Een paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:40

Maar nu kun je het niet alleen..maar als de ander opzegt is er ineens een oplossing?
Persoonlijk vind ik dat een rare gedachte... Dan zou er nu ook een oplossing zijn zonder samen eigenaar te worden Lachen

Ik weet hoe geweldig het is een eigen paard te hebben.
Bij mij thuis was er ook geen geld voor, niet eens voor lessen. Ik heb ook altijd paarden van andere gereden. Ik weet wat het is. En hupje lievelingspaard weer weg. Huo een iegenaar die niet nakomt wat hij zegt...
Maar aub, wacht gewoon totdat je fulltime werk hebt en een spaarpot en/of verzekering.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:42

Ben het helemaal mer RunningKawa eens.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:43

Ik vind dat veel mensen het hier erg negatief zien. Tuurlijk zitten er risico's aan het geheel.
Tuurlijk kunnen dingen anders uitpakken dan je van te voren overziet.
Maar het kan ook heel goed gaan.
Zaak is dat je jezelf goed kent. Dat je weet wat je zult doen, indien er problemen opduiken.
En zaak is dat je een goede overeenkomst op papier zet, met afspraken waar beide partijen zich aan dienen te houden.

Wij hebben twee-en-half jaar een paard met vrienden gedeeld.
Wij kregen een stukje land en bouwden daar een stal op. Ik had al een paard, maar vond dat daar eentje bij moest, want een paard alleen op de wei en in de stal zetten is niet okay. Echter, door de bouw van de stal was er een bres geslagen in ons spaargeld...dus de kosten van de aanschaf leken op dat moment te veel, aangezien we altijd wat spaargeld achter de hand willen houden voor als er iets gebeurt.
Mijn man en ik zijn allebei heel ervaren met paarden, alleen het mennen hadden we als nieuwe tak van sport net ontdekt.
Vrienden van ons hadden samen met ons het koetsiersbewijs gehaald en wilden ook wel aan de slag, maar zij waren nog redelijk onervaren met paarden.
Toen hebben we samen een kruising Fries X New Forest gekocht...een paard met veel ervaring in het tuig, maar nog redelijk groen onder het zadel.
Het ideale leerpaard om mee te leren mennen.
Het paard kwam bij ons op stal. We hebben afspraken zwart op wit gezet: wie wanneer uitmesten, alle kosten door de helft. Wie wanneer het paard gebruiken en wanneer samen met de koets op pad.
Onze vrienden zijn redelijke mensen en wij zelf ook. En dat bleek toen zij gingen verhuizen. We hebben toen een goed gesprek gehad. Zij wilden het paard graag meenemen. Ze kregen een huis met grond er bij voor de paarden (hun oudste dochter had nog een paard ergens in pension staan). Als wij het paard ook persé hadden willen hebben, dan hadden we er om geloot wie het kreeg. Maar wij besloten dat we inmiddels genoeg ervaring hadden om met een jong paard aan de slag te gaan voor de kar. Dus zij kochten ons uit...en wij hadden inmiddels weer genoeg gespaard, dus wij deden er wat geld bij en kochten een jonge, onbeleerde Friese merrie, die we nu al weer zes jaar hebben.
De tijd samen is super gegaan.
Wij trainden het paard echt, zij rommelden er een beetje mee om ervaring op te doen en in de loop der tijd werden zij ook ervarener, dus konden z ook gericht longeren etc.
Zij namen van ons alles aan omtrent de verzorging. Want we hadden de afspraak vastgelegd: het was onze stal...dus wij bepaalden hoe daar het toe ging: wanneer op het gras, hoe lang, hoeveel beweging, hoeveel voer etc.. Zij hebben heel veel van ons geleerd. En konden dus daardoor ook zelf paarden houden toen ze gingen verhuizen.
Het paard weet trouwens precies of jij er mee aan de slag gaat om te trainen, of dat er iemand op zit waarvoor hij zich minder hoeft in te spannen. Ik had het idee dat je je daar vooral zorgen over maakte. Maar een paard voelt dat haarfijn aan en die ervaring heb ik niet alleen vanuit deze situatie...ook uit andere situaties.

