Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:34

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he Tong uitsteken

Absolutely! Knipoog

Ja, werk ook meer dan fulltime en dan heb je niet de tijd om nog eens de gym op te zoeken.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:37

flappie01 schreef:
Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.

Ik ben dikker (en dan zit ik niet beneden de 100 kg) maar mijn conditie is beter dan menig ander. Dikkere mensen hebben niet altijd meteen een slechtere conditie. Ik spendeer al bijna een jaar of 4 twee tot drie keer in de week mijn tijd op een sportschool waar ik zo'n 50-70 minuten aan cardiofitness doe.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:14

Mendi schreef:
Het ligt helemaal aan de manier van rijden en wat je doel is. Je kan makkelijk buitenritten maken, lekker ontspannen ritjes, kan echt geen kwaad. Ga je zwaar dressuren (veel doorzitten bijvoorbeeld) dan kan je gewicht een extra belasting zijn voor de rug van je paard.

als je kán doorzitten - dus als je niet op de rug zit op en neer te stuiteren - dan is doorzitten echt niet meer belastend dan lichtrijden.
waar denk je dat je gewicht naartoe gaat als je aan het lichtrijden bent?
dat zit op je stijgbeugels of op je benen, dus nog steeds op het paard!
sinds dat lichtje bij mij is gaan branden zit ik eigenlijk alleen nog maar door Knipoog

lodo schreef:
Citaat:
Maarja, kantoorbaan, te weinig tijd voor sporten, onregelmatig eten. Je weet hoe het gaat dan he Tong uitsteken

Ja, werk ook meer dan fulltime en dan heb je niet de tijd om nog eens de gym op te zoeken.

en bij mij komt daar dan nog een slechte rug en tere knieën bij ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:57

flappie01 schreef:
Ik vind 95 kilo veel te veel voor het paard. Ik ben van mening dat een ruiter/amazone zeker op zijn/haar eigen gewicht moet denken. Teveel gewicht van een ruiter is alleen maar extra belasting voor het paard. Ik vind ook niet dat dikke mensen op de rug van een paard thuis horen, eerst aan je eigen conditie werken en dan pas op het paard.

*zucht* daar gaan we weer... does denken!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:10

neemt een western zadel 25kg + ruiter 75 kg = 100 kg
op quarter van 147
neemt norton stock kunststof 3 kg + ruiter 95kg = 98 kg
op kwpnr van 165 ..

uiteraard kan het 1e wel 2e niet Gestoord tuurlijk Clown

of iemand van 65 zit te bubsen of iemand van 95 netjes meegaat niet hinderd
zit al een wereld van verschil in
vind niet dat je alleen zo maar aan het gewicht kan bepalen hoe wat en waar

daarbij veel mannelijke springruiters wegen echt geen 65 kg Haha!

ken een zeer strak lijf hebbende marinier welke al op 95 kg zit
ziet er echt alles behalve dik uit Vingers aflikken
die zou dan dus niet mogen paardrijden ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:14

ik denk dat je zelf wel weet wanneer je te zwaar bent voor je paard.
Ik ben momenteel al een tijdje te zwaar en voel me voor banketstaaf zitten als ik aan het rijden ben, wat ik dus ook weinig doe, eerst wat kilootjes eraf.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:34

ik was een keertje mee met naar de stal van een vriendin, daar was een carrousel wedstrijd. Het andere team moest ook op de paarden vanhet thuis team rijden, en ruiter nummer 1 kreeg het paard van ruiter nummer 1.
Nou was er 1 paard wat al wat last van zn rug had, en uitgerekend daarop moest een behoorlijk forse dame (lees: flink overgewicht).

Deze dame heeft het paard geen sec. in de weg gezeten, en het paard had nog nooit zo goed gelopen. Ze kon gewoon zeer goed rijden, terwijl in eerste instantie werd geroepen dat het zielig zou zijn voor het paard.

Ik ben van mening (net als vele anderen) dat overgewicht niet erg hoeft te zijn, mits je kan rijden (en dus weet wanneer je een paard niet in de weg zit), het in verhouding is (geen ruiter van 90 kilo op een welsh a bijvoorbeeld) en het paard in goede conditie is (en gezond is).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:04

Moet je eens het volgende proberen: je neemt twee kindjes die hetzelfde wegen (in mijn geval mijn dochtertje Jolien en het zoontje van mijn zus, Bram). Ze wegen allebei 10,5 kilo. Jolien is 1,5 jaar en werkt dus mee als je haar draagt, Bram is 7 maanden en laat zijn hele gewicht slap hangen.

