Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lielle schreef:Dat laatste vind ik een zeldzaam grove reactie, je moet je schamen.
Lara_Silver schreef:Marloes, een slof laat de neus zo ver als correct is, dit is in ieder individueel geval anders. Inwerking op de lagen is idd sterker, maar blijkbaar onderschat jij ook zwaar de gevoeligheid van de neusrug, want als hij begrenst wordt door een vaste hulpteugel óp de neus, voelt hij dit heel zeker, en het zal niet aangenaam voelen.
Maar wat is nu eigenlijk jullie punt? Al hebben jullie Anky als instructrice! Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden! Heel simpel en duidelijk. Een instructeur hoort ten alle tijden zijn ruiters te kunnen helpen zonder enige vorm van hulpteugel. Gooi de namen van jullie instructie gerust op tafel, ik geef er niks om.
Een probleem met een paard los je op dmv van kunde, en waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels! Dit is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven, en die houding is nog sterker tegenover instructeurs, want die horen hun leerlingen imo góede dingen aan te leren, en geen quick and dirty maniertjes om snel hun zin te krijgen. Maar het is toch lekker jullie keuze, blijf je paard maar bijzetten onder het springen, ik zal mijn berichtje bij [IM] neerzetten tegen de tijd dat het paard is ingeslapen ten gevolgen van een gebroken been of ander letsel toegebracht door zulke idiote praktijken.
Gr. Lara_Silver
Lara_Silver schreef:Lielle schreef:Dat laatste vind ik een zeldzaam grove reactie, je moet je schamen.
Waarom zou ik me moeten schamen, ik verwens haar niets, ik schrijf alleen wat er imo om de hoek staat te gebeuren.
Grof is het, maar het is een onderstreping van mijn eigen mening en daarbij is het een kwestie van tijd voor er ongelukken gaan gebeuren!
Zou ik dit tegen iemand zeggen die zijn paard zonder enige foute hulpteugels zou rijden zou dit inderdaad erg onbeleefd zijn maar in dit geval vind ik het niet onbeleefd, aangezien de keuzes die gemaakt worden voor het paard...
Merlijn schreef:Lara_Silver schreef:Marloes, een slof laat de neus zo ver als correct is, dit is in ieder individueel geval anders. Inwerking op de lagen is idd sterker, maar blijkbaar onderschat jij ook zwaar de gevoeligheid van de neusrug, want als hij begrenst wordt door een vaste hulpteugel óp de neus, voelt hij dit heel zeker, en het zal niet aangenaam voelen.
Maar wat is nu eigenlijk jullie punt? Al hebben jullie Anky als instructrice! Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden! Heel simpel en duidelijk. Een instructeur hoort ten alle tijden zijn ruiters te kunnen helpen zonder enige vorm van hulpteugel. Gooi de namen van jullie instructie gerust op tafel, ik geef er niks om.
Een probleem met een paard los je op dmv van kunde, en waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels! Dit is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven, en die houding is nog sterker tegenover instructeurs, want die horen hun leerlingen imo góede dingen aan te leren, en geen quick and dirty maniertjes om snel hun zin te krijgen. Maar het is toch lekker jullie keuze, blijf je paard maar bijzetten onder het springen, ik zal mijn berichtje bij [IM] neerzetten tegen de tijd dat het paard is ingeslapen ten gevolgen van een gebroken been of ander letsel toegebracht door zulke idiote praktijken.
Gr. Lara_Silver
Heb jij je al eens verdiept in: hoe lang die vaste martingaal gegespt wordt, voordat je je er zo ontzettend negatief over uitlaat?
Quote:"Iedere instructie die zijn leerling aanbeveeld een hulpteugel te gebruiken vind ik niet kundig genoeg een ruiter in leer te nemen of op te leiden!" Gezien je eigen berichten heb je zelf wel eens gebruik gemaakt van een slof, op de goede lengte ongetwijfeld. Zou het nu niet kunnen zijn dat ook anderen in staat zijn om de vaste martingaal op "de goede lengte" te gebruiken?
Ik begrijp echt niet waar die bijna agressieve toon van jou voor nodig is. Als je de v. martingaal, net zoals de slof, goed gebruikt zijn het eerlijke hulpteugels.
