Trailer of Vrachtauto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Trailer of Vrachtauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:55

Hoe toon je aan dan dat het voor de hobby is??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:57

Door niet meer dan een bep aantal km per jaar te rijden
Wij houden dit gewoon bij met de tachograaf

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:07

Door ontheffing aan te vragen via www.belastingdienst.nl is simpeler. Formulier invullen en dan krijg je die ontheffing. Je mag dan niet meer dan 60 dagen per jaar rijden en dit moet blijken uit de bij te houden ritadministratie.
Voor B-rijbewijs autootjes wel zinvol, maar voor die 275 euro per jaar die je voltijd betaald met een echte vrachtwagen, niet echt meer. Verzekeren kun je zo'n wagen voor enkele tarieven, meestal iets van 7500, 12.000 en 20.000 km per jaar. Let er wel op dat goederenvervoer voor derden als vriendendienst moet zijn meeverzekerd!! Anders heb je een "leuk" probleem als je eens een stalgenoot of zo meeneemt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 05:41

Goederenvervoer met vrachtauto's mag je alleen doen met een vergunning.
Levende dieren worden daar volgens mij niet onder verstaan. Dus volgens mij hoef je je daar niet extra voor te verzekeren zolang je geen transportbedrijf hebt. (en dan nog niet altijd Knipoog )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:24

sflj schreef:
Goederenvervoer met vrachtauto's mag je alleen doen met een vergunning.
Levende dieren worden daar volgens mij niet onder verstaan. Dus volgens mij hoef je je daar niet extra voor te verzekeren zolang je geen transportbedrijf hebt. (en dan nog niet altijd Knipoog )

Nee, eigen goederen voor particulier is vergunningvrij. Vandaar de clausule goederen derden als vriendendienst omdat je anders inderdaad WEL een vergunning moet hebben en de verzekering dus moeilijk kan gaan doen.
Waar het feitelijk om gaat is dat je de vrachtwagen niet zodanig gebruikt dat je er geld mee verdient. Wil je dat wel, dan gaan er geheel andere regels en vergunningen gelden.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:25

Ik kom ook even meepraten. Ik heb een B-rijbewijs wagentje, welke we ook gebruiken als 2e auto. Ideaal! Het went best om er ook mee boodschappen te doen; zelfs de grachten van Amsterdam rij ik voor- en achteruit moeiteloos rond.
De vaste lasten zijn niet hoog (zoals al eerder gezegd), maar de variabele lasten (onderhoud!!) moet je niet onderschatten.
Uiteindelijk wil ik wel naar een C-wagen, maar aangezien die niet overal geparkeerd mag worden, is dat voorlopig geen optie.

Sinds ik twee paarden heb, ga ik ook wel met de trailer op pad. Dat is ook niet vervelend, maar de vrachtwagen blijft mijn voorkeur houden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:35

Tegenwoordig bestaat de 60 dagen kaart niet meer en hoef je ook geen ritten administratie meer bij te houden.
Het heet tegenwoordig 'kwarttarief' en je komt daarvoor in aanmerking als je hobbymatig rijd, ingericht is voor paardenvervoer.
Dit staat nog niet zo op de site, maar schijnen de laatste nieuwe berichten te zijn.
Zo zou je ook geen rittenadministratie meer te hoeven bij houden en worden de paardenwagens en de andere groepen (zoals campers e.d.) 1 groep t.a.v. de wegenbelasting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:42

josie schreef:
Tegenwoordig bestaat de 60 dagen kaart niet meer en hoef je ook geen ritten administratie meer bij te houden.
Het heet tegenwoordig 'kwarttarief' en je komt daarvoor in aanmerking als je hobbymatig rijd, ingericht is voor paardenvervoer.
Dit staat nog niet zo op de site, maar schijnen de laatste nieuwe berichten te zijn.
Zo zou je ook geen rittenadministratie meer te hoeven bij houden en worden de paardenwagens en de andere groepen (zoals campers e.d.) 1 groep t.a.v. de wegenbelasting.

De 60-dagenkaart bestaat al ruim tien jaar niet meer. De ritadministratie geldt echter nog steeds wel voor bezitters van 1/4-tarief paardenvrachtwagens.

Vanaf de belastingsdienst, http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 569_149065
Citaat:
Houders van motorrijtuigen kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als het motorrijtuig aan de volgende voorwaarden voldoet:

- ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport;
- uitsluitend niet-beroepsmatig gebruikt;
- niet meer dan 60 dagen per jaar gebruikt.
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat het motorrijtuig is ingericht voor het vervoer van paarden, niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt en niet meer dan 60 dagen per jaar wordt gebruikt. Wij kunnen dit controleren op basis van de administratie van de houder van het voertuig.

Als u dit bijzondere tarief wilt aanvragen, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek mrb Bijzonder tarief/Vrijstelling'. U kunt dit formulier downloaden.

Dit lijkt me vrij ondubbelzinnig je verhaal te weerleggen. Ben ik wel benieuwd naar je bron.