is er iets mis als je met een veulen werkt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: is er iets mis als je met een veulen werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:50

Heerlijk zo'n discussie.

Hier even mijn mening. Kan me aan beide zijdes aansluiten.

Persoonlijk (ik fok ook regelmatig veulentjes) vindt ik het heel belangrijk dat mijn veulentjes de eerste 6 maanden in hun leven al het nodige mee krijgen. Wat dus betekent dat al mijn veulens de eerste dag van hun leven al een halster om hebben. Die eerste dag ook al overal worden betast door mij. Verder start ik ook al in de eerste week met vast staan. Mijn veulens lopen altijd aan een halster mee. Dat doe ik dus ook al vanaf dag 1. Vanaf week twee begin ik met hoefjes geven. En vanaf een week of twee gaan ze ook naar de hoefsmid. Niet dat die veel doet maar het gaat om de ervaring.
Vanaf 2 maanden gaan we weer op wedstrijd met moeders dus gaan ze vanaf die leeftijd gaan ze mee op de trailer. Mee naar vreemd terrein waar ze dus ook langer dan 10 minuten in handen blijven. Vanaf die leeftijd gaan we ook weleens langs de weg wandelen.
Ze krijgen in de eerste 6 maanden bij mij dus behoorlijk wat mee. Het voordeel daarvan is dat als zo'n veulen dan de opfok ingaat en dus bar weinig in handen is dat soort dingen allemaal al kent. En dat vergeten ze nooit meer. De veulens van mij zijn na ruim 2 jaar opfok en weinig in handen dan ook nog steeds erg braaf.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:34

Hier gaat het over een veulen die is afgespeend. Een veulen leert niet van zijn moeder dat hij netjes en lief naast jouw moet lopen of een voetje geven of dat hij niet bang voor verkeer hoeft te zijn. Dat leert hij van jouw zo krijg jij een band met je paardje en gaat hij jouw vertrouwen. en je hoeft niet 7 dagen per week te wandelen maar drie of vier keer per week kan best een paar minuutjes en dat kan je opbouwen tot dat je er ooit opstapt. Toen king ander half jaar oud was ging ikéén keer per maand twee met hem wandelen lekker door het verkeer naar het strand en hij vond het super leuk. De rest deed ik drie keer per week een ommetje van een half uur wandelen door het verkeer. En voetjes geven kan je elke dag doen de smid zal erg blij met je zijn als je een paardje hebt die braaf zijn voetje optild zonder te slaan of bang te zijn voor de smid.

En voor de rest moet je hem zeker veulen laten de komende twee jaar daarna kan je rustig beginnen met één keer per week een kwartiertje longeren en dan opbouwen tot zijn derde á vierde net wat men wil, naar twee keer per week een half uur tot drie kwartier.

en lekker naar buiten met meerdere leeftijds genootjes zijn leven lang, mijn paard staat nu al van af dat hij vijf maanden is bij de zelfde koppel van tien paarden en allemaal verschillende leeftijden. Door de andere paarden heeft hij respect gekregen voor alle leeftijden in de groep.

Maar respect voor ons dat moeten wij ze zelf op een goede manier leren. Knipoog dat leert hij niet van zijn moeder of van andere paarden.
katiavl schreef:
Gedragingen naar de mens leert een veulen van de moeder, en niet van het elke dag half uur stappen....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:50

Dit is ook een goede oplossing zoals jij het doet jij voed ze eerst goed op en dan naar de opfok en bij jouw blijven ze dus braaf als ze terug komen.
Ik ken dus een paardje die niet goed is opgevoed voor dat hij naar de opfok ging, nu is hij twee en 1,65 en hij geeft geen voetje is vervelend bij de smid en hij loopt niet braaf met je mee, en hij is al helemaal niet verkeers mak.

Opfok zou in princiepe niet mijn idee zijn omdat ik het dus nu bij twee mensen heb fout zien gaan. ik doe het graag zelf maar ik heb dan ook de mogelijkheden om hem lekker dag en nacht op het land te zetten met verschillende leeftijds genootjes. Ik heb meerdere paarden zelf groot gebracht en ze zijn allemaal erg goed gegaan gelukkig. Pling

succes
ponyparadijs schreef:
Heerlijk zo'n discussie.

Hier even mijn mening. Kan me aan beide zijdes aansluiten.

