Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XXleonieXX

Re: Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:07

ik vind het niet knap als iemand met een Z pony Z wordt. Maar als je je pony zelf opleid en dan Z wordt vind ik het wel knap.

maar ik vind het stom als je een Z pony neemt om alleen maar prijzen te winnen en bekent te worden met je naam! Vork

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:21

ik vind wel dat het goed is om op een z paard te rijden omdat je daar veel van kan leren maar ik vind het zelf leuker om op een paard te rijden die je het zelf nog allemaal kan leren en dat je ook echt kan zeggen dat jij dta paard naar de z heb gelopen.
het verschilt natuurlijk ook per z paard of iedereen er makelijk mee weg kan rijden maar ik geloof gerust dat er wel van die paarden zijn die het bij iedereen gemakelijk doen en dan vind ik het geen kunst om nog is je paard tot hogeren klasses te rijden. maar er zijn natuurlijk ook moeilijke z paarden waar je veel moeite voor moet doen om hemvoor elkaar te krijgen en dan is het als nog knap

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:23

Als moeder zijnde zet ik mijn kind toch ook liever op een paard dat alles al gezien heeft, dat was ook de reden dat mijn dochter begonnen is op een pony van 20 met een flinke geschiedenis.
Nu rijdt ze op een middenklasse paard waar iets meer werk in zit en wat wel betrouwbaar is, straks stapt ze over naar een groen paard.
Mij lijkt dat een prima opbouw voor een jong kind, beter dan maar meteen groen, niets lukt, frustratie komt naar boven en de lol is er uit.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:35

XXleonieXX schreef:
ik vind het niet knap als iemand met een Z pony Z wordt. Maar als je je pony zelf opleid en dan Z wordt vind ik het wel knap.

Ben ik het dus totaal niet mee eens. Z staat niet voor niets voor 'zwaar', je loopt niet op je klompen zo'n proef. Verzameling, tact behoudetc. zijn allemaal dingen die je moet leren, en als je dat kan vind ik dat knap van de ruiter. Het is wel zo dat het misschien nóg knapper is als een ruiter de pony ook nog eens zelf heeft opgeleid, maar een Z-ruiter an sich verdient ook wel respect, hoor.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:38

Blue_Dreamer schreef:
Steeds vaker zie ik mensen die een Z pony kopen en hier meteen wedstrijden mee rijden, zo ook een kennis van me.
Ze haalt bijna alleen maar 1ste prijzen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet geweldig rijdt (slechte houding, niet precieze hulpen etc), alleen omdat ze een dure pony heeft.
Wat vinden jullie hiervan?

ik wist niet dat er tegenwoordig een prijskaartje aan de pony hangt tijdens de wedstrijd!! Wie ben jij eigenlijk om te bepalen of iemand wel of niet goed rijdt, waarom zou jij daar een oordeel over moeten hebben?? De jury vindt het blijkbaar wel ok, dus kijk lekker eerst naar jezelf zou ik zeggen, al dat commentaar op een ander, bah

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:48

Blue_Dreamer schreef:
Steeds vaker zie ik mensen die een Z pony kopen en hier meteen wedstrijden mee rijden, zo ook een kennis van me.
Ze haalt bijna alleen maar 1ste prijzen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet geweldig rijdt (slechte houding, niet precieze hulpen etc), alleen omdat ze een dure pony heeft.

Wat ik hier van vind: dat jij een zuur jaloers typje bent!
Staat de prijs van de pony trouwens op het dekje ofzo?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:53

Blue_Dreamer schreef:
Ik zeg niet dat je niet leert van Z pony's, maar wél dat er vaak gekeken wordt naar de pony; en zelden naar hoe de ruiter de pony rijdt. Nu kan iemand die nauwelijks kan rijden een 1ste prijs halen met zijn of haar Z pony, terwijl mensen die goed kunnen rijden en géén Z pony hebben, veel lagere punten halen.

Onzin verhaal. Er wordt gekeken hoe de COMBINATIE de proef doorgaat. En dat wordt beoordeeld. Niks meer, niks minder.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:20

ik heb wel meer bewondering voor iemand die een pony zelf tot de Z opleid; dan iemand die met een pony die al Z heeft gelopen naar de Z rijdt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:23

Niks mis mee lijkt mij? Kan iemand alleen maar veel van leren! Je zal toch zelf ook iets moeten doen.. 'T wordt een ander verhaal als mensen gaan lopen pochen dat ze zo geweldig zijn en dat ze de meest mooie en beste pony heeft en dat dochter of zoonlief het meeste talent van de wereld heeft Knipoog

Persoonlijk vind ik dat je pas kunt oordelen of iemand kan rijden als diegene op meerdere pony's of paarden kan rijden en hier ook echt mee overweg kan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:50

CharleyT schreef:
Blue_Dreamer schreef:
Ik zeg niet dat je niet leert van Z pony's, maar wél dat er vaak gekeken wordt naar de pony; en zelden naar hoe de ruiter de pony rijdt. Nu kan iemand die nauwelijks kan rijden een 1ste prijs halen met zijn of haar Z pony, terwijl mensen die goed kunnen rijden en géén Z pony hebben, veel lagere punten halen.

