Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:39

sflj schreef:
En ben blij dat ik dat zelf mag bepalen! Go jij! Go jij!

en je hebt het recht dat niemand je op dat recht aanspreekt zo lang je dat zelf mag bepalen Haha!

hc

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:40

Ik rijd met cap, puur voor mijn eigen (gevoel van) veiligheid. Wat een ander doet, moet die lekker zelf weten. Maar als er nou iemand rijdt met een slof op standje ultra strak, of er zit een te grote en zware ruiter op een te kleine pony, dan is dat ook de beslissing van de ruiter in kwestie, mag daar dan ook niets meer van gezegd worden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:43

PattyOosten schreef:
Ik rijd met cap, puur voor mijn eigen (gevoel van) veiligheid. Wat een ander doet, moet die lekker zelf weten. Maar als er nou iemand rijdt met een slof op standje ultra strak, of er zit een te grote en zware ruiter op een te kleine pony, dan is dat ook de beslissing van de ruiter in kwestie, mag daar dan ook niets meer van gezegd worden?

Nee, daar MOET je zelfs iets van zeggen! Het paard heeft geen zelfbeschikkingsrecht en moet dus beschermd worden tegen onozele halzen....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:45

Ik heb niet eens een cap Knipoog En rij al jaren paarden. Vaak genoeg eraf gevallen maar nooit met letsel. Misschien geluk gehad. Wie weet! Maar goed ik heb er geen. En zal er ook geen aanschaffen. Dat maak ik nl zelf wel uit. Zolang het niet verplicht gesteld word. rij ik lekker zonder! Dan maar eigenwijs.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:49

Wel 1 uitzondering: mensen met kinderen moeten zich wel optimaal beschermen vind ik. Je hebt dan niet alleen nog maar met je eigen leven en lot te maken, maar dat van een heel gezin. Als je je dan niet optimaal beschermd tegen mogelijk letsel vind ik het wel erg onverstandig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:55

Klopt Ninx.
Daar is wel een fijne lijn echter. Er is geen norm over wat te dik is en wat niet. Daar zijn wel wetenschappelijke data over en je hebt een ethisch argument dat je met feiten kan onderbouwen, doch wettelijk geen recht om er wat van te zeggen.
Je kan dus hooguit een foldertje met de wetenschappelijke data ter info neerleggen en daarop aangeven dat meer minder is. Iemand áánspreken is eigenlijk een brug te ver.

Dit topic gaat over bemoeizucht over een wettelijke vrijheid en dát is een helder punt.

Wat je ervan vínd is in deze onbelangrijk; je hebt niet het recht je ermee te bemoeien.
Ik heb drie types écht veilige valhelmen voor paardrijden en gebruik die naar gelang ík dat wenselijk vind en zo heb ik ook een handvol verschillende hoeden welek ik opzet wanneer.....
Daar mag iedereen van vinden wat hij/zij wil, doch niemand heeft het recht mijn beslissingsrecht in twijfel te trekken.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:56

Ninx schreef:
Wel 1 uitzondering: mensen met kinderen moeten zich wel optimaal beschermen vind ik. Je hebt dan niet alleen nog maar met je eigen leven en lot te maken, maar dat van een heel gezin. Als je je dan niet optimaal beschermd tegen mogelijk letsel vind ik het wel erg onverstandig.

Dat is wederom een ander punt want deze zijn minderjarig en niet beslissingsbevoegd Haha!

Tóch ligt dat dan bij de ouders en heeft een buitenstaander geen recht van spreken.

hc

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:01

Huertecilla schreef:
Tóch ligt dat dan bij de ouders en heeft een buitenstaander geen recht van spreken.hc

En wat als de ouders er helemaal niets van kennen of de gevaren niet kennen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:02

Wat ík opvallend vind is dat de moraalridders zich massaal op de politiek correcte koers van het dragen van de valhelm storten en daarbij de rechten van anderen van de baan schuiven terwijl net zo massaal de rechten van de niet-ruiterij genegeerd worden.
Dat is wat míj als vader stoort doch dat is echter off topic....