Persoonlijk (ik fok ook regelmatig veulentjes) vindt ik het heel belangrijk dat mijn veulentjes de eerste 6 maanden in hun leven al het nodige mee krijgen. Wat dus betekent dat al mijn veulens de eerste dag van hun leven al een halster om hebben. Die eerste dag ook al overal worden betast door mij. Verder start ik ook al in de eerste week met vast staan. Mijn veulens lopen altijd aan een halster mee. Dat doe ik dus ook al vanaf dag 1. Vanaf week twee begin ik met hoefjes geven. En vanaf een week of twee gaan ze ook naar de hoefsmid. Niet dat die veel doet maar het gaat om de ervaring.
Vanaf 2 maanden gaan we weer op wedstrijd met moeders dus gaan ze vanaf die leeftijd gaan ze mee op de trailer. Mee naar vreemd terrein waar ze dus ook langer dan 10 minuten in handen blijven. Vanaf die leeftijd gaan we ook weleens langs de weg wandelen.
Ze krijgen in de eerste 6 maanden bij mij dus behoorlijk wat mee. Het voordeel daarvan is dat als zo'n veulen dan de opfok ingaat en dus bar weinig in handen is dat soort dingen allemaal al kent. En dat vergeten ze nooit meer. De veulens van mij zijn na ruim 2 jaar opfok en weinig in handen dan ook nog steeds erg braaf.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:56

En zo ook hier zijn er vele wegen die naar Rome leiden.

Dag 1 had mijn veulen al een halstertje om en mocht ze met mams de benen strekken in de binnenbak. Poetsen, naja aaien met een borstel, aanraken, halster om en af doen, meelopen etc. begon dus ook al op dag 1. Van en naar de wei (50 meter) dag 2. Met 2 weken voor het eerst een wandeling van 10 minuten gemaakt aan het halster langs de weg naar haar nieuwe plekje (24x7 wei met schuilstal). In de tussentijd wel eens de "lange" route naar stal gepakt.

Met een week of 12 voor het eerst met Mams naar het bos was een half uurtje. In de tussentijd wel eens samen met mams van de wei naar de stal gelopen en onderweg lekker nieuwsgierig laten zijn en alles rustig bekeken. Als de kleine wou drinken mocht ze drinken, we hadden alle tijd.

Wanneer we er waren werd de kleine gepoetst en de hoefjes opgetild. En leerde ze wijken voor druk in alle richtingen. Op het poetsen na duurde de oefensessies heel kort. Denk niet dat ik ooit de 10 minuten gehaald heb. Als het beestje haar best deed, was het genoeg, maar van poetsen kon ze niet genoeg krijgen. Vonden we dus allebei heerlijk om te doen. Ben ook een keer naast haar in slaap gevallen in de warme zomerzon. Misschien wel mijn ultieme pennymoment Clown , maar ach was wel even heel erg lekker Haha!

Met een maand of 4 gingen we ook iets langer lopen af en toe (zo 2x per maand). Mams is namelijk bomproof en kon de kleine goed leren dat niets eng is.

Met 5 maanden is ze in de opfok gegaan en daar heb ik tot nu toe (2maanden) 2x gelopen met haar. Ze wordt aan de hand van stal naar het weiland gebracht en als ik er ben (helaas niet zo vaak als ik zou willen). Dan herhalen we een oefening die ze nog niet zo goed beheerst of we maken een andere oefening wat moeilijker (bijvoorbeeld niet 1 stapje achterwaarts, maar 2). Ook deze sessie zijn heel kort.

Zo meteen ga ik verhuizen naar Winterswijk en heb ik mijn veulen weer dag en dacht om me heen. Reken maar dat er gewandeld en geknuffeld gaat worden en af en toe moet ze iets leren, oliebol happens Knipoog

Ik heb nu een veulen dat onzettend cool is, nergens raar van opkijkt. Lekker af en toe haar veulenstreken heeft, maar altijd op een eerlijke manier. Nog nooit gebeten of getrapt (ze zou het moeten proberen Whoosh! Haha! )

Ik vind het belangrijkste dat ik een evenwichtig paard krijg, dat zich op de juiste manier tussen zowel de mensen als de paarden weet te gedragen. En de paar keer dat ik haar uit de wei trek, daar wordt ze echt niet minder sociaal van tegen andere paarden.

PS. Ik heb 2 volwassen paarden dus hoef mijn heil niet te zoeken bij mijn veulen Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:53

Miss_Malfoy schreef:
Je kunt ook de middenweg kiezen. Veulen goed opvoeden, en als 'ie 1 jaar oud is de opfok in. Af en toe op komen zoeken, kijken of de knopjes er allemaal nog opzitten, en na 2 jaar kun je 'm volledig opgevoed (door de kudde) weer op komen halen, en beginnen met zadelmak maken. (Afhangend van ras en type)

zzo zou ik het dus ook doen maar net anders Tong uitsteken

ik wil van de zomer misschien ook weer aan een veulen beginnen....
eerste maand zal het een leerproces zijn van het in handen komen,voetje geven enz enz...de kleine opvoedkundige dingen
daarna de opfok in....maar wel opfok waar de mensen dagelijks met de dieren bezig zijn door een rondje in het land te maken, de dieren te begroeten,te aaien,te controleren en zo
zelf zou ik 1 x in de 2 weken mijn veulen even 10 min willen afzonderen met mijzelf om zo even wat kleine opvoedkundige aangeleerde dingen te "herrineren"
en that's it...
dan met 3 jaar oud terug naar "huis" en dan rustig aan oppakken ...eerst goed in handen...dan de rest..