Onzin verhaal. Er wordt gekeken hoe de COMBINATIE de proef doorgaat. En dat wordt beoordeeld. Niks meer, niks minder.

Maar een Z-pony kan veel beter showen/lopen dan'n groene/jonge ander paard,ookal zit de ruiter er als een zoutzak op.
De oefening word beloond,die lijkt goed maar punten zoals ;harmonie met je paard,houding zit ruiter,die punten zijn wel een stuk lager,omdat de ruiter niet die kwaliteiten heeft.

Als iemand zo'n Z-pony koopt omdat die er gek op is,okay have fun en leer ermee,maar hoeveel OUDERS(!!) zijn er wel niet die zeggen van jaaa,mijn dochter rijdt op'n Z-pony omdat ze zo graag die Z in de mond willen hebben en dan zeg ik van;mens get a life en hopelijk verkloot je de pony niet want ook een Z-er kan je verkloten.
(sommige denke zelfs dat ze met zo'n pony geen les meer nodig hebben dan heb ik echt medelij met de pony hoor!)

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:13

zelf opleiden, ja ja, een groene ruiter op een groene pony, nou, daar komen vaak de grootste problemen van hoor. waarom mag je niet gewoon als kind lekker leren van een goede pony?? zonder dat geklets achter je rug om?? Ik heb de verhalen ook zat moeten aanhoren hoor, had mijn dochter goede punten, ach, geen wonder he, met zo'n pony, en had ze een keer slechte punten, tja, zo'n goede pony en dan zulke punten, dan kun je toch echt niet rijden. Nooit, maar dan ook nooit kun je het goed doen, ja, met de oudste lelijkste bok de ring in komen, liefst nog beetje kreupel, dan ben je voor niemand een concurrent en dan vinden mensen je superleuk, want ach je bent een stumperd he. Het lijkt erop dat men in de paardenwereld elkaar het licht in de ogen niet gunt zeg. En dan nog meest de volwassenen, lekker voorbeeld voor de kids hoor, ga zo door!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:07

Een Z-pony is ook geen automaat, hulpen moeten zelfs soms nog preciezer worden doorgegeven.
Meisje zal er ook voor moeten trainen. Bovendien het compenseren wat die pony nu doet volgens jou (toch goed lopen ondanks slechte hulpen en slechte zit) dat houdt ook eens op, dan loopt ze vanzelf vast.

Je kunt wel blijven zeuren over 'ze heeft een Z-pony' maar je kunt ook gewoon harder gaan trainen en van haar gaan winnen.

Bovendien zie ik liever een beginnende wedstrijdruiter op een fijne leerpony dan op een pony die ook nog groen is op concours. Lachen

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:28

Pion schreef:
Een Z-pony is ook geen automaat, hulpen moeten zelfs soms nog preciezer worden doorgegeven.
Meisje zal er ook voor moeten trainen. Bovendien het compenseren wat die pony nu doet volgens jou (toch goed lopen ondanks slechte hulpen en slechte zit) dat houdt ook eens op, dan loopt ze vanzelf vast.

Je kunt wel blijven zeuren over 'ze heeft een Z-pony' maar je kunt ook gewoon harder gaan trainen en van haar gaan winnen.

Bovendien zie ik liever een beginnende wedstrijdruiter op een fijne leerpony dan op een pony die ook nog groen is op concours. Lachen

Die vliegen meestal het terrein over, gevolg is angst bij de ouders en het kind zelf en het kind stapt de pony niet meer op. Pony krijgt de schuld en zo krijg je een lang verhaal...

vind het altijd erg jammer dat sommige mensen wat jaloersachtig reageren op kinderen die wel de kans krijgen om van een goeie pony te leren. En een goeie pony hoeft nog niet per se de beste bewegingen te hebben ofzo hoor!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:52

Een Z pony zegt echt niet alles, mijn pony was ZZ springen toen ik der kreeg, nou in het begin lag ik er bijna elk parcours naast, doordat ze gewoon veel slimmer dan mij was, weet niet of dat door haar ervaring kwam en mijn onervarenheid of dat 't gewoon een ondeugd was. Huilen van het lachen Nou spring ik er werkelijk alles mee, je moet haar door hebben, en dat is echt niet makkelijk. Dus Z pony zegt in mijn ogen echt niets, of dat bij dressuur pony's anders ligt weet ik niet.

