Leuk he, een paard zoeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Re: Leuk he, een paard zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:19

Ooit eens heel NL overgestoken voor een zogenoemd mooie zwarte verschijning met super beweging. Kom je daar aan staat er een zielig hoopje in de bak, ribben te tellen, zwaar aan de wormen waarschijnlijk, zandluis, exzeem en amper 1.55 hoog. Werd het beestje eerst nog de bak doorgejaagd en vervolgens de vraag of ik er nog op wilde, nou liever niet dus. Heb netjes tegen de 'handelaar' gezegd dat hij het beestje maar snel moest opknappen want dit viel aardig onder de bewoording van dierenmishandeling. En de rest op het land zag er ook al niet te best uit, helaas.......

Maar moet wel zeggen dat ook bij ons op stal mensen wel eens komen kijken en dan laaiend enthousiast zijn en vervolgens hoor je nooit meer iets. Is het tegenwoordig een sport geworden om in het weekend proef te rijden ergens ofzo??

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:26

Wat een verhalen zeg! Bij mij viel het kopen van een pony ook vies tegen, maar tegen deze verhalen kan ik niet op!

Wel gingen we een keer kijken bij een pony die ongeveer 6 jaar oud was, maar de hele historie was eigenlijk onbekend.. later had de verkoopster opeens een geboortedatum in de advertentie gezet die de pony opeens anderhalf jaar jonger maakte.. erg apart!
En ook een keer vroegen we of iemand een pony kon voorrijden en of we zelf ook mochten rijden en toen we aankwamen had de pony in kwestie nog nooit een zadel opgehad...

Gelukkig heb ik uiteindelijk een erg lief paardje gekocht bij een sympathieke man die het beste met zijn paarden en pony's voor heeft.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:13

Wat een naaiballen zitten erbij zeg.. dat is echt niet leuk! Gelukkig heb ik zoiets niet meegemaakt, zal mijn verhaal eens vertellen;
Ik wou al een tijdje een paard kopen dat bij een vriendin op stal stond, maar de eigenaar ervan wou hem echt niet verkopen.. ging dus helaas niet door! Toen zei die vriendin; misschien zou je eens bij die kunnen gaan kijken, (daar kwam dat paard dat ik eig wou kopen ook vandaan). Maar aangezien hij haar ook welles heeft genaait (hij zei namelijk dat het een heel braaf paard was wat dus het tegenover gestelde was). Toch maar gaan kijken bij hem, hij zei aan de telefoon al dat die een paar haflingers te koop had, eigenlijk was ik niet opzoek naar een haflinger maar toch maar gaan kijken. Toen ik hem zag was ik helemaal verlieft! Hij is trouwens 1 jaar en had altijd bij die man op wei gestaan, werd niks meegedaan. Maar toch, ik kocht hem toch want dat maakte me niet zoveel uit.
En ik ben er hartstikke blij mee Lachen Nu een maand later (heb hem nu dus een maand) is die al stukken vooruit gegaan bij mij. Hij was toen die bij mij kwam namelijk nog wat angstig.. maar dat was logische, aangezien die nog nooit eerder in handen was geweest.
Maar had van tevoren ook een tijdje op marktplaats gekeken, of dat ik daar niet een leuk paard zag staan, maar ben toch blij dat ik nu op een andere manier aan een paard ben gekomen, want die advertenties vertrouw ik nooit zo, en al helemaal niet na al deze verhalen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:33

marquez1 schreef:
Als ik de verkopende partij gericht vroeg, bokt, steigert of staakt het paard, dan was het antwoord: je moet hem consequent rijden Rolleyes

Dat vind ik dan weer minder raar. Ik zal nooit zeggen dat een paard dat ik verkoop nooit bokt of steigert. Bij mij kan het paard dan in jaren niets gedaan hebben, maar ik weet hoe een paard kan veranderen als hij bij iemand anders komt die bang is, inconsequent is of er te flauw mee doet. Mijn doodbrave Welshmerrie heeft ook in 1 dag leren steigeren bij een bang verzorgstertje Clown

