Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:09

poes schreef:
Valt nog wel mee hoor... De schrikreactie vind ik toch echt een zelfredder en geen dienstbaarheid Haha! En die hebben alle paarden nog. Terwijl ze eigenlijk zelden echt in gevaar zijn.

welnee Lachen Lachen schrikreactie die paarden bij ons geven is geen zelfredzaamheid Lachen Lachen zelfredzaamheid is rennuh, en overal over en doorheen als het moet Lachen

die sprong opzij die we krijgen, of dat sprintje.......... krijgen we omdat we dienstbaarheid (kan ook slaafsheid lezen) zo gruwelijk ingefokt hebben

Citaat:
Ik denk dat dit bij koudbloeden minder het geval is dan bij warmbloeden. Ik heb drie koudbloeden (fjord, ijsje en shet) en die zijn zeer zelfredzaam. Dit houdt inderdaad ook in dat ze ontzettend eigenwijs zijn, ze willen graag zelf de route bepalen bijvoorbeeld met buitenrijden, maar dit geeft in mijn ogen ook juist karakter aan het paard. Wie wil er nu een paard dat altijd maar precies doet wat je van hem vraagt? Dan kun je net zo goed auto gaan rijden

heb je zeker een punt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:23

KiWiKo schreef:
Door de jaren heen is dienstbaarheid erin gefokt en zelfredzaamheid eruit gefokt....

En wat te denken van spierkracht ipv duurzaamheid.
Er lopen me een partij bodybuiders rond in het sportpaarden wereldje. Gefokt op spierkracht, maar uithoudingsvermogen ho maar.

Simone: ik kan me er helemaal in vinden Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:28

Sim0ne schreef:
KiWiKo schreef:
Door de jaren heen is dienstbaarheid erin gefokt en zelfredzaamheid eruit gefokt....

Ik denk dat dit bij koudbloeden minder het geval is dan bij warmbloeden. Ik heb drie koudbloeden (fjord, ijsje en shet) en die zijn zeer zelfredzaam. Dit houdt inderdaad ook in dat ze ontzettend eigenwijs zijn, ze willen graag zelf de route bepalen bijvoorbeeld met buitenrijden, en hebben op veel vlakken de mens absoluut niet nodig. Maar dit geeft in mijn ogen ook juist karakter aan het paard. Wie wil er nu een paard dat altijd maar precies doet wat je van hem vraagt? Dan kun je net zo goed auto gaan rijden...

Dat vind ik nou ook. Ik herken mijn paardje (wat toch een halve warmbloed is) toch niet echt in een paard wat zich niet zou kunnen redden. Ik denk dat hij zich prima redt eigenlijk. Dat denk ik echt. Ja

Wat ik me wel afvraag: waarom ken ik toch wel een aantal mensen die zo'n moeite hebben met hun KWPNer? Over dienstbaarheid gesproken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:31

heel simpel Nadya....... omdat hun KWPNner waarschijnlijk veel bloed heeft, en dus een stuk lastiger is in de omgang.......

Met andere woorden, teveel paard voor het mens Lachen Lachen

Maar ook DIE paarden zijn dienstbaar, alleen moet je met hun fijngevoelligeheid overeen kunnen...... en er zijn nog altijd meer mensen die DENKEN dat ze het kunnen, dan dat er daadwerkelijk zijn......

Even vooropgesteld dat ik ook niet zomaar op elk sportgefokt paard meer stap hoor Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:58

Ja, KiWiKo, die fijngevoeligheid (overal iets engs in zien Knipoog ) en energie. Ik zou er stapelgek van worden (ik heb dus ook geen KWPNer). Knipoog

Al hoewel die van mij ook fijngevoelig is en barst van de energie, maar dat is gewoon niet te vergelijken. Blijkbaar heb je dat op diverse manieren. Het is geen heethoofd, al hoewel hij door zijn jongzijn ook nog heftig kan reageren, maar dat is iets anders......
Ik denk dat hij over een tijdje bomproof is (hoop ik wel een beetje, want ik ben echt geen held meer).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:00

Hoi nadya en poes, toen hij jong was merkte je daar niks van dat hij niet zo tegen het weer kon want toen werkte hij nog niet met 2,5 ben ik hem gaan longeren 1 keer per week opbouwend naar 2 keer. Maar toen merkte ik dat hij ook stijf was in zijn lijf als het slecht weer is. Kijk als ik ergens zou staan waar ik maar met 2 of 3 paardjes zou staan en zou daar het gehele jaar buiten kunnen staan graag, maar als het slecht weer wil hij ook graag naar binnen als er een ander paard het land uit gaat dan wil hij erg graag mee. Zijn rug is na gekeken hij heeft een ander zadel vorig jaar gekregen omdat die ander te klein werd. Zonder deken met deken hij blijft last van nat weer houden.

Hij ligt ook nog steeds s'nachts en dan snurkt hij de hele stal bij elkaar, en als het nat is gaat hij ook liggen in het land omdat hij graag liggend slaapt, En we denken dus doordat hij gaat liggen kou op zijn rug en spieren krijgt. Hij ligt bijna elke nacht lang uit zegt me vriendin als ze gaat afstallen.

Mij oude paardje die nu dood is was een new forester als zij jonger had geweest,(34 geworden 2 jaar geleden wegens epelepsie in laten slapen) Dan had zij het zeker overleeft om ergens op de hoge veluwe rond te lopen in een koppel.
Maar niet in de pyreneën want dat had ze niet overleeft wegens spat en artrose en versleten grifelbeentjes Dat kreeg ik te horen toen ze 17 was, Maar toen zij 25 was kon zij ook niet meer s'nachts buiten staan dan rilde ze over haar hele lijf en kon ze bijna niet meer lopen. Maar in haar jonge jaren tot _+20 had zij het op de veluwe zeker overleeft. Pling