Als je Jolien een kwartier draagt, heb je nog nergens last van. Als je Bram 10 minuten draagt, heb je trillende armen en pijn in je rug.

Dat verschil is natuurlijk ook zo voor een paard. Of jij nou 65 kilo weegt en als een gek zit te hobbelen en hangen op dat paard, of je weegt 90 kilo en je werkt met het paard mee, dat maakt verschil! Ik denk dat je paard dan liever die persoon van 90 kilo die meewerkt heeft...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:07

nikki160287 schreef:
Moet je ongveer het gewicht van het paard aanhouden. Een paard kan tussen de de 12 en 20 % van het lichaamsgewicht dragen. Waarbij bijv een fjord of haflinger ong. 20% kan dragen, een ijslander 19 %, Warmbloeden (sport) tussen de 12 n 14% etc. Ik zou ongeveer 15% aanhouden. Ligt ook aan de mate van belasting en de bespiering. Ik weet niet of het paard overgewicht heeft, maar dat moe je er ook af trekken. Een paard moet dat namelijk ook nog meedragen. Dus bijvoorbeeld: Het paard is 650 kilo en heeft 50 kilo overgewicht. Het gewicht waarmee je gaat rekenen is dan 600 kilo. 15% van 600 kilo is 90 kilo maximaal inclusief kleding en zadel.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt?

edit: Hier wordt het uitgebreid uitgelegd http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=495

Ik lees hier veel reactie van het ligt aan de combinatie en of je goed zit end. Dat is ook zo, maar er is gewoon een maximum. Daarboven moet je niet willen zitten. Een paard is door zijn horizontale wervelkolom niet echt geschikt om zware lasten te dragen. Wij mensen hebben een verticale wervelkolom en dat is sterker. Wij kunnen in verhouding met ons lichaamsgewicht veel meer tillen.

maar dan zou op die van mij 90 kilo mogen... ik vind dat echt te zwaar hoor...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:15

Blue_Eyes schreef:
Dat verschil is natuurlijk ook zo voor een paard. Of jij nou 65 kilo weegt en als een gek zit te hobbelen en hangen op dat paard, of je weegt 90 kilo en je werkt met het paard mee, dat maakt verschil! Ik denk dat je paard dan liever die persoon van 90 kilo die meewerkt heeft...

Ik denk dat hij liever een persoon van 65 kg die mee gaat heeft Verward

Tuurlijk helpt het wel als je goed kunt rijden en ook als het paard goede buik en rugspieren heeft ontwikkeld.

Ik vind het alleen erg makkelijk om te zeggen dat wanneer je mee gaat met de beweging, dat een paard dan ineens zoveel meer kan dragen... Ik denk eerder dat wanneer iemand niet mee gaat met de beweging, het paard gewoon minder mag dragen. IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:16

toch heb jij een vrij stevig paard die dat toch wel zou moeten kunnen hebben
daarbij kan jij (no offence, dus aub niet aangevallen voelen , val je NIET aan ) ook niet meer super mee werken
en is het dus fijn dat jij niet zo zwaar weegt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:22

ik voel me niet aangevallen, ik weet dat het zo is;) maar ik heb nog nooit gedraaft op haar ook, en toch kan ik redelijk meebewegen hoor... ik heb zat mensen gezien die stukken slechter meebewegen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:29

ja dat geloof ik graag
jij MOET wel met je billen/heupen rijden
dat wat veel mensen niet doen

ik ben nog wel mobiel als kunnen bewegen
maar kort en met weinig kracht
maar zitten kan ik wel , toch weeg ik behoorlijk wat
en heb toch niet echt het idee dat ik mijn paard in de weg zit
of dat die enig moeite met me heeft
had ik dat gevoel wel , was het uiteraard een heel ander verhaal

weeg nu al een stuk minder dan dat wat ik ooit gedaan heb
maar ook in mijn zwaarste tijd (kijk op dat moment moet je niet op een heel smal welsje willen stappen) had mijn toen malige paard echt geen moeite met me

ons shetje van net de meter bijvoorbeeld is smal gebouwd
deze mag / kan dus een 30 kg dragen daar houd het beetje bij op
maar ken genoeg shetters van een meter die absoluut geen probleem met 45 kilo hebben

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:36

ikenindi schreef:
ik heb zat mensen gezien die stukken slechter meebewegen...

Waar slaat dit nu op?
Er zullen zat mensen anders-slechter doen dan jij of ik.
Ik kijk liever naar mensen die het beter doen en probeer daarvan te leren als ik dat kan.