Kortom: goede afspraken maken...vooral over geld...en een inschatting maken van hoe redelijk mens je zelf bent en hoe redelijk mens die vrienden zijn.

Tip: als mensen heel regelmatig conflicten hebben met anderen...dan zou ik daar geen overeenkomst mee aan gaan. Iedereen heeft wel eens mot met iemand...maar sommige mensen hebben het met grote regelmaat en dat zegt dan wel iets....dan zijn ze waarschijnlijk nogal lastig.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:43

love_plien schreef:
Ja dat begrijp ik, dat je daar rekening mee houdt, maar in hoeverre kun je daar van te voren al geld voor hebben (tenzij je gewoon vreselijk geluk hebt).
Mag ik vragen hoe vaak jouw verzorgster komt en wat ze er voor betaald?

Ooit van sparen gehoord?

Zet nu elke maand de vaste kosten opzij wat een paard kost.
Stalgeld, geld voor wedstrijden en les, hoefsmid, entingen en wat extra.
dus ongeveer 250,- in de maand (helaas veel goedkoper is het niet en dan rekening ik niet in randstad bedragen)

Dat geld spaar je voor een tijd.
Dan heb je na een paar jaar een leuk bedrag voor aankoop van je paard en een spaarpot.
Verzeker daarnaast je paard en ook jij kunt een paard kopen Lachen

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:45

Ik zou het zelf nooit doen, het gaat zo vaak verkeerd. Wat als het meisje ook fanatieker wil gaan rijden? Of 1 van jullie gaat verhuizen of wil naar een andere pensionstalling.
Ik begrijp dat je het meisje niet kent, misschien klikt het wel niet tussen jullie.
Wat als het meisje andere ideeën heeft over het paard?
Ik zou er werkelijk heel goed over nadenken. Maar misschien gaat het bij jullie wel goed.
Voor de hoge kosten van een kliniek kan je een paard verzekeren. Dit is ook niet goedkoop maar als er wat met het beestje gebeurd kan het wel betaald worden.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:49

Runningkawa en Silence ik begrijp jullie helemaal en ik ga jullie tips en adviezen ook zeker meenemen in ons besluit.
Kijk als we nu een tijdje op weg zijn en de anderen besluiten dan er mee op te houden, moeten ze sowieso nog een jaar doorbetalen (ivm opzegtermijn) in die tijd kunnen we altijd nog besluiten dat we het wél alleen redden (wat nu nog onzeker is, maar dan door ervaring wel duidelijk) of dat ik opzoek ga naar een betalende bijrijder.

@ polly2, jij en Dboor hebben er dus wel goede ervaring mee. Onze ouders hebben in 36 jaar nog nooit ruzie gehad en hebben altijd alles heel redelijk kunnen uitpraten. Ook zijn onze vaders zakenmensen, dus ze weten hoe ze iets goed en duidelijk op papier moeten zetten en afspraak is afspraak.
Zelf heb ik ook de ervaring dat een paard dondersgoed weet wie er op zijn rug zit, dus daar ben ik ook niet zo bang voor. Helemaal als ze het één en ander van mij kan leren.

@Djoeka, verzekering zat ik net aan te denken, hoeveel kost dat ong. p/m? En ik ken haar wel, weet ook wat ze met het paard wil en we maken gewoon afspraken over zoveel mogelijk dingen, dus ook over bijv. wedstrijden. Zij mag gewoon haar F proefjes rijden op de manege in de buurt en ik officiële wedstrijden. Daarnaast over 4 jaar ben ik dus 21 en 16, tegen die tijd heeft ze of geen zin meer in paarden, of ze begint wat fanatieker te worden, in het laatste geval zal het dan natuurlijk ook zo zijn dat ik het op dat moment heel druk heb met studeren, dus dat zij eigenlijk een beetje over kan nemen waar ik mee bezig was.
Laatst bijgewerkt door love_plien op 07-04-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:50

Ik ga met de rest mee, dat ik het niet echt een goed plan vind.

