Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:52

Maartje, jouw antwoord is goed bedoelt, maar juridisch niet erg correct en dat maakt de verwarring over dit soort vragen alleen maar groter.

Lees mijn berichten, zo zit het en niet anders. En ik heb het niet uit de zoveelste hand Knipoog .

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:59

Judith_VB schreef:
ikke20 schreef:
kosten eigenaar. eigenaar hoort dier onder controle te hebben. als het bij mij gebeurd roep ik vaak ook naar de eigenaar dat als hij een trap krijgt ze niet moeten zeuren en dan moesten ze ze maar bijhouden

Even advocaat van de duivel spelen Duivel
Als je paard trapt heb je het paard zelf ook niet onder controle!

Dit kan de eigenaar van de hond gebruiken bij een eventuele schadeclaim. Ik zou het dus zeker niet van te voren roepen. Dan is het ook niet echt meer een onzeker voorval hè Knipoog
Dit soort gevallen worden altijd welles/nietus verhalen.
Let er in ieder geval wel op dat je (indien mogelijk) foto's maakt van de honden en eigenaar. Probeer naam en adres te krijgen etc. Op zulke momenten spelen de emoties ook hoog op (logisch de adreneline giert door je lijf met zoiets) dus probeer kalm te blijven en probeer tot een oplossing te komen.

Lijkt mij niet,het paard schopt dan uit zelfverdediging!Helpt dat niet dan schopt de ruiter inderdaad de hond onder zijn reet of met zweep/stuk hout uit zelfverdediging Vork

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:17

Had laatst ook nog een akkefietje,het is namelijk zo als je bij ons het bos in gaat moet je eerst even een stukje over een polderweggetje zo'n 75mtr en daarna kun je rustig een ruiterpad op naar het bos toe.
Komt daar een auto aan met een flinke snelheid niet de intentie hebbende zijn vaart te minderen zet ik langzamerhand mijn paard op het midden van de weg en rijd rustig die paar meter nog verder zodat hij niet voorbij kan razen als een gek waardoor mijn paard op de motorkap had kunnen belanden.

Kijk ik achterom:heeft hij onderhand zijn pumper tegen de hakken van mijn paard staan,wat als mijn paard naar achter schopt ben ik dan aansprakkelijk??Enfin ik niet te flauw en stap af en ga voor zijn auto staan en wijs hem erop dat hij erg associaal bezig is en niet weet dat hij met een levend dier en mens bezig is en deze in gevaar brengt!!

Man keurig in pak van een jaar of 65 met zijn vrouw ernaast in een Jaguar,geeft gas bij en bedreigd mij omver te rijden dus ik spring opzij en geef een flinke schop tegen zijn passagiersdeur en kijk hem aan op een manier dat de vlammen uit mn ogen schieten,hopende dat meneer uitstapt,maar nee de angsthaas die zich een echte heer voelt in zijn jaguar rijdt door en mevrouw durft me niet aan te kijken,wat was ik heet van kwaadheid zeg!!Wanneer hij uitgestapt had,had ik niet voor mezelf ingestaan zoooo kwaad dat ik was!! Boos!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:48

Ik ben vorig jaar rond deze periode van het jaar aangevallen door een dobbermann... Heb geprobeerd mijn paard naar de dobberman te keren zodat ze met haar voorvoeten kon trappen, maar helaas zette mijn paard het op een lopen. Er was echt NIETS meer aan haar te zeggen. Ze zat volledig in de paniek modus. Nu moet je weten dat mijn paard een jong paard was dat toen ongeveer de 3de of 4de keer buiten kwam. Ik ben wel al van toen ze 2 was met haar aan de hand gaan wandelen... Afin, mijn paard heeft me deraf gesmeten en is er vandoor gegaan... Achteraf is ze nog een grote weg alleen over gestoken en uiteindelijk heeft een meisje dat daar woonde haar gevangen en gekalmeerd. Mijn jas was helemaal gescheurd, mijn cap (al een geluk da'k die op had) had een reuze deuk...