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:02

Het is ook prettig dat al dit soort zaken niet allemaal aan regels en wetten onderworpen worden.
Di vrijheid is het grootste goed in mijn opinie.

Maar waar het gaat om ethische zaken: "kun je je het als moeder permitteren te gaan rijden zonder optimale bescherming", kun je als buitenstaander misschien wel een poging wagen mensen aan het denken te zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:15

lindake schreef:
Huertecilla schreef:
Tóch ligt dat dan bij de ouders en heeft een buitenstaander geen recht van spreken.hc

En wat als de ouders er helemaal niets van kennen of de gevaren niet kennen?

Jij wel?
Kan jij dat vanuit jouw referentiekader wel bepalen voor een ander?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPUOTZAZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXDVAH8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N4AHQWF4.jpg

en onder andere omstandigheden;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGHJP6X8.jpg

net zoals ik meestal met hoed rij en soms

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg

Risicoafwegingen zijn opgebouwd uit variabelen. Kans x gevolgen geven nooit één uitkomst en zo lang er geen wettelijke verplichting is mág je er geen waardeoordeel over de conclusies van een ander geven.

Wanneer jij vindt dat ouders onverantwoordelijk bezig zijn, stel dan éérst, onder het genot van een bak koffie of zo in de kantine, een werkelijk en gemeend open vraag áls je al meent je ermee te moeten bemoeien.

hc

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:20

Ik rij met cap en bp omdat mijn paard niet 100 procent betrouwbaar is. Het is niet uit veiligheid maar meer uit gewoonten. Op de stal waar ik vroeger met de pony's reed was het dragen van een cap verplicht en tijdens het springen een bp verplicht.

Als ik rijd zonder bp en cap thuis,en ik val,ben ik WEL verzekerd. Wanneer iemand op mijn paard rijd en valt en ze heeft geen cap op,is ze ook verzekerd. Wanneer iemand op mijn paard wilt rijden,zal ik altijd vragen voor een cap op te zetten. Willen ze dit niet,is het ook zo.

Wanneer je het op een vriendelijke en beleefde manier vraagt,willen ze 9 van de 10 keer wel.
Wat mij ook opvalt op bokt is dat als je op een hoog niveau rijd en je bent hier een beetje bekend op bokt,dat je minder snel commentaar krijgt van je cap dan iemand anders.

Het is andere hun eigen verantwoordelijkheid om zonder cap te rijden,vallen ze,dan is het hun zaak. Je kan niet zomaar iemand bevelen om een cap te dragen vanachter je pc. Het is hun leven en niet het jouwe.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:22

Jij hebt blijkbaar een enorm vertrouwen in je paarden, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor het dier schrikt. Wanneer je zoontje er dan afvalt, en een trap tegen zijn hoofd krijgt, en als gevolg daarvan de rest van zijn leven als kasplantje moet leven, of een andere ernsige handicap heeft, had HIJ misschien ook liever een capje opgehad. Overigens hoop ik voor hem dat dit nooit gebeurd natuurlijk, maar ik vind het niet erg verstandig, hoeveel last heb je nou van zo een capje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:23

Ninx schreef:
Maar waar het gaat om ethische zaken: "kun je je het als moeder permitteren te gaan rijden zonder optimale bescherming", .

Ik heb als vader ook ander verantwoordlijkheden dan toen ik dat niet was. Mede daarom rij ik geen wedstrijden meer met motorfietsen.
Mijn lief heeft zich daar echter NIET mee bemoeid Lovers
Paardrijden is voor mij ontspannend veilig omdat een paard vanwege diens eigen overlevingsagenda heel goed voor mij zorgt.
Niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk zelfs Haha!

Dit hele onderwerp is echter een persóónlijke zaak, hooguit tussen partners of in familieverband Pling

Je kan niet zomaar naar een bergbeklimmende buurman stappen om te zeggen dat hij onverantwoordelijk bezig is want hij heeft twee kinderen.
Je kan heel voorzichtig op een partijtje in de buurt vragen wat hun visie daarop is, op die verantwoordelijkheid en je dient het antwoord te respecteren wát je er ook van vind.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:24

Ninx schreef:
Het is ook prettig dat al dit soort zaken niet allemaal aan regels en wetten onderworpen worden.
Di vrijheid is het grootste goed in mijn opinie.