Wat betreft de onvoorziene kosten van de dierenarts daar kan je je tegen verzekeren. Want het kan gebeuren dat je paard in een keer 10 weken kreupel is, dat hij een dikke bijtwond heeft die door een weidemaatje gemaakt is enz. Dus daar is ook als je alleen eigenaar bent wel overheen te komen.
Dus daarom zou ik echt niet de overweging maken om samen een paard aan te schaffen. Zoals wel meer mensen hier zeggen, de kans is het grootst dat het op den duur toch mis gaat, en dan zetten jullie ook de vriendschap van je vader op het spel. Zou je dat op je geweten willen hebben?
En zeker als dat meisje op den duur ook meer kunde van dingen krijgt, dan zal zij dingen die jij doet misschien ook anders willen zien, waar jij het op jou beurt niet mee eens bent. En zie er dan maar weer eens redelijkerwijs uit te komen...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:51

love_plien schreef:
verzekering zat ik net aan te denken, hoeveel kost dat ong. p/m?

Als je een simpele hebt net als ik, dan ben je zo'n 110 euro per jaar kwijt, maar dan krijg je ook maar 80% vergoed.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:51

love_plien schreef:

Ik persoonlijk vind dat je helemaal geen geld aan een eventuele verzorgster kan vragen
zij verricht jou een dienst.

Misschien is het bij jou wel die 0.5 van de 10 x dat het goed gaat, maar ga er maar niet vanuit Lachen
(Ik had ook alles zwart op wit, toch liep het uit op een fiasco...)

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:54

Sarah_ schreef:
love_plien schreef:

Ik persoonlijk vind dat je helemaal geen geld aan een eventuele verzorgster kan vragen
zij verricht jou een dienst.

Misschien is het bij jou wel die 0.5 van de 10 x dat het goed gaat, maar ga er maar niet vanuit Lachen
(Ik had ook alles zwart op wit, toch liep het uit op een fiasco...)

Dat is in feite ook mijn principe, maar dit is dus een iets ander geval dan wanneer je een bijrijder zoekt terwijl je al een paard hebt....

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:55

buiten alle afspraken/dingen om:
wat nu als zij op een manier rijd die nadelig is voor het paard??
ik heb een bijrijder (gehad).. welke maar af en toe kwam rijden, maar elke keer nadat zij gereden had.. kon ik weer helemaal opnieuw beginnen (niet elk paard is ook geschikt voor twee soorten ruiters)...

het kan super goed gaan.. maar denk goed na, kan je niet eerste eens een paard samen leasen ofzo.. kijken hoe zoiets. gaat..

-haar zelf les geven lijkt me niet juist.. (ik geef zelf ook NOOIt les aan vrienden.. (af en toe helpen oke).. maar soms iemadn van buiten af heel prettig, (die kan vaak net iets meer zegge)..
-ga je zelf ook les nemen>??zou je van de zelfde kunnen nemen.. zit je meer op één lijn?

(wat betreft de kosten.. je verkijkt je al snel op de kosten.)zijn echt nooit vante voren te bepalen..

ben benieuwd wat je gaat doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:56

Citaat:
Kijk als we nu een tijdje op weg zijn en de anderen besluiten dan er mee op te houden, moeten ze sowieso nog een jaar doorbetalen (ivm opzegtermijn) in die tijd kunnen we altijd nog besluiten dat we het wél alleen redden (wat nu nog onzeker is, maar dan door ervaring wel duidelijk) of dat ik opzoek ga naar een betalende bijrijder

Ik zou eerst zeker willen zijn..niet door de ervaring
Als dan de ervaring niet goed is wordt een paard binnen een jaar weer verkocht...persoonlijk vind ik dat niet eerlijk voor het paard

Afhankelijk zijn van een betalende bijrijder is ook niet slim.... als ze weg is heb je een probleem.
Ik ben nu opzoek naar een gratis bijrijder en dan is een fijn iemand vinden al niet makkelijk...laat staan betalend....