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:09

Het eerste paardje wat ik ging bedkijken bij mn zoektocht was een haflinger van 11 jaar. Ruin en erg braaf, precies wat ik zocht. Een btje te dik, maar dat rijden we er wel af dacht ik. Was volgens de eigenaar erg braaf en werd voornamelijk voor de kar gereden. Soms reden er een paar buurmeisjes op, van 13 jaar. Wij(mn vriend en ik) heen(ruim 250 km!) gereden, en komen aan. Zie een moddervet beest staan, wel leuk koppie en mooi kleurtje. Zadeltje erop en ik stap op. Ik zit net lekker en begint er toch een rodeo! Ik ben blijven zitten, maar zag mn vriend staan met een wit gezichtje. De eigenaar pakt t paardje bij t hoofdstel en loopt met me mee door t land. Ik voelde me vernederd door een paard. Ik rijd al 11 jaar verschillende manegeponys in en ben wat gewend(stap zonder angst op elke pony) en ben niet gauw bang, nu toch wel een btje.Toen maar afgestapt. Werd m niet dus. Voor 15 minuten 250 km gereden! Later lees ik op een forum dat iemand toch t paardje gekocht heeft en ingereden heeft! Zeg dan gewoon dat t beest alleen voor de kar loopt, dan ga ik geen 250 km rijden!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:48

Urielle schreef:
marquez1 schreef:
Als ik de verkopende partij gericht vroeg, bokt, steigert of staakt het paard, dan was het antwoord: je moet hem consequent rijden Rolleyes

Dat vind ik dan weer minder raar. Ik zal nooit zeggen dat een paard dat ik verkoop nooit bokt of steigert. Bij mij kan het paard dan in jaren niets gedaan hebben, maar ik weet hoe een paard kan veranderen als hij bij iemand anders komt die bang is, inconsequent is of er te flauw mee doet. Mijn doodbrave Welshmerrie heeft ook in 1 dag leren steigeren bij een bang verzorgstertje Clown

Je hebt gelijk hoor, het is en blijft natuurlijk een dier dat in een andere omgeving andere ruiter anders kan reageren dan in de situatie die hij gewoon is. Alleen ik had achtergrond informatie van het paardje. En met rijden voelde ik dat hij tegen het been kwam als ik meer van het paard vroeg. Kwam terug in tempo, kroop achter de teugel en hij kwam hoog met het kruis, dat zijn voor mij tekenen dat dit paard dit spelletje vaker had gespeeld. Bovendien heb ik het niet 1 keer gevraagd maar wel 3 keer en steeds herhaalde ze exact de zelfde woorden. Als ze het zo verwoord had als jij had ik minder argwaan gehad denk ik. Dit klonk net even iets te ingestudeerd Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:20

Wat ik bij het zoeken naar een paardje wel ben tegengekomen, is dat mensen geen foto van het betreffende paard hebben, maar dan een foto van internet plukken van een prachtig mooi dier dat er volgens hun dan precies op lijkt.
Noem mij een ongelovige thomas, maar dan wacht ik liever tot ik een echte foto heb gezien voor ik naar de andere kant van Nederland cross om te gaan kijken.

Verder vind ik het geen probleem om wat verder weg te gaan kijken. Als ik het gevoel heb dat een bepaald paard zou kunnen zijn wat ik zoek, dan wil ik daar best wat km voor maken.

Ik heb trouwens wel een keer meegemaakt dat ik naar een paardje was gaan kijken. Een arabier van 12 jaar, ruintje. Braaf dier, wel rijtechnisch wat werk aan, maar ik zag hem wel zitten.
Een week later nog eens terug gegaan om 2x keer proef te rijden. Ging ook goed, ik was verliefd. In onderhandeling gegaan, prijs afgesproken mits paardje zou worden goedgekeurd. Was op zaterdag, de donderdag daarna zou hij worden gekeurd.
Ik de hele week in spanning. Bellen ze op woensdag avond laat op dat ze het dier toch maar niet willen verkopen. Hun goed recht natuurlijk, maar ik was vreselijk teleurgesteld en vond het ook niet erg netjes nadat alle afspraken al gemaakt waren...

Maar meestal vind ik het zoeken naar een geschikt paard hartstikke leuk. Ook al grijp je een aantal keren mis, je leert er vaak wel veel van. Alleen jammer dat het je soms een hoop geld kost Clown

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:26

Dat is nu inderdaad ook ons probleem. Zie je op een zoekertjessite een foto staan van het desbetreffende paard, kom je na héél wat kilometers rijden aan en zie je een totaal ander paard staan.
Of zeggen ze inderdaad via telefoon: Jaja superbraaf, kan je een beginner opzetten. Kom je aan zie je een paard dat net 2 weken zadelmak is en nog constant bokt.
Vorige week gingen we proefrijden, mijn vader kruipt op dat paard. Paard begint te bokken, gevolg: een gebroken hand.
Jaja, een paard zoeken het is niet altijd een lachertje!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:54

Eerste paardje waar wij gingen kijken liep uit tot een ramp... ik was van te voren ontzettend enthausiast, leek echt mijn droompaardje. contact met die mensen was van te voren ook super.

komen we daar aan, eerst al ruim een half uur staan wachten, we wilden eerst weg gaan kwamen ze er net aan. Nou voorruit dan toch maar kijken. kennisgemaakt met de mensen, ontzettend asociale mensen, totaal neit aardig en gewoon niet mijn typ, het klikte gewoon niet.

