wel sporen in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: wel sporen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:12

Urielle schreef:
Klopt, maar het appuyement zet je logischerwijze niet in vanuit de travers op de hoefslag (of je moet er een stukje pirouette tussen gaan flatsen zodat de voorhand weer aan de juiste kant belandt voor het appuyement) dus daar zal de verwarring wel beperkt blijven. Daarnaast bepaalt je gewicht, eventuele correctie van het been waar het paard naar toe loopt, en het toestaan in de hand ook een stuk of je paard appuyeert of traverseert.

Hihihi ik bedoelde niet dat je vanuit travers naar een appuyement gaat Haha!.
Ik bedoelde het als 2 op zichzelf staande oefeningen. Ik zou het heel knap van mijn paard vinden als hij vlekkeloos van travers naar een appuyement kan zonder in de knoop te raken.
Als je naar een schematische tekening kijkt van travers en één van een appuyement dan zie je dat de buiging gelijk is. Het enige verschil is in feite de richting waar je op gaat, zo bedoelde ik het.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:37

cinny1 schreef:
Met mijn boerenverstand denk ik dat je oefeningen nooit aan elkaar moet plakken, want dan snapt het paard het niet meer. Wel moeten er natuurlijk vloeiende overgangen zijn, maar een travershulp blijft een travershulp en die is anders dan je appuyementhulp. Uiteraard horen de hulpen naarmate het niveau hoger wordt meer onzichtbaar te worden, maar daar train je ook voor lijkt mij. In theorie zou het dus wel degelijk zo moeten zijn dat je de genoemde oefeningen zonder spoor kunt rijden. Of je daar op een wedstrijd hoog mee scoort is een ander verhaal, maar uit te voeren hoort het wel te zijn.

Sorry, maar de oefeningen achter elkaar zetten is een supertraining om je paard lenig te houden en tevens recht te richten op twee teugels en hem meer op het achterbeen te krijgen. Van wijken overnemen in het schouderbinnenwaarts naar appuyement of travers en dan naar renvers. Om deze verschillende oefeningen zo onzichtbaar mogelijk te doen heb je aan je kuit niet genoeg. De knopjes voor deze oefeningen liggen erg dicht bij elkaar en je kuit is dan niet subtiel genoeg meer, dan raakt je paard pas in de war.[/quote]

Je hoort mij ook niet zeggen dat je oefeningen niet achter elkaar moet zetten! Maar naar mijn mening is er een verschil tussen een vloeiende overgang tussen oefeningen en 'aan elkaar plakken'. En als je nog eens terug leest, dan zeg je hetzelfde als ik: zonder spoor best uit te voeren, wellicht niet op wedstrijdniveau, maar wel te doen. Dus begrijp ik jouw reactie niet helemaal, want je zegt hetzelfde als ik, hoewel ik wel begrijp dat jouw insteek nog steeds anders is dan de mijne.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:38

Urielle schreef:
Vind ik zeker ook zinvol (ben ik het toch nog eens met je eens Vork )
maar imo liggen de hulpen wel zo ver uit elkaar dat je dat op de kuit zou kunnen doen. Mits de uitvoering ervan dus niet uitmaakt en dat maakt ons beide wel iets uit.

Helemaal met je eens Urielle!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:42

Miss_Malfoy schreef:
jury schreef:
als je paard sporen accepteerd, niet te kleine sporen nemen. de spoor wordt tenslotte gebruikt als het paard niet op het been reageert.
bij te klejne sporen kun je constant zitten te prikken zonder dat er reactie komt.
bij scherpere wordt je vanzelf gecorrigeerd doordat je paard aangeeft hier niet van gediend te zijn.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Hier valt mijn mond van open.
Als je paard niet op het been reageert, dan doe je imo toch echt iets fout. Sporen mag je gebruiken als het paard goed aan het been is. Dan pas ga je met spoortjes rijden. En dan is het dus de bedoeling dat je het paard leert om echt op de kuitdruk te reageren. De spoortjes bewaar je voor speciale dingen als travers, sb, appueren. Maar ook hier is het de bedoeling dat op een zo klein mogelijk hulp te doen. En hoe groot je spoor is maakt in principe niet veel uit, want als het goed is rijd je het paard toch op je kuiten.