Dit heeft niks met gewicht te maken

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:49

ikenindi schreef:

Ja JIJ vindt dat te zwaar maar je PAARD niet Haha!
superwoman schreef:

Tuurlijk helpt het wel als je goed kunt rijden en ook als het paard goede buik en rugspieren heeft ontwikkeld.

Ik vind het alleen erg makkelijk om te zeggen dat wanneer je mee gaat met de beweging, dat een paard dan ineens zoveel meer kan dragen... Ik denk eerder dat wanneer iemand niet mee gaat met de beweging, het paard gewoon minder mag dragen. IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......

Alsof een dikker/zwaarder persoon die paard rijdt niet aan zijn/haar paard denkt, sorry hoor, dit gaat wel erg ver....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop + Lange quote ingekort.

Melanie_BJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:53

Bij een fries kan het niet zo gek veel kwaad, als jij maar goed met de bewegingen mee komt. Een fries een sterk gebouwd paard, met veel kracht, die kan jou dus wel dragen. Verder verschilt het overigens per paard hoor. Knipoog

Als jij gewoon goed rijd, komt het wel goed. Ja
Blijf wel je gewicht op dit punt houden, en niet veel hoger Bloos.

Veel mensen concluderen gelijk al dat een 'voller', iemand of zelfs een 'dik' iemand slecht kan rijden. Nou nee hoor. Eerst zien, dan pas geloven.
Er zijn genoeg goede 'vollere, dikkere', mensen die prima kunnen rijden en een goede combinatie zijn met het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:33

lodo schreef:
superwoman schreef:

Alsof een dikker/zwaarder persoon die paard rijdt niet aan zijn/haar paard denkt, sorry hoor, dit gaat wel erg ver....

Volgens mij heb ik dat nergens neergezet. Rolleyes

Ik vind het alleen een zinnetje wat vaak gebruikt wordt en al te graag als excuus gebruikt wordt.
Als je méér weegt, zul je méér rekening moeten houden met het paard waar je op wilt rijden.

lodo schreef:
ikenindi schreef:

Ja JIJ vindt dat te zwaar maar je PAARD niet Haha!

Dat weet je niet..... Verward Heeft ie dat tegen jou gezegd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:41

Superwoman: ja...ik had het er net nog met hem over Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:48

superwoman schreef:
...
IMO is het paard belangrijker dan de ruiter die graag wil rijden......

Afgod

Een paardenrug is niet geschikt voor het dragen van gewicht en belasting is schadelijk voor de ruggengraat. Met name het kraakbeen van de tussenwervelschijven is gevoelig voor én overbelasting én ´materiaalmoedheid´.
ÉÉN enkel ritje van een zwaar lompig iemand kan het kraakbeen door overbelasting onherstelbaar beschadigen. Ook ´eventjes maar´ kan wel degelijk kwaad.

Heel correct is eerder al opgemerkt dat een paarderug NIET sterker wordt naarmate deze groter wordt: het aantal wervels neemt niet toe, worden alleen langer, dus de ´brug´ krijgt minder vormsterkte.

Ook opgemerkt is dat veel mannen dan dus niet zouden kunnen paardrijden. Dat is geen argument voor de onzin ervan doch een correcte constatering.

Uiteraard dien je het gewicht rijklaar (dus met kleding en rij-attributen) en zadel te nemen. Een ruiter van 95 kilo met 7 kilo kleding/laarzen/helm en 13 kilo zadel/dek is 115 kilo last en dat is eigenlijk teveel voor een normale paardenrug, ongeacht of die persoon goed en stabiel doorzit of niet.

Vuistregels over gewicht zijn zinloos omdat élke kilo een kilo meer is dan de ruggengraat op geëvolueerd is.
Nu zit er wat overcapaciteit in elk natuurlijk ontwerp doch bedenk dat dit een réden heeft, nl. de dynamiek.
Op een bewegend paard krijgt de massa van de ruiter kinetische eregie, massatraagheid. Bijvoorbeeld na een galopssprong of elke andere vertikale beweging is het gewicht van de ruiter zomaar een VEELvoud omdat het van neerwaards naar nul tot opwaards afgeremd en versneld moet worden in luttele secondes.
Al eens met een brommer over een verkeersdrempel gereden en gevoeld hoe de vering doorslaat als je erover bent?! Je weegt dan zomaar het dubbele. Op een paard is dat makkelijk meer.
Door de dynamiek van paardrijden is de rek in het ontwerp er al HEEL snel uit.