Dan naar het paardje: leek best leuk, al wilde hij neit graag geaaid worden. Die mensen begonnen te zadelen, vanalles vertellen, ook over dingen die al besproken waren. maar steeds was het verhaal net wat anders, dus wij hadden al een beetje vraagtekens. iemand zou hem voorrijden, duurde al even toen ze die zochten. gevonden, vrouw riep dat ze eraan kwam, was staleigenaresse. Maar ging terwijl wij en paardje aan het wachten waren doodleuk eerst alle paarden binnen halen, en stal aanvegen en dergelijke. dus wij maar doorpraten, situatie begon al erg vervelend te worden. begonnen over dat we hem graag in verkeer zouden willen zien. was van te voren ook gemeld dat ik dat wilde en geen probleem... maar nu kon dat ineens niet. die vrouw die zou voorrijden(en inmiddels nog steeds niet klaar was en bij ons) wilde absoluut niet ermee naar buiten een stukje, en die mensen ook neit en ze wisten niemand anders. ik mocht wel zelf gaan, als ik wilde. maar je denkt toch neit dat ik op een paard die ik totaal neit ken en waar de staleigenaar die z schijnt te rijden niet eens mee naar buiten wil ik zo erop stap en naar buiten ga...

Al met al stonden wij nog steeds te wachten, en wij doorpraten wat uiteindelijk uitliep op min of meer geruzie, die mensen waren onze eisen blijkbaar zat en begonnen geirriteerd te raken, uiteindelijk kwamen er vrij groffe dingen van hun kant, terwijl wij nog altijd ons uiterste best deden beleefd en aardig te blijven. Maar het liep na een tijdje(ruim drie kwartier wachten) zo hoog op dat we gewoon zijn gegaan.

verhaal klopte van geen kanten, mensen lieten ons eeuwig wachten wat naar ons idee neit echt netjes was als je kopers krijgt, en het klikte totaal neit met ze en het liep gewoon totaal neit, dus uiteindelijk heeft niet eens iemand erop gezeten, toen waren we alweer weg...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:18

kan erover meepraten.

1. paard dat zeker 10 cm kleiner is dan in advertentie vermeld.

2. onderweg zijn, netjes bellen dat je ietsjes later komt en dan te horen krijgen dat hij net verkocht is. (had dan eerder gezegt dat er nog meer kopers kwamen)

3. naar paard gaan kijken. en dan horen dat paard toch niet te koop is (had schijnbaar ruzie gekregen met man over wel/niet verkopen paard)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:39

Ik heb ook wat raars meegemaakt..

Zie ik een leuk paardje op marktplaats. Een palomino van 1.60 echt super mooi. Maar staat wel aan de andere kant van Nederland. Dus ik eerst gebeld of het dier braaf was, echt 1.60 was, of hij echt een knuffel is, of hij echt goed dressuur kon lopen of hij echt redelijk bomproof was. Volgens hun was hij dat absoluut. Heb ik ze nog uitgelegd dat ik echt niet een te wild paard wilde of eentje met een probleem. Nee hij was echt super.

Wij het hele land doorgereisd om te gaan kijken. Wat denk je....is hij inderdaad super en alles wat ze zeiden! Hij liep goed, was lief, braaf niet schrikkerig, kon leuk lopen. Super Go jij! Go jij!

Tot diegene die hem voorreed af wilde stappen... Paard raakt helemaal in paniek en schiet er in blinde galop vandoor. We moesten hem met 2 man vasthouden en biks voeren, voordat ze af kon stappen.. Ja, zei ze, dit doet hij altijd. Om de een of andere reden is hij panisch voor afstijgen. Je wilt zeker niet meer proefrijden? Nou nee dank je... No Cheer

Had dat dan even door de telefoon gemeld....dan hadden we niet het hele land doorgereisd. Zo'n probleem kon ze sowieso niet verbergen. Maar ook ik was toch verliefd op hem geworden. Als diegene die mee was mij niet tegen had gehouden, had ik hem, gevaarlijk als hij was, toch gekocht Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:57

Jennyxx schreef:
Maar ook ik was toch verliefd op hem geworden. Als diegene die mee was mij niet tegen had gehouden, had ik hem, gevaarlijk als hij was, toch gekocht Bloos

En dat is precies waar de verkoper op gokt natuurlijk Haha!

misz_tashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:53

Nou ik ben nu al bij een aantal paarden wezen kijken op zoek naar de ware.. Tong uitsteken
Maar dit is mij gelukkig nog niet gebeurd.. echt erg man zit je in de auto helemaal nieuwsgierig te bedenken hoe die zal zijn kom je daar aan valt het VIES tegen!! hele dag voor niks vrij genomen etc.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:09

[quote="loulou"]kan erover meepraten.