De vrouw is niet eens komen kijken of ze mij kon helpen... integendeel ze is er gewoon met hond vandoor gegaan... Ik ben wel klacht gaan indienen. Er was gelukkig niets gebeurd... maar als mijn paard aangereden was geweest had ik die kosten op die mevrouw kunnen verhalen want zij is de oorzaak geweest dat mijn paard op de vlucht geslaan was. had zij haar hond netjes aangelijnd zoals verplicht in dat gebied was de hond niet achter mijn paard gegaan, was ik er niet af gegooid en hadden we onze wandeling op een rustige manier kunnen verderzetten...

Het is zever dat je zelf verantwoordelijk bent omdat je je paard niet de baas bent, want in zulke omstandigheden KAN je je paard niet de baas zijn. Als men zegt dat je je paard de baas moet zijn bedoelen ze dat in NORMALE situaties.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:50

PERENBOOMPIE schreef:
Kijk ik achterom:heeft hij onderhand zijn pumper tegen de hakken van mijn paard staan,wat als mijn paard naar achter schopt ben ik dan aansprakkelijk??ingestaan zoooo kwaad (

Kort antwoord: Já Haha! .

Iets langer antwoord: Dat wil nog niet zeggen dat je een schadevergoedingsverplichting hebt Knipoog Tong uitsteken

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:23

Nou hoe dat hij omgaat met medeweggebruikers zou ik hem kunnen aanklagen voor poging tot moord eerder gezegd,en mijn paard heeft er geen deuk ingetrapt maar heb ik dus zelf bewust gedaan+een klap met de zweep op zijn motorkap en toch kwam meneer er niet uit,zou hij zich dan toch bewust geweest zijn van het feit dat hij niet zomaar op levende wezens in mag rijden,ik denk wanneer hij eruit gekomen was hij mij had kunnen aanklagen voor poging tot doodslag want het is dat ik een paard in mijn ene hand had en deze niet los kon laten anders had ik hem eigenhandig uit zijn auto getrokken,ben nog woest!!!Heb hem overigens daarna nooit meer langs zien rijden! Tong uitsteken

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:49

Dit is ooit ook bij mijn verzorgpaard gebeurd.... Die heeft echt op een auto gezeten.... Die reed er ook zo hard achter en stond tegen hem aan.... Gelukkig ging hij gelijk 'zitten' en had niet echt schade aan zijn achterbenen.... Het andere paard wat dr bij was (al een heel stuk ouder met jong meisje erop) was gevallen en lag in de berm echt zielig.... Gelukkig er wel boven op gekomen...

Sommige mensen denken ook gewoon niet na.... Ik heb ook zo'n hekel aan automobilisten die expres gaan toeteren enz als ze langs je rijden.... Even kijken wat voor reactie het geeft.... Maar gelukkig heb je ook wel aardige mensen dr tussen... Zo weten een aantal boeren dat de paarden wel eens bang zijn voor een tractor... En dan blijven ze achter je en wachten even en gaan je niet inhalen...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:02

Ieder paard reageert natuurlijk anders op honden. Ik heb erbij die het in hun broek doen, maar ook die zonder aarzelen de aanval inzetten. Honden behoren aan de lijn óf onder apél. Zo ook met paarden. Indien je de controle verliest is dit je eigen tekortkoming. Niet leuk, maar je moet paarden nu eenmaal gedegen voorbereiden op buitenritten.

Ook bij mij heeft eens een jojo met zijn bumper tegen de achterbenen van mijn hengst gereden. Moedwillig wel te verstaan, want de betreffende meneer vond dat ik als ruiter geen recht had op de openbare weg te vertoeven. Hij heeft de schrik van zijn leven gehad! De hengst werd zo pissed dat ie op twee benen ging, zich omdraaide en chargeerde met zijn voorbenen richting de motorkap.
De chauffeur heeft het snelheidsrecord achteruit rijden verbroken.....

Nadat ik de betreffende persoon op zijn gedrag aansprak kreeg ik dreigend een honkbalknuppel onder mn neus geduwd. Ach, gezellige wereld leven we in.....

