Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:02

[***] schreef:
Wat als je 3 kg teveel weegt? Is teveel teveel voor jou en stop je dan met rijden?

Dan zorg ik gewoon dat mijn paard een kilootje of 15 of 20 groeit; zit ik voorlopig weer goed! Clown

voor degenen die dit flauw vinden: dit schrijf ik alleen maar om aan te geven hoe onzinnig deze discussie is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:19

Waarom vind je het een onzinnige discussie Beantsje?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:06

VeerenAshley; tsjonge een paar kilo Rolleyes . Sorry maar je kan je ook net iets te goed aan de richtlijn houden.
Bovendien weeg je de ene dag meer dan de andere dag. Wil jij je dan elke dag wegen om te zien wat je die dag gaat doen met je paard?

(krijgt flashback aan The Blak Pearl; There more like guidelines anyway. Bloody pirates!)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:53

Hou erg eigenlijk geen rekening mee paard is van zichzelf al fors. Er komen ook geen mensen zonder toestemming op ons paard dus.

Paard weegt 740 kg (een rondgebouwde NRPS van 1.80m).
Paard is op de weegbrug geweest (weegbrug gaat tot 20kg nauwkeurig). Weeg zelf 78kg (lengte 1.84), mijn vrouw weegt 65kg dus niet zo'n probleem.

Opstappen met een krukje is voor het paard merkbaar veel minder belastend.

Als je echt groot/ zwaar bent, moet je gewoon een shire van 1.90 en 100kg kopen. Alleen hoe kom je er dan op?

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:32

sdi schreef:
Als je echt groot/ zwaar bent, moet je gewoon een shire van 1.90 en 100kg kopen. Alleen hoe kom je er dan op?

Da's dan wel een gratenpakhuis hoor Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:36

Ik hou er eigenlijk nooit echt rekening mee. Maar mijn paard was ook behoorlijk groot, en erg structureel komt er niemand anders op. Voor mezelf maak ik me geen zorgen, want ik ben 1.78 en 50 kilo. Als ik qua lengte een beetje op een paard pas, kan het qua gewicht zeker Lachen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:38

dan heb je opblaaspaard met dat gewicht.....Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:40

truus1970 schreef:
dan heb je opblaaspaard met dat gewicht.....Lachen

Hoe bedoel je?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:24

sdi schreef:

Ik denk dat Truus1970 op het gene doelt wat hierboven staat.
En ik denk dat Sdi nog een 0 erachter wilde zetten Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:34

IndianLady schreef:
VeerenAshley; tsjonge een paar kilo Rolleyes . Sorry maar je kan je ook net iets te goed aan de richtlijn houden.
Bovendien weeg je de ene dag meer dan de andere dag. Wil jij je dan elke dag wegen om te zien wat je die dag gaat doen met je paard?

(krijgt flashback aan The Blak Pearl; There more like guidelines anyway. Bloody pirates!)

Ik vind persoonlijk dat je NOOIT te goed aan de rug van je paard kan denken - maar dat terzijde, want je hebt me denk ik niet goed begrepen: ik weeg nog geen 60 kg, en ik vind dat mijn pony max. 80 mag dragen. Dus eer ik daar overheen zit, moet ik toch wel iets aan mezelf gemerkt hebben zonder dat ik elke dag op een weegschaal ben gaan staan Knipoog .
Het zou alleen gaan om die gevallen waarin ik een trektocht met bagage ga maken. En dan ben ik inderdaad van mening dat elke kilo telt: paard moet niet alleen ruitergewicht dragen, maar ook doodgewicht, wat extra storend is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:03

Siersma schreef:
Mijn haf is 1.47 en zal zo rand de 500 kg wegen( ze is vrij slank gebouwd). Ik ben 1.80 en weeg ongeveer 73 kg. Dit gaat prima, ze loopt enthousiast en heeft geen last van mn gewicht of mn lange benen. Van die regel had ik nog nooit gehoord, maar vind dat je naar t plaatje moet kijken. Als je t paard hindert met je lengte of gewicht dan zit je fout.

500 kilo voor een slankgebouwde haflinger van 1.47 is nogal een ruime schatting denk ik. Veel mensen denken dat hun paard zwaarder is dan het werkelijk is, ik was ook verbaasd over het gewicht van mijn tinker, die gewogen is op een paardenweegschaal. Hij is 1.56 hoog, niet enorm zwaagebouwd maar toch behoorlijk wat meer massa dan het gemiddelde rijpaard. Gewicht was 495 kilo, en dat gaat om dit paard:
http://img388.imageshack.us/img388/6810/img0194dq7.jpg

