Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
annastasia schreef:dat idee had ik al. maar stel dat de trailer iedere week achter 3 verschillende auto's hangt. wat voor constructie willen ze daarvoor bedenken dan.
Miska schreef:Voor degene die graag wilden weten wat ik met pony's in mijn trailer woog, morgen gaan we op de weegbrug mits het niet al te slecht weer wordt.
Anders een andere dag deze week, maar in ieder geval voor zaterdag.
Jullie horen het dus nog!
Groetjes!
ikke schreef:annastasia schreef:dat idee had ik al. maar stel dat de trailer iedere week achter 3 verschillende auto's hangt. wat voor constructie willen ze daarvoor bedenken dan.
Helemaal niks. Het WA-deel van je aanhanger is verzekerd bij de auto waar ie achter hangt. Het cascodeel verzeker je apart en is ook niet verplicht (zoals de WA dat wel is). Pas dus op dat ze je niet en separate WA-verzekering aansmeren voor de trailer. Ik heb dat overigens nog nooit meegemaakt, maar verzekeraars zijn soms gehaait.
Diablo schreef:ikke schreef:Helemaal niks. Het WA-deel van je aanhanger is verzekerd bij de auto waar ie achter hangt. Het cascodeel verzeker je apart en is ook niet verplicht (zoals de WA dat wel is). Pas dus op dat ze je niet en separate WA-verzekering aansmeren voor de trailer. Ik heb dat overigens nog nooit meegemaakt, maar verzekeraars zijn soms gehaait.
Hoe zou dat dat dan zitten als je een Nederlandse trailer achter een Duitse auto hangt? In Duitsland moet je je paardentrailer apart verzekeren, die is niet meeverzekerd met je auto. Als je dus deze constructie toepast, ben je dan wel verzekerd?

Miska schreef:Goeieavond!
Nou om jullie even in te lichten wat onze D-pony's wegen...
En schrik niet...
We hebben op de weegbrug gestaan met mijn auto en trailer plus 2 D-pony's van 1.47m en het totale gewicht was : 3040 kg!
Mijn auto weegt 1370 kg en de trailer 610 kg (ik dacht 600kg, maar blijkt 10 kg zwaarder te zijn)
Tel dus maar uit wat de pony's wegen : 1060 kg! samen.
Nou ja, niet helemaal want de zadelkamer zat ook vol met onze zadels en poetskist ed.
Maar 500 kg per pony zeker wel!
Dus mijn auto die 1400 kg mag trekken, mag met deze 2 pony's niet rijden!
Helaas, had echt nooit gedacht dat ze zo zwaar waren...
Alleen met mijn auto mag ik er niet mee rijden, jammer genoeg.
En ga dat dus ook niet doen!
Heb nog even geen foto om er een beeld bij te geven, dus die komt later nog een x!

, vind het jammer voor je maar inderaad, veiligheid boven alles! Overigens wel een heel mooi praktijkvoorbeeld zo!
ik had het beloofd en hoop gewoon dat jullie er wat aan hebben.

Miska schreef:Dat is dan denk ik, een onjuiste verwoording geweest, want de kogeldruk kan alleen maar op de kogel van de trekhaak lijkt me...
De trekhaak hoort bij de auto en de aankoppeling van de trailer die op de kogel van de trekhaak rust, hoort bij de trailer.
Dan weet ik niet welke druk er dan nog meer bedoeld wordt...
Aimee schreef:Ja, dat heb ik gelezen. Maar iemand in dit topic schreef ook dat de kogeldruk van de auto niet altijd overeen komt met de kogeldruk van de trekhaak. Dus... Waar vind ik de kogeldruk van de auto?
Miska schreef:Zullen daar de fabrikanten van de auto en van de trekhaak niet aan bepaalde constructie eisen moeten voldoen?
Maar waar vindt je dan de toegestane kogeldruk voor de auto?
In de handleiding van de auto, maar er is geen hond die dat weet of bij een 2e hands auto nog dat boekje heeft en dan?