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:12

Een Z pony kan bij elke ruiter anders lopen.
Bij een beginnertje dat niets doet zou een Z pony
net zo lopen als andere beginnerspony

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:38

Ik heb zelf een Z paard van mijn zus overgenomen omdat ze ging studeren en ben nu ook door de B gecrosst. Een jury vertelde me dat als ik alle puntje op de i zette ik makkelijk 200 punten haalde. Maar zo makkelijk is dit niet, de jury zag heel goed dat het paard veel deed en eigenlijk zelf liep. Toevallig is mijn paardje erg eigenwijs en heb mn handen vol bij het rijden, ze loopt namelijk wel mooi maar ze loopt ook makkelijk en dat is niet de bedoeling. Dus op zo'n manier heb ik een paar puntjes voor maar toch moet ik hard werken voor de wedstrijden. Ik ga bijvoorbeeld stapje voor stapje voort. Nog niet wijken/galopswissels e.d. Eerst maar eens goed overgangen rijden en de onderhals die ik eraan heb gereden er weer netjes afrijden. Voor mij is ze soms zo lastig dat ze hetzelfde rijdt als een beginnerspony, ze heeft alleen wat makkelijke knopjes erop om mij te helpen. Maar nu we aan het begin van de L1 staan, moet er veel geschaafd worden!

muwalda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:15

Ik heb zelf ook een pony die z heet gelopen in de dressuuur, maar de eerste 2 jaar kon ik niet eens goed rijden en heb ik alleen maar wat rondjes in de bak gelopen. ik kon alleen maar op de volte omdat ie anders zou gaan steigeren en bokken. Ik moest hem ook altijd eerst losgooien. Pas na 2 jaar toen ik 11 was ging t wat sirieuzer. Maar ik kon hem toen niet aan de teugel enz. rijden. Hij is erg eigenwijs. Het betekend niet als je een z pony hebt je meteen zelf ook bij wijs van spreke een z proef kan rijden. Je moet idd de knopjes kunnen vinden.
Maar sommige pony's zijn bijv. wel super makkelijk aan de teugel te rijden, maar die krijgen later toch wel problemen omdat ze te snel gaan.

Maar ja bij iedereen verschilt het:D

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:39

Kelly_Taco schreef:
Ik denk dat een veel gemaakte denkfout is dat een Z pony een automaat is.
Het is echt niet makkelijk om al die strak afgestelde knopjes onder controle te krijgen.

Inderdaad, hier vergissen heel veel mensen zich in.
Ik rijd ook een pony die boorheen Z gelopen heeft, en écht niet dat hij uitzichzelf weer helemaal zo gaat lopen als je niks doet Lachen
Ik heb er 2,5 jaar overgedaan om een ontspannende aanleuning te vinden mét achterhand gebruik!

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:45

Wij kunnen niet vanaf hier bepalen of de punten terecht of onterecht waren. Maar ik denk niet dat deze pony een automaatje is.
Maar wat ik altijd wel gemeen vind is een meisje die al bijv L2 heeft gereden, een nieuwe pony koopt die rond de L2/M1 kan lopen ( zo'n tegenstander krijg ik binnenkort ) en dan wel B start . Maar toch het gaat wel om de winstpunten en niet om de 1e plaats.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:03

dat mag niet Knipoog je moet in de hoogst gezamenlijke klasse starten Haha!

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:04

Lielle schreef:
dat mag niet Knipoog je moet in de hoogst gezamenlijke klasse starten Haha!

Maar dit weet de Knhs niet aangezien dit paard het wel beheerst enz maar nog niet officeel op wedstrijd.
*realiseert zich eindelijk dat dit dan officeel gewoon B niveau is Blond Vork *

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:16

MioEnTia schreef:
Maar wat ik altijd wel gemeen vind is een meisje die al bijv L2 heeft gereden, een nieuwe pony koopt die rond de L2/M1 kan lopen ( zo'n tegenstander krijg ik binnenkort ) en dan wel B start . Maar toch het gaat wel om de winstpunten en niet om de 1e plaats.

tegenstander?? Ik vind dat wel een bijzondere manier om naar je mede-ruiters te kijken, zeker in de klasse B!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:26

Blue_Dreamer schreef:

Fantastisch, zouden alle ouders moeten doen: Een leerpony/paard kopen voor hun kind. Daar leren kinderen van rijden en krijgen/houden ze er plezier in.

Janneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:11

Ik denk dat als je een pony/paard hebt dat al hoger hebt gelopen, toch op de een of andere manier sneller in een hoger niveau komt. Want de pony kent het meeste werk al, en dan ben jij degene alleen die het nog moet gaan doen. Maar natuurlijk verschilt het per ruiter per paard per pony. Maar het is wel in mijn regio zie je er ook steeds meer, maar dit wordt alleen maar meer en meer, denk ik! Maar ja, ik vind het nog allemaal leuk op men pony'tje, zolang ik nog wel is van die goeie pony's kan winnen! Clown

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:13

Het is aan de ene kant handig, maar aan de andere kant, als je nog niet zo goed rijdt, van een paard die al alles kan leer je lang niet zoveel als van een paard die wel de mogelijkheden heeft om Z te rijden, maar het nog een beetje moet leren, net zoals jijzelf eigenlijk...