Help!Gister verkocht, nu problemen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: Help!Gister verkocht, nu problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:43

sara2487 schreef:
Hoi
Je kan ook een auto en trailer huren? Maar mijn vraag is... staat er iets op papier? Zoja kan je het contract (de proefperiode) normaal toch ook langs jouw kant verbreken?
Sara

Er is helemaal geen proefperiode... eerlijk gezegd wil ik haar weer helemaal niet gaan ophalen want dan betekend dat ik haar terug moet kopen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:52

Madeleine16 schreef:
Mijn vader heeft gister contact met haar opgenomen.
Hij heeft uitgelegd dat de afspraak was dat ze haar de dag erna liet keuren en dit was ook de voorwaarde dat zij meeging. Doordat wij nu niet weten wat er met haar gebeurd heeft hij gezegd dat het voor haar eigen risico nu is.
Hier stemde ze mee akkoord. Denk dat ik er niks meer van hoor. Ze had vandaag al gereden, paard liep goed, niet kreupel en ze begreep wat we bedoelden.

Hoop dat ze gelukkig wordt met mijn lieve meisje!

Bedankt allemaal in iedergeval voor de reacties en tips!

Nou...zie je wel...een storm in een glas water.
De volgende keer je niet meer zo druk maken...dat is zonde van je energie!
Een mens lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 09:57

Het is al zo emotioneel om afstand te doen van je dier, terwijl ik haar wel harstikke leuk vond maar het rijden ging voor geen meter (lees:zandhappen) en dan hoop je dat alles goed gaat en dan krijg je dit gedoe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:40

misschien had het rijden wat meer tijd nodig......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:17

Citaat:
Heb zelf een ander paard al uitgezocht en die zou morgen komen, van het geld van mijn merrie wat ze heeft opgebracht koop ik het nieuwe paard. wat moet ik hiermee? gewoon laten komen?

ik hoop voor je dat dit met een sisser afloopt en de fries verkocht blijft, maar kan het niet laten om hier toch even een opmerking over te maken. (ook als leermoment voor anderen in dezelfde situatie)
Als je rekening met de wettelijke regeltjes houdt zou het theoretisch kunnen dat je de merrie terugkrijgt, je had beter even kunnen wachten met kopen van een nieuw paard tot die wettelijke termijn verstreken was.
Nou loop je de kans dat je straks twee paarden hebt maar geen geld om de 1e terug te betalen! Dat kan weer problemen geven bij die eigenaar. Dat jij al een nieuw paard hebt gekocht van die centen is niet het probleem van die eigenaar namelijk. (en dat had je vader ook moeten kunnen weten)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:48

Bovenstaande is precies de reden waarom het bij de fjord niets geworden is.

Die liep nl heel erg gevoelig op de harde maar dat kón aan pas gekapte gevoelige hoeven liggen. Toen mijn instructrice opmerkte dat hij in geval van echte kreupelheid altijd terug mocht binnen 6 weken werd meteen duidelijk dat dat toch een probleem ging worden! De verkopers gingen namelijk van 'mijn' geld gelijk een andere pony voor hun dochter kopen, dus ze hadden helemaal geen geld om mij in geval van nood terug te kunnen betalen.

Erg jammer, de koop was eigenlijk al gesloten voordat ie kreupel liep, en zelfs na het gevoelig lopen had ik hem nog mee willen nemen, maar na bovenstaande opmerking hebben we hem wijselijk laten staan.

Ik vind het nog altijd jammer, ook al heb ik Jo nu. Ik moet nog vaak aan de fjord denken. Het was een Guusje-fjord.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:42

Wij handelen hobby matig in paarden.
Bij de verkoop zetten wij alles op papier, de situatie die jij beschrijft heb ik ook een keer meegemaakt.
De koper (een handelaar) wou het paard door eigen dierenarts laten keuren, maar wou het paard wel meteen mee.
In eerste instantie ging ik daar niet mee akkoord, maar omdat de verkoop anders niet door zou gaan heb ik toegestemd.
Ik heb er toen op gestaan alle afspraken op papier te zetten, in tweevoud en mede ondertekend door de pensionhouder als onafhankelijk persoon. Het paard is meteen volledig contant aan mij betaald en de koper heeft het papier, paspoort en verzekering gekregen. De volgende dag belde de koper op dat de dierenarts pas de week er op tijd zou hebben voor een aankoopkeuring en een heleboel bla bla. Heb verteld dat het zijn probleem was en dat ik niet van plan was om onze afspraken te wijzigen.
Heb de koper geadviseerd een dierenarts te zoeken die wel die dag langs zou kunnen komen. Omdat alles op papier stond ben ik geen moment onrustig geweest.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:07

