Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Re: Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 02:51

Merel_Claire schreef:
Thuis oefenen wij niet zozeer op de hoogte. Hoe doen jullie dat met losrijden. Pak je dan toch een wat hogere sprong mee al? Ik houd het nu bij max. 60 cm en dan het parcours in.

Een kruisje, steiltje 60, steiltje 80, oxer en dan de ring in Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:07

Nou, heb gister uiteindelijk 2 keer BB gestart, maar dat ging hartstikke goed. Vloeiend en twee keer foutloos 't parcours door. Was super leuk! Volgende week B. Haha!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:06

Super rytm!

Ik heb gisteren B springwedstrijd gehad met mijn tinker, mijn 3e officiele Lachen

En het ging super!
Klassiek foutloos, barrage op de laatste hindernis (eigen schuld) erlangs en daarna balk Tong uitsteken
Maar ze sprong wel super, en in het 2-fase helaas bij de 1e fase 1 balk.

Maar toch 2 winstpunten, en daar gaat het om! Lovers Haha!

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:11

Thuis oefende ik met bezemstelen en stelten, met slingers eraan, en mijn Beauty ging over alles.
In het echt, het parcours is dus wel opeens alles anders.
Maar na drie wedstrijden contant uitgebeld te zijn kwamen de foutloze ritten en de prijzen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:13

Kyralovertje schreef:
Thuis oefenen wij niet zozeer op de hoogte. Hoe doen jullie dat met losrijden. Pak je dan toch een wat hogere sprong mee al? Ik houd het nu bij max. 60 cm en dan het parcours in.

Ik moet 80 cm. springen in het parcour en mn pony moet goed ingesprongen worden, anders wilt ze alleen maar gaan Nagelbijten / Gniffelen

Dus:

2x kruisje
1, of 2 keer klein stijltje (60 cm.)
1 keer stijltje (70)
2 keer stijltje (80)

En dan 2 keer oxer (80)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 09:38

Hoe is het B debuut gegaan?
Voor mij is hij helaas vanwege het Rhino wat uitgesteld.
Ik hoop in januari te kunnen beginnen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:07

Oja oja oja Haha!

Ik had 2 dec in Blokker B debuut gehad en was zoooo gaaf!
Eerste (klassieke) parcours had ik een balk op de eerste hindernis, was oxer en was zo nerveus dus dat kwam door de twijfel. En een stop op een hindernis die gerichts tond op een enge hoek haha. Had er ff meer aan moeten rijden maar mn paard was nog nooit gestopt sinds ik haar heb dus dat wist ik niet dat ze dat zou doen. Tong uitsteken
En in het progressieve parcours had ik een balk, echt jammer want was wel keisnel.
Maargoed het was zooo leuk! Haha!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:41

Wat leuk! Goed om te horen dat het zo goed is gegaan!
Waarschijnlijk doe ik mijn debuut ook in Blokker. Ben benieuwd! Het oefen verschilt namelijk niet zo heel veel met het B.
Gaat het progressieve parcours direct op snelheid en zonder barrage?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:49

Leuk topic Lachen.

Mijn B-Debuut was ergens in april dit jaar Lachen. Eerst oefen 80 en daarna hetzelfde parcours B.

Oefen ging foutloos, maar met het B parcours vergat ik te rijden. Zo bij hindernis 6 begon ik dingen te denken als "ik ben al over de helft" en "ik zit er nog op" dus toen had ik 3 weigeringen en werd uitgebeld.

Daarna ben ik niet meer officieel gestart, het kwam er niet van en veel werd door slechte weersomstandigheden afgelast. Nu heb ik weer wat oefenparcoursen gesprongen en wil ik in januari/februari weer beginnen met B Lachen.

Met inspringen spring ik trouwens het liefste eerst kruisje, dan 60, 80 en dan nog wat hoger tot de hoogte van het parcours. Liever met inspringen de hoogte al gehad hebben dan in het parcours verrassingen hebben.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 19:57

Apple schreef:
Leuk topic Lachen.

Mijn B-Debuut was ergens in april dit jaar Lachen. Eerst oefen 80 en daarna hetzelfde parcours B.

Oefen ging foutloos, maar met het B parcours vergat ik te rijden. Zo bij hindernis 6 begon ik dingen te denken als "ik ben al over de helft" en "ik zit er nog op" dus toen had ik 3 weigeringen en werd uitgebeld.

