Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nadya schreef:Fitch, ik kan me helemaal vinden in jouw woorden.![]()
Je omschrijft het precies, zoals het is.
(Overigens rent mijn paard nog graag door het land, ook al staat hij er dag en nacht in. Maar ik heb een beetje een gek paard, denk ik).
aerdenhout1 schreef:Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat TS nu met opjagen bedoeld?
Er is namelijk een HEEL groot verschil tussen spelen en een, zoals de NH ers het noemen, join up.
En in beide gevallen ga je eigenlijk achter het paard aan en "jaag" je ze op.
Lenneke_ schreef:Ik tik een keer op z'n billen met m'n hand, ren een eindje weg (dan rennen ze achter me aan), ik duw een keer, ren weer een stukje, gewoon een beetje ravotten.
Maar het draait er altijd op uit dat ze heel hard gaan rennen en een eindje verderop gaan staan wachten tot ik er eindelijk eens ben. Eenmaal daar aangekomen geef ik ze weer een duw of ga ik een beetje lopen springen of pak ik z'n voorbenen (zoals jonge paarden ook spelen) om ze vervolgens weer achterna te sjokken (ik kan niet zo hard rennen door het gras als zij)
Ik sta iig niet in het midden met een zweep en laat ze rondrennen. Ik doe altijd zelf ook mee
Nadya schreef:Een paard neemt de wereld heel anders waar dan wij mensen. Jammer dat veel mensen te beroerd zijn zich daar in te verdiepen. Blijkbaar vermenselijken ze zich toch liever, want dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker dan je te verdiepen in het wezen paard.
Ja hoor, een Shet die denkt 'goh, daar komt ze weer met het zadel, ik ga maar eens kreupel lopen rechtsachter', om vervolgens later 'te vergeten' welk leugentje hij had gebruikt.![]()
Het lijkt mij al erg als je paard zoiets doet bij het zien van een zadel. Mag je je toch eens aan je oren krabben, WAAROM het paard zo op je reageert. En jaag maar lekker door, bij die types zie je vaak dit soort problemen met hun paarden.![]()
Breek me de bek niet open.
aerdenhout1 schreef:Nogmaals...wat verstaan jullie dan onder opjagen??
Met een zweep er achter aan rennen en het paard alleen maar laten galoperen?
Ik lees hier dingen dat ik denk......????
Lenneke_ schreef:Ik tik een keer op z'n billen met m'n hand, ren een eindje weg (dan rennen ze achter me aan), ik duw een keer, ren weer een stukje, gewoon een beetje ravotten.
Maar het draait er altijd op uit dat ze heel hard gaan rennen en een eindje verderop gaan staan wachten tot ik er eindelijk eens ben. Eenmaal daar aangekomen geef ik ze weer een duw of ga ik een beetje lopen springen of pak ik z'n voorbenen (zoals jonge paarden ook spelen) om ze vervolgens weer achterna te sjokken (ik kan niet zo hard rennen door het gras als zij)
Ik sta iig niet in het midden met een zweep en laat ze rondrennen. Ik doe altijd zelf ook mee
En Noah beziet het echt als een spelletje, want als we samen beginnen lopen, is hij véél sneller aan de overkant, en staat daar rustig te wachten tot ik er eindelijk ben. Dan draai ik me om en ga rustig terugwandelen, en als ik bijna terug aan de overkant ben, komt hij opeens als een gek afgegaloppeert, helemaal vrolijk en z'n hoofd nr alle kanten opzwaaiend: "nog eens?" en dan moet ik dus terug lopen, waarna hij natuurlijk weer wint en staat te wachten,... en zo kan ik wel 20 keer op en af en dan is hij het nog niet beu 

aerdenhout1 schreef:Ik doe het bij mijn paarden regelmatig...spelen...opjagen of hoe je het ook wil noemen. Met of zonder zweep, dat maakt niet echt uit en wisseld per paard. Join up ( ik vind het een kl*te woord!) doe ik OOK met zweep.
Het grote verschil zit hem denk ik in je eigen lichaamstaal en vooral je stem. Bij spelen komen ze regelmatig naar je toe, bij een join up zullen ze vaak in het begin een wat dreigende houding aan nemen
In beide gevallen moet, en zal, (mits je het goed doet tenminste) het paard aan het eind naar je toe komen en je volgen.
Een paard zonder enkele reden door de bak laten rennen en een beetje op z'n duvel geven als hij stil gaat staan heeft totaal geen nut en werkt dan ook averechts.
Sabbientje schreef:Voor ik haar eruit haal laat ik haar vaak nog even rennen. En ja dat doe ik door er met een zweep achteraan te gaan![]()
![]()
Overigens, zodra ik de zweep laat zakken en me omkeer staat Sharonne achter me voor een knuffel, dus zo opgejaagd voelt ze zich er niet door. Daarnaast krijgt ze net als met longeren complimentjes als ze lekker doorloopt enzo, dus zou je het kunnen vergelijken met longeren zonder lijn.
Roosje1987 schreef:Sabbientje schreef:Voor ik haar eruit haal laat ik haar vaak nog even rennen. En ja dat doe ik door er met een zweep achteraan te gaan![]()
![]()
Overigens, zodra ik de zweep laat zakken en me omkeer staat Sharonne achter me voor een knuffel, dus zo opgejaagd voelt ze zich er niet door. Daarnaast krijgt ze net als met longeren complimentjes als ze lekker doorloopt enzo, dus zou je het kunnen vergelijken met longeren zonder lijn.
Lijkt dat dan niet verdacht veel op een join up? Of ben ik nou blond...

Als ik de gelegenheid niet heb om te longeren en omdat hij nog jong is en niet bereden kan worden gaat ik in het midde van de bak staan met een zweep en zonder dat ik wat doe begint hij meestal al wel eens te rennnen, Met een paar wappertjes met me zweep er bij soms. Ook dan als ik de zweep wegleg en weg wil lope uit de bak komt hij ook gewoon achter me aan slenteren, Heb niets met join ups te maken.
(Ik ken dit dier al 6 a 7 jaar) En als er een woord voor was, dan was het wel aanstellen
, Die van mij kan overigens ook een behoorlijke drama queen zijn als het gaat om voeten afspuiten wat normaal altijd goed gaat en dan de ene keer niet.
^