Maar waar het gaat om ethische zaken: "kun je je het als moeder permitteren te gaan rijden zonder optimale bescherming", kun je als buitenstaander misschien wel een poging wagen mensen aan het denken te zetten.

Als alle buitenstaanders zich daarmee gaan bemoeien, is er van vrijheid al weinig sprake lijkt mij.

En of je mensen aan het denken zet? Die kans lijkt mij bijzonder klein. Zoveel invloed heb je als willekeurige buitenstaander niet, mensen ergeren zich misschien aan het feit dat anderen zoch ongevraagd met hun zaken bemoeien, maar ik geloof niet dat dat ooit leidt tot kritische zelfreflectie.

En bovendien: is het met optimale bescherming wel verantwoord dan? 't Klinkt allemaal leuk maar een cap vermindert alleen de kans op hersenletsel. Een gebroken nek, inwendige bloedingen, verbrijzelde ledematen - kansen genoeg om zeer zwaar gewond te raken of misschien zelfs te overlijden. Ook met cap is paardrijden statistisch niet een van de veiligste sporten. Maar hoe zou je het vinden als omstanders je toeroepen (elke keer, tientallen keren) dat het ethisch onverantwoord is om uberhaupt paard te rijden?
JIJ vindt misschien dat het verantwoord is, maar iemand anders hoeft die mening uiteraard niet te delen. Dat is geen absolute zaak - iedereen heeft daar een eigen opvatting over. Maar waarom moet die opvatting ongevraagd en steeds weer met anderen gedeeld worden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:35

PattyOosten schreef:
Wanneer je zoontje er dan afvalt, en een trap tegen zijn hoofd krijgt

????
Citaat:
hoeveel last heb je nou van zo een capje?

Helaas veel en ook is het schadelijk.
Een goede valhelm weegt snel een paar honderd gram en dat is een forse belasting van de piepjnge nekwervels.
Dat is een zékere belasting wanneer je die valhelm op het hoofd van een kind zet.
Dit staat dan tegenover de kans op en mogelijke gevolgen van een val.
Dat is altijd een afweging.
Het enige alternatief is kinderen niet op een paard zetten.

Onze zoon klimt hier ook in bomen Haha! zonder helm Knipoog

De moraal van dit verhaal is dat je als buitenstaander geen recht op bemoeizucht hebt.

hc

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:42

oké mensen moeten het zelf weten om met of zonder cap te rijden,,, maar ik vind hoeveel moeite is het nou een cap op te zetten,,, die dingen zijn er niet voor niks uitgevonde.... ik rij zelf ALTIJD met cap... ik vind gewoon een cap is verplicht dus houd je er dan ook aan.... en het is nog veel veiliger ook. dus waarom zou je dan zonder rijden. omdat het fijner is?? nu in de winter vind ik een cap wel lekker warm Sigaar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:44

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:48

Ik wil me er ook helemaal niet mee bemoeien, ik ken jou en je zoontje niet, dus hoe het met julie gaat, daar kan ik me niet zo druk om maken. IK vind het onverstandig om zonder cap te (laten) rijden. Jij hebt daar andere ideeen over, prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:55

LoveLuna schreef:
ik vind gewoon een cap is verplicht dus houd je er dan ook aan....

Een cap is niet verplicht Lachen Niet wettelijk tenminste (wel als voorwaarde op bepaalde terreinen en bij bepaalde evenementen.)

Citaat:
en het is nog veel veiliger ook. dus waarom zou je dan zonder rijden. omdat het fijner is??