Je moet je gewoon niet met de rug tegen de muur laten zetten nu je begint.
Dat is vragen om problemen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:56

Dat de ouders goed bevriend zijn is heel fijn, maar hou 1 ding in je achterhoofd.
Als het echt fout loopt, zal iedere ouder voor zijn eigen kind kiezen.
Dan moet je maar afwachten hoe goed de vriendschap blijkt te zijn in moeilijke tijden.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:59

Eigenlijk zoals ik het nu lees zegt grofweg gezien 95 % dat het geen goed idee is.
Nog steeds heb ik twijfels (ik ken jullie natuurlijk ook niet persoonlijk), maar het wordt er in ieder geval niet positiefer op.
Mijn radaren draaien

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:03

Mijn verzorgster komt door de weeks (maandag tot donderdag). De afspraak is dat ze minimaal 3 dagen komt, en er minimaal 2, maximaal 3 rijd (of longeerd). En daar betaald ze niets voor. Op haar verzoek koopt ze Vjesta d'r muesli (ik geloof 11 euro in de 2 maanden) maar als ze dat niet zou willen dan zou ik dat ook zelf kopen. Ik ben heel erg blij dat ik iemand heb die net zo gek is op mijn paard als ik zelf en die snapt hoe ze met haar om moet gaan.

En ja, mijn gemiddelde kosten liggen op iets van 350 euro in de maand... Dat heb ik ervoor over, IK wilde een paard, daar hoeft ZIJ niet voor te betalen...

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:06

Nee dat begrijp ik, dat jij een paard wilt en dat zij daar niet voor hoeft te betalen, maar kijk, tweeenhalfhonderd in de maand, dat gaan we wel redden, maar nog een honderdje erbovenop als basis wordt gewoon te gek (wel als uitzondering, maar niet standaard). Als één de eindverantwoordelijke is, dus dan degene met de meeste kennis, die bij dingen waar je echt niet uitkomt een beslissing neemt, dan kan de ander altijd nog beslissen er uit te stappen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:07

Een paard is nou eenmaal duur, €250 is nog erg goedkoop als je een beetje goede stalling wilt geven aan je paardje.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:09

Ik heb je een pm gestuurd met mijn 'succesverhaal' van een pony delen. Ik doe het nu al ruim een jaar, en mij bevalt het super!
Ik heb ook geen geld om alles zelf te betalen en minder tijd en wilde wel een eigen dier; dit is een super oplossing.
Wij hebben een maand 'opzegtermijn' afgesproken geloof ik, zal ff in het contract moeten kijken of die maand klopt of dat het er meerdere zijn.
Mocht 1 van de twee er dan mee ophouden dan heb je iig tijd om evt. iemand anders te zoeken. Ik heb het in mijn oren geknoopt dat het NU gewoon leuk is zolang het duurt. Mocht de andere eigenaresse willen stoppen en er is geen oplossing dan zou de pony verkocht moeten worden: het zij zo. Maar dan heb ik wel een supertijd gehad!!!!!
Overigens heb ik wel ouders die mij in zo'n situatie waarschijnlijk zouden steunen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:09

die ander zal gek zijn...elke maand net zoveel dokken en als het jou dan uitkomt kan ze eruit stappen omdat jij eindverantwoordelijk bent (ff lomp en kort door de bocht gechreven)

En ik welk deel van het land woon je eigenlijk?
Dat scheelt wel aan de kosten

250 is idd niet duur, daarom zei ik ook al, geen randstadprijzen
En dat is ook niet met binnenbak enzo, maar gewoon simpel gestald.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:10

Volgens mij sta ik wel echt retegoedkoop dan... ik sta voor nog geen 200 euro p/m en ik woon in de Randstad...

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:11

je moet je eigen gevoel volgen.. en van fouten maken leer je..

alleen het is zo verdrietig als je droom induigen valt..door een verkeerde keuze..

het is jou leven, jij weet het beste hoe je het wilt..

maar je hebt met een levend dier te maken.. dat is iets wat je moet onthouden..

verder is het jou keuze.. jij kan de situatie beter inschatten dan wie dan ook..

dit is alleen ons advies/ervaringen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:11

love_plien schreef:
Nee dat begrijp ik, dat jij een paard wilt en dat zij daar niet voor hoeft te betalen, maar kijk, tweeenhalfhonderd in de maand, dat gaan we wel redden, maar nog een honderdje erbovenop als basis wordt gewoon te gek (wel als uitzondering, maar niet standaard). Als één de eindverantwoordelijke is, dus dan degene met de meeste kennis, die bij dingen waar je echt niet uitkomt een beslissing neemt, dan kan de ander altijd nog beslissen er uit te stappen.

