook altijd op proef nemen, een maand ofzo dan kom je vanzelf achter de voors en tegens van het beest!

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:53

Het enige paard dat 100% betrouwbaar is hangt bij de slager...

Ik heb een Clydesdale die bomproof is maar zeker niet 100% betrouwbaar, het is en blijft een dier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:54

100% betrouwbaar zijn paarden nooit... het zijn levende wezens en geen machines Knipoog
Natuurlijk zijn sommige wel betrouwbaarder dan anderen, maar zelfs die kunnen een keer uit hun stekker gaan of ergens van schrikken Lachen

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:58

100% vertrouwen doe ik mijn paard nooit, al is ze ontzettend nuchter en rustig, als ze schrikt en echt bang is gaat ze toch wel!

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:22

Dus Moelie, jou paardje is (bijna) 100% betrouwbaar in dattie sowieso ergens van schrikt bij het het naar binnen / buiten gaan? Cool

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:33

kissielover schreef:
100% vertrouwen doe ik mijn paard nooit, al is ze ontzettend nuchter en rustig, als ze schrikt en echt bang is gaat ze toch wel!

Idd helemaal mee eens, mijn pony is net zo.. Alhoewel ik wel gewoon momenten heb met rijden dat ik haar wel 100% vertrouw, dat voelt ze dan en dan lijkt het net of ze dat helemaal geweldig vind! En doet ze extra haar best! Ze zou natuurlijk altijd kunnen schrikken, maar eigenlijk is ze zo nuchter dat ze eigenlijk haast nooit schrikt. En als ze schrikt, dan maar..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:55

Maanling schreef:
Er is een verschil tussen schrikken en bang zijn.

Een paard kan, net als een mens, altijd schrikken. Daar doe je niets tegen. Bang zijn vind ik heel iets anders. Paard dat bijvoorbeeld bang is voor traktoren of vrachtwagens of whatever kan nooit 100% bomproof zijn.

Mijn paard staat bij koeien schapen kippen honden en katten op een boederij. Ze ziet deze dagelijks en is er absoluut niet bang voor. Laatst stonden de schapen bij elkaar gedrukt in een klein afgezet stukje naast de bak omdat ze geent moesten worden. Dat vond paard verschikkelijk, het heeft me een uur gekost voor ze een beetje te rijden was. Wat zegt dat over mijn paard? Ze is er niet bang voor, ze loopt er mee in het land. Ze schrok er ook niet van, hoogstens de eerste keer maar ze kon ze de hele tijd zien en de situatie veranderde dat gehele uur niet. Ergens 'niet bang' voor zijn is in de vluchtdierenwereld ook niet 100% betrouwbaar.. Vork

Maanling schreef:
De reaktie op dat schrikken is wel belangrijk. Heb je een paard dat nergens bang voor is, dan zal er na het schrikken niet zo'n heel heftige reaktie komen. Is een paard wel snel bang, dan zou na de schrikreaktie wel eens een renreaktie kunnen volgen. Dat is toch een stuk minder grappig.

Eerlijk gezegt vind ik een renreactie nog niet het grootste probleem. Mijn vorige pony vertrouwde ik 100%. Was ze 100% mak? Nee zeker niet! Ja, ze schrok vaak en sprong opzij, en ja ze zette het ook wel eens op een rennen. Mijn vertrouwen kwam meer vanuit het feit dat ik haar kende en het eigenlijk altijd zag aankomen, bovendien wist dat ik dat ik haar ALTIJD kon terug nemen, er zat een rem op die tot de dag van vandaag altijd gewerkt heeft (laten we het maar op 99,9% houden).

Dat een paard op hol slaat is erg, eng en ja ook gevaarlijk. Maar vaak vallen ze nog terug te nemen, bijna alle ruiters hebben het wel eens meegemaakt en ik denk dat ook iedere ruiter zich er bewust van is dat het kan gebeuren. Bij mijn nieuwe paard is dat heel anders. Die stijgert als ze iets eng vindt. Persoonlijk ligt daar bij mij de grens van betrouwbaarheid, dus inderdaad de manier waarop een paard reageerd op een enge situatie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 11:59

Ik denk dat as een paard echt gaat, vol, in paniek, er weinig terug te nemen valt; je hebt als mens dan geen bal in te brengen, kunt trachten het op de volte te krijgen of om te trekken maar een blind op hol slaand paard neem je niet zo terug.
Sorry, maar dat geloof ik dus niet.
Ik vind achteroverslaan en blind gaan (waarbij paarden dus letterlijk tegen voorwerpen aanracen0 het meest gevaarlijk.

Opzij springen, stijgeren (in balans), even wegspurten dat maakt me niet uit. Deze twee zaken maken in mijn ogen een paard niet volledig betrouwbaar, het denkt dan niet meer na en beschadigt zichzelf ook.
dat is een "vluchtinstinct" wat wij als mensen missen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:36

Ik vind 100% niet kunnen bestaan ze kunnen altyd schrikken ed.
Mijn verzorgpony is best verkeersmak maar schrikt van opgevoerde scooters.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:38

nee een paard is nooit maar dan ook nooit 100% betrouwbaar
dat kan toch ook niet het blijft een vluchtdier
dat de een liever is dan de ander ja dat kan
heb je met mensen ook !!!!!!!!!!!!!