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:10

ze is duidelijk zelf ansprakelijk, als je niet met 3 honden overweg kunt moet je ze dus ook niet alle 3 of 2 los laten..

eerlijk gezegd toen ik je verhaal aan het lezen was hoopte ik als eindresultaat te lezen dat 1 van die honden een flinke schop had gekregen.. niet dood ofzo of erg maar gewoon zodat die honden het afleren, die van jou zijn dan "gelukkig" vriendelijk geweest.. mijn paard had m dus wel finaal dood getrapt want die pikt niks van niemand. Je had iig volledig in je recht gestaan als het wel gebeurt was,, trouwens pensionnetje ik las je bericht weet je wat mijn paard doet als iemand alleen al te hard langsrijd Clown dan trapt ie naar de auto Haha! ik heb daar geen problemen mee want wij hebben op stal een brief van de gemeente liggen waar we wel en niet mogen rijden en op het dijkje bij ons mogen de auto's maar 40 uiteraard gaan ze 80 maar goed ROFL

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:16

is ten eerste al erg raar als honden zo reageren maar het is wel heel dom dat ze der honden dan ook nog los laat! denk idd dat zij verantwoordelijk is. je kunt het ook zo bekijken : wat als 1 van haar honden jou paard nou flink had gebeten? dan is zij ook verantwoordelijk. maja gelukkig is er niks gebeurd....

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:30

zij is aansprakelijk.
en in welke tijd van het jaar was het.
want er zijn maanden dat honden niet eens los mogen.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:50

die vrouw is inderdaad aansprakelijk. zoiets heb ik een paar maanden terug ook gehad:

ik ging met mijn verzorgpony(elsja) naar het bos (1 pony en dn nog 2 vriendinnen die meegingen). alles ging goed we gingen een beetje naar het water daar enzo. en toen was er een vrouw een man en 2 kleine kindjes die een rotweiller bijhad. me pony is normaal ook niet bang voor honden. die hond was ook los en hij viel elsja aan. die mensen stonden er bij en keke er na niet normaal. mijn vriendin zat er op dat moment op en ze viel eraf , ze had de teugels nog wel vast maar die hond liet niet los en toen kon mijn vriendin het niet meer houden dus liet haar los, elsja rende helemaal het bos in met de hond achter haar aan, ze ging helemaal naar huis (30 min. als je daar te paard na toe gaat) en toen zat die hond nog steeds achterhaar aan. we gingen gesplitst zoeken. ik en mn vriendin in het bos(eigenlijk wel nutteloos want als een paard in paniek is rent ie gelijk naar huis) en mn vriendin die er afgevallen was bleek later naar de weg naar huis te zijn gegaan. ikzelf was helemaal overstuur. gelukkig dat wel een van ons beltegoed had zodat we elkaar konden berijken. verder heb ik nog gehoord dat iemand elsja te pakken had en die hond was er nog steeds en toen hadden ze stenen naar die hond gegooit(eigenlijk wel zielig wnt die hond weet denk ik ook niet beter). toen kwamen die eigenaren vn die hond en hadden hem mee naar huis genomen. later liep mijn vriendin naar de stal(ze was al bijna thuis) en ze was echt heel moe dus viel gelijk neer. ze had er 4 bijtwondjes aan overgehouden die zijn nu al genezen zonder ontstokingen gelukkig. afgelopen dinsdag was ik voor het eerst weer een klein rondje door het dorp gelopen en dat ging opzich wel goed, maar ze vind het nog wel spannend.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:56

Ik weet niet of deze opmerking gemaakt is, maar ik wil even een kantekening plaatsten bij jouw handelen:

Wanneer paarden aangevallen worden is het eerste wat ze doen hun in veiligheid brengen. Deze moet uit de gevarenzone blijven. Misschien maakte het jouw paard rustiger, maar in principe is dit een handeling die in tegenstrijd is met hun instinct en je zou hun angst hierdoor nog meer kunnen vergroten...!

Een paard is aan de voorzijde kwetsbaarder dan aan de achterzijde, daarom draaien ze wanneer ze zich aangevallen voelen de achterhand toe. Daarmee zijn ze niet alleen beschermder, ze kunnen zichzelf dan ook beter verdedigen door uit te halen...!

Ik heb zelf wel eens gehad dat een paard die ik reed een hond goed trapte. Maar ik reed op een openbare weg en de hond rende van het erf af richting mijn paard. Er is nooit wat van gekomen, maar ik denk ook dat ik in deze situatie wel sterk had gestaan. Als ik het erf op zou zijn gereden was het weer een ander verhaal (misschien?)