Dat JIJ geen problemen hebt met een cap is prima. Ik heb ook geen bezwaren tegen caps en heb er dus ook altijd een op. Maar dat ik er geen last van heb, wil niet zeggen dat niemand er last van heeft. Ik ben bv weinig gevoelig voor schurende kleding, en dus heb ik lang niet altijd een officiele rijbroek aan. Maar anderen krijgen daar last van en zijn daarin dus kritischer. Hebben zij het verkeerd (of heb ik het verkeerd?). Nee - dat zijn persoonlijke zaken die anderen heel anders kunnen ervaren - dat jij ergens geen problemen mee hebt zegt niets over die ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:21

PattyOosten schreef:
Jij hebt daar andere ideeen over, prima.

Nee, je leest niet.

Dat is gelijk het grootste probleem; op basis van de eígen perceptie en de eígen associaties wordt een mening gevormd en geventileerd zonder verder nadenken of er wellicht meer perspectief is en er bv. sprake is van grensoverschreidende bemoeizucht Cool

Zoals al eerder opgemerkt en net door Schadow is het helemaal niet relevant wat iemand anders er van vindt.
De crux is ook niet of bv ik en Schadow of anderen hier wel/geen valhelm opzet; of het wel/niet verstandig is, is heel wat anders en de crux niet. Je moet je er niet mee bemoeien omdat er geen helmplicht is.

hc

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:07

HC: Ik zie foto's van een klein kind op een grote schimmel zonder cap. Ik vind dit echt onverantwoord in de breedste zin van het woord.

Allereerst: caps wegen echt niet zoveel, zeker niet de nieuwe plastic valhelmen, dat is echt geen belemmering voor de wervels van het kind. Er zijn ook niet voor niets fietshelmen voor zo'n ukkies op de markt, die zijn exact voor zo'n zelfde doel ontworpen!

Daarnaast geloof ik best dat je schimmel de liefste zelf is. Wat daar tegenover staat is de leeftijd van het kind. Het kindje is duidelijk op de foto bezig met andere zaken dan het rijden. Heel erg leuk voor hem, daar niet van, maar als het kind even een onverwachte beweging maakt en zijn evenwicht verliest dan ligt hij ernaast.

Ik heb helaas op mijn opleiding te veel gezien van hersenbeschadegingen om hier niet op te reageren. Één klap is al voldoende om van dat levenslustige ventje een kasplantje te maken. Ik zou er als ouder niet aan moeten denken. Dus doe die moeite en zet het knulletje een helm op zn koppie, dat is echt veel beter Lachen

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:07

Flink gepraat hier

Ben wel blij dat er sommige met mij eens zijn Bloos

Ieder moet het voorzich zelf bepalen.het is wel veiliger met maarja sommige hebben dat liever niet

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:30

Hoe kun je nu onveilig verkiezen boven veilig? Ik snap dat niet echt.

Dat is als met een blinddoek de snelweg oversteken. Als onveilig seks hebben met een wildvreemde. Als een fles bleekmiddel in het midden van een kinderkamer zetten. Moet ik doorgaan?

Natuurlijk, ik overdrijf. Maar ik denk dat je in dit geval niet ver genoeg kunt overdrijven. Wiskybokjes: ik denk echt dat jij het serieuze risico van zonder cap rijden erg onderschat. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:38

Shalbo schreef:
Hoe kun je nu onveilig verkiezen boven veilig? Ik snap dat niet echt.

Dat is als met een blinddoek de snelweg oversteken. Als onveilig seks hebben met een wildvreemde. Als een fles bleekmiddel in het midden van een kinderkamer zetten. Moet ik doorgaan?

Natuurlijk, ik overdrijf. Maar ik denk dat je in dit geval niet ver genoeg kunt overdrijven. Wiskybokjes: ik denk echt dat jij het serieuze risico van zonder cap rijden erg onderschat. Lachen

Nee hoor, je overdrijft niet... Ik ben het met je eens. Het is mooi dat er best veel mensen zijn die dat stukje compassie tonen en zich heel betrokken tonen door mensen toch nog even te wijzen op het mogelijke gevaar. Ik vind dat geen gezeur.
Ik reed als kind ook zonder cap, wist ik veel..... Dat was natuurlijk overmoedige dommigheid.
Iedereen moet het lekker zelf weten, maar mijn mening (let wel: mijn mening): zet lekker op die helm....