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:26

Ik vind dat je eigenlijk nooit 100% mag zeggen. Bij ieder paard dat gewend is aan verkeer kan ook wel eens mis gaan. Waarschijlijk toen je in de lucht vloog merkte je paard dat je niet geconcentreerd was en dacht: Oh oke, leuk een grapje. Clown
Als je echt een goede band hebt met je paard zal hij/zij dat heus niet zomaar doen.

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:02

Ik denk het niet..

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:37

nee, elk paard kan (onverwachts) schrikken o.i.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:40

nee, maar 100% is in die zin een uitdrukking denk ik. iedereen snapt dat 100% zelfs niet bij robots kan. die kunnen ook stuk gaan Knipoog

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:37

[quote="antoinetje"]Het enige paard dat 100% betrouwbaar is hangt bij de slager...
[\quote]

ROFL Die is goed, beter had je het niet kunnen zeggen.
Ik zou het niet willen hoor een paard wat niet allert en duf is, maar inderdaad hangt het af van de reactie die ze geven. Mijn paard kan opeens een pasje opzij springen of met een boogje ergens langs lopen, omdat dat "enge ding" er gisteren nog niet was. Ik laat hem er rustig een paar keer langs gaan en kijken, dan is het meestal wel over. Maar deze week was ik toch ernstig verbaasd, tijdens het uitstappen langs de weg, stonden er opeens koeien Koe nog niks aan de hand we stonden stil om even te kijken en weer een stapje, weer even kijken, toen er een koe besloot om ons van dichtbij te bekijken en stapte resoluut onze kant op,................ net toen ik dacht, we gaan nu terug, want dit gaat hij te eng vinden. Mijn paard, dat altijd op mij vertrouwd en langs enge dingen durft als ik voorop loop, ineens compleet fliptte en begon te stuiteren en stijgeren, waarbij ik mijn spierballen echt in de strijd moest gooien, maar na een paar pasjes terug was hij gelukig weer gekalmeerd. Ziek

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:35

een paard is nooit 100% te vertrouwen, je kan het opbouwen
maar 100% niet. het bljift een vluchtdier.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:37

ik geloof er ook niet in. 99% wel Bloos mijn ijslander is daar misschien wel een voorbeeld van.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:23

een rustig paard heeft ook streken soms
net als mensen zijn paarden nooit te vertrouwen

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:57

Elk paard kan schrikken of opeens andere reageren.Ik zou nooit 100% zeggen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:24

Ik denk dat het vooral ook ligt aan heel de combinatie!
Mijn pony was voor mij 100% betrouwbaar, ik kon echt lezen&schrijven met haar maar heb haar toch streken zien uithalen met iemand anders er op Knipoog

Ieder paard, hoe braaf en relaxed ook, kan ooit eens schrikken van iets onverwachts en hoe de ruiter daar op reageerd bepaald weer de verdere reactie van het paard.
geeft de ruiter er niets om, reageerd rustig etc zal het paard snel herstellen van het schrikken, maar gaat de ruiter heel angstig zitten klemmen met de benen, aan de teugels hangen en als 1 brok spanning er op zitten zal de reactie van het paard heftiger worden en zal het langer duren voor die weer hersteld is van het schrikken.

Maar tuurlijk heb je ook tussen de paarden veel verschil, zo heb ik er hiet 2 die ik never nooit als 100% betrouwbaar zou durven omschrijven, vertrouw de ene nml zelf ook beslist niet Knipoog
Gaat meestal toch wel goed, maar die is erg heet en onberekenbaar, en de ander is gewoon dwars Vork

Maar hebben een nieuw paard op het oog en dat paard durf ik gerust 100% betrouwbaar te noemen, ken het paard erg goed en die reageerd vrijwel nergens op, ook niet op wat de ruiter die erop zit allemaal doet Knipoog
Erg nuchter dier dus en dat scheelt al heel veel!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:31

hahahahahahaaaaa!!! 100% verkeersmak Clown Clown

nee, dat hoef ik nooit in zijn advertentie te zetten, maar ik denk wel dat je na jaren precies weet
hoe je paard is en hoe hij op dingen reageert. Dan kom je ook niet meer voor verassingen te staan....

Mijn oude verzorgpaard was bomproof, kon gewoon rijden tot 31 december op buitenrit maar was
doodsbang voor bootjes ?? Schijnheilig

Dus ja betrouwbaar is een relatief begrip dan...

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:34

Ik had een super band met een fjord en vertrouwde hem 100%. Kon met halster en zonder zadel buiten galoperen. Daarna is hij verhuisd en ging ik weer eens rijden. In ene bokte hij mij eraf en had ik een zware hersenschudding.

Had dit ook echt nooit verwacht maar maakt je ogen wel open dat het altijd dieren blijven.
Dus nee denk niet dat een paard altijd 100% te vertrouwen is.
Er kan altijd iets gebeuren.