Voet in beugel blijven hangen, risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: Voet in beugel blijven hangen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:58

Aimee schreef:
Alle keren dat ik iemand in de beugels heb zien hangen, kwam dit doordat de ruiter eerst met het lijf naar beneden viel. Het been (en dus de voet) bleven nog omhoog steken, waardoor de tenen achter de bovenkant van de beugel bleven hangen. Je voet is immers langer dan de beugel hoog is. De beugel zat dus vast tussen hak en teen. De tenen drukten tegen de bovenkant van de beugel, niet tegen de zijkant.

Ja, zo zie ik het ook voor me, jij legt het beter uit dan ik Lachen
Daarom begrijp ik dus de meerwaarde van die Quick-outs niet. Ja, in sommige gevallen zal het best helpen, maar volgens mij zijn beugels met een veiligheidskorf of met een hele open zijkant nog altijd veiliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:09

Het open gaan gebeurt al meteen naast het oogje waar de beugelriem doorheen zit. Geen enkele beugel kan eerder open gaan dan daar omdat de riem tich ergens vast moet zitten Lachen

Die veiligheidsbeugel hierboven is leuk, maar zie je die aan een zadel hangen in de dresuurring? Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:21

Nee, het oog wil ook wat Haha!
Daarom ook mijn interesse voor de quick-out beugels.
Maar voor wat ik heb meegemaakt en heb gezien, zouden die niet geholpen hebben. Dat is toch wel jammer. Een beweegbaar voetdeel zodat de voet naar beneden kan glijden, ook als die veticaal in de beugel terecht komt, werkt volgens mij wel aardig. Probleem is echter dat het voetdeel van zo'n beugel ook meebeweegt tijdens het rijden en dat vind ik vreselijk.

Wat denken jullie hiervan?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:27

Dat lijkt me helemaal een onhandig ding...
Daar zit als enigste veiligheidsbeugel de opening aan de binnenkant. En ik krijg dan toch een spoor idee erbij Lachen

Verder wil ik als ik in een parcours een beugel kwijt ben hem wel snel terug kunnen vissen, wat me bij een open variant moeilijk lijkt Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:33

Huh? Zit de open kant aan de binnenkant? Ze kunnen toch ook wel met de open kant naar buiten aan het zadel worden bevestigd, of is dat niet de bedoeling?

Het sneller kwijt raken en moeilijker de beugel weer vinden, leek me inderdaad ook een probleem.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:33

runningkawa: nee, dat zie ik nog niet zo snel, maar goed dus dat ik niet aan wedstrijden doe *LOL*
Nee, mijn beugels zijn niet echt penny-verantwoord, maar ik vind ze zelf eigenlijk wel stoer. Kreeg er van de zomer nogal wat opmerkingen over, de een vond het pipo-de-clown-gevallen en de ander vond ze geweldig en wilde ze de hele tijd lenen.
Ik moet zeggen dat deze van mij niet echt heel erg bevorderlijk zijn voor mijn beenligging, vandaar dat ik ze alleen maar gebruikte op buitenrit en in de bak met dressuur met gewone beugels reed.
Als ik dus veel aan dressuur deed zou ik inderdaad kiezen voor die op het plaatje hierboven, met een geheel open zijkant. Die lijken me prima qua veiligheid en zien er heel netjes uit.

edit: runningkawa; maar je rijdt toch met dat open deel aan de buitenkant? Of bedoel je dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:35

Of dat gaat weet ik niet, maar het is iig niet de bedoeling Lachen
Die is gemaakt voor de open kant binnen...daarom snap ik die hele beugel ook niet Lachen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:38

Ik heb t een keer meegemaakt en dat liep niet al te best af, gebroken ruggewervel en 2 gebroken ribben Knipoog

maar dat is al bijna 10 jaar geleden, bestonden er toen al wel eens veiligheidsbeugels?