Daarna ben ik niet meer officieel gestart, het kwam er niet van en veel werd door slechte weersomstandigheden afgelast. Nu heb ik weer wat oefenparcoursen gesprongen en wil ik in januari/februari weer beginnen met B Lachen.

Met inspringen spring ik trouwens het liefste eerst kruisje, dan 60, 80 en dan nog wat hoger tot de hoogte van het parcours. Liever met inspringen de hoogte al gehad hebben dan in het parcours verrassingen hebben.

Jammer van de weigeringen.
Vaak komt het inderdaad door teveel denken en teveel tegen de hoogte aan te hikken.
Voor de paarden moeten die paar centimeters weinig uitmaken.
Het verschilt ook vaak per oefenparcours wat de hoogte ervan is. Zo was ik laatst in Blokker en dat stond behoorlijk aan de maat. 1e rondje had ik een balk en het 2e rondje foutloos. Ik denk dat ik bij het B parcours wel knikkende knieen heb hoor, waarom weet ik niet, het is meer het idee. Hihi, grappig dat veel ditzelfde gevoel hebben.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:14

Ik heb alleen B gesprongen bij de pony's, dat was 2 jaar terug. Ik weet nog wel dat ik heel zenuwachtig was Haha!
We hadden al wel een paar oefenwedstrijden gesprongen, maar Twilight voelde dat ik gespannen was en sprong metershoog Knipoog Helaas hadden we 2x een weigering voor de muur, voor de rest waren we foutloos, ik was al lang blij dat we het parcours rond waren gekomen en stiekum ook dat we geen barrage hoefden te rijden. Clown

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:21

Mijn B debuut was met een C pony 25 jaar geleden. Na hindernis 1 beide beugels al kwijt en een weigering op de dubbel maar ik ben wel aan de finish gekomen. Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:21

Mijn B debuut zit eraan te komen, vrijdag gaat die dan eindelijk plaats vinden en ik ben nu al hartstikke zenuwachtig. Ik denk dat ik vandaag nog even een paar hindernisjes ga bouwen en hopelijk wat meer durf Nagelbijten / Gniffelen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 12:58

Marijkjuh schreef:
Mijn B debuut zit eraan te komen, vrijdag gaat die dan eindelijk plaats vinden en ik ben nu al hartstikke zenuwachtig. Ik denk dat ik vandaag nog even een paar hindernisjes ga bouwen en hopelijk wat meer durf Nagelbijten / Gniffelen

Laat je weten aan ons hoe het gegaan is?
Succes in ieder geval!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:02

Mijn B-debuut is nu denk ik zo'n 15 jaar geleden. Was van een superlieve pony overgegaan op een paard van 1.74m en toen we voor de eerste keer een wedstrijd gingen springen heb ik hem over 1 hindernis gekregen voordat we uitgebeld werden Clown
Meneer was zo sterk, hij stopte al 15 meter voor de hindernis en ik schoppen en met de zweep slaan, maar dat interesseerde hem niet en hij bleef gewoon staan Tong uitsteken

Dus dat was een geweldig debuut.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:51

Vandaag dus m'n langverwachte B debuut gehad Haha!
Eerste parcour ging niet zo denderend *ahum* Voor iedere hindernis stoppen en dan toch wel springen + 2 weigeringen en 2 balkjes. Maar m'n 2de parcour ging super, foutloos en de ena snelste tijd (helaas ging het op stijl Clown ) Maar hij deed alles echt heel braaf en de hoogte was zeker geen probleem, ik ben dus super trots op mijn ventje Lovers En ik ga me vanavond gelijk inschrijven voor de volgende springwedstrijd Haha!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:37

Mijn B debuut 5 jaar geleden ging wel redelijk Tong uitsteken 1e parcour weigering op 1 en balkje en 2e parcour balkje ...