Het is geen vraag óf het ruitergewicht schadelijk is, het is alleen een kwestie van tijd voor de schade tot wervelafwijkingen leidt. Ook een ruiter van 50 kilo is na verloop van tijd door de gevoeligheid voor materiaalmoeheid van kraakbeen een overbelasting welke tot fusering leidt.
Het is niet voor niets dat fusering van de ruggenwervels voor archeologen een criterium is over wel/niet berijden.
Ergens hier op Bokt staat een prachtige foto door Bandida geplaatst van een paardenskelet met ´normale´ wervelschade.

Er zijn geen grenzen en geen vuistregels.
Hoe meer je weegt, hoe langer je in het zadel zit, hoe meer massatraagheid door onvaardigheid, hoe meer en hoe sneller schade.

hc

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:46

SisLeone schreef:
flappie01 schreef:

Ik ben dikker (en dan zit ik niet beneden de 100 kg) maar mijn conditie is beter dan menig ander. Dikkere mensen hebben niet altijd meteen een slechtere conditie. Ik spendeer al bijna een jaar of 4 twee tot drie keer in de week mijn tijd op een sportschool waar ik zo'n 50-70 minuten aan cardiofitness doe.

aan SisLeone, amen! Mijn conditie is pakken beter dan die van mijn eigen vriend, vriend weegt 82kg met 1.78m. Ik weeg meer dan hem met een lengte van 1.70m.

Aan flappie01. Ooit al gehoord van mensen die er zelf niks aan kunnen doen? 100den pogingen tot vermageren heb ik geprobeerd en niks lukt. En toch heb je al jaren die droom van paardrijden. Wat doe je dan? Dan zoek je een paard dat naar je past! Je gaat mij niet zeggen dat een Belg geen ruiter van 120 kilo aankan. Weet jij wat ik moest doen van mijn fysio toen ik net uit het ziekenhuis kwam met een gebroken rug.

Paardrijden!

Ik nodig jou dan ook vriendelijk uit om eens te komen kijken hoe ik rij op mijn merrietje van 1.60m. Zij zweeft nog steeds over de baan, hoewel ik haar al jaren 'belast' met mijn gewicht.

alstublieft

heeft een hekel aan mensen die ons, vollere mensen, allemaal over 1 kam scheren!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:11

chipieke schreef:
heeft een hekel aan mensen die ons, vollere mensen, allemaal over 1 kam scheren!

Wat heeft dat ermee te maken dan? De ruiter en diens eventuele ´volheid´ zijn een non-onderwerp.

De hamvraag is wat een páárd kan hebben en het antwoord is; zo weinig mogelijk.

Als jij in absolute zin veel weegt ben je een zware last.
Als jij meer weegt dan je zou kunnen wegen ben je een relatief ´onnodig´zware last, hoe zwaar of licht die last in absolute zin ook is.

Wat het páárd betreft is ook in deze minder altijd meer.
Daar zit geen waardeoordeel bij. Bepaal jij zelf maar hoe zwaar voor jou het belang van jouw paard weegt Pling

hc

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:24

Huertecilla schreef:
chipieke schreef:

Daar zit geen waardeoordeel bij. Bepaal jij zelf maar hoe zwaar voor jou het belang van jouw paard weegt Pling

hc

ja daar gaat het tenslotte om, toch ?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:40

Mijn paard betekent enorm veel voor mij en als ze last zou hebben van mijn gewicht stop ik direct met haar te berijden, maar ook al weeg ik veel, zij lijkt er geen last van te hebben. Het bewijs toch dat er geen limiet op staat van wat een paard kan dragen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:49

chipieke schreef:
Mijn paard betekent enorm veel voor mij en als ze last zou hebben van mijn gewicht stop ik direct met haar te berijden, maar ook al weeg ik veel, zij lijkt er geen last van te hebben. Het bewijs toch dat er geen limiet op staat van wat een paard kan dragen?

Verward
Lees het nog eens; minder is meer.

Er is geen grenswaarde nee: ALLE paardrijden is schadelijk voor het paard.
Hoe meer belasting hoe sneller en hoe meer schade. Hoe minder belasting hoe minder snel en hoe minder schade.
De rest is struisvogelpolitiek.

hc

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:55

idd. je kunt zelf moeilijk oordelen of je paard last van je eigen gewicht heeft... meeste mensen zien wat ze willen zien, en niemand wil zien dat zijn paard onder zich lijdt...