Toen ik wat meer met jonge paarden aan de slag ging heb ik wel veiligheidsbeugels gekocht, op t oog lijken het gewone maar ze klappen uit als er druk op de zijkant staat zegmaar.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:39

Hoe weet je dat, dat ie gemaakt is voor de open kant aan de binnenkant? Ik zou zeggend dat die aan de buitenkant moet. Heb iig een plaatje ervan gezien dat hij met de open kant naar buiten hing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:40

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:42

runningkawa schreef:
Of dat gaat weet ik niet, maar het is iig niet de bedoeling Lachen
Die is gemaakt voor de open kant binnen...daarom snap ik die hele beugel ook niet Lachen

Wat raaaaaaar joh! Dat snap ik inderdaad ook helemaal niet

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:42

runningkawa schreef:

Ohja, je hebt gelijk. Nouja, het ziet er onlogisch uit, zo aan de binnenkant. Misschien kun je er zelf voor keizen om de open kant aan de buitenkant te hangen? Lachen

carlijn: Tuurlijk bestonden die er 10 jaar geleden al, hele volksstammen hebben met dichte beugels gereden of rijden ermee. Denk maar eens aan de Camarguebeugels, dichte westernbeugels en dichte Spaanse beugels Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:45

Zwartwitje schreef:
runningkawa schreef:

Ohja, je hebt gelijk. Nouja, het ziet er onlogisch uit, zo aan de binnenkant. Misschien kun je er zelf voor keizen om de open kant aan de buitenkant te hangen? Lachen

carlijn: Tuurlijk bestonden die er 10 jaar geleden al, hele volksstammen hebben met dichte beugels gereden of rijden ermee. Denk maar eens aan de Camarguebeugels, dichte westernbeugels en dichte Spaanse beugels Lachen

Citaat:
bestonden er toen al wel eens veiligheidsbeugels?

Ze vraagt niet naar dichte Lachen

Ik weet niet of ze a-symatrisch zijn ofzo, dus dat je om kunt draaien Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:46

Ik heb de bovengenoemde Safe style beugels met de opening naar binnen, het knopje wat erop zit raak ik mijn paard absoluut niet mee dus de spoor-werking heeft het niet.

Ik vind het hele fijne beugels en ook een veilig idee.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:46

runningkawa schreef:
Die van mij zijn al ouder dan 10 jaar Lachen
En die elastiek beugels bestonden toen al zeker een tijd Lachen

Okay Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:47

Maar als je eraf valt hang je toch eerder aan de buitenkant van je beugel?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:48

Da's waar runningkawa, maar dichte beugels zijn toch ook veiligheidsbeugels? Waarom zijn ze anders dicht? Haha!

Nog even kijken naar de plaatjes hoor, nu je het zegt zouden ze ook weleens asymmetrisch kunnen wezen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:50

Charaz schreef:
Ik heb de bovengenoemde Safe style beugels met de opening naar binnen, het knopje wat erop zit raak ik mijn paard absoluut niet mee dus de spoor-werking heeft het niet.

Ik vind het hele fijne beugels en ook een veilig idee.

Okee... en hoe is jou ervaring met beugels kwijtraken en beugels terug vinden?
Ben je er al eens mee gevallen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:51

Ze zien me er niet asymmetrisch uit, dus je zou ze ook om kunnen draaien, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:52

Geen idee...Maar ze lijken me gewoon echt niks.
Keer door een gekke beweging van je paard je voet niet goed op de onderkant en je bent meteen je hele beuge kwijt Lachen

Maar goed, ieder zijn eigen smaak en idee erbij natuurlijk Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:56

Ik ben jaren terug eens een heel eind meegesleept (na met mijn caploos hoofd tegen een overhangende boomtak te zijn geknald Tong uitsteken ) en dat is echt een afrader hoor. Nooit omhoog kijken als je onder de bomen door duikt Knipoog

Ik rij met camarguebeugels, kan je niet doorschieten, lekker ruim, je kan je voet niet pletten tussen je paard en iets en ze hangen altijd mooi vanzelf op de juiste plaats. In feite gebruik ik ze niet echt want mijn voet hangt er meestal in in plaats van op de onderzijde te steunen, maar dat is vanwege een wat andere rijstijl.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:59

Die camarguebeugels lijken me ook nog weleens wat, die zijn iets minder lomperig dan mijn pipobeugels Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:05

Mja, maar elegant zou ik ze nu ook weer niet noemen. Ik zie me ze bijvoorbeeld niet aan een springzadel hangen, daarvoor zijn ze te zwaar. Bij het springen schiet je beugel al eens uit, en als die dan bovenop de wreef van je voet terecht komt doet dat met zo'n zware Camargue wel pijn. Ik spreek uit ervaring, heb het geprobeerd Knipoog Om te springen is zo'n half open model echt beter, lekker licht.
Als je een lichte gesloten beugel wil kan je wel zo'n kunststof kapje vooraan aan je gewone beugel doen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:25

Dat kan ook, die hebben ze bij de Divoza wel Ja