Blue_Eyes schreef:Citaat:Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he
Absolutely!
Ja, werk ook meer dan fulltime en dan heb je niet de tijd om nog eens de gym op te zoeken.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Blue_Eyes schreef:Citaat:Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he
Absolutely!
flappie01 schreef:Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.
Mendi schreef:Het ligt helemaal aan de manier van rijden en wat je doel is. Je kan makkelijk buitenritten maken, lekker ontspannen ritjes, kan echt geen kwaad. Ga je zwaar dressuren (veel doorzitten bijvoorbeeld) dan kan je gewicht een extra belasting zijn voor de rug van je paard.
lodo schreef:Citaat:Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he
Ja, werk ook meer dan fulltime en dan heb je niet de tijd om nog eens de gym op te zoeken.
flappie01 schreef:Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.
nikki160287 schreef:Moet je ongveer het gewicht van het paard aanhouden. Een paard kan tussen de de 12 en 20 % van het lichaamsgewicht dragen. Waarbij bijv een fjord of haflinger ong. 20% kan dragen, een ijslander 19 %, Warmbloeden (sport) tussen de 12 n 14% etc. Ik zou ongeveer 15% aanhouden. Ligt ook aan de mate van belasting en de bespiering. Ik weet niet of het paard overgewicht heeft, maar dat moe je er ook af trekken. Een paard moet dat namelijk ook nog meedragen. Dus bijvoorbeeld: Het paard is 650 kilo en heeft 50 kilo overgewicht. Het gewicht waarmee je gaat rekenen is dan 600 kilo. 15% van 600 kilo is 90 kilo maximaal inclusief kleding en zadel.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt?
edit: Hier wordt het uitgebreid uitgelegd http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=495
Ik lees hier veel reactie van het ligt aan de combinatie en of je goed zit end. Dat is ook zo, maar er is gewoon een maximum. Daarboven moet je niet willen zitten. Een paard is door zijn horizontale wervelkolom niet echt geschikt om zware lasten te dragen. Wij mensen hebben een verticale wervelkolom en dat is sterker. Wij kunnen in verhouding met ons lichaamsgewicht veel meer tillen.
Blue_Eyes schreef:Dat verschil is natuurlijk ook zo voor een paard. Of jij nou 65 kilo weegt en als een gek zit te hobbelen en hangen op dat paard, of je weegt 90 kilo en je werkt met het paard mee, dat maakt verschil! Ik denk dat je paard dan liever die persoon van 90 kilo die meewerkt heeft...
ikenindi schreef:ik heb zat mensen gezien die stukken slechter meebewegen...
ikenindi schreef:maar dan zou op die van mij 90 kilo mogen... ik vind dat echt te zwaar hoor...
superwoman schreef:Ik denk dat hij liever een persoon van 65 kg die mee gaat heeft![]()
Tuurlijk helpt het wel als je goed kunt rijden en ook als het paard goede buik en rugspieren heeft ontwikkeld.
Ik vind het alleen erg makkelijk om te zeggen dat wanneer je mee gaat met de beweging, dat een paard dan ineens zoveel meer kan dragen... Ik denk eerder dat wanneer iemand niet mee gaat met de beweging, het paard gewoon minder mag dragen. IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......
lodo schreef:superwoman schreef:Ik denk dat hij liever een persoon van 65 kg die mee gaat heeft![]()
Tuurlijk helpt het wel als je goed kunt rijden en ook als het paard goede buik en rugspieren heeft ontwikkeld.
Ik vind het alleen erg makkelijk om te zeggen dat wanneer je mee gaat met de beweging, dat een paard dan ineens zoveel meer kan dragen... Ik denk eerder dat wanneer iemand niet mee gaat met de beweging, het paard gewoon minder mag dragen. IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......
Alsof een dikker/zwaarder persoon die paard rijdt niet aan zijn/haar paard denkt, sorry hoor, dit gaat wel erg ver....
lodo schreef:ikenindi schreef:maar dan zou op die van mij 90 kilo mogen... ik vind dat echt te zwaar hoor...
Ja JIJ vindt dat te zwaar maar je PAARD niet
superwoman schreef:Ik denk dat hij liever een persoon van 65 kg die mee gaat heeft![]()
...
IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......
SisLeone schreef:flappie01 schreef:Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.
Ik ben dikker (en dan zit ik niet beneden de 100 kg) maar mijn conditie is beter dan menig ander. Dikkere mensen hebben niet altijd meteen een slechtere conditie. Ik spendeer al bijna een jaar of 4 twee tot drie keer in de week mijn tijd op een sportschool waar ik zo'n 50-70 minuten aan cardiofitness doe.
chipieke schreef:heeft een hekel aan mensen die ons, vollere mensen, allemaal over 1 kam scheren!
Huertecilla schreef:chipieke schreef:heeft een hekel aan mensen die ons, vollere mensen, allemaal over 1 kam scheren!
Daar zit geen waardeoordeel bij. Bepaal jij zelf maar hoe zwaar voor jou het belang van jouw paard weegt![]()
hc
chipieke schreef:Mijn paard betekent enorm veel voor mij en als ze last zou hebben van mijn gewicht stop ik direct met haar te berijden, maar ook al weeg ik veel, zij lijkt er geen last van te hebben. Het bewijs toch dat er geen limiet op staat van wat een paard kan dragen?