Tiessie schreef:
Mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig als papier.

klopt maar ze zijn net iets moeilijker te bewijzen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:12

We zijn een week verder hoe is het tot nu toe verlopen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:16

polly2 schreef:
Madeleine16 schreef:
Mijn vader heeft gister contact met haar opgenomen.
Hij heeft uitgelegd dat de afspraak was dat ze haar de dag erna liet keuren en dit was ook de voorwaarde dat zij meeging. Doordat wij nu niet weten wat er met haar gebeurd heeft hij gezegd dat het voor haar eigen risico nu is.
Hier stemde ze mee akkoord. Denk dat ik er niks meer van hoor. Ze had vandaag al gereden, paard liep goed, niet kreupel en ze begreep wat we bedoelden.

Hoop dat ze gelukkig wordt met mijn lieve meisje!

Bedankt allemaal in iedergeval voor de reacties en tips!

Nou...zie je wel...een storm in een glas water.
De volgende keer je niet meer zo druk maken...dat is zonde van je energie!
Een mens lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest!

Mooi verhaal maar wettelijk kul!

Als blijkt dat het paard niet door de veterinaire keuring komt (en een DA is echt wel kundig genoeg om te zien of iets wel of niet recentelijk of een ouder gebrek is) dan heb je geen poot om op te staan en heb je de verplichting om het dier terug te nemen. De wet beschermt kopers nu eenmaal.

Ik hoop voor je dat het paard goed door de keuring komt, maar voortaan even nadenken voor je dergelijke acties onderneemt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:29

Is dat zo Suelza? Maar je hebt als koper toch onderzoeksplicht voorafgaand aan de koop? Als jij als koper het risico neemt om een paard te kopen zonder het dier van tevoren te laten keuren en als de verkoper netjes eventuele gebreken heeft vermeld, dan kan je het paard toch niet zomaar terugbrengen? Dat is dan toch eigen risico lijkt me?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:33

Het paard is verkocht zonder proeftijd,dus jij hoeft het paard niet terug te kopen hoor.Verkocht is verkocht,dan hadden ze maar eerst het paard moeten laten keuren bij jou als ze daar op staan.Anders hadden ze het paard maar niet moeten kopen vind ik.Ze hebben haar betaald en mee genomen,dus is het nu hún paard.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:37

was geen probleem, er staat niks op papier en eigenaar heeft zelf betaald...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:05

JoT schreef:
Is dat zo Suelza? Maar je hebt als koper toch onderzoeksplicht voorafgaand aan de koop? Als jij als koper het risico neemt om een paard te kopen zonder het dier van tevoren te laten keuren en als de verkoper netjes eventuele gebreken heeft vermeld, dan kan je het paard toch niet zomaar terugbrengen? Dat is dan toch eigen risico lijkt me?

Daar zijn wettelijke regels voor in de paardenbussiness... Als je van een particulier koopt heb je tot 6 maanden na aankoop de mogelijkheid om het paard terug te brengen in geval van een verborgen gebrek.

Koop je van een handelaar is dit, meen ik, zelfs een jaar!!!

Als blijkt dat het paard niet door de keuring komt ivm een verborgen gebrek, ben je als koper VERPLICHT het paard terug te nemen en/of geld te retourneren.

