Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:40

Heb niet alles gelezen dus sorry als deze vraag al gesteld is??

maar ik begrijp dat je jezelf moet vastmaken aan je zadel??

maar hoe zit het dan als je valt en je paard neemt de benen??

blijf je dan vasthangen en word je mee gesleurd???

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:49

dodyg schreef:
Heb niet alles gelezen dus sorry als deze vraag al gesteld is??

maar ik begrijp dat je jezelf moet vastmaken aan je zadel??

maar hoe zit het dan als je valt en je paard neemt de benen??

blijf je dan vasthangen en word je mee gesleurd???

Misschien toch even de site van het airbagvest lezen ;)

_silvie_

Re: Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:35

Het is natuurlijk goed dat het goede bescherming biedt, maar dat vind ik bij een bodyprotector ook. Als ik mijn paard voor me neem denk ik dat hij helemaal overstuur zal raken als de airbag in dat vest open gaat. Dus ik zal er niet mee gaan rijden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:04

Volgens mij kan het paard er idd van schrikken. Het idee is wel goed bedacht maar de uitwerking... tja daar kan nog wel eens iets mis gaan. Persoonlijk wacht ik er nog even mee...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:30

Heb er nog nooit 1 gezien.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:38

Ik ken iemand die er op wedstrijd mee reed. Ze viel eraf en dat gaf me toch wel een geweldige luide knal,waar vele paarden van verschoten.
Dus ideaal is het toch niet met jonge paarden.
Ik weet wel niet of alle vesten knal zeggen als ze zich opblazen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:33

ik ben benieuwd hoe de ontwikkeling hierin gaat. Als ze de techniek een beetje verfijnen allemaal denk ik dat het een zeer geschikte vervanging is voor een bp. mede omdat het niet zo stijf is.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:18

Ik vind het vreselijke dingen. maar denk wel heel veilig!! hoewel ik een bodyprotector handiger vind.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:34

MelanieB schreef:
InekeH87 schreef:
Ik heb een bodyprotector van de beta level 3 maar ik vind het erg ongemakkelijk met rijden ik kan me dan niet voldoende vrij bewegen vandaar dat ik zo een vest overweeg.
Wat ik ook met mijn bodyprotector had toen ik er de laatste keren afviel was dat ik bij mijn nek en mijn stuitje helemaal niet worden beschermd en mijn nek vind ik toch wel erg belangrijk.

Ten eerste, dan heb jij niet de goede maat, de bodyprotector hoort zo te zitten dat je er weinig van merkt tijdens het rijden.
Ten 2e heb je ook nekbeschermers.
En ten 3e, bij een airbag vest heb je ook geen stuitje bescherming.

Bij een airbagvest heb je wel degelijk een stuitbescherming, floept eruit als je valt.

Ik heb zelf het airbagvest sinds een jaar en ben er erg tevreden over, ben er "nog" niet mee gevallen.

Het nadeel van een 'harde' bodyprotector is het nekgedeelte, ik werk op de eerste hulp en heb daar iemand gezien die een nekwervel had gebroken thv de rand van de bodyprotector, maar ja had ze hem niet gehad had ze misschien nog meer wervels gebroken.

Het voordeel van de harde bodyprotector is de veiligheid naast het paard, het voordeel van het vest vind ik de soepelheid en het gewicht

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:08

MISTRAL94 schreef:
staroo schreef:
Eindelijk heb ik het airbag vest. Ik reed al ruim een jaar met een bodyprotector en nu ben ik nog steeds niet gewend om vastgeklikt te zijn aan het zadel dus wat er gebeurt er al 10 dagen? Ik wil afstijgen en dan ineens terwijl k hang tussen hemel en aarde bedenk ik me, oef er gaat iets niet goed, dan krabbel ik weer terug en probeer me gauw los te klikken er is nog niks afgegaan maar hoe lang dat nog duurt. . . . en dan komt het niet door er af te vallen vermoed ik! |(

Ik denk dat dat echt wennen is, kwestie van een gewoonte maken zoals andere dingen ook gewoon gemaakt zijn. Maar kan me voorstellen dat het heel erg wennen is :D

Deladuls: Volgens mij lopen ze zacht leeg en niet sissend.

Inmiddels ben ik er dus echt afgevallen maar dat is zeker al weer een jaar terug. Het geluid dat viel wel mee, daar schrok het paard echt niet van en hij loopt idd weer heel langzaam leeg, alleen heb ik de pech gehad, dat het flapje bij mijn stuitje dubbel klapte tegen mijn rug en ik ben dus alsnog keihard met mijn onderrug op het zandpad gekletterd en was er net zo beroerd aan toe als zonder bescherming, maar ja misschien domme pech geweest, het weerhoudt mij er niet van om zonder te gaan rijden. De sluiting schiet vanwege het overschrijden van een bep. snelheid direct los, geen rare ideeën van vast blijven zitten en blijven bungelen dat gebeurt echt niet. Het geeft mij nog steeds een veilig en vertrouwd gevoel zeker op buitenritten, in de bak heb ik de airbag niet altijd aan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:12

groenmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:29

Maar wat nu als het paard zelf valt? Dan heb je geen enkele bescherming, toch???? :?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:48

groenmp schreef:
Maar wat nu als het paard zelf valt? Dan heb je geen enkele bescherming, toch???? :?

dat heb je met een bp ook niet hoor :Y)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:49

ik wil er misschien ook een gaan kopen omdat mijn stuitje na een val al gebroken is geweest en dit mijn stuitje kan beschermen..

