Lieskoorden kruislings of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Re: Lieskoorden kruislings of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:59

Grappig eigenlijk, had er echt nog nooit van gehoord, of gezien dat iemand die koorden kruiste, of door elkaar heen haalde. Ik doe ze zelf dus nooit door elkaar heen halen of kruisen, maar zou misschien kunnen dat de deken dan beter blijft zitten.
Al heeft mn ene vz paard een deken zonder die koorden en die ligt altijd vrij recht en de andere met die koorden zakt nog wel eens scheef. Dus eigenlijk zegt dat nog niks Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:17

Als je je bilkoorden nodig hebt om het dek op zijn plaats te houden, dan past je dek niet goed! Ik haal bij al de paarden de bilkoorden eraf omdat ik het levensgevaarlijk vind als ze met de achterbenen in de koorden komen als ze opstaan. Een dek dat gaat schuiven en dus de koorden nodig heeft om recht te blijven liggen, snijd altijd in de liezen van het paard, of je ze nu kruizelings of recht vast maakt. Een buiten dek vind ik een ander verhaal omdat ze daar wel eens uit hun dak gaan en een loshangend dek dan weer gevaarlijk is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:28

Ik doe altijd links aan rechts en rechts aan links. Bij mijn eerste verzorgpony is mij dit zo geleerd en dit heb ik eigenlijk nooit meer anders gedaan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:52

Ik heb bijna alle bilkoorden vervangen voor één staartkoord. Is wel zo handig met omdoen en de deken blijft evengoed mooi zitten als de paarden hun konten naar de wind draaien. Vooral gekruist zie ik nog wel eens een band om een achterknie heenslaan.
Om alleen een bilkoord te maken moet je wel goed passende dekens hebben, die van mij hebben ze alleen maar op het land om. In de box vind ik bilkoorden doodeng, maakt niet uit hoe je ze vastmaakt. Gelukkig breken ze vrij gemakkelijk (en scheuren ze de halve deken kapot).. heb dus te vaak bij stalgenootjes gezien dat een paard er met een been in bleef hangen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:42

asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Zo doe ik het ook Ja!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:27

Ik maak de linkerkant altijd gewoon vast, en dan haal ik de rechter bilkoord erdoor heen en maak ik 'm vast. Lachen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:31

Jelleee schreef:
Ik maak de linkerkant altijd gewoon vast, en dan haal ik de rechter bilkoord erdoor heen en maak ik 'm vast. Lachen

Zo doe ik het ook Ja

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:20

Ook ik doe ze kruislings aan (dus links bij links en rechts bij rechts en dan door elkaar gehaald, pff lastig uitleggen).
Alleen bij mijn arabier werkte dit niet omdat dit erg schuurde bij zijn staart en dus zowat geen staart meer overhield. Hij heeft nu nooit meer lieskoorden en gek genoeg blijven toch alle dekens goed liggen bij hem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:21

Ik ben het eens met aerdenhou1. Als de bilkoorden wel vast moeten dan links aan links vast en rechts er eenmaal doorhalen en rechts vast zetten.
Helaas zijn de koorden vaakt ook te los waardoor de paarden met hun benen blijven haken in de bilkoorden.
Bij hengsten hebben wij nooit problemen gehad met bilkoorden, konden gewoon op boven geschreven manier vast zonder schuren of knellen.

Bij jonge paarden moet je gewoon even kijken welk riempje je eerst los moet maken voor je het laat zakken en de andere los maakt. Dit voorkomt kriebelen Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:30

Pistasche schreef:
Ik doe ze altijd kruislings dus al je de deken plat legt met de doe ik het linkerkoord en het rechterringetje en het rechterkoord in het linkerringetje Lachen

Ik ook.... anders zijn ook de banden te lang..

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:33

Ik doe altijd 1 kant gewoon en dan de andere kant door de andere halen, bij mijn eigen pony tenminste.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:35

asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Dat doe ik ook Haha!

Bovendien noem ik die dingen altijd bilkoorden Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:36

Kruislings. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:40

aerdenhout1 schreef:
Als je je bilkoorden nodig hebt om het dek op zijn plaats te houden, dan past je dek niet goed! Ik haal bij al de paarden de bilkoorden eraf omdat ik het levensgevaarlijk vind als ze met de achterbenen in de koorden komen als ze opstaan. Een dek dat gaat schuiven en dus de koorden nodig heeft om recht te blijven liggen, snijd altijd in de liezen van het paard, of je ze nu kruizelings of recht vast maakt. Een buiten dek vind ik een ander verhaal omdat ze daar wel eens uit hun dak gaan en een loshangend dek dan weer gevaarlijk is.

Ik heb ze wel, 'gewoon' dus gewoon links aan links, rechts aan rechts. Maar eigenlijk licht haar deken wel om alleen heel soms zit die ene beetje scheef. Maar met zo'n dikke kont als de hare is de kans ook klein dat die scheef gaat zitten Vork (ik heb een haflinger trouwens) Maar ze heeft ook bijna nooit een deken op. Ze staat wél 24/7 buiten en allen de deken op als ik net gereden heb.

Maar als we ook nog een discussie gaan hebben over het wel of niet gebruiken van die riemen, als je bedenkt dat dekens volgens sommige (of misschien is het ook wel zo) gewoon niet nodig is. nouja.. ik denk weert het niet dan deert het niet. In ieder geval bij dekens!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:50

even over de hengsten:

als het té strak zit, kunnen hun ballen volgens mij naar binnen klappen en koliek krijgen ofzoiets.. ik heb het een keer gehoord, en doe voortaan bij hengsten gewoon rechts rechts en links links.. Knipoog
bij mijn ruin doe ik dat ook.. kruislings vind ik zo ingewikkeld.. Tong uitsteken
ik haal de rechterband er 1 keer doorheen zegmaar Tong uitsteken
weet niet hoe ik het uit moet leggen.. beetje moeilijk Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:03

TiaraBungy schreef:
kruislings vind ik zo ingewikkeld.. Tong uitsteken
ik haal de rechterband er 1 keer doorheen zegmaar

En ik vind dit dus geen verschil hebben en net zo ingewikkeld. Als je ze doorhaalt kun je ze net zo goed kruislings doen. Nagelbijten / Gniffelen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:04

o ik vind van wel .. Tong uitsteken

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:08

Ik doe altijd links vast aan rechts, rechts aan links.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:08

En zo hebben we met z'n allen al 4 pagina's volgeluld over hoe we de bilriemen vastmaken... Slapen hahaha

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:09

haha idd!! Tong uitsteken Haha!
grappig toch Lachen

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:11

mardjai schreef:
ik doe de linker bilsingel aan het linkerringetje, en pak dan de rechter bilsingel, haal die door de andere en maak hem dan vast aan het rechterringetje (zoals vele hier ook doen)
Deken blijf goed liggen ook met buitensspelen, rollen noem maar op en geen schuurplekjes op zijn benen Lachen

zoe doe ik ze ook...
ze blijven dan altijd goed liggen.

ik ken ook paarden waarbij ze gewoon recht zitten, maar die staan regelmatig op de dekens..

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:12

Ik doe ze altijd kruislings. Lachen

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:06

Jelleee schreef:

Doe ik ook altijd.
Heb dat op de manege geleerd en doe het nog altijd zo.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:32

Ik doe ze ook kruislings..

Hafje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:38

ik doe ze niet kruislinks en de deken blijft goed liggen Knipoog Buiksingels doe ik echter wel kruislinks.