Urielle schreef:Klopt, maar het appuyement zet je logischerwijze niet in vanuit de travers op de hoefslag (of je moet er een stukje pirouette tussen gaan flatsen zodat de voorhand weer aan de juiste kant belandt voor het appuyement) dus daar zal de verwarring wel beperkt blijven. Daarnaast bepaalt je gewicht, eventuele correctie van het been waar het paard naar toe loopt, en het toestaan in de hand ook een stuk of je paard appuyeert of traverseert.
Hihihi ik bedoelde niet dat je vanuit travers naar een appuyement gaat
. Ik bedoelde het als 2 op zichzelf staande oefeningen. Ik zou het heel knap van mijn paard vinden als hij vlekkeloos van travers naar een appuyement kan zonder in de knoop te raken.
Als je naar een schematische tekening kijkt van travers en één van een appuyement dan zie je dat de buiging gelijk is. Het enige verschil is in feite de richting waar je op gaat, zo bedoelde ik het.
)

Ik kan ze echt als verfijning gebruiken. Misschien niet zo zeer voor de oefeningen in de proef, maar wel tijdens de training. En ook met het afwenden kan een spoor je soms goed van pas komen, voor net even bijtikken.