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:14

ik heb ook een veulen van nu 7 maanden oud.
ze heeft haar eigen inloopstal en een paddock waar ze heerlijk kan lopen en gek doen.......
ze staat momenteel met een haflinger,
maar die is niet erg vriendelijk naar haar toe.
dus vanaf volgendemaand staat mijn zus haar merrie erbij.die vreet haar namelijk niet op.
iedereen heeft zo zijn eige manier van opvoeden...
mijn manier is iedere dag even kijken bij haar en zo nu en dan een borstel eroverheen.
iederdag even de hoefjes uitkrabben.
ook wandel ik regelmatig met haar lekker de polder in en langs de manege.
en ze is al behoorlijk bomproof.
ieder zijn manier ..ik respeckteer anderen ook in hun manier

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:35

Ik kocht mijn veulen toen ze 5 maanden was, een week later is ze de opfok ingegaan. Wat je een veulen normaal gesproken aanleert in de eerste paar maanden, zoals halster omdoen, aan het halster meelopen en voetjes geven, is bij mijn veulen niet gebeurd. Die heeft 5 maanden met haar moeder in de wei gelopen en verder is ze weinig in handen geweest. Vandaar dat ze ook best angstig en voorzichtig was toen ze net in de opfok aankwam. Ik had toen ook veel moeite om het halster om te doen en als ze het eenmaal omhad was ze bloednerveus.
Nu 3 maanden later gaat het al veel beter, ze begint steeds meer vertrouwen te krijgen en het halster omdoen is al geen probleem meer. Ze liep vandaag ook rustig met me mee aan het halster, helemaal trots was ik natuurlijk. De volgende stap is dat ze leert voetjes geven, dat is voor de hoefsmid ook een stuk makkelijker Knipoog .
Dus ook al staat ze nu in de opfok, iedere week haal ik ze toch even uit de groep om de basisdingen aan te leren. Ik vind dat noodzakelijk, want als ze behandeld moet worden door een dierenarts of hoefsmid, dan moet dat gewoon op een normale manier kunnen.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:52

jong geleerd is oud gedaan Haha!

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:36

superwoman schreef:
nicolaas schreef:
Wijze spreuk, vertaald uit het Fries: Pling

Een paard moet niet leren denken als een mens.
Een mens moet leren denken als een paard.
Dan pas kun je een paard iets leren.

Citaat:
En daarom moet een jong paard ook mensentaal leren.

mooie spreuk, maar hij hoeft ook niet te denken als een mens maar hij moet wel begrijpen wat wij met onze mensentaal bedoelen en wat er van hem verwacht wordt. Hoe kan je een paard iets leren als hij geen mensentaal begrijpt?

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:02

Een paard leert iets omdat de mens paardentaal gebruikt.
Tuurlijk moet een paard leren hoe wij aangeven dat we iets van hem verlangen maar dat moeten wij wel doen op een voor het paard begrijpelijke manier.
Als een veulen lekker 24/7 met soortgenoten van verschillende leeftijden staat kan je imo elke dag wel wat aandacht geven aan het veulen. Tuurlijk neem je hem de eerste maand niet gelijk mee voor een lange wandeling maar na 2 maanden kan je dit wel wat opbouwen zeker als je wilt gaan afspenen.

Nusca was 9 maanden toen ik haar kocht en als ze de eerste 2 jaar daarna niet dagelijks even in handen was geweest had ik nu niet zo een fijn paard eraan gehad.
Voetje geven vertikte ze, ze sloeg het licht bijna uit je ogen. Van stal naar de wei lopen was een gevaarlijke onderneming daar ze dit al steigerend deed. Bij de eerste eigenaar is ze altijd heel netjes behandelt, stond ze ook 24/7 buiten en 's winters zoveel mogelijk overdag met andere. Ze ging alleen graag de strijd met iemand aan die ze nog niet kende.

Nu nog, het is een enorme kroel, heel sociaal naar zowel paard als mens maar als ze over je heen kan lopen doet ze dat ook.
Wat ik deed is wat de meeste hier doen, gewoon voetje leren geven, leren aan een halstertje mee te lopen, leren vertrouwen op de eigenaar/verzorger. Gewoon basisdingen die je later dagelijks gebruikt.
Juist doordat we overal ontzettend de tijd voor hebben genomen en dingen heel langzaam en rustig hebben opgepakt ( met een handdoek haar mogen aanraken heeft 5 maanden geduurd, waarom ze daar zo panisch voor was snap ik nog steeds niet) is het inrijden super gegaan.