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:02

Meiden jullie hebben wat meegemaakt. Doodeng.

Volgens mij is die vrouw aansprakelijk zij moet haar honden aangelijnd houden.

Ik hoop dat het jullie niet meer overkomt

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:33

ellen11 schreef:
Meiden jullie hebben wat meegemaakt. Doodeng.

Volgens mij is die vrouw aansprakelijk zij moet haar honden aangelijnd houden.

Ik hoop dat het jullie niet meer overkomt

Hier ben ik het mee eens Knipoog Tenzij je je bevind in een honden losloopgebied Knipoog

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:57

Het is moeilijk te zeggen

zelf vind ik dat het de eigenaar zijn schuld is.
Maar de eigenaar kan van alles verzinnen en die bekijkt het weer van een hele andere kant: Jou paard schopte haar honden.
Jij bekijkt het zo: Zij liet haar honden los en die probeerde jou paard te bijten
Als ze haar honden op die plek los mocht laten zou het moeilijk zijn..
Maar ik vind dat ze haar honden onder controle moet houden als ze loslopen en dat als ze ziet dat het bij de ene hond misgaat ze niet ook nog is de andere hond moet loslaten!
Gelukkig is dat allemaal niet heel erg geworden maar ik zou er zelf wel onzekerder van worden als ik dan een hond zie lopen..

Groetjes Anna Pling

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:04

De vrouw met de honden, zíj laat ze los, en heeft ze niet onder controle.

Ik heb trouwens ook iets soortgelijks mee gemaakt, ik was aan het fietsen met mijn shetlander, en ineens komt daar een grote deense dog x rottweiler aan, ik vind die hond al vresélijk (Ben niet bang voor hem ofzo, ben sowieso nooit bang voor een hond) maar goed, dat beest rent zo over de weg (gelukkig géén auto's) en ik fiets met een rustig drafje door, Max is niet bang en ik dacht dat ze haar hond wel terug zou roepen maar wat doet hij, hij springt zo achter op mijn pony... Gelukkig beet hij niet oid, en ik had een klein zweepje bij me om mijn pony wat bij te tikken als hij sloom is, dus die heeft 'ie tegen zijn snuit gehad.. en já, het was een reu die dus mijn pony (ruin) probeerde te dekken Scheve mond

Wie is in zo'n situatie aansprakelijk, als mijn pony geschopt had, en de hond raakte gewond, of mijn pony raakt gewond.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:27

de hond komt naar jou toe en mensen weten hoe paarden kunnen reageren.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:41

Maar veel hier zeggen ook dat gewoon wat speels happen enz. gewoon moet kunnen.. Maar mijn paard die nooit een kik heeft gegeven en toen ''Speels'' Gehapt werd in haar achterbenen heeft nu wel mooi een angst voor honden.. En dat vind ik erg vervelend aangezien ze dit van te voren nooit gehad heeft..

(dit heeft zelfs als geleid tot valpartijen enz.)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:43

De vrouw met de honden is absoluut aansprakelijk. Zij had haar honden niet onder controle.

Als je paard in zo'n geval een hond doodschopt valt dat onder zelfverdediging en heb je nog recht op schadevergoeding toe.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:48

Het is dan die vrouw haar schuld, je moet de honden aan de lijn houden.
Gevaarlijk hoe ze bezig was. en vooral dat ze de 2de ook nog los liet!
Gelukkig is alles goed gegaan! Was wel schrikken zeker! Gaaaap
Kanik me echt wel voorstellen!
Zoiets had ik ook maar gelukkig zat er een hek voor, maar alleen mijn paard die was er bang voor en rende de weg op. Gelukkig kwam er op dat moment net geen auto aan gereden:O

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:54

Die vrouw is denk de schuldige.
Zíj liet de honden los, en ik denk dat ze wel weet dat haar honden zo kunnen reageren.

Mijn pony heeft zelf ook een keer een hond getrapt, maar die eigenaar stond daar maar een beetje met z'n handen in z'n zakken te wachten tot die hond terug kwam. Die hond beet in mijn pony's achterbeen en kreeg toen ook een flinke lel. Hij heeft er niet veel aan over gehouden, maar die heeft z'n lesje wel geleert !