2. onderweg zijn, netjes bellen dat je ietsjes later komt en dan te horen krijgen dat hij net verkocht is. (had dan eerder gezegt dat er nog meer kopers kwamen)

Waarom? Je weet toch dat je niet de enige koper bent en een verkoper is vrij om een paard aan iedereen te laten zien, ik zou als verkoper ook nergens op wachten als ik naar mijn zin kon verkopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:13

Nou ik wel. Als ik wist dat er kopers komen kijken en al onderweg zijn, dan hebben die eerste keus. Dan moeten de volgende kijkers maar even wachten tot de kopers die onderweg zijn hun keus gemaakt hebben.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:04

Nadiaaa schreef:
Bij ons is het andersom...we hebben een superbraaf paard te koop staan, maar er is in de laatste maand nog niemand geweest. Arm ding, ze verdient het heel erg om een lieve eigenaar te krijgen.
Heel erg offtopic, sorry daarvoor Vriendjes zijn?

Heb helaas het zelfde probleem.

Voor we eraan dachten om haar te verkopen honderden reacties. Boos!
Nu ze te koop is is er welgeteld 1 gezin komen rijden.

Vreemd hoor. Verward

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:33

pfff wat een problemen..

Heb dit gelukkig nooit mee gemaakt.

Toen ik mijn paard kreeg, wouden we eerst ook heel nl afrijden. Bij ons op stal stond wel een vos van 12 jaar, Z1 dressuur en L springen. Maar ja hengst he.. (mam moet er ook op)

Ik kreeg op een gegeven moment te horen dat Lucifer (de vos hengst) gecastreerd werd.. Ik vind zelf 12 een oude leeftijd om te castreren maar goed.

Toen we terug kwamen van de zomervakantie, hadden we met onze instructeur een afspraak gemaakt, dat we naar wat paarden zouden gaan kijken.
Nu zei die: Is Lucifer niets voor jullie? Ik dacht.. naja het is een vos, 12 jaar en 1.80. Voor mij is de grootte niet zo erg (1.77) ma voor mam en mijn zus wel (is 1.63 en 1.68).
Toch maar uitgeprobeerd.. en ik was VERLIEFD!!!! Mijn zus vond um niet zo heel super, ma ja had ook 1 maand niet gereden ivm vakantie..

Wat een heerlijk paard. Dus uiteindelijk na 6 weken proeftijd gekocht Lachen
Hij was zoo lief voor mam.

Ik heb hem nu bijna 3 jaar en nog steeds verliefd. Van zijn laat tijdige castratie niets aan over gehouden, behalve dat die iets van zijn bespring verloor, wat nu terug is gekomen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:29

valori schreef:
Waarom? Je weet toch dat je niet de enige koper bent en een verkoper is vrij om een paard aan iedereen te laten zien, ik zou als verkoper ook nergens op wachten als ik naar mijn zin kon verkopen.

als ik de vorige avond telefonisch contact heb gehad, ga ik ervan uit dat je het me even meld als er nog andere kijkers komen. dan kan ik vantevoren bellen of nog moet komen of niet.
als ik nu niet toevallig wat later was geweest en had gebeld. had ik daar voor niks aan de deur gestaan.
nu hadden die mensen schijnbaar pas smorgens gebeld dat ze wilde komen kijken. maar dan hadden ze of mij moeten bellen. of die mensen moeten zeggen dat ze na mij moesten komen.

als je dit zelf mee maakt is het echt heel erg vervelend.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:37

Om al deze redenen ben ik maar een bedrijfje in het bemiddelen begonnen om de ergste ellende tegen te gaan, het is niet leuk meer wat allemaal wel niet misgaat bij de meeste mensen. Tevens mag het welzijn van de paarden wel even goed nagechekt worden voor iemand zich bij mij aansluit, gaat veel te veel mis, mensen zijn voor geen 100% meer te vertrouwen tegenwoordig erg zonde.
Als ik iemand kan helpen, k doe het graag.