Die 20 - 15% richtlijn is inderdaad een richtlijn, zoals al eerder genoemd zijn er nog veel meer factoren die meespelen zoals de conditie van het paard zelf, maar ook de bouw van het paard. Stel je hebt 2 paarden, beiden in goede conditie en goed getraind, beiden 550 kilo, maar de een is een compacter paard, de andere een lange slungel. Dan zal het eerste paard er waarschijnlijk minder moeite mee hebben een zwaarder gewicht te dragen dan de tweede.
En de ruiter zelf kan ook veel verschil maken, iemand die goed in balans zit is voor een paard makkelijker te dragen dan iemand die alle kanten op stuitert.
Toch denk ik dat het goed is om die richtlijn enigszins aan te houden en zelf ook goed na te denken wat voor invloed je op je paard hebt.
Voor ik qua gewicht echt te zwaar wordt voor mijn paard zal lang duren, maar als het zover zou komen zou het voor mij ook onmogelijk worden er uberhaupt op te komen denk ik Haha! Ik heb er weinig moeite mee een ruiter van rond de 100 kilo op mijn paard te zetten als diegene behoorlijk kan rijden, of als diegene dat niet kan geen intensieve dingen van hem vraagt. Ruiters van dat gewicht hebben er vaker op gezeten, en hij beweegt er niet anders door.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:06

Ik vind die regels eigenlijk alleen voor pony's. Ik heb liever iemand van 70 kilo op een forse C pony dan op een shet, dat is ook een heel verschil. Het maakt naar mijn idee al veel verschil als het plaatje klopt, zodra jij niet te groot bent voor de pony en niet extreem teveel weegt moet het naar mijn idee kunnen. Maar dan heb ik het niet over meisjes van 1.50 groot die op een shet rijden en 70 kilo wegen..dat kan dus echt niet. Ik weeg toevallig ook 70, ik ben 1.65 groot en ik reed tot kort op een forse C welsh pony. Voor het plaatje ging het goed, ik was niet te lang en mijn kont is was ook niet te dik voor haar..dan heb ik er geen problemen mee. Echter zou ik nu zwaarder worden, zou ik daar mee kappen. Ik heb nu een paard van 1.65..hij is iel en ik zie daar dus ook liever (nog) geen persoon van 90 kilo op.

Mensen weten eigenlijk altijd wel of je nu te groot bent of niet. Heb je een bevestiging (ik heb het nu eigenlijk meer over mensen met shetjes, niet over de TS) nodig om te weten of je te groot/dik bent voor je pony..dan weet je dus eigenlijk al dat je op het randje zit. Je zoekt een bevestiging om te kunnen of moeten zeggen oke, ik kap er nu mee.

Ik vind het dan ook heel sneu dat er vaak mensen zijn die nog door willen rijden op hun shetlander. Kap er nu gewoon mee, beest is niet alleen voor je eigen plezier. Dit topic is bedoeld als vraag van de TS, en gelijk zie ik foto's van iemand op een shet die het willen weten. Daar is dit topic niet voor bedoeld..waarom moeten jullie dit altijd vrágen? Als je denkt dat je te groot bent ga dan van je gevoel uit en stop er mee..vóórdat het dalijk wél te laat is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:08

2e foto is en eerst van onderaf, scheelt ook een hoop.

Toen ik mijn haflinger nog had, Kwam er echt niemand op boven de 80 kilo.
Dit was een ruin van 1.48. Stevig qua bouw, Maar om mijn paard zijn gezondheid heb ik wel op gelet.

Helaas is hij nu verkocht ivm mijn reuma kon ik hem niet meer doen. En is hij nu van een heel lief baasje!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:15

Ik hou er zeker rekening mee.
Ook andere mensen die op 1 van mijn paarden willen zitten/rijden die mogen niet te zwaar zijn.
Nu is het voor mij niet zo moeilijk, omdat ik niet zwaar ben, toch zou ik zeker niet op en (voor mij) kleine pony gaan zitten. Ik vind dat het niet waard.

Het grootste probleem bij mensen die te zwaar of/en te groot zijn is het zadel. Vaak past de ruiter daar niet goed in, waardoor de druk ook nog eens niet goed wordt verdeeld. Dubbel slecht dus. Er moet en horizontale hand passen achter je kont, wanneer je normaal zit.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:26

Op hoeveel procent weet ik niet precies, maar het kan makkelijk Tong uitsteken

M'n tinker is 1.56 en ik ben zelfs 1.64 m en weeg 55 kilo.
Hoeveel ze ongeveer weegt weet ik niet, zal het zijn kilo'tje
of 500 ??

foto's staan in mn profiel.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:19

LadyElmira schreef:
Ik vind die regels eigenlijk alleen voor pony's.

Waarom, als ik vragen mag? Er zijn toch net zo goed verschillen in bouw bij paarden te constateren (iel, lang, robuust etc.)? Vind jij dat paarden alles maar moeten kunnen dragen? Nee toch, vast niet?