Wat gebeurd er als zij na een maand beslist dat paardrijden toch niet zo is wat ze wilde ('papa, het kost zo veel tijd, en het borstelen is zo veel werk en het wandelen aan het halstertouw is niet leuk') en haar ouders besluiten eruit te stappen (een jaar opzeg termijn is niet reeël, 2 maanden is reeëler). Dan zit jij met een paard, waar je dus ineens wel 400 euro per maand voor op moet hoesten. Alsjeblieft, begin hier nou niet aan, lease desnoods een paard voor 4 dagen in de week en spaar nog een tijdje door...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:14

Er zijn zat mensen die een paard kopen en later toch weer verkopen om zeer veel verschillende redenen. (geld, geen klik, toch niet meer leuk enz enz)
Waarom zou iemand alleen wel zo een paard aan kunnen schaffen waarbij ook het risico bestaat dat ie vrij snel weer verkocht moet worden, maar samen niet? Omdat de kans dan misschien iets groter is?
Zo lang je maar een goed tehuis zoekt voor je paard als ie weg moet zie ik het probleem niet.

Je moet hem uiteraard wel kunnen onderhouden totdat je hem dan verkocht hebt, maar dat zou je in het contract kunnen laten vastleggen dat je dat samen blijft doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:14

Dan sta je idd heel goedkoop Ja

Hier in de buurt sta je bij een boertje voor 160
180 voor een pension met redelijke buitenbak
220 en meer voor binnenbak.

En dan woon ik in een niet duur gebied van NL

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:16

love_plien schreef:
Eigenlijk zoals ik het nu lees zegt grofweg gezien 95 % dat het geen goed idee is.
Nog steeds heb ik twijfels (ik ken jullie natuurlijk ook niet persoonlijk), maar het wordt er in ieder geval niet positiefer op.
Mijn radaren draaien

Kan ik me goed voorstellen, dat je zit te wikken en te wegen.
Ga op je buikgevoel af. Jij kent die mensen, jij kent jezelf...wat zegt je innerlijke stem erover tegen jezelf?
Maak goede afspraken als je het wel doet, maar zo te lezen gebeurt dat ook wel.
En bedenk goed: soms moet je in het leven wel eens een sprong in het diepe wagen. En je merkt dan wel hoe het uitpakt. Zo hebben wij het destijds ook gezien.
Wat denk ik wel belangrijk is, is dat je jezelf niet totaal in het paard verliest. Daarmee wil ik zeggen dat je er wel een goede band mee op kunt bouwen...maar dat je dit ook los kunt laten, mocht er een situatie komen dat het nodig is (zoals met onze verhuizende vrienden). Mijn man en ik kunnen dat erg goed, door onze ervaring met handelspaarden op een africhtingsstal. Daar bouwde ik ook een hechtte band mee op, sommigen reed ik wel twee jaar bijna dagelijks...maar toch...bij verkoop kon ik dat loslaten.
Dat is denk ik wel de reserve die je moet inbouwen als je samen een paard neemt...omdat je niet precies weet hoe het balletje verder zal rollen. Als je dat kunt...dan loop je nauwelijks emotioneel risico.
Financieel kun je er ook goed uitkomen, mocht je er alleen voor komen te staan...je kunt voor onvoorziene ziektekosten een verzekering afsluiten, dan hoef je geen wereldbedragen achter de hand te hebben.

Kortom...ik vind dat je in het leven ook wel eens wat geprobeerd moet hebben. Altijd behoudend zijn en te voorzichtig lijkt me niet prettig. Steeds maar denken...wat als....terwijl het wellicht nooit gebeurt...dat is niet mijn ding.
Ik denk altijd maar: een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest...
Bovendien is: wie dan leeft, die dan zorgt soms ook een goed uitgangspunt. Niet altijd....maar het is soms beter om niet steeds van te voren te tobben...maar gewoon dingen op je af laten komen en er dan een mouw aan passen.
Succes met je dilemma.