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:18

Meisje waar ik altijd mee op wedstrijd ga (9 jaar) reed super haar eerste wedstrijd! Haha! Gelijk 4 winstpunten, met een manegepony nog wel! Haha! Vond ik echt super van d'r! Lachen Zag er ook heel goed uit wat ze deed! Ja

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:24

Ik heb vorig jaar in februari mijn B debuut gemaakt. Ik had vantevoren een keer een B parcours gesprongen om te oefenen. Verder heb ik veel zelf geoefend, want springles heb ik niet. (maar het paard wist wel hoe het moest, die was met de eigenaresse M spr geweest). Dus ik kwam foutloos rond en voor mijn idee vloog ik door de lucht Vork . Het parcours stond wel dik aan de maat, toch wel 1.05m op sommige hindernissen volgens mij.
Inmiddels rij ik een ander paardje dat niet zo'n getalenteerde springer is, maar daar ga ik aankomende vrijdag voor het eerst een A parcours mee springen. Ik ben benieuwd, want hij houdt niet zo van reclamebordjes onder de hindernis Tong uitsteken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:29

mijn B debuut is al 20 jaar geleden, heb echt geen idee meer. Met deze paarden heb ik met Raimaer meteen 2 * foutloos gereden en Pablo had de 1e keer heeeeel veeeeeel fouten maar kwam wel rond.

Lo springe, paar kruisjes, laag steiltje, hoog steiltje, lager oxer, hoge oxer, een keer een steil en oxer op iets van 1.10 en dan voor ik de ring in ga, een steiltje van ca 90 cm

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:46

heb al wel een paar oefenparcoursen gesprongen met mijn oudere paard en iedere keer sta ik weer tegen de hoogte op te hikken ( 90cm, terwijl ik ook wel eens een oefenparcours van 110 gesprongen heb Nagelbijten / Gniffelen )
als het achter de rug is vind ik het geweldig Haha!

mijn officiele b debuut word pas volgend jaar Bloos met mijn jong peerdje en ons doel word sgw

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:52

Mijn B-debuut was ook niet zo best, oefenparcoursen gingen als een speer. Maar de eerste officiele wedstrijd ben ik op hindernis 3 uitgebeld, was een behoorlijk groot concours, niet zo slim. De tweede keer B-springen ben ik in het parcours gevallen. Tja, niet echt hoopvol, toen eens BB gesprongen alles vanuit draf en jawel, foutloos. En nu gaan we ben ik weer in de B (2x gestart) en we hebben 3 winstpunten. Mijn paard was behoorlijk onder de indruk van alles en twijfelde heel erg op de sprong, nu is dat helemaal weg en wil ze erover! (gaat nu een beetje te enthousiast)

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:16

2 jaar geleden bij de pony's was mijn B-debuut wel redelijk, 1 weigering en verder alles gesprongen. Lachen Had van te voren wel eens een oefenparcours gereden maar we hadden nog niet veel ervaring daarmee. En zeker niet op ander terrein!

Mijn B-debuut bij de paarden is vandaag geweest en dat verliep goed! Lachen Ging er eigenlijk naar toe om een lekker rondje te rijden, we zouden wel zien wat er ging gebeuren, het was de 1e keer dat ze écht mee op een springwedstrijd was. Het is overigens het paard van risky, 2 posts hier boven! We waren in het basisparcours foutloos, ze keek helemaal nergens naar! En in de barrage een pechbalkje!
Maar ons debuut is wel goed verlopen, op naar de volgende wedstrijd! Lachen

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:27

OemmiejO schreef:
Ik volg dit even. Haha! ( Nagelbijten / Gniffelen)

Haha! haha Emma

Mijn springdebuut was eind oktober. 2 parcourtjes. Beide gingen opzich wel fijn. Alleen bij beide een balk bij hindernis 2 omdat ik haar iets te veel liet gaan na de 1e hindernis. Maar toch direct 2 wps.

Berdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 07:07

Met mijn vorige ponytje was ik uitgebeld in m'n springdebuut.
Op hindernis 6 dacht ik, maar daarna ging het meteen een stuk beter.Lachen

Met Cyrano was ik foutloos in mijn eerste parcours en in de barrage was ik uitgebeld.
Hij was gestruikeld in het basisparcours toen wou ie niet meer over die hindernis. Tong uitsteken

&Met losrijden zet ik het nooit zo hoog, en rij ook nooit zo veel los.
Gewoon beginnnen met kruisje, stijltje, en dan rij ik hem even flink vooruit, anders is ie zo terughoudend in het parcours.
En dan bouw ik meestal wat op en spring dat 1 of 2 keer.