Ik heb zelf ook rare dingen meegemaakt voor ik een goede pony vond.
Een particulier die handelaar bleek te zijn en ik mocht niet keuren om maar een voorbeeld te noemen..onbetrouwaar als wat..jammer genoeg. :S

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:32

ik kan me voorstellen dat, dat raar is in jouw ogen.
Ik heb in december mijn pony verkocht, een super brave pony, hardstikke mooi, deed nooit een stap verkeerd, heel lief, werkwillig, geduldig kortom volgens mij de perfecte pony.

Er zijn meerdere mensen weze kijken, en elke keer was het drama, bij de eerste liep ze "ineens" kreupel, de dag er na niets meer te zien.

bij de 2e kijkers, was ze niet vooruit te branden onder het zadel, alleen maar gras eten, bokken en rennen. ( terwijl ik nog geen 30 min ervoor met een los teugeltje, zonderzadel, over een vers grasland stapte, ze kéék niet eens naar het gras

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Tót de mensen kwamen die haar hebben gekocht, ze waren meteen verliefd op de merrie en kwamen haar een week later halen.

Ze zijn erg blij met haar, maar de pony probeerd hun dochter (waar de pony voor is) wel heel erg uit, gelukkig zien ze daar de lol wel van in.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:59

ramnoke schreef:
Nadiaaa schreef:
Bij ons is het andersom...we hebben een superbraaf paard te koop staan, maar er is in de laatste maand nog niemand geweest. Arm ding, ze verdient het heel erg om een lieve eigenaar te krijgen.
Heel erg offtopic, sorry daarvoor Vriendjes zijn?

Heb helaas het zelfde probleem.

Voor we eraan dachten om haar te verkopen honderden reacties. Boos!
Nu ze te koop is is er welgeteld 1 gezin komen rijden.

Vreemd hoor. Verward

Hier nog een met dat probleem. Doodbraaf beest, kan vrijwel alle vragen die ik krijg positief beantwoorden. Natuurlijk hij heeft zijn minpunten, maar ook zoveel pluspunten. Maar blijkbaar hebben de juiste mensen hem nog niet gevonden.

Maar ook als kijker zijnde al genoeg meegemaakt, paarden die kreupel bleken (en dan niet opeens zeg maar), toch niet zo erg braaf waren, of bijzonder verkeersmak alleen gingen ze er zelf nooit mee naar buiten Clown

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:32

Ik help bij een handelstal, dus hoor of zie ook het een en ander.
Laatst gingen ze kijken bij een Palomino, 1.61, 11 jaar, super mooi.
Beest zag er niet uit, sloeg bijna uit met z'n achterbenen, was minimaal 1.65m en 13 (!) jaar. Heel verschil...

Ook ging ik een keer mee kijken bij een NRPS, wel gekocht maar als ze wat uitvrat was het steeds: '' Nou, normaal doet ze dat nooit! '' Omdat we er toch toekomst Clown in zagen wel meegenomen en ze heeft het super gedaan. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:45

Maanling schreef:
Nou ik wel. Als ik wist dat er kopers komen kijken en al onderweg zijn, dan hebben die eerste keus. Dan moeten de volgende kijkers maar even wachten tot de kopers die onderweg zijn hun keus gemaakt hebben.

Dat zou ik niet doen, wie het eerst komt (biedt) die het eerst maalt. Maar dan vind ik het wel zo fatsoenlijk om even gelijk te bellen dat het paard verkocht is.

Voor iedereen die trouwens aan het kopen is nu, een tip: stippel gewoon een route uit en ga die dag naar meerdere paarden kijken Knipoog Rij je niet het hele pokke-eind voor niks Vork

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:56

Urielle schreef:
Maanling schreef:

Dat zou ik niet doen, wie het eerst komt (biedt) die het eerst maalt. Maar dan vind ik het wel zo fatsoenlijk om even gelijk te bellen dat het paard verkocht is.

Voor iedereen die trouwens aan het kopen is nu, een tip: stippel gewoon een route uit en ga die dag naar meerdere paarden kijken Knipoog Rij je niet het hele pokke-eind voor niks Vork

Dat laatste is zowiezo verstandig, ja. Ik zou ook niet 200km rijden voor 1 paard, maar als je er dan een paar op de route mee kunt pakken...

Qua verkopen ben ik wel zo dat als ik een afspraak met iemand heb, ik die eerst afwerk. Of anders in ieder geval even laat weten dat er mensen eerder willen komen kijken.
En mocht het dier dan al verkocht zijn, dan kun je als verkoper toch in ieder geval het fatsoen hebben om verdere kijkers even af te bellen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:46

Wij hadden 6 paarden op onze route staan maar waren al aan het eerste paard verkocht; toch nog gaaan kijken naar 3 andere paarden maar dat valt dan tehen Bloos