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:51

ninz schreef:
groenmp schreef:

dat heb je met een bp ook niet hoor :Y)

Vind dat je met een pb meer bescherming hebt als je samen met het paard valt.De pb is al hard en een airbagvest lijkt me, niet op geblazen, totaal geen bescherming geven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:01

Idd, als je met je paard valt... weet niet of je met zo'n vest bescherming hebt..

Een bodyprotector wel, die is altijd hard en beschermt dus.
Bovendien vind ik die airbagvesten ook niet mooi zitten.
Geef mij maar een Body :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:03

Op mijn manege is al gezegd dat je niet met zo'n airbag in de les mag komen, ze zijn bang dat als dat ding afgaat, er tien paarden in paniek de bak rondstuiteren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:08

Ninz, als je m'n link leest, zie je dat ze niet goedgekeurd zijn voor gebruik tbv paardensport.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:01

IS HET AIRBAGVEST GETEST EN GOEDGEKEURD DOOR EEN OFFICIËLE INSTANTIE?
Ja, het Hit-Air airbagvest is uitvoerig door TNO (Nederland) getest, is gecertificeerd en voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen.

IS HET TIJDENS FNRS-MANEGELESSEN EN FNRS-PROEVEN TOEGESTAAN OM MET EEN HIT-AIR AIRBAGVEST TE RIJDEN?
Ja, de FNRS heeft veilig en verantwoord paardrijden hoog in het vaandel staan en het is dan ook toegestaan om zowel tijdens de manegelessen als tijdens de FNRS-proeven met een Hit-Air airbagvest te rijden. Ook tijdens de terugkomdag voor juryleden werd aan alle aanwezige juryleden nog eens benadrukt dat rijden met een airbagvest is toegestaan.

bron; http://www.hit-air.info/Feiten.html

en vergeet niet als je met je paard valt , lopen je benen het grootste risico

groenmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:06

sarov schreef:

Ach, als je het zo gaat bekijken zou je ook geen cap ophoeven. Verder ben ik het niet met je eens. Op het moment dat bijvoorbeeld na een sprong het paard zichzelf niet kan herstellen en door zijn voorbenen gaat is er een gedegen kans dat hij niet op je benen, maar op je romp terecht komt.
En waarom hebben eventingruiters zowel een airbagvest als een normale bodyprotector aan? Vast niet omdat het zo lekker zit....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:41

Er is sprake van “ CE goedkeuring “
Het enige wat CE gecertifieerd is , is de stof waaruit de mouwen en de schouderstukken van één bepaald type vest zijn gemaakt. De fabrikant zegt het trouwens zelf op zijn website ( zie www.hit-air.com/english/system/index.html )
bron: www.bodyprotector.eu
Het maakt mij verder niet uit, heb er geen en wil er geen, maar als ik lees dat in Engeland de verkoper van zo'n vest hoofdelijk aansprakelijk wordt gesteld bij een ongeluk denk ik dat het dus echt niet aan de normen voldoet....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:24

sarov schreef:
IS HET AIRBAGVEST GETEST EN GOEDGEKEURD DOOR EEN OFFICIËLE INSTANTIE?
Ja, het Hit-Air airbagvest is uitvoerig door TNO (Nederland) getest, is gecertificeerd en voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen.

IS HET TIJDENS FNRS-MANEGELESSEN EN FNRS-PROEVEN TOEGESTAAN OM MET EEN HIT-AIR AIRBAGVEST TE RIJDEN?
Ja, de FNRS heeft veilig en verantwoord paardrijden hoog in het vaandel staan en het is dan ook toegestaan om zowel tijdens de manegelessen als tijdens de FNRS-proeven met een Hit-Air airbagvest te rijden. Ook tijdens de terugkomdag voor juryleden werd aan alle aanwezige juryleden nog eens benadrukt dat rijden met een airbagvest is toegestaan.

bron; http://www.hit-air.info/Feiten.html

Misschien een lesje anatomie? ;) Je romp zitten al je organen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:46

op horse event zei die man in de stand dat ze sinds kort goedgekeurd zijn en dat je er bijv. ook eventing mee zou mogen rijden.... dus nou weet ik het ook niet meer..

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:59

Nou je kan ook helemaal niks aandoen dan weet je zeker dat je een risico loopt, of je nou kiest voor een bodyprotector of voor de airbag versie je bent hoe dan ook altijd beter beschermd dan zonder iets en of er dan een CE goedkeuring op zit vanwege hooguit de stof dan weet ik toch dat ik beter af ben met dan zonder, 't is maar net welke keuze je maakt, de verantwoording ligt wel bij jezelf.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:47

Ik ken iemand die zo'n vest heeft, het is misschien handig,
maar heb je weleens iemand zien vallen met zo'n vest? dan lig je echt dubbel _O-
airbags zijn voor in de auto vind ik, niet op je paard. :+