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:32

Ik vind het altijd een btje moeilijk hoor zo'n regel.
Ikzelf toon namelijk niet zwaar maar ben rond de 75 kilo bij een lengte van 1.76m alleen bij mij zit het gewicht voornamelijk in spieren ( spieren wegen zwaarder dan vet) doordat ik 4/5 x per week intensief sport al vanaf mijn 6e.
Ik zou dus moeten stoppen met sporten om af te vallen en dat is ook niet echt mogelijk.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:01

Ik vind de regel een beetje overdreven. Oké je hoeft natuurlijk niet op een b-pony te gaan zitten als je 100 kg weegt, maar 5 kg verschil maakt imo weinig uit.

Ik heb liever een wat zwaarder iemand op mijn paard die haar fijn kan rijden en haar niet in de weg zit, dan iemand met een 'ideaal gewicht' die slecht zit en het paard constant in de weg zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:09

_June schreef:
Ik vind de regel een beetje overdreven. Oké je hoeft natuurlijk niet op een b-pony te gaan zitten als je 100 kg weegt, maar 5 kg verschil maakt imo weinig uit.

Ik heb liever een wat zwaarder iemand op mijn paard die haar fijn kan rijden en haar niet in de weg zit, dan iemand met een 'ideaal gewicht' die slecht zit en het paard constant in de weg zit.

tja ik zit liever ver onder het max. Wil lang van mijn paarden genieten, zonder risico om dat te verkorten. Daarbij wil ik helemaal geen ruiter op m'n paard die niet goed kan rijden én procentueel zwaar is voor mijn paard. Bedenk ook dat het zadel ook nog genoeg weegt, veel mensen rekenen dat niet mee.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:02

Nouja, ik hoef het niet te berekenen want ik weet dat ik zeker niet te groot ben en helemaal niet te zwaar Haha!
Ik groei ook niet meer, dus dat komt wel goed.

Mocht ik wel te groot/te zwaar zijn dan zou ik goed naar mijn pony kijken om te zien of hij eventueel laat merken dat het teveel voor 'm is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:49

Ik hoef daar geen rekening mee te houden, weeg nog geen 10 % van mijn paard volgens mij. Mocht ik te zwaar voor hem zijn zou ik direct afvallen,

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:29

Fabienne_Z schreef:
Ik vind het altijd een btje moeilijk hoor zo'n regel.
Ikzelf toon namelijk niet zwaar maar ben rond de 75 kilo bij een lengte van 1.76m alleen bij mij zit het gewicht voornamelijk in spieren ( spieren wegen zwaarder dan vet) doordat ik 4/5 x per week intensief sport al vanaf mijn 6e.
Ik zou dus moeten stoppen met sporten om af te vallen en dat is ook niet echt mogelijk.

Dat is lastig hè, dat spieren zwaarder zijn? Ben je zo gezond en hard aan het sporten, word je alleen maar zwaarder!
Maar waarom is zo'n regel dan moeilijk? Voor een paard is gewicht nu eenmaal gewicht (hoewel vet lastiger te dragen schijnt, omdat het een fractie van een seconde later in het zadel landt), en die heeft er geen boodschap aan of jij veel sport, toch? Maar als jij een flink groot paard/sterke pony hebt, is er toch geen probleem?

_Zuurstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:01

Ik vind dat je je niet persee aan de regel hoort te houden.
Er is namelijk niemand die je van je paard af zet als je te zwaar bent.

Maar ik vind wel dat je voor het welzijn van je paard/pony er zelf rekening mee hoort te houden.
Ben je te zwaar en trekt je paard dat niet ? afvallen.
Is dit geen optie, of ben je al licht, dan is je paard niet geschikt voor jou.

Ben je te lang voor je paard of ben je er 'uigegroeit', zoek dan een ander paard.

Zo simpel is het. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:06

_June schreef:

En ik heb liever iemand met een ideaal gewicht, die fijn kan rijden op mijn paard. Knipoog
Ik wil niet dat er te zware en/of te lange mensen op zitten en ik wil er geen mensen op die mijn paard in de weg zitten.

Ik weeg zelf ca. 50 kg, soms hooguit 52. Ik geloof dat er iets van 70 a 75 kg op mag, maar dat wil ik niet hebben.
Heb ook een erg licht zadel (zo'n 3,5 kg). Haha!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 12:54

ik heb er eigenlijk nog nooit echt over nagedacht, maar met mijn 70 kilo kan mijn paard mij wel prima dragen, hij is zelf 1,70 en en grof gebouwd, bij kleinere paarden zou je idd wel wat moeten uitkijken, maar als je kijtk naar die ijslanders, fjoren en hafjes....die zijn echt niet groot, maar sterk zat...kunnen 30 jaar worden terwijl er een forse volwassene op gereden heeft...