De wet beschermt gewoon de verkoper! Een verborgen gebrek komt er niet altijd direct uit. Wel moet je aantonen dat het gebrek er al was ten tijde van de aankoop, maar vaak kan de dierenarts hier uitsluitsel over geven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:18

is een verborgen gebrek altijd lichamelijk? ik vind een half jaar nogal wat

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:55

Ja niet echt leuk dit, vast mensen met een vlotte babbel en heb je je zelf een beetje laten overrompelen door ze.
Wat stond er precies op dat papiertje want als jullie beide handtekeningen er op stonden is het gewoon rechtsgeldig, vodje of niet, wel hoop ik dat jij dat papiertje in handen hebt anders word het voor de koper erg makkelijk het zonodig beetje aan te passen.
Overigs denk ik niet dat het een manege paard word, friezen zijn daar over het algemeen niet echt geschikt voor en meestal ook te duur, waarschijnlijk gaat ze gewoon de handel in.
Mailen is beter dan bellen, bewaar je mails ook goed want stel dat er toch problemen onstaan kun je altijd nog de mails laten zien en hopelijk bewijzen dat zij zich niet aan de afspraak houden.
een ding moet je niet te licht oppakken, door jullie afspraak is het wettelijk gezien nog steeds jou paard, eigenlijk worden ze pas eigenaar nadat het paard gekeurd is, stel dat het paard morgen een ongeval veroorzaakt, grote kans dat jij daar voor op draait omdat je als eigenaar altijd aansprakelijk bent.
Pfff een rotsituatie maar ik zou er niet te licht over denken en toch aktie ondernemen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:56

Op (laten) halen

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:10

Heej madeleine! wat rot zeg dit allemaal! ik heb je een PB gestuurd misschien kunnen we snel weer is wat afspreken (sorry even oftopick)
Succes iig! en tot snel
mareille

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:02

ik zou wel bij de aankoopkeuring willen zijn, dat is toch vandaag ?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:48

Beetje raar verhaal Nagelbijten / Gniffelen maar ik zou mn paard zowieso niet zomaar meegeven.. (is mijn keuze ;p)

Het is wel heel rot dat dit jou is overkomen !

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:54

angelaatjuh schreef:
Beetje raar verhaal Nagelbijten / Gniffelen maar ik zou mn paard zowieso niet zomaar meegeven.. (is mijn keuze ;p)

Het is wel heel rot dat dit jou is overkomen !

Hoezo rot? Ik zou mijn paard niet meteen meegeven, eigen schuld dikke bult.
Ze moeten maar een paar keer langskomen, hoe ver weg ze ook wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:01

Misschien wordt ze geen manege paard en blijft die vrouw haar zelf rijden, gaat ze wedstrijden doen of fokken. Je weet iig waar ze staat.

Meteen trailer mee vind ik niet zo raar hoor, als je verstand van paarden hebt, er kijk op hebt, scheelt het 2 x rijden.

Als je je paard verkoopt heb je altijd een gevoel erbij en je kan denken dat je een goed adres hebt, kan je later alsnog horen dat het tegenvalt, dat het dier in de handel is gekomen of wat dan ook.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:37

Suelza schreef:
JoT schreef:

Daar zijn wettelijke regels voor in de paardenbussiness... Als je van een particulier koopt heb je tot 6 maanden na aankoop de mogelijkheid om het paard terug te brengen in geval van een verborgen gebrek.

Koop je van een handelaar is dit, meen ik, zelfs een jaar!!!

Als blijkt dat het paard niet door de keuring komt ivm een verborgen gebrek, ben je als koper VERPLICHT het paard terug te nemen en/of geld te retourneren.

De wet beschermt gewoon de verkoper! Een verborgen gebrek komt er niet altijd direct uit. Wel moet je aantonen dat het gebrek er al was ten tijde van de aankoop, maar vaak kan de dierenarts hier uitsluitsel over geven.

tot een half jaar is het bij een particulier en bij een handelaar zelfs tot 2 jaar!!!! ben er zelf namelijk ook mee bezig niet het paard te verkopen maar voor een oud geborgen gebrek

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:56

Ik zou het paard echt terugnemen, gewoon gaan ophalen.
Het is ook niet echt slim om een paard al zo mee te geven, zou ik never nooit doen.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

JoT schreef:

Dat onderzoeksplicht daar heb je in de regel als verkoper geen poot om op te staan.
mocht het ooit een rechtszaak worden dan kan een rechter niets met die plicht, gewoon omdat meestal de kennis van paarden ontbreekt.
Ook particulieren hebben de regel om garantie te geven maar het wordt wel vaak moeilijk in zon geval omdat de rechter vaak aanneemt dat iets niet moedwilligs is gedaan, bv moedswillig een slecht paard verkopen.
Handelaren moeten zowiezo garantie geven dus komen die er vaak moeilijker mee weg.