Een spoor kun je ook gebruiken om het paard weer scherp aan het been te krijgen. En bovenstaande quote is ook uitgebreid terug te vinden in het Gymnasium. Sporen zijn om de beenhulp te verduidelijken of te verfijnen. En dan maakt het niet uit of dat om een 'speciaal' iets gaat, of om 'normaal' voorwaarts reageren op het been. Wanneer het paard niet scherp op het been reageert, kun je de spoor gebruiken als hulpmiddels, net als een zweep. Doseren, timing zijn daarbij als altijd erg belangrijk.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:02

natje93 schreef:
ik vind dat je in de B niet met sporen moet rijden (jammer dat het wel toegestaan is...)
ik ben het helemaal met runningkawa eens... het is de B en geen ZZ oid. somige mensen moeten eerst hun paard fatsoenlijk aan het been krijgen... dan kan je eens nadenken (als je wat hoger/langer rijd) om eventueel sporen aan te trekken!

Ik vind dus dat je wel met sporen in de B kunt rijden.
Bij goed gebruik is het geen probleem.

Wat als iemand thuis zn paard goed voor elkaar heeft maar op wedstrijden gaat het minder door spanning?
Dan is het voor bijde fijner om met een spoortje het op te lossen dan door met die spanning door te blijven rijden.

Ik heb altijd geroepen dat ik pas met spoor zou rijden als ik M mocht gaan starten (alleen omdat het dan verplicht is)
Thuis doet ze het prima maar op een wedstrijd kan ze door spanning zo strak worden tijdens de proef dat ze door mn been heen klapt.
Met losrijden zou ik dr dan op een volte zetten maar in een proef wordt dat nou eenmaal niet geaxepteerd.
Ik heb zondag voor het eerst sporen op een wedstrijd gebruikt en het ging echt stukken beter.
(voor voorwaarts heb ik ze echt niet nodig)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:02

Je hoort mij ook niet zeggen dat je oefeningen niet achter elkaar moet zetten! Maar naar mijn mening is er een verschil tussen een vloeiende overgang tussen oefeningen en 'aan elkaar plakken'. En als je nog eens terug leest, dan zeg je hetzelfde als ik: zonder spoor best uit te voeren, wellicht niet op wedstrijdniveau, maar wel te doen. Dus begrijp ik jouw reactie niet helemaal, want je zegt hetzelfde als ik, hoewel ik wel begrijp dat jouw insteek nog steeds anders is dan de mijne.

Waarom denk je dat ik "aan elkaar plakken" tussen aanhalingstekens had geplaatst? Haha!
Juist om de verfijning van je hulp, om de oefeningen correct uit te kunnen voeren, heb je uiteindelijk een spoortje nodig. Je begint met een 'grote' hulp als je voor het eerst een oefening gaat uit leggen aan je paard om daarna in de training deze oefening te gebruiken voor het recht richten en sterker maken van je paard en verder uit te bouwen, te perfectioneren tot dat je met minieme aanwijzingen je oefeningen kunt doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:39

cinny1 schreef:
Sorry, maar de oefeningen achter elkaar zetten is een supertraining om je paard lenig te houden en tevens recht te richten op twee teugels en hem meer op het achterbeen te krijgen. Van wijken overnemen in het schouderbinnenwaarts naar appuyement of travers en dan naar renvers. Om deze verschillende oefeningen zo onzichtbaar mogelijk te doen heb je aan je kuit niet genoeg. De knopjes voor deze oefeningen liggen erg dicht bij elkaar en je kuit is dan niet subtiel genoeg meer, dan raakt je paard pas in de war.

we gaan eigenlijk wel erg off topic maar dit soort oefeningen (ook in opvolging) zijn prima zonder spoor te rijden. De essentie zit vooral in je gewichtsverdeling en de timing, niet in spoorgebruik.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:48

Dat valt toch wel mee? Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:48

sarosxx schreef:
runningkawa schreef:
deed elk paard dat maar...
Helaas zijn er heel veel paarden die alles maar pikken, hoe onterecht het gebruik van sporen of bit ook is...

Sporen zijn idd voor verfijning...al vraag ik me dan in diezelfde zin af...wat valt er te verfijnen in een B proef? Lachen

Juustum runningkawa Haha!

Ik denk dat je je paard beter aan je hulpen moet zien te krijgen. Juist door al die hulpmiddelen stomp je ze alleen maar verder af.

Sommige mensen gebruiken sporen omdat ze vinden dat het paard ze nodig heeft, daar zijn die dingen helemaal niet voor. Neem goed les of laat iemand rijden die het paard beter aan de hulpen kan rijden en laat diegene uitleggen hoe ze dat doet zodat jij er mee verder kan.

Wel offtopic maar wil wel even reageren.
Ik rijd met spoortjes, ga dit jaar voor het eerst starten. Maar ik heb toch een hoop aan de spoortjes! Bloos! Ik kan ze echt als verfijning gebruiken. Misschien niet zo zeer voor de oefeningen in de proef, maar wel tijdens de training. En ook met het afwenden kan een spoor je soms goed van pas komen, voor net even bijtikken.