Over je opmerking:"Waar kunde ophoudt beginnen de hulpteugels!" het volgende. Hulpteugels zijn teugels om je te helpen goed te gaan rijden; het zijn geen van beide teugels om je paard/pony bij voorbaat al in de krul te trekken, dan gebruik je ze niet op de manier waarvoor ze bedoeld zijn.

en mijn opmerking daarom ook verwijderd.Merlijn schreef:Quote:Ik heb zelf nog nooit van een slof gebruik gemaakt, dit is in een van mijn eerdere berichten ook al aangehaald. Ik kan gerust geloven dat een vaste martingaal op een normale lengte bevestigd kan worden, natuurlijk, alles kan. Maar het feit wat mij afschrikt is dat die martingaal vast zit, en een vaste hulpteugel vind ik uit veiligheidsredenen uit den boze bij springen. (dit was eigenlijk mijn hele punt in deze discussie)
De nek kan nog zo vrij zijn, als een paard struikeld over een hindernis, of valt, zal het nog vrijheid te kort komen en zal een dergelijke situatie veel erger uitpakken dan wanneer een paard zijn volle lichaam zou kunnen gebruiken.
En los van de situatie van de ts; een slecht gebruikte hulpteugel trekt het paard niet noodzakelijk in de krul maar veroorzaakt zelfs slechtere dingen vb. stijfheid in de rug door spierverkramping.
En zoals ik aangaf, ik zal altijd blijven vinden dat kunde ophoudt bij het gebruik van hulpteugels, hoe goed gebruikt ook. Het zal gerust uitkomst bieden maar ik houdt toch liever van een uitdaging en los het rijtechnisch op.![]()
Wat betreft je eerste opmerking, dat heb ik gezienen mijn opmerking daarom ook verwijderd.
En over de tweede, vlgs mij kan een hulpteugel alleen een paard laten verkrampen als hij constant inwerkt, als dat het geval is zit hij dus te kort en dus niet juist.
Dat een paard met springen kan struikelen en vallen ben ik met je eens. Maar ik denk dat in het onderhavige geval met beleid gewerkt wordt.
Merlijn schreef:Quote:Ik heb zelf nog nooit van een slof gebruik gemaakt, dit is in een van mijn eerdere berichten ook al aangehaald. Ik kan gerust geloven dat een vaste martingaal op een normale lengte bevestigd kan worden, natuurlijk, alles kan. Maar het feit wat mij afschrikt is dat die martingaal vast zit, en een vaste hulpteugel vind ik uit veiligheidsredenen uit den boze bij springen. (dit was eigenlijk mijn hele punt in deze discussie)
De nek kan nog zo vrij zijn, als een paard struikeld over een hindernis, of valt, zal het nog vrijheid te kort komen en zal een dergelijke situatie veel erger uitpakken dan wanneer een paard zijn volle lichaam zou kunnen gebruiken.
En los van de situatie van de ts; een slecht gebruikte hulpteugel trekt het paard niet noodzakelijk in de krul maar veroorzaakt zelfs slechtere dingen vb. stijfheid in de rug door spierverkramping.
En zoals ik aangaf, ik zal altijd blijven vinden dat kunde ophoudt bij het gebruik van hulpteugels, hoe goed gebruikt ook. Het zal gerust uitkomst bieden maar ik houdt toch liever van een uitdaging en los het rijtechnisch op.![]()
Wat betreft je eerste opmerking, dat heb ik gezienen mijn opmerking daarom ook verwijderd.
En over de tweede, vlgs mij kan een hulpteugel alleen een paard laten verkrampen als hij constant inwerkt, als dat het geval is zit hij dus te kort en dus niet juist.
Dat een paard met springen kan struikelen en vallen ben ik met je eens. Maar ik denk dat in het onderhavige geval met beleid gewerkt wordt.
. saskia_trec schreef:Nou je brengt jezelf denk ik dan ook in een gevaarlijke situatie, je paard zit van singel tot neusriem vast als er wat gebeurd dan is het niet meer 'handig' en in een pacour mag je je martingaal alleen gebruiken bij de juiste gebruiksaanwijzing, dus aan de teugels.
Hoe komt je instructeur er eigenlijk bij om dat zo vast te maken? Vind het erg onveilig en geen juiste keuze van je instructeur.
Groetjes.

Daar kunnen ze toch net zogoed in gaan stappen oid